L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Dude »

Heatside schreef:
Ooh wordt hier mijn ontwerp nu afgekraakt? :lol: Maar het realiseren zal inderdaad niet bepaald makkelijk zijn, al ben ik er van overtuigd dat het zeker haalbaar is.
Hier ben ik het helemaal mee eens, heb je toevallig ook een bovenaanzicht?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Heatside schreef:
Even iets anders, waarom moeten zowel de breedbanders als het woofertje in de zelfde behuizing zitten? Zelf heb ik geexperimenteerd met een subje op mijn bureaublad maar daar werd ik alles behalve vrolijk van. Is het bijvoorbeeld geen optie om voor losse subjes te gaan en dan twee smalle lines met ongeveer het uiterlijk van de Peachtree?
Nope, de "subs" lopen tot +/- 300Hz door, aangezien de breedbanders niet veel lager ingezet kunnen worden. Dit gaat met losse subs onder het buro niet werken.

Buiten dat: ik wil geen losse kasten + snoeren. :mrgreen:
( afgezien van de minidsp/minidigi/ministreamer dan )

Het lijkt me juist gaaf om dit te integreren en me keer op keer te verbazen wat voor geluid er uit zo'n kleine behuizing komt. Ik heb altijd al monitors op m'n buro gehad, dus wat betreft verwacht ik geen tegenvaller.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

MichaelB schreef:
Nope, de "subs" lopen tot +/- 300Hz door, aangezien de breedbanders niet veel lager ingezet kunnen worden. Dit gaat met losse subs onder het buro niet werken.
Helemaal duidelijk! Nou omdat ik het project zo leuk vind heb ik toch nog maar eens iets bedacht dat absoluut te maken moet zijn, in het volgende topic is namelijk een kast met vegelijkbare rondingen gemaakt. viewtopic.php?t=11798

In mijn ontwerp zijn alleen de zijkanten voorzien van rondingen, de boven en onderkant lopen schuin weg en zijn dus eenvoudig te realiseren.
Vooraanzicht
Vooraanzicht
Achteraanzicht
Achteraanzicht
Qua kleurenstelling kan je natuurlijk nog alle kanten op

[Edit]En nog even een voor, boven en zijaanzicht
Aanzichten
Aanzichten
[/Edit]
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Even een momentje :-$

Deze........is........echt........mooi!

Ik ben vandaag, morgen, het weekend en maandag helemaal vrij en ga beginnen! Ik was al aan het pielen met de minidsp/digi/streamer.

Heb je ook afmetingen voor deze speaker? Ik zou natuurlijk wel het e.a. kunnen afleiden door de maten van de units te gebruiken, maar afmetingen zijn toch makkelijker.

Man, je hebt echt een goeie vormgeving gave. Ik zie dat bij mijn broer (als vormgever / fotograaf) ook. Lijkt me zo heerlijk als je dit kan bedenken en uit je computer kan laten rollen.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Dude »

dit is ook zeker een mooi ontwerp ja, maar waarom die woofer aan de achterkant,
krijg je dan geen rare reflecties van de muur af? is het niks om hem evt in de bodem te plaatsen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Bij deze lage frequenties EN stevige filtering heb je nog weinig tot geen last van extra versterking door reflecties t.o.v. het aan de voorzijde / onderkant monteren van deze speaker.

Het zou idd. een probleem zijn als ik de sub met 12dB zou filteren. Er zouden dan nog teveel hogere frequenties doorgelaten worden. Bij de 'proof of concepts' was dat ook goed te horen. Daar filter ik de subs dan ook met 48dB en dat klinkt gewoon goed. Hetzelfde wil ik gaan doen met deze subs.

Ik voorzie daar geen problemen mee (vooralsnog :wink: ).
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Zojuist heb ik de afmetingen via PB van Heatside gekregen en het wordt een bescheiden speaker. Klein genoeg om op het buro te plaatsen, maar groot genoeg om zo'n 5-6 liter voor de sub over te houden!
De Tangbands hebben toch nagenoeg geen kast nodig.

Ik ga zo MDF halen voor de bracings en kijken wat voor buigmaterialen er voorhanden zijn.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

Dat is inderdaad een heel erg mooi ontwerp!
Ik ben stiekem ook wel benieuwd naar de afmetingen. Ik zoek nl ook nog een mooi compact ontwerpje voor op mijn bureau. Ooit...

Top design! Ik weet uit eigen ervaring dat Heatside hele mooie ontwerpen uit de mouw schudt! =D>
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Die vind ik wel heel mooi O:)
En volgens mij heeft Michael mij daar niet voor nodig, en dat is ook heel mooi :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Die vind ik wel heel mooi O:)
Gelukkig, want anders had ik me GEEN raad geweten.... :mrgreen:
Arno schreef:
En volgens mij heeft Michael mij daar niet voor nodig, en dat is ook heel mooi :mrgreen:
Correct en correct! :lol:

Voor de exacte ontwerpen zal ik Heatside vragen of hij dat okee vind om hier te delen. <- Bij deze :mrgreen:

Ik ben net naar de Hubo in Baarn geweest en heb daar plaatjes triplex gehaald van +/- 4mm dik. Per zijde lijm ik er 4 op elkaar, zodat de dikte 16mm wordt. Het valt me op dat dat spul bedrieglijk licht is, maar met de kromming en bracing (en het kleine oppervlak) zal het stevig zat zijn.

Strakjes ga ik beginnen aan de mallen om het geheel te gaan vormen.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

MichaelB schreef:
Voor de exacte ontwerpen zal ik Heatside vragen of hij dat okee vind om hier te delen. <- Bij deze :mrgreen:
Ja hoor, €5,- per download :lol: !
Nee zonder gekheid, dit is een forum voor hobbyisten en niet voor commercieel gebruik dus ze mogen van mij gewoon geplaast worden in dit topic.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door blueznl »

:shock:

Wow!

Dit is mooi! Ben benieuwd wanneer de eerste 5.1 setjes gebaseerd op dit ontwerp zullen verschijnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Vinculum »

blueznl schreef:
Ben benieuwd wanneer de eerste 5.1 setjes gebaseerd op dit ontwerp zullen verschijnen :mrgreen:
Ooooooof... Dit een meter hoog maken en een killing vloerstaander hebben met een flinke line array en meer bas dan je nodig hebt! Ooh de ideeën komen op in mijn hoofd. Somebody stop me!
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Dude »

Vinculum schreef:
blueznl schreef:
Ben benieuwd wanneer de eerste 5.1 setjes gebaseerd op dit ontwerp zullen verschijnen :mrgreen:
Ooooooof... Dit een meter hoog maken en een killing vloerstaander hebben met een flinke line array en meer bas dan je nodig hebt! Ooh de ideeën komen op in mijn hoofd. Somebody stop me!
Hey als je er ook maar foto's van maakt, dan zou ik zeggen ga vooral door haha
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
blueznl schreef:
Ben benieuwd wanneer de eerste 5.1 setjes gebaseerd op dit ontwerp zullen verschijnen :mrgreen:
Ooooooof... Dit een meter hoog maken en een killing vloerstaander hebben met een flinke line array en meer bas dan je nodig hebt! Ooh de ideeën komen op in mijn hoofd. Somebody stop me!
Zoiets :wink: ?
vloerstaander?
vloerstaander?
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Dude »

Heatside schreef:
Vinculum schreef:
blueznl schreef:
Ben benieuwd wanneer de eerste 5.1 setjes gebaseerd op dit ontwerp zullen verschijnen :mrgreen:
Ooooooof... Dit een meter hoog maken en een killing vloerstaander hebben met een flinke line array en meer bas dan je nodig hebt! Ooh de ideeën komen op in mijn hoofd. Somebody stop me!
Zoiets :wink: ?
FSLN1002-ASS.png
doet ie even :shock:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Heatside »

Dude schreef:
doet ie even :shock:
Als ik de basistekening heb is dat een kwestie van 5 minuten :wink:, kleine moete dus!
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Dude schreef:
doet ie even :shock:

Knippen en plakken ;) :P

Maar wel heel erg mooi :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Hee! Geen ideeën meer! Moet.....het......weerstaan...nrrggghhh :lol:

Net dus de triplex plaatjes opgehaald, kom ik er nu achter dat ze precies de verkeerde kant op gezaagd zijn, dus met de houtdraad mee... Dan is het buigen bijna onmogelijk.
Heb ze gebeld en het uitgelegd en hij beaamde dat het idd. niet correct is. Morgen ga ik langs voor nieuwe plaatjes.

Stom, want het is me in de winkel en tijdens het zagen gewoon niet opgevallen (de zaagman ook niet). :oops:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Eindelijk begonnen met het echte werk. Helaas komt dat er door omstandigheden niet echt van. (ons zoontje ligt inmiddels alweer voor de 4e keer in het ziekenhuis en dat brengt wat andere prioriteiten met zich mee).
Het zal daarom meer tijd kosten dan in eerste instantie gedacht...

Maar laten we de draad weer oppikken! :rock:

Eerst een 1 op 1 print gemaakt van de tekening:
LASMSIMG_0036.jpg
Toen kwam ik er achter dat als je werkt met een kopieerhuls voor je frees, je 8mm freesdiepte kwijtraakt... K! Dan zijn m'n frezen te kort, maarrrr toen bedacht ik me dat ik een keer ergens UBERFREZEN gekocht had (voor het geval dat). Zie hier 64mm snijvlak :shock: :mrgreen: De kwaliteit is discutabel, maar ik heb er 3 en zal met een laag toerental frezen. Dat komt wel goed zo.
LASMSIMG_0037.jpg
1 op 1 print uitgeknipt en vastgeplakt op de mal.
LASMSIMG_0038.jpg
Decoupeerzaag erlangs en daarna machinaal en met de hand naschuren. Voila een gladde vorm die als mal gaat dienen voor de bracing en de boven- en onderzijde.
LASMSIMG_0039.jpg
Vanavond ga ik maar eens een eerste plankje frezen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Proef op de som voor de mal en geslaagd!

Vanavond heb ik 2 stuks kunnen maken en die zijn identiek. Het gevaar is er altijd als je een halve mal maakt, dat wanneer je deze spiegelt er toch verschillen tussen de 2 kanten zijn. Nu ik 2 stuks ondersteboven op elkaar heb gelegd is goed te zien dat er 0,0 afwijking is :goedzo:

Ik moest wel even wennen aan deze frees, ik moet niet te snel voeren. Dan gaat 'ie meteen happen. Rustig aan, dan gaat het prima. Allereerst zaag ik met een decoupeerzaag het overtollige hout weg, zodat de frees maar 2mm hoeft weg te frezen (bij 18mm dikte).
LASMSIMG_0040.jpg
LASMSIMG_0041.jpg
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door EppeRRR »

Ben benieuwd, het begin is er iig :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Mooi begin.

Hoe ga je ze nou opbouwen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Oh ja, ik heb de tekeningen niet geplaatst, bij deze:
DLN3001.PDF
(80.22 KiB) 211 keer gedownload
De bracings en de boven- en onderkanten zijn allen met 15 graden afgeschuind, zodat deze na montage netjes schuin naar boven staan. De maten die bij de tekening staan, die heb ik als richtlijn aangenomen, want soms komt dit gewoon niet uit.

Zoals de 7cm aan de voorzijde. Ik denk dat dat niet uitkomt, aangezien de driver naar achteren toe erg breed is. De verhoudingen hou ik wel zoveel mogelijk in takt. Het vlakke kantje, waar de kast aan de pootjes komt, die wordt ook niet exact 50mm, daarvan moet ik ook weer even zien hoe dat uitpakt. Het gaat zoals het komt :mrgreen:

Oh ja, ik lees dat de meesten als laatste laagje MDF gebruiken. Heeft dit een specifieke reden? Ik wil de zijkanten fineren, maakt het daar voor nog uit? Volgens de folklore zou het beter te fineren zijn, maar is dat ook zo?
Laatst gewijzigd door MichaelB op zo 12 jun 2011, 8:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Arno »

Dat is de drakentekening :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”