Hypex UcD180HG versus UcD400ST
Moderator: Beheerdersteam
Hypex UcD180HG versus UcD400ST
Wat is de beste keus (ervan uitgaande dat beide voldoende vermogen leveren voor mijn opzet)?
Ik meen in het verleden gelezen te hebben dat de UcD400ST beter zou zijn ivm lagere belasting, maar waarom / is dat echt zo?
Ik meen in het verleden gelezen te hebben dat de UcD400ST beter zou zijn ivm lagere belasting, maar waarom / is dat echt zo?
Re: Hypex UcD180HG versus UcD400ST
Ik zou de 180HG-versie kiezen (er is trouwens ook een 180ST
. Kun je wat € besparen op de voeding. En ik denk dat je geen verschil hoort.
Volgens mij vervormen alle UcD's wat minder bij lager vermogen. Maar aangezien je gemiddelde vermogen zelfs bij muziek met weinig dynamiek minimaal 6 dB (dus 25%) onder het maximum ligt zou ik me niet druk maken over vervorming bij maximale belasting (bij kortstondige pieken dus). Het is allemaal toch onhoorbaar en valt helemaal weg bij de vervorming van je speakers als die richting hun max gaan.
Zie de datasheets van Hypex. De 180HG presteert wat beter dan de 400ST t.a.v. THD bij vermogens tot 25W. Daarboven wint de 400 het, zij het dat ze beide zeer goed blijven presteren totdat het maximum is bereikt. Ronkel heeft overigens volledig gelijk: de vervorming van je luidsprekers is bij zulke vermogens (en overigens vrijwel altijd, tenzij je nog vinyl draait) maatgevend.
Met de 400ST heb je gewoon 3 dB extra headroom voor de pieken, dat is weer een voordeel. Ik heb een 400 overwogen voor mijn mid, ondanks een gevoeligheid van > 94 dB, maar niet gedaan vanwege de kosten.
Wat ga je ermee aansturen, die waveguide-combi? Ik vraag dat omdat het voor de voeding wel uitmaakt of er laag moet worden geleverd of niet.
Wat ga je ermee aansturen, die waveguide-combi? Ik vraag dat omdat het voor de voeding wel uitmaakt of er laag moet worden geleverd of niet.
De woofer die ik ga gebruiken is de AE-speaker LO15. Ik zat te denken aan een plate amp van Hypex om e.a. aan te sturen. Die PSC2.400 lijkt mij erg mooi, maar ik draai nu met 180HG's op mijn dipoles. Voor vergelijking wil ik e.a. wel redelijk gelijk van kwaliteit houden.
Nu hoor ik van de ontwerper van de LO15 dat deze maar 90w nodig heeft om bij 40hz maximale Xlin te maken (9mm), dus dan zou de AS2.100 al genoeg zijn.......
T/S specifications:
Fs: 33.8Hz
Qms: 19.4
Qes 0.86
Qts 0.82
Vas 311 Liters
Cms 0.3 mm/N
Mms 74 grams
Sd 855 cm2
Rms .81 Kg/S
Bl: 7.5 T/m
Re: 3.1ohms
Z 4 ohms
Le 0.0375 mH
Pe (max) 100 Watts
Pe (transient) 250 Watts
1WSpl: 93.5 dB
2.83V: 97.6dB
Linear Xmax 9 mm (peak)
Mech Xsus 12 mm (peak)
Nu hoor ik van de ontwerper van de LO15 dat deze maar 90w nodig heeft om bij 40hz maximale Xlin te maken (9mm), dus dan zou de AS2.100 al genoeg zijn.......
T/S specifications:
Fs: 33.8Hz
Qms: 19.4
Qes 0.86
Qts 0.82
Vas 311 Liters
Cms 0.3 mm/N
Mms 74 grams
Sd 855 cm2
Rms .81 Kg/S
Bl: 7.5 T/m
Re: 3.1ohms
Z 4 ohms
Le 0.0375 mH
Pe (max) 100 Watts
Pe (transient) 250 Watts
1WSpl: 93.5 dB
2.83V: 97.6dB
Linear Xmax 9 mm (peak)
Mech Xsus 12 mm (peak)
Ik heb genoeg aan de 180HG op mijn woofertjes (vergelijkbaar rendement). De HG serie heeft een andere, betere, bescherming tegen clippen, maar als je clippen van de 180HG opzoekt kan je beter een 400ST nemen.
Afgelopen Breda ZBA dag draaiden de speakers van jou op een hele stevige manier op de Hypex HG hxr versterkerblokken, geen spatje vervorming te horen..met de slitfoil en trafo's voeding.Martijn H schreef:Ik heb genoeg aan de 180HG op mijn woofertjes (vergelijkbaar rendement). De HG serie heeft een andere, betere, bescherming tegen clippen, maar als je clippen van de 180HG opzoekt kan je beter een 400ST nemen.
Dat waren dan wel geen woofers, maar ik denk wel dat ze(versterkers) moesten presteren.
Gaat het een dipoolwoofer worden dus?JeroenKV schreef:De woofer die ik ga gebruiken is de AE-speaker LO15. Ik zat te denken aan een plate amp van Hypex om e.a. aan te sturen. Die PSC2.400 lijkt mij erg mooi, maar ik draai nu met 180HG's op mijn dipoles. Voor vergelijking wil ik e.a. wel redelijk gelijk van kwaliteit houden.
Of gaat het om deze combi?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1526779
Klopt die opzet is het.
De AE LO15 gaat de Ciare vervangen. In mijn huidige dipolen zit een AE Dipole12, deze is erg goed, vandaar mijn keus voor de AE woofer. De LO15 loopt vlak tot 4khz, dus geen opbrekingen etc. Qts is vrij hoog, dus alleen boost voor dipole compensatie. Hiervoor is 90w nodig bij 40hz, dit geeft een geluidsdruk van 113db -/- dipole afval. In praktijk >100db max bij 40hz.
Aansluiting op de Econowave is door de bundeling goed (weet ik van de Ciare).
De AE LO15 gaat de Ciare vervangen. In mijn huidige dipolen zit een AE Dipole12, deze is erg goed, vandaar mijn keus voor de AE woofer. De LO15 loopt vlak tot 4khz, dus geen opbrekingen etc. Qts is vrij hoog, dus alleen boost voor dipole compensatie. Hiervoor is 90w nodig bij 40hz, dit geeft een geluidsdruk van 113db -/- dipole afval. In praktijk >100db max bij 40hz.
Aansluiting op de Econowave is door de bundeling goed (weet ik van de Ciare).
Waar je tekort zou kunnen komen is in het midlaag, tussen de 100 en 400 Hz. In het diepe laag ben je toch al gelimiteerd door de x-max, dus als je daar meer zou willen zijn gesloten/BR subs een logische aanvulling, je kunt de dipolen dan ontlasten en harder spelen. In dat geval zou je in het midlaag tekort kunnen komen met een UcD180.
Voor El Cuerno heb ik onderzocht welk versterkervermogen ik nodig zou hebben voor een piek van 105 dB per speaker op de luisterplek (Dolby referentieniveau):
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1512347
en
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1509593
Daar kwam uit dat het minimum aan gevoeligheid ligt bij de mid, op 200 Hz (waar ik cross naar de cornersubs), in mijn luisterruimte. Met een UcD180 kan er net voldoende worden geleverd, met een 400 zou ik 3 dB headroom hebben. Jouw 15" is 3 dB gevoeliger lijkt het, maar je luisterpositie e.d. wegen ook mee, dus vooraf is het niet helemaal in te schatten.
Voor El Cuerno heb ik onderzocht welk versterkervermogen ik nodig zou hebben voor een piek van 105 dB per speaker op de luisterplek (Dolby referentieniveau):
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1512347
en
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1509593
Daar kwam uit dat het minimum aan gevoeligheid ligt bij de mid, op 200 Hz (waar ik cross naar de cornersubs), in mijn luisterruimte. Met een UcD180 kan er net voldoende worden geleverd, met een 400 zou ik 3 dB headroom hebben. Jouw 15" is 3 dB gevoeliger lijkt het, maar je luisterpositie e.d. wegen ook mee, dus vooraf is het niet helemaal in te schatten.
Die subs zit wel goed, maar dat mid is een goed punt! De AS2.100 valt dus wel af........ De PSC2.400 heeft in iedergeval voldoende head room! Past eigenlijk wel bij de "PA like" opzet... 
Jeroen: Koop je die drivers rechtstreeks bij AEspeakers.com, of is er een EU dealer van?
Ik ken het bedrijf toevallig nog uit de tijd dat het Stryke audio heette en heb er in die tijd wat overstock materiaal gekocht. Ik vind het leuk om te zien dat John nog steeds een actief bedrijf in deze markt heeft
Ik ken het bedrijf toevallig nog uit de tijd dat het Stryke audio heette en heb er in die tijd wat overstock materiaal gekocht. Ik vind het leuk om te zien dat John nog steeds een actief bedrijf in deze markt heeft
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ze hebben laatst IB12 en IB15 uit assortiment gehaald.
Doodzonde, waar vrij goeie en vooral betaalbare drivers.
Doodzonde, waar vrij goeie en vooral betaalbare drivers.
Ik koop de drivers rechtstreeks in de US. Wel wat prijziger om over te laten komen, maar de dollar maakt veel goed. John is erg gedreven en deskundig, zoek maar eens op http://www.diyaudio.com
Voor de IB15 is al een vervanger, de ISB15. Kijk maar op het forum.
Voor de IB15 is al een vervanger, de ISB15. Kijk maar op het forum.