EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP??
Dat is wel een grote choke VT4C.
IK wou het frame klein houden.
De gloeidraden leg ik met 100 Ohm weerstanden aan de massa.
Ook heb ik nog wel een ontbrompotmeter liggen.
Daar ga ik ook nog even wat mee proberen.
Bekerelco's heb ik ook nog wel. Geen JJ's maar denk dat ze nog wel goed zijn.
IK wou het frame klein houden.
De gloeidraden leg ik met 100 Ohm weerstanden aan de massa.
Ook heb ik nog wel een ontbrompotmeter liggen.
Daar ga ik ook nog even wat mee proberen.
Bekerelco's heb ik ook nog wel. Geen JJ's maar denk dat ze nog wel goed zijn.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
Als de gloei nog niet aan massa is gekoppeld ligt daar waarschijnlijk de oorzaak van de brom.
Je beschreef eerder dat je bromvrij speelde. Wat heb je veranderd?
Je beschreef eerder dat je bromvrij speelde. Wat heb je veranderd?
Re: EL84 PP??
RobertD schreef:Als de gloei nog niet aan massa is gekoppeld ligt daar waarschijnlijk de oorzaak van de brom.
Je beschreef eerder dat je bromvrij speelde. Wat heb je veranderd?
Dat was het 2de ontwerp Robert.
Re: EL84 PP??
Ligt rooster 1e buishelft ECC.. met weerstand van 100K of meer aan massa?TheoK schreef:Dat was het 2de ontwerp Robert.RobertD schreef:Als de gloei nog niet aan massa is gekoppeld ligt daar waarschijnlijk de oorzaak van de brom.
Je beschreef eerder dat je bromvrij speelde. Wat heb je veranderd?
Wat gebeurt met bromniveau, wanneer je voorbuis er uit haalt of ingang van deze buis meteen bij de buis kortsluit?
(Heb dezelfde schakeling bromvrij).
Re: EL84 PP??
DEZE zijn kleiner en afgeschermd, maar dan per kanaal 1 nodig.TheoK schreef:Dat is wel een grote choke VT4C.
IK wou het frame klein houden.
Suc6.TheoK schreef:Heb nu alles eraf gehaald.
Ben nu netjes aan het opbouwen.
PS
Je hebt te weinig ruimte, anders zou je de EL84 kunnen vervangen door de dubbeltriode 6BX7. Zelfde UGT en B+. Voorbeeld schema.
6BX7 parallel; ik zou elke buishelft eigen Rk geven. Ingangstrap/fasedraaier kan jouw huidige blijven.
Foto 6BX7 PP op 1 chassis.
HIER wat compacter gebouwd; onderzijde (met smoorspoel).
VT4C
Re: EL84 PP??
Mooie buizen hoor.
Ken ze helemaal niet.
Misschien voor een volgend project?
En nog bedankt voor de tips voor een smoorspoel.
Ik ga dat even bekijken.
Ken ze helemaal niet.
Misschien voor een volgend project?
En nog bedankt voor de tips voor een smoorspoel.
Ik ga dat even bekijken.
Re: EL84 PP??
OK. Tenslotte, mooie versterker om mee te testen: link.TheoK schreef:Mooie buizen hoor.
Ken ze helemaal niet. Misschien voor een volgend project?![]()
(Met penthode UGT; beamtetrode 6V6GT's kunnen uitgewisseld worden door dubbeltriodes 6BX7; alleen Rk's aanpassen.)
Uitvoering lijkt op Philips HF10, maar dan met extra phono.
Re: EL84PP HF10
Goed. Ben vandaag weer lekker bezig.
Ik heb de HF10 opnieuw 2 keer gebouwd.
Spanning erop en wat gebeurd er????
Geluid vervormd erg snel. Laag is nauwelijks aanwezig.
UGT's worden erg warm.
Heb alles tig keer nagelopen maar kom er niet uit.
In de testopstelling klonk hij veel beter.
Wie weet wat ik fout heb gedaan?
Heb er 2 plaatjes bij met flits en zonder flits.
Ik heb de HF10 opnieuw 2 keer gebouwd.
Spanning erop en wat gebeurd er????
Geluid vervormd erg snel. Laag is nauwelijks aanwezig.
UGT's worden erg warm.
Heb alles tig keer nagelopen maar kom er niet uit.
In de testopstelling klonk hij veel beter.
Wie weet wat ik fout heb gedaan?
Heb er 2 plaatjes bij met flits en zonder flits.
Re: EL84PP HF10
Als ik het goed zie,mis ik een anode-weerstand bij de triodes(beide kanten).Ok het voeden van de voorversterker rechtsttreeks van de + van de eindversterker
.En er zit een mooie elko in het midden niks te doen
.
Anne
Anne
Re: EL84PP HF10
ALs je die ene weerstand van 1k bedoeld Anne die op pen 7 van de ECC83
die ligt onder de koppelcondensator.
En de weerstand van 22K heb ik weg gelaten.
Die elko in het midden is even voor steun en doet niks.
die ligt onder de koppelcondensator.
En de weerstand van 22K heb ik weg gelaten.
Die elko in het midden is even voor steun en doet niks.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
Het gaat om de 180k weerstanden Theo. Die zien we op de foto maar twee keer, maar je hebt er 4 nodig voor een stereo versterker.
Hoe zit de UGT aangesloten? Waar gaat die blauwe draad naartoe?
Ik zie aan de primaire kant van de UGT vier draden... ??
Hoe zit de UGT aangesloten? Waar gaat die blauwe draad naartoe?
Ik zie aan de primaire kant van de UGT vier draden... ??
Re: EL84PP HF10
Uk van beide triodehelften moet ca. 1,8V. zijn bij toepassing ECC83/12AX7, en met Ub van ca. 345V.
Elke triodehelft heeft 180K anodeweerstand. Ua ECC83 is ca. 2x 200 V.
Bijgaand schema voeding HF10 na upgrade.
Elke triodehelft heeft 180K anodeweerstand. Ua ECC83 is ca. 2x 200 V.
Bijgaand schema voeding HF10 na upgrade.
Re: EL84PP HF10
Kijk,dat bedoelde ik met die werkloze elko,die meest rechtse van 50µF
.
Trafos en smoorspoelen in die Philipsversterkers zijn niet bepaald gebruikersvriendelijk.
Ik herrinner me van die zwarte teerdingen met zilverkleurige cijfers die begonnen met 4822.??? of zoiets.
Met een servicemanual kom je er soms wel achter,maar wie heeft die nog
.
Anne
Trafos en smoorspoelen in die Philipsversterkers zijn niet bepaald gebruikersvriendelijk.
Ik herrinner me van die zwarte teerdingen met zilverkleurige cijfers die begonnen met 4822.??? of zoiets.
Met een servicemanual kom je er soms wel achter,maar wie heeft die nog
Anne
Re: EL84PP HF10
In oorspronkelijke HF10 schema vlakte die de voeding voor de EF86 af. Die buis is na de mod. weg en elko schuift door. Na de choke nu 2 50uF elko's parallel.Ah!buis schreef:Kijk,dat bedoelde ik met die werkloze elko,die meest rechtse van 50µF.
Die oude 350V. beker elko's klonken belabberd, inmiddels per versterker 2x 2x 50uF/500V. elko's van JJ. Wat een geluidsverbetering!
(Op 1e elko staat ook nog 360V.)
Zeer fragiele aansluitpennen en weinig data over de trafo. Soms een of andere code.Ah!buis schreef:Trafos en smoorspoelen in die Philipsversterkers zijn niet bepaald gebruikersvriendelijk.
Heb ze inmiddels alle 4 weggegooid; ze lekten behoorlijk! Heb nu Audyn caps besteld.Ah!buis schreef:Ik herrinner me van die zwarte teerdingen met zilverkleurige cijfers die begonnen met 4822.??? of zoiets.
Met een servicemanual kom je er soms wel achter,maar wie heeft die nog.
Anne
Zie foto.Ah!buis schreef:Met een servicemanual kom je er soms wel achter,maar wie heeft die nog.Anne
Re: EL84PP HF10
Dat het vervangen van de elkos een flinke verbetering geven wil ik best aannemen,ze zitten per slot in de AF kring van de anodeweerstanden.De zwarte dingen die ik bedoelde zijn de smoorspoelen,die waren in de teer gedompeld geweest.De slechte kwaliteit van die condensator teermoppen is algemeen bekent,benne krengen van dingen waar
.
Anne
Anne
Re: EL84PP HF10
AAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHH wat stom van mij zeg
Je hebt gelijk Robert.
Zal er zo gauw mogelijk 2 bij opzetten.
Anne jij zag het ook maar ik begreep het even niet.
Ja aan de primaire kant zitten idd 4 draden.
Die 2 die aan elkaar zaten heb ik zo gelaten.
ALs je vanuit het midden de weerstand meet zijn beide kanten gelijk.
De voeding komt nog aan de beurt.
De versterker heb ik nu aangesloten met de GZ34 en de trafo die in het begin van het draadje staat.
Je hebt gelijk Robert.
Zal er zo gauw mogelijk 2 bij opzetten.
Anne jij zag het ook maar ik begreep het even niet.
Ja aan de primaire kant zitten idd 4 draden.
Die 2 die aan elkaar zaten heb ik zo gelaten.
ALs je vanuit het midden de weerstand meet zijn beide kanten gelijk.
De voeding komt nog aan de beurt.
De versterker heb ik nu aangesloten met de GZ34 en de trafo die in het begin van het draadje staat.
Re: EL84PP HF10
VT4C schreef:Heb ze inmiddels alle 4 weggegooid; ze lekten behoorlijk! Heb nu Audyn caps besteld.
Audyn caps. Zijn dat goeie?
Re: EL84PP HF10
Deze MKP's. Gewoon goed.TheoK schreef:Audyn caps. Zijn dat goeie?VT4C schreef:Heb ze inmiddels alle 4 weggegooid; ze lekten behoorlijk! Heb nu Audyn caps besteld.
Mod. is in opdracht, ben aan budget gebonden. Tzt verwacht ik papercaps van Angela, Jensen of Audio Note daarvoor in de plaats. Of Beeswax caps van Jupiter.
Re: EL84PP HF10
Zo.
Heb net even die 2 weerstanden gemonteerd
en yesssssssss hij speelt schitterend.
Klank is geweldig.
Nog even wat metingen.
Bij het 340 volt punt heb ik nu 280 volt.
Bij het 345 volt punt heb ik nu 300 volt.
Bij het 11 volt punt meet ik 9 volt.
En bij het 1.9 volt punt meet ik 1.45 volt.
En ik heb een brommetje.
Heb net even die 2 weerstanden gemonteerd
en yesssssssss hij speelt schitterend.
Klank is geweldig.
Nog even wat metingen.
Bij het 340 volt punt heb ik nu 280 volt.
Bij het 345 volt punt heb ik nu 300 volt.
Bij het 11 volt punt meet ik 9 volt.
En bij het 1.9 volt punt meet ik 1.45 volt.
En ik heb een brommetje.
Re: EL84PP HF10
Congrats! Ook ik ben content met audiokwaliteit van deze schakeling. Met 5751 (= noval 6SL7) vind ik audio nog mooier by the way.TheoK schreef:Heb net even die 2 weerstanden gemonteerd en yesssssssss hij speelt schitterend
Met de 6072A/12AY7 en 5965/12AV7 iets minder gain, maar veel mooier mid-laag en laag.
Gemeten spanningen zijn OK.
Test ook ff of beide eindbuizen hetzelfde of bijna hetzelfde niveau wisselspanning aangeboden krijgen van de voorbuis.
Meten na de koppel-C's tov aarde met bijvoorbeeld FM ruis als 'toongenerator'.
Anders nog ff tweaken, wanneer je meerdere ECC83's hebt liggen.
Wanneer ik 125mV. AC naar 1 EL84 meet, meet ik 131mV. bij de andere. (Bij andere versterker 125mV, resp. 133mV.) Kan ik mee leven.
TheoK schreef:En ik heb een brommetje.
Tav brom: ook aanwezig met voorbuis er uit?
- Eventueel gloeidraad zonder matchweerstanden, maar dan 1 zijde tegen massa.
- Aarde elko's en massa-aftakking voed. trafo passeren niet massa van versterker?
(Ik heb steraarde bij ingangsbuis, waar versterker aardrails en voedingsaardrails samenkomen. Philips zette daar in HF10 ontwerp ook ECC83 gloeidraad (pin 9) aan aarde. Ik heb geen bromproblemen.)
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 06 jun 2011, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84PP HF10
Dankjewel.
Ik ben ook zeer content met het geluid van deze versterker.
Het brommetje is bijna niet hoorbaar.
Als de volume helemaal zacht is en je legt je oor bij de speaker
dan hoor een heel zacht brommetje.
Als voeding heb ik op dit moment de GZ34.
Van daar naar een elco 220uF.
Dan komt een weerstand van 18 Ohm. En daar zit de aftakking naar de 345 volt aansluiting.
Daarachter weer een elko 220 Uf.
Dan een weerstand van 1k. en daar achter weer een elko van 47 uF
En daarop zit de aansluiting van 340 volt.
Ondanks dit is hij toch behoorlijk stil moet ik zeggen.
En dat zonder smoorspoel.
Maar eigenlijk wil ik hem helemaal stil hebben.
Ik ben ook zeer content met het geluid van deze versterker.
Het brommetje is bijna niet hoorbaar.
Als de volume helemaal zacht is en je legt je oor bij de speaker
dan hoor een heel zacht brommetje.
Als voeding heb ik op dit moment de GZ34.
Van daar naar een elco 220uF.
Dan komt een weerstand van 18 Ohm. En daar zit de aftakking naar de 345 volt aansluiting.
Daarachter weer een elko 220 Uf.
Dan een weerstand van 1k. en daar achter weer een elko van 47 uF
En daarop zit de aansluiting van 340 volt.
Ondanks dit is hij toch behoorlijk stil moet ik zeggen.
En dat zonder smoorspoel.
Maar eigenlijk wil ik hem helemaal stil hebben.
Re: EL84PP HF10
@TheoK
Na een buisgelijkrichter mag waarde 1e elko nooit hoger zijn dan 50uF!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zet die 47uF meteen na de 5AR4/GZ34 daarna die 18K (liefst een choke), dan 220uF (hier de eindbuizen op aansluiten), dan die 1K en dan de 220uF (hier de voorbuisvoeding op aansluiten).
edit
Data GZ34/5AR4
Na een buisgelijkrichter mag waarde 1e elko nooit hoger zijn dan 50uF!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zet die 47uF meteen na de 5AR4/GZ34 daarna die 18K (liefst een choke), dan 220uF (hier de eindbuizen op aansluiten), dan die 1K en dan de 220uF (hier de voorbuisvoeding op aansluiten).
edit
Laatst gewijzigd door VT4C op ma 06 jun 2011, 14:23, 4 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84PP HF10
De versterker even niet gebruiken met deze elco achter de gelijkrichter, Theo. Anders gaat de gelijkrichter kapot.
Je kunt inderdaad beter een 47uF achter de gelijkrichter zetten, daarachter een smoorspoel en dan een grotere elco.
Heb je de gloei op de een of andere manier met massa verbonden?
Zo'n heel zacht brommetje is niet zo erg denk ik.
Je kunt inderdaad beter een 47uF achter de gelijkrichter zetten, daarachter een smoorspoel en dan een grotere elco.
Heb je de gloei op de een of andere manier met massa verbonden?
Zo'n heel zacht brommetje is niet zo erg denk ik.
