EL84PP HF10 Verbouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: EL84 PP??
Zo. Even lekker aan het hobbyen geweest.
Heb een test opstelling gemaakt met het volgende schema.
Boven mijn verwachting bijna geen brom. Ondanks de puinhoop die er staat.
De klank is aardig goed maar ben er nog niet tevreden over.
De buis ECC85 heb ik vervangen door de E81CC.
De koppel condensatoren zijn nu 0,22uF.
Ga nog wat meer experimenteren. Trouwens ik heb geen tegenkoppeling toegepast.
En ipv van de 1000uF elco heb ik een 2200uF zitten.
Is er iets wat nog meer gewijzigd moet worden omdat ik de E81CC erop staan heb?
Heb een test opstelling gemaakt met het volgende schema.
Boven mijn verwachting bijna geen brom. Ondanks de puinhoop die er staat.
De klank is aardig goed maar ben er nog niet tevreden over.
De buis ECC85 heb ik vervangen door de E81CC.
De koppel condensatoren zijn nu 0,22uF.
Ga nog wat meer experimenteren. Trouwens ik heb geen tegenkoppeling toegepast.
En ipv van de 1000uF elco heb ik een 2200uF zitten.
Is er iets wat nog meer gewijzigd moet worden omdat ik de E81CC erop staan heb?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
zo, gelijk al weer aan het bouwen geslagen Theo? Begonnen in Breda je vingers te jeuken?
Leuk dat het nu al bromvrij speelt. Wat mankeert er voor jou nu aan de klank?
Ik zit me bij het schema af te vragen wat die 1k5 weerstand tussen de kathodes van de stuurbuizen doet. Het lijkt mij dat de tegenkoppeling op de tweede buis juist gaat meekoppelen. Op zich moet die buis wel heel veel versterken, maar deze methode heb ik nog niet eerder gezien.
Je kunt die weerstand eens weghalen en de 470 Ohm kathode weerstand van die tweede triode ontkoppelen met een elco. Dan lijkt het weer heel erg op het schema dat ik postte.
Leuk dat het nu al bromvrij speelt. Wat mankeert er voor jou nu aan de klank?
Ik zit me bij het schema af te vragen wat die 1k5 weerstand tussen de kathodes van de stuurbuizen doet. Het lijkt mij dat de tegenkoppeling op de tweede buis juist gaat meekoppelen. Op zich moet die buis wel heel veel versterken, maar deze methode heb ik nog niet eerder gezien.
Je kunt die weerstand eens weghalen en de 470 Ohm kathode weerstand van die tweede triode ontkoppelen met een elco. Dan lijkt het weer heel erg op het schema dat ik postte.
Re: EL84 PP??
Het was even wat ontspanning Robert.
Hij klinkt wat blikkerig. Hoog is wel goed. Mid ook wel. Maar het laag is nou niet bepaald van wat ik gewend
ben van de andere versterkers die ik hier heb.
IK zal jou ideeën gaan proberen.
Hoe groot moet die Elko zijn om te ontkoppelen?
Hij klinkt wat blikkerig. Hoog is wel goed. Mid ook wel. Maar het laag is nou niet bepaald van wat ik gewend
ben van de andere versterkers die ik hier heb.
IK zal jou ideeën gaan proberen.
Hoe groot moet die Elko zijn om te ontkoppelen?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
100uF of 220uF en 25V ofzo.
Wat je kunt doen om het laag te verbeteren is elke EL84 zijn eigen kathode weerstand geven.
Die ook weer ontkoppelen met elco's natuurlijk.
De weerstandswaarde moet verdubbelen, de elco is met 1000uF al aan de grote kant dus die waarde kan zo blijven, maar 4 stuks van 470uF is ook prima.
Wat je kunt doen om het laag te verbeteren is elke EL84 zijn eigen kathode weerstand geven.
Die ook weer ontkoppelen met elco's natuurlijk.
De weerstandswaarde moet verdubbelen, de elco is met 1000uF al aan de grote kant dus die waarde kan zo blijven, maar 4 stuks van 470uF is ook prima.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
Ha Theo, goed thuisgekomen na zaterdag zie ik?
Dat schema, is dat afgeleid van hetgeen je al had of is het wat anders?
Dat schema, is dat afgeleid van hetgeen je al had of is het wat anders?
Re: EL84 PP??
IK ga ermee aan de gang Robert.
Nee Barry dit is totaal een ander ontwerp. Ja na een lange reis was ik er weer.
Misschien dat Bart nog een meestervoeding wil ontwerpen?
IK heb de GZ34 en de trafo geeft 260 Volt.
Nee Barry dit is totaal een ander ontwerp. Ja na een lange reis was ik er weer.
Misschien dat Bart nog een meestervoeding wil ontwerpen?
IK heb de GZ34 en de trafo geeft 260 Volt.
Re: EL84 PP??
Robert.
Ik heb jou ideeën erop gezet en hij speelt heel erg goed nu.
En ondanks de opstelling die er niet uit ziet is hij ook nog eens bromvrij.
Nu ga ik op de rechterkant van het frame het schema bouwen die jij aangaf.
Dan kan ik vergelijken.
Tevens zet ik dan beide versterkers op de GZ34.
May the best one win
Klusje voor morgen. Ga nu buiten een biertje drinken.
Ik heb jou ideeën erop gezet en hij speelt heel erg goed nu.
En ondanks de opstelling die er niet uit ziet is hij ook nog eens bromvrij.
Nu ga ik op de rechterkant van het frame het schema bouwen die jij aangaf.
Dan kan ik vergelijken.
Tevens zet ik dan beide versterkers op de GZ34.
May the best one win
Klusje voor morgen. Ga nu buiten een biertje drinken.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
Proost !
Wat een leuk idee, twee versterkers aan twee kanten van een chassis. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.
Fijn dat het nu wel goed klinkt. Misschien dat je met een setje nieuwe EL84's nog een beter resultaat krijgt. Je kunt op Ebay soms voor heel weinig een set russische EL84's kopen uit de Oekraïne ofzo. Die klinken prima (ik heb ze zelf ook)
Succes!
Wat een leuk idee, twee versterkers aan twee kanten van een chassis. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.
Fijn dat het nu wel goed klinkt. Misschien dat je met een setje nieuwe EL84's nog een beter resultaat krijgt. Je kunt op Ebay soms voor heel weinig een set russische EL84's kopen uit de Oekraïne ofzo. Die klinken prima (ik heb ze zelf ook)
Succes!
Re: EL84 PP??
Zo. Vanmiddag weer even bezig geweest.
De ultieme test was daar.
Heb een poosje geluisterd en ik vind het eerste ontwerp het beste klinken.
Dus die heeft gewonnen.
Ook heb ik de koppelcondensatoren verwisseld en die oude groentjes doen
het veel beter dan die nieuwe gele.
Conclusie, ik ga de eerste versterker 2 keer opnieuw bouwen op een mooi chassis.
Ook een EL84 PP heeft best wel veel power.
Tevens zag ik dat de E81CC goldpins zijn.
Nog even wat plaatjes erbij.
De opstelling ziet er niet uit maar werkt wel.
De elco op de onderste foto is niet aangesloten. Zat er nog op.
De ultieme test was daar.
Heb een poosje geluisterd en ik vind het eerste ontwerp het beste klinken.
Dus die heeft gewonnen.
Ook heb ik de koppelcondensatoren verwisseld en die oude groentjes doen
het veel beter dan die nieuwe gele.
Conclusie, ik ga de eerste versterker 2 keer opnieuw bouwen op een mooi chassis.
Ook een EL84 PP heeft best wel veel power.
Tevens zag ik dat de E81CC goldpins zijn.
Nog even wat plaatjes erbij.
De opstelling ziet er niet uit maar werkt wel.
De elco op de onderste foto is niet aangesloten. Zat er nog op.
Re: EL84 PP??
@TheoK
De ECC82 in dat schema zou ik vervangen door de audiofiele 6CG7, 12BH7, 6201/E81CC, 7044 of 5687.
*****************
Heb momenteel 2 Philips HF10 monoblokken uit 1959 onderhanden voor upgrade. PP-EL84 versterkers in penthode.
Teerpot koppel-C's waren behoorlijk lek, worden -voorlopig- Audyn Tri-ref caps.
Toonregeling rond de E86 (E80F) gaat er uit en driverbuis ECC83/12AX7 wordt ingangsbuis/fasedraaier. De fasedraaier wordt een floating-paraphase.
Een 2-trapsversterker dus; schema bijgaand.
ECC83 zal hoogstwaarschijnlijk de 5751 worden met om te tweaken de 6072A/12AY7 of 5965/12AV7.
EZ80/6V4 wordt EZ81/6CA4, en een 100K ALPS potmeter.
Beker-elko's laat ik fysiek staan; onder chassis komen 2x 2x 50uF/500V. elko's van JJ.
Voed. trafo op kraanleertjes.
Keuzeschakelaar gaat er tussenuit (in oorspronkelijk configuratie al geluidswinst). Interlink rechtstreeks naar potmeter, die parallel gezet kan worden (50K); nog tweaken.
De ECC82 in dat schema zou ik vervangen door de audiofiele 6CG7, 12BH7, 6201/E81CC, 7044 of 5687.
*****************
Heb momenteel 2 Philips HF10 monoblokken uit 1959 onderhanden voor upgrade. PP-EL84 versterkers in penthode.
Teerpot koppel-C's waren behoorlijk lek, worden -voorlopig- Audyn Tri-ref caps.
Toonregeling rond de E86 (E80F) gaat er uit en driverbuis ECC83/12AX7 wordt ingangsbuis/fasedraaier. De fasedraaier wordt een floating-paraphase.
Een 2-trapsversterker dus; schema bijgaand.
ECC83 zal hoogstwaarschijnlijk de 5751 worden met om te tweaken de 6072A/12AY7 of 5965/12AV7.
EZ80/6V4 wordt EZ81/6CA4, en een 100K ALPS potmeter.
Beker-elko's laat ik fysiek staan; onder chassis komen 2x 2x 50uF/500V. elko's van JJ.
Voed. trafo op kraanleertjes.
Keuzeschakelaar gaat er tussenuit (in oorspronkelijk configuratie al geluidswinst). Interlink rechtstreeks naar potmeter, die parallel gezet kan worden (50K); nog tweaken.
Re: EL84 PP??
Hoi VT4C.
IK lees dat je ook lekker bezig bent.
Ook een draadje op het forum?
Is altijd mooi om naar te kijken.
De E81CC heb ik al in gebruik.
Heb ook nog 2 nieuwe ECC83 van JJ liggen.
Ik ga jou schema ook eens proberen.
Alleen die 340 volt wordt wat lastig.
Moet even wat proberen met weerstanden te verkleinen.
Die van DHT Rob vind ik zelf wat minder geslaagd dus een gedeelte van het frame weer over.
IK lees dat je ook lekker bezig bent.
Ook een draadje op het forum?
Is altijd mooi om naar te kijken.
De E81CC heb ik al in gebruik.
Heb ook nog 2 nieuwe ECC83 van JJ liggen.
Ik ga jou schema ook eens proberen.
Alleen die 340 volt wordt wat lastig.
Moet even wat proberen met weerstanden te verkleinen.
Die van DHT Rob vind ik zelf wat minder geslaagd dus een gedeelte van het frame weer over.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
Wat is de waarde van die oude groene koppel C's, Theo?
Ik vind 0,1 uF altijd wat magertjes. 0,33 of 0,47 is beter als koppel C.
Dat schema van VT4C is ook heel goed. Lijkt erg op het Peter van Willenswaard schema, destijds ook opgezet om een HF versterkertje van Philips te upgraden. (Gelijk een ideetje voor meer spanning...)
PvdW schreef in zijn artikel dat hij ook had ge-experimenteerd met de weerstanden van de floating parphase trap. Hij adviseert om de extra 22k weerstand - die het signaal echt symmetrisch moet maken - heeft weggelaten, omdat de versterker dan muzikaler klinkt.
Is het uitproberen waard.
Die nieuwe ECC83 van JJ kun je hier uitstekend voor gebruiken.
Ik vind 0,1 uF altijd wat magertjes. 0,33 of 0,47 is beter als koppel C.
Dat schema van VT4C is ook heel goed. Lijkt erg op het Peter van Willenswaard schema, destijds ook opgezet om een HF versterkertje van Philips te upgraden. (Gelijk een ideetje voor meer spanning...)
PvdW schreef in zijn artikel dat hij ook had ge-experimenteerd met de weerstanden van de floating parphase trap. Hij adviseert om de extra 22k weerstand - die het signaal echt symmetrisch moet maken - heeft weggelaten, omdat de versterker dan muzikaler klinkt.
Is het uitproberen waard.
Die nieuwe ECC83 van JJ kun je hier uitstekend voor gebruiken.
Laatst gewijzigd door RobertD op di 31 mei 2011, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP??
Die oude groene zijn 0.22 uF Robert.
Voldoen prima en klinken zeer goed.
Heb al verschillende andere types geprobeerd maar ik vind die groene toch de beste.
Kijk eens zeg.
Weer wat leesvoer. Bedankt Robert.
Ik ga hiermee aan de slag.
Voldoen prima en klinken zeer goed.
Heb al verschillende andere types geprobeerd maar ik vind die groene toch de beste.
Kijk eens zeg.
Weer wat leesvoer. Bedankt Robert.
Ik ga hiermee aan de slag.
Re: EL84 PP??
Kantelpunt rond de 4 Hz. vind ik in dit voor project voldoende: formule berekening kantelpunt.RobertD schreef:Wat is de waarde van die oude groene koppel C's, Theo?
Ik vind 0,1 uF altijd wat magertjes. 0,33 of 0,47 is beter als koppel C.
.
(R: 475000, C: 0.1 uF)
Re: EL84 PP??
Tussen de 250 V. - 340 V. lijkt mij ook geen probleem.TheoK schreef:Alleen die 340 volt wordt wat lastig.
Moet even wat proberen met weerstanden te verkleinen.
De HF10's komen in de bestaande configuratie met EZ80 rond die Ub van 345V. uit.
De EZ81/6CA4 heeft iets minder spanningsval; Ub dan zelfs rond de 375V.
Geluidsbeeld met deze buis klinkt gewoon losser en makkelijker (vooral de EH 6CA4). Met koolweerstand tussen EZ81 en 1e elko van 50uF (een soort 'choke input') probeer ik dan weer rond die 340 V. uit te komen.
(HF10 upgrade project is in opdracht, moet op budget letten.)
Voeding wordt/blijft verder C-L-C-C-R-C.
Gebruik straks 2x JJ 2x 50uF/500V., waarvan 1 na de choke parallel staat (100uF).
De versterker staat op een aardrails; voeding ook: samen naar steraarde.
Re: EL84 PP??
Goed Luitjes.
Ik heb de laatste versterker ook gebouwd en een paar dagen goed vergeleken.
Mijn conclusie is dat het ontwerp van Philips voor mij het beste klinkt. Het laatste ontwerp dus.
Had er wel brom op zitten maar ja wat wil je met zo'n opstelling als deze.
Wel ga ik die groene condensatoren van 0,22 uF gebruiken.
Die klinken gewoon veel beter dan die nieuwe gele.
Hoe dat komt kan ik niet verklaren. Wie wel?
Als gelijkrichter ga ik de GZ34 gebruiken.
Wat ik me ook nog afvraag is wat het nut is van die 22k weerstand die tussen de CC zit en de 220k weerstanden.
Is die wel echt nodig? En die weerstanden van 270 Ohm 11W, moeten die echt 11W zijn of mag daar ook lichtere tussen?
Verder heb ik al wat materiaal om het frame te maken aangeschaft.
Dit gaat weer een mooie versterker worden.
Wat de kappen van de trafoset betreft die ga ik ook zelf maken.
Ik heb printplaten besteld en ga daar kappen van maken.
Nog wat plaatjes erbij voor de liefhebber.
Ik heb de laatste versterker ook gebouwd en een paar dagen goed vergeleken.
Mijn conclusie is dat het ontwerp van Philips voor mij het beste klinkt. Het laatste ontwerp dus.
Had er wel brom op zitten maar ja wat wil je met zo'n opstelling als deze.
Wel ga ik die groene condensatoren van 0,22 uF gebruiken.
Die klinken gewoon veel beter dan die nieuwe gele.
Hoe dat komt kan ik niet verklaren. Wie wel?
Als gelijkrichter ga ik de GZ34 gebruiken.
Wat ik me ook nog afvraag is wat het nut is van die 22k weerstand die tussen de CC zit en de 220k weerstanden.
Is die wel echt nodig? En die weerstanden van 270 Ohm 11W, moeten die echt 11W zijn of mag daar ook lichtere tussen?
Verder heb ik al wat materiaal om het frame te maken aangeschaft.
Dit gaat weer een mooie versterker worden.
Wat de kappen van de trafoset betreft die ga ik ook zelf maken.
Ik heb printplaten besteld en ga daar kappen van maken.
Nog wat plaatjes erbij voor de liefhebber.
Re: EL84 PP??
Om wisselspanningsversterking aan beide zijden te matchen. Kan weggelaten worden of ff waarde tweaken met 50K lin. potmeter. Bij mij versterkt 2e troidehelft iets meer.TheoK schreef:Wat ik me ook nog afvraag is wat het nut is van die 22k weerstand die tussen de CC zit en de 220k weerstanden.Is die wel echt nodig?
ff getest met FM ruis als 'toongenerator': 1e helft 125mV., 2e helft 137mV ipv 125mV. AC. Valt mee dus.
Ja, 6 of 9 Watt kan ook; 2 Watters vindt ik te licht (of 2 van 560R parallel). Er loopt ca. 40mA door de EL84 en Uk is ca. 10 V. DC,.TheoK schreef:En die weerstanden van 270 Ohm 11W, moeten die echt 11W zijn of mag daar ook lichtere tussen?.
Mijn Philips HF10 ombouw is bromvrij. Twee aardrails: 1 voor versterker, 1 voor voeding. Komen samen bij steraarde bij ingangsbuis, waar ook 1 pen van de (AC) gloeispanning aan chassis ligt. Conform ontwerp van Philips uit '59.
Re: EL84 PP??
Bedankt voor de tips.
Zal er verder mee gaan experimenteren.
Maar vandaag niet meer. Het is prachtig weer buiten.
Zal er verder mee gaan experimenteren.
Maar vandaag niet meer. Het is prachtig weer buiten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
Dat begint er alweer aardig op te lijken Theo. Die 11 watters lijkt me vrij ruim, volgens het schema staat er 11 Volt. En die 22k zal met de instelling van de trap hebben te maken.
hoe ga je die trafokappen maken, lukt het om het geheel mooi glad te krijgen dan? Tenminste ik neem aan dat je ze nog wilt spuiten.
Vakantiegroet op wifi vanuit zonnig Luxemburg.
hoe ga je die trafokappen maken, lukt het om het geheel mooi glad te krijgen dan? Tenminste ik neem aan dat je ze nog wilt spuiten.
Vakantiegroet op wifi vanuit zonnig Luxemburg.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: EL84 PP??
Probeer voor die kathode weerstanden eens een paar dikke koolweerstanden te vinden. Zoals VT4C al aangaf, 2 stuks van 560 Ohm parallel. Dat levert 280 Ohm op.
Deze van dickbest lijken me ook geschikt: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=716
Eentje van 470 en eentje van 680 parallel geeft 278 Ohm. Dissipatie is geen probleem.
Probeer op die plek draadgewonden weerstanden te vermijden. Die moet je in de signaalweg sowieso liever niet gebruiken.
Deze van dickbest lijken me ook geschikt: http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... ductId=716
Eentje van 470 en eentje van 680 parallel geeft 278 Ohm. Dissipatie is geen probleem.
Probeer op die plek draadgewonden weerstanden te vermijden. Die moet je in de signaalweg sowieso liever niet gebruiken.
Re: EL84 PP??
Barry vakantieganger.
Van de kappen zal ik foto's maken.
Dan kun je zie hoe ik het gedaan heb. Hoop dat het lukken wil.
IK wil ze ook spuiten. Maar even zien hoe dat uitpakt.
Robert.
Ik zal eerste eens even in mijn bakkies kijken of daar wat in zit.
Bedankt voor de tip.
Van de kappen zal ik foto's maken.
Dan kun je zie hoe ik het gedaan heb. Hoop dat het lukken wil.
IK wil ze ook spuiten. Maar even zien hoe dat uitpakt.
Robert.
Ik zal eerste eens even in mijn bakkies kijken of daar wat in zit.
Bedankt voor de tip.
Re: EL84 PP??
Hoi Theo,
hij gaat lekker zo,niet me bemoeien,dacht ik
.
Maar nu begint ie met een HF10 , heel lang geleden ook 's mee te maken gehad (herstelling),mooi ding.
Maar ja,met andere UGTs ,kan mee of tegen vallen.
Die 270ohm kathodeweerstanden hoeven idd niet zo dik.Ze zaten ook in de versterker die je net afgebroken heb,vier stuks gele weerstanden 270 ohm 1W5 ,Kun je zo weer gebruiken
.
Je kan nog vereenvoudigen,die 22k er tussenuit,de 100µF parallel aan de 2k2 katodeweerstand van een triode ook eruit (niet de 2k2 ) en de kathodes van de triodes aan elkaar.De schakeling met elko was bedoeld om een tegenkoppeling naar de niet ontkoppelde kathode mogelijk te maken,maar er is er hier geen.
Wat die 0µ22 betreft,groen klinkt altijd beter
.
Anne
hij gaat lekker zo,niet me bemoeien,dacht ik
Maar nu begint ie met een HF10 , heel lang geleden ook 's mee te maken gehad (herstelling),mooi ding.
Maar ja,met andere UGTs ,kan mee of tegen vallen.
Die 270ohm kathodeweerstanden hoeven idd niet zo dik.Ze zaten ook in de versterker die je net afgebroken heb,vier stuks gele weerstanden 270 ohm 1W5 ,Kun je zo weer gebruiken
Je kan nog vereenvoudigen,die 22k er tussenuit,de 100µF parallel aan de 2k2 katodeweerstand van een triode ook eruit (niet de 2k2 ) en de kathodes van de triodes aan elkaar.De schakeling met elko was bedoeld om een tegenkoppeling naar de niet ontkoppelde kathode mogelijk te maken,maar er is er hier geen.
Wat die 0µ22 betreft,groen klinkt altijd beter
Anne
Re: EL84 PP??
ff getest met gezamenlijke kathodeweerstand voor ingangsbuis, maar geluisbeeld wordt onrustiger; veel meer rust met separate kathodeweerstanden.Ah!buis schreef:Hoi Theo,
Je kan nog vereenvoudigen,die 22k er tussenuit,de 100µF parallel aan de 2k2 katodeweerstand van een triode ook eruit (niet de 2k2 ) en de kathodes van de triodes aan elkaar.De schakeling met elko was bedoeld om een tegenkoppeling naar de niet ontkoppelde kathode mogelijk te maken,maar er is er hier geen.
Op schema is 1e Rk niet ontkoppelt; iets lokale tegenkoppeling kan de (penthode-geschakelde) HF10 wel gebruiken. Bij ultra-lineaire UGT's zou ik 1e Rk wel by-pass met elko geven.
Met eindtrap ongecontroleerder laag met toepassing van gezamenlijke kathodeweerstand (135R).
Kortom, elke buis eigen kathodeweerstand geven.
Bij de floating-pharafase kan de 22K er inderdaad tussenuit, zeker omdat gain van de 2e buishelft iets hoger is (bij gematchedte voorbuizen).
De HF10 is behoorlijk opgeknapt met deze schakeling. Geen behoefte aan t.k. Fav ingangsbuis 5751.
(Met 6201/E81CC beide Rk's 1K - 1K2.)
Potmeter per HF10 100K ALPS (eventueel parallel te zetten voor 50K).
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 05 jun 2011, 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: EL84 PP??
Ben nog druk bezig met experimenteren mensen.
Maar denk wel dat VT4C gelijk heeft.
Anne.
Lang niet gezien. Ik heb idd die weerstanden nog liggen.
Zal ze erop monteren.
Tevens laat ik de 22K weerstand weg.
De UGT's klinken best wel goed. valt me niks tegen.
IPV de 475K weerstanden heb ik 470K zitten. Mag dat?
Ik ga nu met de voeding aan de gang.
Toch proberen om die brom eruit te krijgen.
Liever wil ik geen smoorspoel gebruiken maar zal daar wel niet onderuit komen.
Mocht er toch eentje in moeten dan moet ik die bestellen.
Of als er iemand wat over heeft.........??
Maar denk wel dat VT4C gelijk heeft.
Anne.
Lang niet gezien. Ik heb idd die weerstanden nog liggen.
Zal ze erop monteren.
Tevens laat ik de 22K weerstand weg.
De UGT's klinken best wel goed. valt me niks tegen.
IPV de 475K weerstanden heb ik 470K zitten. Mag dat?
Ik ga nu met de voeding aan de gang.
Toch proberen om die brom eruit te krijgen.
Liever wil ik geen smoorspoel gebruiken maar zal daar wel niet onderuit komen.
Mocht er toch eentje in moeten dan moet ik die bestellen.
Of als er iemand wat over heeft.........??
Re: EL84 PP??
Maakt niet uit. Kantelfrequente in combi met 0,22uF onder de 2 Herz.TheoK schreef:IPV de 475K weerstanden heb ik 470K zitten. Mag dat?
Formule (R: 470000, C: 0.22)
HSTheoK schreef:Ik ga nu met de voeding aan de gang.
Toch proberen om die brom eruit te krijgen.
Binnenkort heb ik er 2 te koop van Telefunken, maar die zijn 15H/30mA. Te krap, alleen voor pre-amps of voortrappen te gebruiken.
Wanneer beide kanalen op 1 voeding lopen, lijkt mij dit ideale smoorspoel.
Spanningsval in choke valt ook erg mee.
Er van uitgaande 4x EL84: 4x 45 mA.; door voortrappen zal hooguit totaal 4 mA lopen.
(Hele lijst met chokes)
Na de choke zou ik deze elko zetten. Laat de brom dan maar proberen...
Gloeispanning
Heb je gloeispanning met 1 kant aan massa/chassis of gematched met 2 weerstanden?

edit
PS
Van de PP-EL84 Philips HF10 weet ik waarde choke niet, maar kan geen brom waarnemen, voeding C-L-C-R-C, resp.: 50uF-?H, 100uF-1K-50uF.
Laatst gewijzigd door VT4C op zo 05 jun 2011, 9:20, 5 keer totaal gewijzigd.
