CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

CHR-70 fullrange met blanda 20cm (ikea)

Bericht door Thomox »

Hallo forummers :D

Zoals jullie wellicht weten ben ik op dit moment bezig met de lowbudget van Edo. Deze speaker bevalt me super, maar het afwerken duurt lang als je het mooi wilt hebben (staat atm mooi glad in de plamuur en er moeten nog wat ronde kanten aan komen alvorens te verfen).

Zoals iedereen op dit forum weet is het super om dan vervolgens alweer met een nieuw project te beginnen :kwijl:
Die blanda schalen van de Ikea zijn leuk om er mee te spelen, maar ik heb nog wat vraagjes met betrekking tot de markaudio Fullrange speaker.

1. Aangezien deze driver fullrange is, hoeft hij niet gefilterd te worden?
done, GHP met 593 microfarad
2. Kunnen deze kleintjes ongefilterd aangesloten worden op mijn Onkyo 508 versterker als ik de volumeknop met beleid bedien?
Is mogelijk, done
3. Halen ze de prestaties van een Logitech Z3 vrij gemakkelijk?
Schijnbaar wel, we zullen zien :)
4. Gaat dit super in combinatie met een ta2024 bordje?
Daar verschillen de meningen over, we zullen zien :)

Over de inhoud van de bol.. Deze is 18.4 cm binnendiameter ==< dit zou neerkomen op 3.26 liter inhoud, maar er zit enig 'ovaal' in verwerkt met 2 (niet exact) halve schalen op elkaar en tevens is de onderkant gedeeltelijk plat.. Hetgeen zou ongeveer neerkomen op 3 liter.. Ik zou eventueel binnen iets kunnen opvullen om de inhoud kleiner te maken, maar ook WAF toe kunnen voegen voor enige 'virtuele' vergroting als ik me niet vergis?
blanda-matt-serveerschaal__17677_PE101994_S4.jpg
Update 16 juni: De Mark Audio CHR-70 is het geworden als driver, binnenkort bestellen samen met plugjes, aansluitsnoeren, etc!
Alvast bedankt voor jullie aandacht :)
CHR70-v2-grey.jpg
CHR70-v2-grey.jpg (40.77 KiB) 2879 keer bekeken
Groeten,
Thomox

PS. de Q factor van de kast heb ik rond de 0.85 zitten gok ik..

Qkast = Wortel( (Vas / kastvolume * dempingsfactor) +1 ) * Qts
Qkast = Wortel( (4.20 / 3.1 * ik gok 0.9 met ietwat baf + bekleding) +1) * 0.547 = 0.8658
Bijlagen
2011-06-03_13.16.13[1].jpg
Laatst gewijzigd door Thomox op do 16 jun 2011, 13:26, 8 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: 12 cm blanda (ikea) met Tangband W3-871B

Bericht door Vuurkat »

1. Er is nog een filter nodig, o.a. voor baffle step compensatie.
2. Zaph heeft zijn ontwerp met de W3-871 vervangen door de een met de HiVi B3S, maar dat hoeft niet te betekenen dat de B3S beter is. Het kan ook zijn omdat die goedkoper is en dus een betere prijs/kwaliteitsverhouding heeft.
3. Ja
4. Lijkt me wel.
5. Bij een TA2024-bordje moet je wel opletten dat de uitgangsimpedantie niet vrijwel 0 is, maar hoger. Bij deze versterker, die ook een TA2024 gebruikt, is de uitgangsimpedanite bij 20Hz 0,35 ohm en stijgt hij tot 5 ohm bij 20kHz.
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: 12 cm blanda (ikea) met Tangband W3-871B

Bericht door ritger »

Ik heb deze drivers ook gebruikt voor de blanda schalen. viewtopic.php?f=3&t=13642
Ik gebruik ze (nog) ongefilterd. Maar ik gebruik ze dan ook als surroundspeaker. Als main speaker zal er zeker filtering nodig zijn, het volume van de bol is nl. aan de kleine kant.

Let er wel op dat je in de Ikea goed op de maten van de schalen let. Er zitten best grote verschillen tussen!
De schroefgaten van de W3-871 passen ook net in de rand van de schaal, bij mij is er één schroef die te weinig hout heeft.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12 cm blanda (ikea) met Tangband W3-871B

Bericht door wouter »

Volgens mij komt Hobby HiFi binnenkort met een nieuwe versie van de (ikea) bamboo schalen met fullrange driver.

Verder is de HiVi niet geschikt als fullrange als je John Krutke (zaph audio) mag geloven. Zeker zijn er betere drivers, maar alle waar is naar z'n geld. Ik denk dat de scan speak 10 F zo'n beetje het leukste is wat nog betaalbaar is. Een fountek/dynavox 3" is ook prima. Vifa & peerless en markaudio hebben ook leuke drivers. Tangband opzich ook, al hebben die wel een heel lage Xmax (lineaire uitslag) dus het hangt er een beetje vanaf wat je wilt uitgeven en hoeveel laag en geluidssterkte je wilt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 12 cm blanda (ikea) met Tangband W3-871B

Bericht door Thomox »

Bedankt voor jullie snelle reacties :)

Maar hij hoeft in principe geen laag weer te geven, daarvoor heb ik een subwoofer :)
Ik zou graag een 'helder' geluid willen creeren, met een simpel design... Hij hoeft dus ook niet zo ontzettend hard ofzo, puur pc gebruik.

Graag wil ik het klein houden, maar er moet wel iets degelijks uit komen, dus ik zou 't graag willen houden bij 3", niet meer, niet minder :)
Tenzij iemand met goede argumentatie komt waarom het wel, of waarom het niet zo zou moeten :)

Groetjes
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 12 cm blanda (ikea) met Tangband W3-871B

Bericht door Thomox »

Goedendag mensen :)

Ik heb zojuist even 4 schalen van 20 cm meegenomen, stiekem toch iets grotere schalen :oops:
Heeft iemand tips voor een fijne driver van ongeveer 4", en een budget van ongeveer 30 euro p/s, waarbij amper filtering nodig is?

Ik ben namelijk niet zo goed in het filter-gedeelte (dat komt nog wel :)) en zou dus zo min mogelijk hierin willen toepassen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 12 cm blanda (ikea) met Tangband W3-871B

Bericht door wouter »

W4-655A? is 32,-
http://www.juoiga.nl/
hier kun je de EL70 van CSS ook vinden :wink:

... en de CHR70 van Mark Audio... Alleen weet ik niet wat met weinig filtercomponenten het handigst is. En ik weet niet of een 4" je beter gaat bevallen dan een 3(,5)" breedbander. Ik zou het denk ik kleiner houden.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Arno »

Kan je niet een bestaand ontwerpje nemen, zoals de CT218? Geen idee of dit gaat qua aantal liters en of de bafflestep oid, maar misschien is er wel wat te vinden dat een beetje overeenkomt met jouw plannen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Henkjan »

tja, als je niet zelf een correctie filtertje kan/wil maken, dan zou ik google eens aan t werk zetten, zeker weten dat je niet de eerste bent :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Hmm.. @ Arno.. Het probleem is eigenlijk, het maken van een leuk design is gewoon erg leuk :) Het gaat er niet om dat er echt audiofiel geluid uit komt, maar het moet toch wel een beetje te vergelijken zijn met iets wat redelijk degelijk is..

Over de inhoud van de bol.. Deze is 18.4 cm binnendiameter ==< dit zou neerkomen op 3.26 liter inhoud, maar er zit enig 'ovaal' in verwerkt met 2 (niet exact) halve schalen op elkaar en tevens is de onderkant gedeeltelijk plat.. Hetgeen zou ongeveer neerkomen op 3.1 liter.. Ik zou eventueel binnen iets kunnen opvullen om de inhoud kleiner te maken, maar ook WAF toe kunnen voegen voor enige 'virtuele' vergroting als ik me niet vergis?

Ik prefereer een speaker die ook een rond monteervlak heeft, dus met de boutgaatjes mooi rondom verdeelt.

Iemand ervaring met die kleine chr-70?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Henkjan »

Thomox schreef:
Iemand ervaring met die kleine chr-70?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... aasproject :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Arno »

Thomox schreef:
Hmm.. @ Arno.. Het probleem is eigenlijk, het maken van een leuk design is gewoon erg leuk :)
Ik weet er alles van :)
Zelf heb ik niet de mogelijkheid tot filteren dus ik heb ook een bestaand ontwerp aangepast naar eigen design. Ik dacht dat jij misschien ook zoiets kon doen met die schalen.

Dit is mijn variant van de CT218:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Hmmm.. Moeilijk.. Maar als ik voldoe aan de Vas (inhoud) en ik demp de ronding iets, kan ik dan een beetje geluid verwachten van een 4" driver?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door ritger »

Ik heb de chr-70 in de 20 cm blanda schalen volledig gevuld met baf. En ben erg tevreden met het geluid. Behoorlijke lage tonen en minimaal vervorming op hoog volume.
Met een GHP filter moeten de lage tonen nog beter tot zijn recht komen, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Doe een ring tussen de schalen, dat maakt de ronding af en je wint nog enkele centiliters :lol:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Aha :) ik ben blij met je antwoord :)
maar wat moet,"GHP" voorstellen? G..? high pass?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door markbakk »

GHP slaat op een gesloten box waarbij voor de (bas)luidspreker een vrij grote condensator wordt toegepast om een 3e-orde akoestische filterfunctie voor het laag te creëren. De afstemming van luidsprekerparameters, inhoud kast en waarde condensator is van belang voor een 'nette' filterfunctie, m.a.w. het aantal zinvolle mogelijkheden is beperkt.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

markbakk schreef:
vrij grote condensator om een 3e-orde akoestische filterfunctie voor het laag te creëren......
m.a.w. het aantal zinvolle mogelijkheden is beperkt.
Hoe zou zoiets er schematisch uitzien? Wil je daar een paintje van maken misschien :oops: ?
En over die mogelijkheden.. oftewel, er zijn niet veel mogelijkheden welke condensator geschikt is voor een 'vaste' inhoud en een 'vaste' speaker?
ritger
Berichten: 43
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 0:17
Locatie: Wageningen

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door ritger »

Hier http://www.12vhifi.nl/closed.html kun je berekenen op welke waarde je moet uitkomen. Ik kwam op 592uf bij 3.1 liter.
Je kunt uit losse elco condensatoren deze waarde samenstellen. Een ander kan je (en mij :sure: ) vast beter uitleggen hoe ze gesoldeerd moeten worden.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door teacher »

Gewoon in serie.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Raymond »

teacher schreef:
Gewoon in serie.
:?:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

ritger schreef:
Je kunt uit losse elco condensatoren deze waarde samenstellen
Dankjewel voor je link ritger :)

Moet je per ce elco's van dezelfde waarde in serie of parallel? Ik had in gedachten om een 470micro met een 120 micro parallel te zetten, zodat je 590 micro kunt krijgen. Is dat juist?
Of moeten er bijvoorbeeld 6 van 100 micro parallel? of 2 keer een 1200 micro in serie?

Wat heeft z'n voor en nadelen?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Vuurkat »

Ja bij parallel schakelen kan je de waarden gewoon bij elkaar optellen. De totale waarde komt hier niet zo krap.

Condensatoren in serie zetten is meestal zinloos bij luidsprekers, je verkleint er de capaciteit mee (dus geldverspilling). Teacher bedoelde waarschijnlijk dat je de condensator in serie met de woofer aansluit.

Meestal wordt een grote condensatorwaarde op dit forum gemaakt door een paar kleinere bipolaire elco's parallel te zetten, waarbij soms voor (minstens) 10% van de capaciteit betere condensatoren worden gebruikt (MKP, MKT).

Veel kleine condensatoren parallel zetten heeft t.o.v. één grote condensator het voordeel dat de totale capaciteit meestal minder afwijkt. Ook kan je makkelijker de waarde vergroten of verkleinen, om te kijken wat het beste klinkt in jouw kamer.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door Thomox »

Hmm.. Maar hoe kan ik het makkelijkst die 593 micro maken dan?

is dat toch met die 120 micro en die 470? of zijn er betere matches?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door markbakk »

dinguz
Berichten: 55
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 9:38

Re: 20 cm blanda (ikea) met 3" of 4" fullrange driver?

Bericht door dinguz »

Je hoeft de exacte inhoud van de schalen niet uit te rekenen, je kunt er ook water in gieten en dan met een maatbeker kijken hoeveel het is. Dan moet je de ruimte die de luidsprekerunit inneemt er nog af halen, maar die zou ik niet nat maken ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”