markbakk schreef:rho schreef:Ik zou ook de breedte van de kast willen aanpassen. De verhoudingen breedte v.s. hoogte staan me niet aan bij dit design. Ik zou naar 25cm breedte willen gaan, waardoor de hoogte tot ongeveer 45cm beperkt gaat blijven. Dan zal dus de instelling van de DSP moeten aangepast worden omdat deze gebruikt wordt om de BS te compenseren.
Volgens mij is de kast al 45 cm hoog. Van 21 naar 25 cm breed zal maar een gering verschil voor de BSC opleveren, ga je waarschijnlijk niet eens horen.
Ja, de lijkt zo, maar de voet van 3x 16mm is functioneel en hoort dus bij de hoogte van het front opgeteld te worden. De BR poort zit daar in verwerkt.
Het zal idd invloed hebben op de BSC, maar die is via de DSP gedaan en kan volgens mij dus veel makkelijker aangepast worden omdat de huidige instellingen gewoon in de HH gepubliceerd staan.
markbakk schreef:
rho schreef:Wat vinden jullie eigenlijk van hun keuze om voor dunner MDF (16mm) te gaan en dat te verzwaren met dik bitumen (5,5mm)?
Zou er veel verschil te merken zijn met dikker MDF (22mm)?
Best of both worlds zou ik zeggen, 22 met 5,5 bitumen. Maar mits goed gebraced is 16mm met bitumen (bij een relatief kleine kast) beter dan 22 zonder.
Dat is het nu net. Volgens hen werkt 22mm MDF en 5.5mm bitumen niet zo goed omdat de verhouding tussen de dikte van het MDF en de massa van het bitumen niet ideaal.
Bij een verhouding van 3/1 of kleiner zou het bitumen de resonanties in het MDF veel efficiënter dempen.
Ik twijfel daar wat aan maar ben niet zeker.
Ik kan er in komen de de resonanties bij 16mm MDF lager liggen dan bij 22mm MDF en dat dus de massa de amplitude beter zal dempen bij de dunnere plaat. Maar ik denk dat de amplitude bij het dikkere MDF gewoon kleiner zal zijn.
Procentueel zal de demping dus groter zijn bij de 16mm MDF, maar absoluut denk ik dat bij 22mm MDF de amplitude van de resonantie kleiner zal zijn ... hoewel ik daar dus niet zeker over ben omdat 16mm MDF + 5.5mm bitumen een even grote dikte heeft dan 22mm MDF en zwaarder is ... maar minder stijf.
Of 22mm MDF + 5.5mm bitumen binnen hetzelfde frequentie-gebied resoneert en een kleinere amplitude genereert weet ik ook niet.