compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Juicie »

Hier nog twee leuke FAST ontwerpjes:

Afbeelding

Afbeelding

Ben zelf ook nog steeds aan het kijken om iets te bouwen voor de fun (en voor in mijn nieuwe huis). Was zelf aan het denken over een Cooper met de BB3.01 als fullrange. Passief gefilterd of via Brutefir op mijn mediacenter.

Eigenlijk heb ik teveel ideeen waar ik er te weinig van uitvoer.
Bijlagen
freq.JPG
filter.JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Die eerste is een beetje te groot.
Die 2de heeft een W3-871SC ... en daar ben ik helemaal geen fan van.

Wel mooie foto's. :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door b_force »

Ik weet niet hoe budget het moet?

Peerless SDS134 + Peerless WA10 is namelijk ook een erg mooie combinatie (en goedkoop)
Daar ga ik binnenkort een ontwerpje voor maken voor iemand.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Het moet niet echt budget zijn. Het ligt er een beetje aan wat er geboden wordt aan kwaliteit.
Een diamant tweeter ligt boven het budget, maar het mag best een hele goeie ScanSpeak of Excel of ... zijn hoor. Alleen moet ik dan duidelijk een meerwaarde kunnen ontdekken.

De WA10 ken ik uit mij eigen speakers en die van mijn ouders. Ik heb in Breda kunnen vergelijken met modernere tweeters en denk niet dat ik die nog wil gebruiken. ;)
Ik wil echt wel dat stapje hoger zetten nu. (en ik heb gemerkt dat dat niet uitzonderlijk veel hoeft te kosten)

Alles wat ik niet hoef uit te geven en waarbij ik toch een goeie stap in de juiste richting zet qua weergave kan ik in mijn muziekcollectie steken. Dat is ook iets wat ik in het achterhoofd houd.
Ik ga dus geen speaker bouwen omdat ie duurder is, wel omdat ie een stuk beter zou moeten zijn dan wat ik nu heb.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door b_force »

Zoals ik in Breda ook al zei, er valt heel veel te winnen aan het filter.
Er is niks mis met die WA10, zelfs als je kijkt naar de metingen (van Hobby Hifi) is dat echt een prima tweeter die nog prima mee kan.
Vergelijken hoe de tweeter klinkt in de Sputnik vind ik dan ook heel bedrieglijk.
Ik heb de WA10 gebruikt met de B110 en dat systeem klinkt zo anders (meer in balans naar mijn mening)

Sja, ik ken jou definitie niet van "kwaliteit".

Binnenkort ga ik ook bezig met een Dayron RS180 + H1212 + waveguide in iets van 17 liter BR.
(toevallig ongeveer het formaat van die Sputnik :lol: )

Misschien is dat ook iets?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ja, die WA10 kan misschien wel beter dan in de Sputnik, maar ik wil toch eens iets anders. Misschien dat ik 'm voor de lol nog wel eens gebruik, maar nu ben ik toe aan verandering. Da's ook al een reden om iets nieuws te bouwen. :)

Ik heb de meest belachelijke reden om niet voor die Dayton te gaan: Ik vind het een oerlelijk ding. :hide:
Die H1212 is wel interessant.

Wat ik zoek is een speaker met meer detail (vooral ook bij lage geluidsniveaus), natuurlijkere weergave, een frisser geluid en een minstens even diepe bas maar dan net iets strakker Dat laatste zou met de ruimte te maken kunnen hebben, dus dat valt nog af te wachten.Maar het is wel een streefdoel.

Ik ben dus een beetje aan het kijken naar 18cm drivers met een matige tot lage Rms waarde die in een iets groter boekenplank-formaat nog betrekkelijk diep gaan (40Hz zou ik als streefdoel stellen maar het maag zeker nog lager). De vervormingscijfers heb ik liefst ook zo laag mogelijk (natuurlijk).
Waarom die keuze:
18cm = een redelijk conusoppervlak + mogelijkheid om bas te produceren met een betrekkelijk klein luchtvolume achter de driver + veel keuze aan goeie drivers (dat kan ook een nadeel zijn merk ik nu ;) ) + kan best nog wel eens hoog gefilterd worden in veel gevallen
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door bertor »

rho schreef:
Wat ik zoek is een speaker met meer detail (vooral ook bij lage geluidsniveaus), natuurlijkere weergave, een frisser geluid en een minstens even diepe bas maar dan net iets strakker Dat laatste zou met de ruimte te maken kunnen hebben, dus dat valt nog af te wachten.Maar het is wel een streefdoel.
Dat van je ruimte kun je gemakkelijk meten: staande golven maken het laag traag en ongedefinieerd. Als je geluk hebt kun je af zonder correctie, maar die kans is klein ;)

Multisub gaat misschien een beetje te ver, maar misschien is een cornerwoofer+satelliet met MiniDSP wat voor jou? Feitelijk bouw je dan een drieweg met de looks van een compacte 2-weg monitor. De woofer/satelliet crossover kun je zo rond de 200 Hz leggen. Voor de midwoofer komen dan 4" en 5" versies in beeld omdat ze dan niet zoveel laag hoeven weer te geven. Het kan compacter dan met een 7" midwoofer. Misschien kun je eens kijken naar de DXT tweeter, wat je in elk geval wilt is qua afstraalgedrag van midwoofer naar tweeter een zo uniform mogelijke overgang. Voor de cornerwoofers kun je toe met een compact kastje.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ik had het idee van een compacte 2 weg met 5" of 4" mid en een woofertje al eens ter sprake gebracht, hier thuis, maar de reactie was ... zeer koeltjes...
Persoonlijk vind ik het wel een goed idee.
Toch een opmerking daar bij: Meer dan 1 woofer raak ik niet kwijt. (zie foto van de huidige situatie elders in dit topic)
Ik zou een woofertje, rechts in de hoek kunnen zetten. Of ik zou die compacte 2-wegjes tegen de muur naast de TV kunnen hangen, de linkse CD-rek-speakerstand naar links verhuizen en de woofer links op die vrij-gekomen plaats zetten. Zoals gezegd werd dat verhaal met weinig enthousiasme ontvangen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Ik heb de WA10 gebruikt met de B110 en dat systeem klinkt zo anders (meer in balans naar mijn mening
B110... Dat waren nog eens tijden! Zeker de B-versie hoort m.i. in de 'chassis-hall of fame'.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Heeft er eigenlijk nog iemand opmerkingen over deze post? (vooral met betrekking tot de ontwerpen van Ari Acoustics)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door markbakk »

rho schreef:
Ik zou ook de breedte van de kast willen aanpassen. De verhoudingen breedte v.s. hoogte staan me niet aan bij dit design. Ik zou naar 25cm breedte willen gaan, waardoor de hoogte tot ongeveer 45cm beperkt gaat blijven. Dan zal dus de instelling van de DSP moeten aangepast worden omdat deze gebruikt wordt om de BS te compenseren.
Volgens mij is de kast al 45 cm hoog. Van 21 naar 25 cm breed zal maar een gering verschil voor de BSC opleveren, ga je waarschijnlijk niet eens horen.
rho schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van hun keuze om voor dunner MDF (16mm) te gaan en dat te verzwaren met dik bitumen (5,5mm)?
Zou er veel verschil te merken zijn met dikker MDF (22mm)?
Best of both worlds zou ik zeggen, 22 met 5,5 bitumen. Maar mits goed gebraced is 16mm met bitumen (bij een relatief kleine kast) beter dan 22 zonder.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

markbakk schreef:
rho schreef:
Ik zou ook de breedte van de kast willen aanpassen. De verhoudingen breedte v.s. hoogte staan me niet aan bij dit design. Ik zou naar 25cm breedte willen gaan, waardoor de hoogte tot ongeveer 45cm beperkt gaat blijven. Dan zal dus de instelling van de DSP moeten aangepast worden omdat deze gebruikt wordt om de BS te compenseren.
Volgens mij is de kast al 45 cm hoog. Van 21 naar 25 cm breed zal maar een gering verschil voor de BSC opleveren, ga je waarschijnlijk niet eens horen.
Ja, de lijkt zo, maar de voet van 3x 16mm is functioneel en hoort dus bij de hoogte van het front opgeteld te worden. De BR poort zit daar in verwerkt.
Het zal idd invloed hebben op de BSC, maar die is via de DSP gedaan en kan volgens mij dus veel makkelijker aangepast worden omdat de huidige instellingen gewoon in de HH gepubliceerd staan.
markbakk schreef:
rho schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van hun keuze om voor dunner MDF (16mm) te gaan en dat te verzwaren met dik bitumen (5,5mm)?
Zou er veel verschil te merken zijn met dikker MDF (22mm)?
Best of both worlds zou ik zeggen, 22 met 5,5 bitumen. Maar mits goed gebraced is 16mm met bitumen (bij een relatief kleine kast) beter dan 22 zonder.
Dat is het nu net. Volgens hen werkt 22mm MDF en 5.5mm bitumen niet zo goed omdat de verhouding tussen de dikte van het MDF en de massa van het bitumen niet ideaal.
Bij een verhouding van 3/1 of kleiner zou het bitumen de resonanties in het MDF veel efficiënter dempen.
Ik twijfel daar wat aan maar ben niet zeker.
Ik kan er in komen de de resonanties bij 16mm MDF lager liggen dan bij 22mm MDF en dat dus de massa de amplitude beter zal dempen bij de dunnere plaat. Maar ik denk dat de amplitude bij het dikkere MDF gewoon kleiner zal zijn.
Procentueel zal de demping dus groter zijn bij de 16mm MDF, maar absoluut denk ik dat bij 22mm MDF de amplitude van de resonantie kleiner zal zijn ... hoewel ik daar dus niet zeker over ben omdat 16mm MDF + 5.5mm bitumen een even grote dikte heeft dan 22mm MDF en zwaarder is ... maar minder stijf.
Of 22mm MDF + 5.5mm bitumen binnen hetzelfde frequentie-gebied resoneert en een kleinere amplitude genereert weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
..... een MiniDSP en het versterkervermogen uit mijn Rotel eindversterker halen..
je hebt dus alleen maar 1 eindversterker? dus nog steeds passieve filtering?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ja, zoals dat in het oorspronkelijke ontwerp ook is toegepast.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door bertor »

rho schreef:
Ik had het idee van een compacte 2 weg met 5" of 4" mid en een woofertje al eens ter sprake gebracht, hier thuis, maar de reactie was ... zeer koeltjes...
Persoonlijk vind ik het wel een goed idee.
Toch een opmerking daar bij: Meer dan 1 woofer raak ik niet kwijt. (zie foto van de huidige situatie elders in dit topic)
Ik zou een woofertje, rechts in de hoek kunnen zetten. Of ik zou die compacte 2-wegjes tegen de muur naast de TV kunnen hangen, de linkse CD-rek-speakerstand naar links verhuizen en de woofer links op die vrij-gekomen plaats zetten. Zoals gezegd werd dat verhaal met weinig enthousiasme ontvangen.
Je hoeft een cornerwoofer niet perse in de hoek te zetten. En als je problemen het met de ruimte, een 8" in een kastje van < 10 liter kan natuurlijk ook al. Je fronts wil je het liefst zo vrij mogelijk, zo te zien kom je vooral in de knoei met je rechterzijwand. Tja, lastig.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Het is inderdaad die rechter hoek die me het meeste parten speelt.
Ik denk dat we het toch maar bij een upgrade van de set-up zoals die nu is houden. (dan kunnen we later nog eens iets anders proberen ;) )

Ik wacht wel met wat ongeduld op de nieuwe K+T. Ik hoop dat daar interessante F.A.S.T. systemen in het formaat 2" of 3" BB + 7" woofer in staan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door markbakk »

rho schreef:
Dat is het nu net. Volgens hen werkt 22mm MDF en 5.5mm bitumen niet zo goed omdat de verhouding tussen de dikte van het MDF en de massa van het bitumen niet ideaal.
Bij een verhouding van 3/1 of kleiner zou het bitumen de resonanties in het MDF veel efficiënter dempen.
Ik twijfel daar wat aan maar ben niet zeker.
Ik kan er in komen de de resonanties bij 16mm MDF lager liggen dan bij 22mm MDF en dat dus de massa de amplitude beter zal dempen bij de dunnere plaat. Maar ik denk dat de amplitude bij het dikkere MDF gewoon kleiner zal zijn.
Procentueel zal de demping dus groter zijn bij de 16mm MDF, maar absoluut denk ik dat bij 22mm MDF de amplitude van de resonantie kleiner zal zijn ... hoewel ik daar dus niet zeker over ben omdat 16mm MDF + 5.5mm bitumen een even grote dikte heeft dan 22mm MDF en zwaarder is ... maar minder stijf.
Of 22mm MDF + 5.5mm bitumen binnen hetzelfde frequentie-gebied resoneert en een kleinere amplitude genereert weet ik ook niet.
Volgens mij ben je het wel met me eens. Maar verdiep je anders maar eens in hoe Celestion met honingraat-aluminium hele goede kasten bouwde. Ofwel: doe gewoon 16mm + bitumen + zo veel mogelijk bracing...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ofwel: doe gewoon 16mm + bitumen + zo veel mogelijk bracing...
Lijkt me geen slecht plan om het dus bij het ontwerp dat ik zou gaan bouwen zo aan te pakken.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Wat betreft de bruikbare projecten in de nieuwste K+T kan ik kort zijn: Leuke dingen maar niet voor mij. Die high-end ScanSpeak speaker is wel cool, maar is me wat te duur (€1000/st zonder hout).

Ik blijf voorlopig toch wel erg geïnteresseerd in de Ari Acoustics ontwerpen.
De prijs van hun design met en zonder DSP verschilt niet zo enorm veel (aangezien er toch 2 UcD100 versterkers en een DSP inbegrepen zitten), maar ik zit dan wat verveeld met de Rotel versterker die ik al heb.
Als ik die moet verkopen maak ik toch ook redelijk wat verlies.

En als ik voor de MiniDSP oplossing kies kom ik misschien weer niet tot een bevredigende oplossing. (daar ik misschien niet nauwkeurig genoeg kan meten.)

(MiniDSP oplossing = Drivers uit de MaxiWave HDSP, passief filter uit de MaxiWave HDSP, Rotel versterker, MiniDSP, iets bredere en lagere kast, DSP zelf aanpassen aan de nieuwe vereisten qua BSC)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ik heb de knoop doorgehakt en ben voor de HE Maxi Regal van Ari Acoustics gegaan.
Ik vind de drivers zeer interessant, de kit is zeer compleet, de prijs is uitermate goed en ik denk dat ik er wel een mooi kastje rond kan bouwen ook.

Er komt zeker en vast een bouwverslag in de showcase-sectie van het forum.
Nu eerst ongeduldig wachten op de levering van de kit. :) (en ondertussen overleggen met de andere helft van het gezin over de afwerking die we gaan toepassen)

Hierbij is mijn reden om volgend jaar naar de ZBA dag in Breda te komen ook al gevonden. :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”