Lijkt me typisch een elegant schakelingetje om eens uitvoerig te testen. Maar waar haal ik de tijd vandaan? (misschien wat minder op het forum zitten
groet,
Aat
Moderator: Beheerdersteam
Mis de beamtetrode 807 (VT100A, 1624/VT165), die aan de basis lag van deze uitvoeringen.klusser schreef:Even kort samengevat het doel van het project om verwarring te voorkomen. Ben namelijk vele male geswitcht naar een ander plan:
-Een SE versterker met forse eindtetrodes (6L6 of kt66 of kt88)
Inderdaad. Alteratief schema SE-807: thrilling listening experience.klusser schreef:Yeeeh daar zijn ze eindelijk
Zien er zeer zwaar uit, dus lekker veel mogelijkheden.
De 807 ziet er ook vet uit!

Mis echter stabilisatie van schermrooster; erg belangrijk, vooral bij dit buistype voor strakke basweergave. Over ECC81/807 combi straks meer.Ah!buis schreef:Wat de schemas waarmee VT4C aankomt betreft,
positief beginnen,die RH807SE ziet er goed uit![]()
807-SE (Gordon Rankin).Ah!buis schreef:Maar het ontwerp van Gordon Rankin deugt niet,verkeert meetpunt en als er een stab.buis uitgaat loopt het mis.(Va weg en Vg2 veel te groot,tegelijk)
Wat de PSE-807 aangaat,schema klopt niet (tekenfout?) en zo'n handmatig in te stellen stroom is voor een beginner nogal link voor de eindbuizen![]()
Nee hoor; huidige kappen zitten stevig. Nooit problemen daarmee gehad.klusser schreef:Voor de veiligheid: geraken die aansluitingen op de anodes van de 807 makkelijk los ?
Parallelle einbuizen.klusser schreef:PSE is ook nog een optie inderdaad, de AE uitgangen kunnen dat zeker wel aan met een kt66 of 6l6 (807 durf ik zo niet te zeggen).
Prachtig stabilisatie circuit rond de ECL82/6BM8 (PCL82): link.klusser schreef:Afijn, buizenkeuze laat ik nog even achterwegen, ik begin eerst met een goede voeding te ontwerpen. Zonder voeding kom je nergens.
Ben wat aan de slag geweest met enkele simulatie programma's en datasheets, en heb een eerste voedingsontwerpje voor de B+ opgesteld (voor een SE, niet parallel).
Deze werkt met de GZ34 buis en het stabilisatie circuit.
Het stabilisatie circuitje heb ik nog niet kunnen simuleren, maar alles daarvoor wel.
Ben benieuwd of ik in de goede richting zit, en dus het principes een beetje door heb. Gloeistromen e.d. moeten uiteraard nog aangelegd worden.
Is ook bedoelt voor voortrappen, phono-amps., en schermrooster 807, etc.klusser schreef:Spijtig maar tot 35Ma :
Sorry, ik bedoelde natuurlijk een CRC filter, het was immers de bedoeling een smoorspoel te vermijden. Vervolgens Anne's schakeling en dan nog een elco.AatV schreef:@Klusser,
Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF.
succes en groet,
Aat
Had hem al doorAatV schreef:Sorry, ik bedoelde natuurlijk een CRC filter, het was immers de bedoeling een smoorspoel te vermijden. Vervolgens Anne's schakeling en dan nog een elco.AatV schreef:@Klusser,
Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF.
succes en groet,
Aat
groet,
Aat
Met deze waarden passeer ik het limiet van de gz34 met 0,2 Ampère volgens de software . . (met een trafo weerstand van 120 Ohm)AatV schreef:@Klusser,
Ik zie dat je de PSU calculator van Duncan Amps gebruikt, kan je prima op simuleren!
Jouw schema met de 60 uF elco levert een rimpelspanning op van ca. 13 Volt. Anne gaf al aan dat de rimpel voor de electronische smoorspoel? niet onder de 2 volt mag komen(liever 1 Volt). Dit gaat dus niet werken. Je zou het met een CLC filter kunnen proberen met bijvoorbeeld de waarden 47 uF, 220 Ohm, 100 uF. De rimpel blijft dan beperkt tot circa 1 Volt. Je belast de GZ34 dan ook wat minder (47uF i.p.v. 60uF). Denk trouwens dat er na de schakeling nog een elco moet komen, maar daar weet Anne het fijne wel van....
Heb verder niet gekeken naar de gewenste spanning e.d., daar kom je ongetwijfeld zelf wel uit.
succes en groet,
Aat
Schema Gordon Rankin klopt wel degelijk. Kijk eens naar Data OD3 en OC3. Pin 3 en 7 zijn doorverbindingen. Is een regulator defect, of trek je 1 der beide regulators er uit, dan geen 450V. B+ op de 807.Ah!buis schreef:Dat ontwerp van G.Rankin zou best kunnen,maar dan wel zo,
Nu je het zegt, goed lezen doet wonderenAh!buis schreef:Dat was niet de bedoeling,geen 50ohm en die 220µF na de Mfet
.
De fet stelt de L voor,zo'n filter is toch C-L-C.
Anne