Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Peter, je bent een held! Dank voor de instructie. Uit nieuwsgierigheid, waarvoor is die 0,1R weerstand? Dat doet toch bijna niets?
En om vast vragen te voorkomen, welke mkp voor IN kan het beste genomen worden? Zijn er qua geluidskwaliteit nog nadelen aan de parallel schakeling tov gewoon stereo?
En om vast vragen te voorkomen, welke mkp voor IN kan het beste genomen worden? Zijn er qua geluidskwaliteit nog nadelen aan de parallel schakeling tov gewoon stereo?
De datasheet zegt "Reduces current flow between outputs that are caused by Gain or DC offset differences between the amplifier".Vinculum schreef:Uit nieuwsgierigheid, waarvoor is die 0,1R weerstand? Dat doet toch bijna niets?
Het merk MKP maakt volgens mij niet heel veel uit, zoek iets leuk uit.Vinculum schreef:En om vast vragen te voorkomen, welke mkp voor IN kan het beste genomen worden? Zijn er qua geluidskwaliteit nog nadelen aan de parallel schakeling tov gewoon stereo?
Zie het plaatje voor de verschillen met een 4 ohm belasting. De specs gaan er duidelijk op vooruit.
Hallo Peter,
Zoals je weet wil ik ook een gainclone gaan bouwen met deze printjes, ik wil een dual mono configuratie gaan maken, dus de prints in de parallel schakeling die je hebt uitgelegd in de vorige pagina, bedankt daar voor!
Nu heb ik 3 vraagjes, ik heb nog een dik alluminium koellichaam van 20x7,5x4 cm liggen. Zal deze voldoende zijn voor beide prints?
Daarnaast, is de 2x18v 160VA ringkerntrafo voldoende voor de print in de parallel schakeling?
Ook zou ik graag de afmetingen van de printjes willen weten, aangezien ik mijn eigen behuizing wil gaan maken!
Super bedankt alvast!
Mvg,
Koen van Wijk
Zoals je weet wil ik ook een gainclone gaan bouwen met deze printjes, ik wil een dual mono configuratie gaan maken, dus de prints in de parallel schakeling die je hebt uitgelegd in de vorige pagina, bedankt daar voor!
Nu heb ik 3 vraagjes, ik heb nog een dik alluminium koellichaam van 20x7,5x4 cm liggen. Zal deze voldoende zijn voor beide prints?
Daarnaast, is de 2x18v 160VA ringkerntrafo voldoende voor de print in de parallel schakeling?
Ook zou ik graag de afmetingen van de printjes willen weten, aangezien ik mijn eigen behuizing wil gaan maken!
Super bedankt alvast!
Mvg,
Koen van Wijk
Hoi Koen,
Het koellichaam lijkt mij voldoende, zorg wel voor voldoende ventilatie. Het beste is om het koellichaam aan de buitenkant van de behuizing te monteren.
Ik begrijp dat je per print een 160VA trafo neemt? Is prima. Met 18V heb je ook minder warmte-ontwikkeling.
De afmeting van de print is 7,5 x 10 cm. Zie ook de mal.
Het koellichaam lijkt mij voldoende, zorg wel voor voldoende ventilatie. Het beste is om het koellichaam aan de buitenkant van de behuizing te monteren.
Ik begrijp dat je per print een 160VA trafo neemt? Is prima. Met 18V heb je ook minder warmte-ontwikkeling.
De afmeting van de print is 7,5 x 10 cm. Zie ook de mal.
oke bedankt voor de info! Aangezien ik nog even moet wachten op de printjes, ben ik maar alvast begonnen met de kast. hieronder het voorlopige ontwerp, hebben jullie nog suggesties of tips?
Ga ervan uit dat je deze gaat maken van hout met metalen achterkant?
Ontwerp is leuk denk alleen dat de verzonken knoppen wat lastig worden met bedienen, of ga je vooral met een afstandsbediening werken?
Weet ook niet of dat plaatje aan de achterkant voldoende koeling levert voor 2 printen.
Om de kosten te drukken zou je ook 1 zwaardere trafo kunnen nemen in plaats van 2 kleinere.
Wordt het enkel een eindversterker? De 2 knoppen aan de voorkant suggereren van niet maar kan het mis hebben.
Ontwerp is leuk denk alleen dat de verzonken knoppen wat lastig worden met bedienen, of ga je vooral met een afstandsbediening werken?
Weet ook niet of dat plaatje aan de achterkant voldoende koeling levert voor 2 printen.
Om de kosten te drukken zou je ook 1 zwaardere trafo kunnen nemen in plaats van 2 kleinere.
Wordt het enkel een eindversterker? De 2 knoppen aan de voorkant suggereren van niet maar kan het mis hebben.
Ja ik had er eigenlijk wat meer info bij moeten zetten. De behuizing maak ik van 18 mm MDF. Aan de achterkant komt een redelijk groot koelblok die door de houten behuizing heen steekt. De binnenkant van de behuizing wordt bedekt met een laagje aluminium, zodat ik daar makkelijk potmeters, schakelaars en pluggen kan monteren. Er komt een cm om de verzonken knoppen te zitten, dus ik denk dat dat wel gaat werken. Een daar van wordt een volumeknop en de ander een input selector. Ik ben nog niet zeker of het een of twee trafo's worden, dat ligt een beetje aan het financiele plaatje aan het einde van de maand
. Zo ver ben ik nu:
Dat ziet er al goed uit! Voordelige trafo's vind je hier: http://www.elpro.org/shop/shop.php?p=160VA%2C1x230V
Zow, dat scheelt bijna de helft van de prijs vergeleken met een amplimo, bedankt voor de tip!
Ik wil alle bouwers die meerdere prints met 1 trafo willen gebruiken op dit topic wijzen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13627
Dus om problemen met aardlussen en daaruit voortvloeiende brom te voorkomen is het aan te bevelen 1 trafo per print te gebruiken.
Dus om problemen met aardlussen en daaruit voortvloeiende brom te voorkomen is het aan te bevelen 1 trafo per print te gebruiken.
Vergeef mij mijn onwetendheid maar heeft iemand een linkje voor mij waar ik dergelijke weerstanden kan vinden?R1, R2, R3 en R4 weerstanden met 0.1% tolerantie nemen.
O1+ en O2+ elk via 0.1 ohm 3 watt weerstanden aan elkaar knopen. Dit wordt de nieuwe uitgang
Kom ze bij conrad en RS online niet tegen.
Gr Joris
Google is your friend. 
Gezocht op 0.1 Ohm 3 Watt: http://www.elektronicaonline.nl/Weerstanden.htm
Ik heb geen ervaring met deze webshop.
Gezocht op 0.1 Ohm 3 Watt: http://www.elektronicaonline.nl/Weerstanden.htm
Ik heb geen ervaring met deze webshop.
Dat is de oude webshop van electronica online. De nieuwe is alweer een jaar of 8 in de lucht. Het is een prima webshop, ik bestel er regelmatig. Verzendkosten zijn ook redelijk 
Ik hoop alleen dat ze die weerstanden nog voeren
Dit zijn trouwens 0,1ohm 5W weerstanden bij conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=401650
0,1% weerstandjes:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=423440
Het mooiste is als je ergens een folieweerstand kan vinden, dat werkt wel fijn in een versterker.
Ik hoop alleen dat ze die weerstanden nog voeren
Dit zijn trouwens 0,1ohm 5W weerstanden bij conrad:
0,1% weerstandjes:
Het mooiste is als je ergens een folieweerstand kan vinden, dat werkt wel fijn in een versterker.
Laatst gewijzigd door Raymond op di 31 mei 2011, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
@Raymond
de tolerantie klopt niet van die weerstand.
Groeten Daan
edit: Raymond heeft post aangepast
Groeten Daan
edit: Raymond heeft post aangepast
Volgens mij is het 0,1% voor R1-R4 en "gewone" weerstanden voor die 0,1ohm vermogensweerstand.Mphus schreef:@Raymond
de tolerantie klopt niet van die weerstand.
Groeten Daan
om die 0,1ohm in zo'n hoge precisie te zoeken, lijkt mij wat overdreven. Hij zit aan de uitgang, je kabeltje iets strakker in de aansluiting aandraaien en het verschil is alweer teniet gedaan.
@ Raymond
Ik geloof je meteen! (heb hier nog niet veel kaas van gegeten! en jij duidelijk wel!)
Ging mij meer om dat er expliciet om gevraagd en aangegeven werd.
Groeten Daan
Ik geloof je meteen! (heb hier nog niet veel kaas van gegeten! en jij duidelijk wel!)
Ging mij meer om dat er expliciet om gevraagd en aangegeven werd.
Groeten Daan
Nou, zoveel weet ik ook niet van versterkers hoor
Ik zie dat in de datasheet wordt gevraagd om een 1% 3W 0,1ohm weerstand. Dan zit je volgens mij al snel op een folieweerstand. Die zou RS toch wel moeten hebben, ik ga ff op zoek.
edit:
je zou artikelnummer 320-4687 van RS kunnen overwegen, hoewel ik die wel wat aan de prijs vind om eerlijk te zijn (die heb ik moeten zoeken door op het typenummer van caddock te zoeken. Ik snap niet goed waarom die niet boven komt drijven als ik zoek op 0,1ohm weerstanden)
Ik zie dat in de datasheet wordt gevraagd om een 1% 3W 0,1ohm weerstand. Dan zit je volgens mij al snel op een folieweerstand. Die zou RS toch wel moeten hebben, ik ga ff op zoek.
edit:
je zou artikelnummer 320-4687 van RS kunnen overwegen, hoewel ik die wel wat aan de prijs vind om eerlijk te zijn (die heb ik moeten zoeken door op het typenummer van caddock te zoeken. Ik snap niet goed waarom die niet boven komt drijven als ik zoek op 0,1ohm weerstanden)
>Ik snap niet goed waarom die niet boven komt drijven als ik zoek op 0,1ohm weerstanden
zoeken op 0.1R is beter.
zoeken op 0.1R is beter.
in het selectiedingetje moet je 100mohm aanklikken, 0,1R staat daar al helemaal niet tussen 
Home Passives Resistors De zoekterm 0.1R resulteert in 20 product(en) in 1 productgroep(en).Raymond schreef:in het selectiedingetje moet je 100mohm aanklikken, 0,1R staat daar al helemaal niet tussen
Je moet geen komma maar een punt(U.S. notatie) invoeren.....Dan krijg je 2 keuze velden en kom je ook de caddocks tegen.
Deze weerstanden zijn prima geschikt.Raymond schreef:Dit zijn trouwens 0,1ohm 5W weerstanden bij conrad:
0,1% weerstandjes:
Hey,
Misschien dat m'n vraag nergens op slaat maar:
Ik begreep uit een eerdere reactie dat de chip die gebruikt word voor deze versterker eigenlijk een 2 in 1 chip is (stereo), nou vroeg ik me af, is het mogelijk om dan ook 2 Ingangssignalen er gesplitst door heen te sturen? Bijv. F-links & F-rechts en een 2e versterker bordje voor Bijv. Sub & Center?
Of heb ik dan voor ieder signaal een eigen versterkerbordje nodig?
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Misschien dat m'n vraag nergens op slaat maar:
Ik begreep uit een eerdere reactie dat de chip die gebruikt word voor deze versterker eigenlijk een 2 in 1 chip is (stereo), nou vroeg ik me af, is het mogelijk om dan ook 2 Ingangssignalen er gesplitst door heen te sturen? Bijv. F-links & F-rechts en een 2e versterker bordje voor Bijv. Sub & Center?
Of heb ik dan voor ieder signaal een eigen versterkerbordje nodig?
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
Hoi Dude,
Dat hangt er een beetje van af hoe de opzet van je pcb is en hoe je hem opbouwd. Veel mensen schakelen de twee kanalen van de LM4780 paralel of in serie om speakers met lagere impedantie aan te sturen of de THD te verminderen, je kunt ook kits kopen die op een dergelijke manier ontworpen zijn. Natuurlijk kan je ook ieder kanaal afzonderlijk gebruiken zoals jij het voor je ziet, mits je kit / project ontworpen is als stereo versterker.
Toevallig zelf ook maar weer twee lm4780 stereo kitjes aan het bouwen voor mijn aankomende project, omdat mijn huidige versterker moeite heeft met 4ohm loads. Ik wil ook ieder kanaal afzonderlijk gebruiken om mijn speakers actief te maken (een kanaal voor de tweeter en een voor de mid, laag op ucd waarschijnlijk).
Mvg Reinder
Dat hangt er een beetje van af hoe de opzet van je pcb is en hoe je hem opbouwd. Veel mensen schakelen de twee kanalen van de LM4780 paralel of in serie om speakers met lagere impedantie aan te sturen of de THD te verminderen, je kunt ook kits kopen die op een dergelijke manier ontworpen zijn. Natuurlijk kan je ook ieder kanaal afzonderlijk gebruiken zoals jij het voor je ziet, mits je kit / project ontworpen is als stereo versterker.
Toevallig zelf ook maar weer twee lm4780 stereo kitjes aan het bouwen voor mijn aankomende project, omdat mijn huidige versterker moeite heeft met 4ohm loads. Ik wil ook ieder kanaal afzonderlijk gebruiken om mijn speakers actief te maken (een kanaal voor de tweeter en een voor de mid, laag op ucd waarschijnlijk).
Mvg Reinder
nou is mijn vraag, kan dit ook met de pcb van knuisje? of is deze al zo ontworpen dat de kanalen al parallel staan?
De print kan standaard 2 afzonderlijke kanalen versterken. Het maakt niet uit of dit links/rechts of sub/center is.
Verder terug in dit topic heb ik beschreven hoe je de 2 kanalen parallel kan schakelen om laag impedante speakers makkelijker te kunnen aansturen. In dat geval kun je met een print nog maar 1 kanaal versterken.
Verder terug in dit topic heb ik beschreven hoe je de 2 kanalen parallel kan schakelen om laag impedante speakers makkelijker te kunnen aansturen. In dat geval kun je met een print nog maar 1 kanaal versterken.