Ik vind het actief/passief combineren met een as2.100 overigens wel een zeer gaaf idee en ik overweeg dat ook voor mijn toekomstige speaker
zelfbouw zaph ZDT 3.5
Moderator: Beheerdersteam
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Als je 600 euro aan wisselfilterd wil gaan uitgeven dan ben je niet bepaald 'in de geest van zaph audio' aan het filteren.
Ik vind het actief/passief combineren met een as2.100 overigens wel een zeer gaaf idee en ik overweeg dat ook voor mijn toekomstige speaker
.
Ik vind het actief/passief combineren met een as2.100 overigens wel een zeer gaaf idee en ik overweeg dat ook voor mijn toekomstige speaker
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
ik ben deze dus ook aan het bouwen, maar zit heel erg met wat voor dempings materiaal ik zal gebruiken.Wat gaan jullie gebruiken ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Bij die 600,- zit dan wel het eindversterkerdeel inbegrepen...
Die 2.100 zijn stereo met sublaag te gebruiken als 2.1 maar die RS52 dome komt daarvoor niet laag genoeg...
Bedenk je wel even dat er een tweeter van 7 euro in het ontwerp zit... dat je niet al te high end uitgaven gaat doen. Het ontwerp zal het waarmaken, maar die hoog unit opzich lijkt mij deze investering niet waard - ik vind dat niet tenminste (gebruiker van die tweeter)
Die 2.100 zijn stereo met sublaag te gebruiken als 2.1 maar die RS52 dome komt daarvoor niet laag genoeg...
Bedenk je wel even dat er een tweeter van 7 euro in het ontwerp zit... dat je niet al te high end uitgaven gaat doen. Het ontwerp zal het waarmaken, maar die hoog unit opzich lijkt mij deze investering niet waard - ik vind dat niet tenminste (gebruiker van die tweeter)
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Ramon wil ook niet aktief of digitaal filteren. Ik denk dat het met de tweeter misschien wel meevalt omdat hij niet heel laag wordt ingezet. Morgen weer (eindelijk weer) een beetje tijd voor de nieuwe baffles.
@ The cosmic gate: Ik zal Ramon even melden dat je een groepsaankoop wilt plannen.
gr Kevin
@ The cosmic gate: Ik zal Ramon even melden dat je een groepsaankoop wilt plannen.
gr Kevin
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Om te laten zien dat het niet heleemaal stil ligt. De nieuwe baffles zijn klaar en het verlijmen is begonnen.
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
ik ben benieuwd, mijn setje ZDT 3.5 staat inmiddels bij spuiter ...
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Er worden inmiddels weer vorderingen gemaakt er is is een nieuwe deadline gesteld.
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Mooie aura op de laatste foto
. Het schiet wel lekker op zo, eindelijk een laagje grondverf er op
.
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Jaja, dit schiet behoorlijk op
. Alvast weer een teaser dan:
We zien hier een spatial average op de luisterplek van de linker speaker, de rechter speaker en een combi van beide. Ik vraag me af of het helemaal klopt.
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Ja ja ze zijn "klaar". Ze zijn in iedergeval toonbaar en luisterbaar. Misschien dat ik ze samen met Kevin nog iets ga optimaliseren.
@ Martijn: augustus was toen de dealine, en de nieuwe eind 2011. Dat is gelukt
@ Martijn: augustus was toen de dealine, en de nieuwe eind 2011. Dat is gelukt
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Mooi hoor!
Hoe klinken ze? Ga je ze nog op spikes zetten o.i.d.?
Hoe klein is dat tweetertje wel niet? 0,5 Inch of zo
Hoe klinken ze? Ga je ze nog op spikes zetten o.i.d.?
Hoe klein is dat tweetertje wel niet? 0,5 Inch of zo
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
De speakers staan nu op rubbertjes. Dit lijkt me beter dan spikes. Dat is sowieso beter voor de vloer
. De rubbertjes geven een mooie schaduwrand onder de speakers. De klank is redelijk goed, maar er is nog ruimte voor optimalisatie. Vandaag hebben we vrij vlug een aantal dsp correcties toegevoegd, maar eigenlijk moet de speaker even netjes worden opgemeten en daar op worden gecorigeerd. De gebruikte tweeter is een 3/4" tweeter van dayton.
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Sorry dat ik een zeer oud topic binnenval, maar denk eraan deze ook te bouwen.
Is het akoestisch nodig om de drivers niet op een as te hebbeñ? Of is dit puur een esthetisch spielereitje van Zaph?
Thanks
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5
Omdat de zijwand links en rechts een andere afstand heeft ontstaan er minder heftige difractie dippen. Het is wel zo slim om het ontwerp dus zo aan te houden, maar als je wilt kun je ze ook op 1 lijn plaatsen.
Zie hier het effect, de gewone lijn is met verschoven drivers van de as af (guldensnede in dit geval) en de stippellijn is alles gecentreerd in het midden:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
Zie hier het effect, de gewone lijn is met verschoven drivers van de as af (guldensnede in dit geval) en de stippellijn is alles gecentreerd in het midden:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
