zelfbouw zaph ZDT 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door JvS »

Als je 600 euro aan wisselfilterd wil gaan uitgeven dan ben je niet bepaald 'in de geest van zaph audio' aan het filteren. ;)

Ik vind het actief/passief combineren met een as2.100 overigens wel een zeer gaaf idee en ik overweeg dat ook voor mijn toekomstige speaker :).
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door the cosmic gate »

ik ben deze dus ook aan het bouwen, maar zit heel erg met wat voor dempings materiaal ik zal gebruiken.Wat gaan jullie gebruiken ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door wouter »

Bij die 600,- zit dan wel het eindversterkerdeel inbegrepen...

Die 2.100 zijn stereo met sublaag te gebruiken als 2.1 maar die RS52 dome komt daarvoor niet laag genoeg...
Bedenk je wel even dat er een tweeter van 7 euro in het ontwerp zit... dat je niet al te high end uitgaven gaat doen. Het ontwerp zal het waarmaken, maar die hoog unit opzich lijkt mij deze investering niet waard - ik vind dat niet tenminste (gebruiker van die tweeter)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door k.p. »

Ramon wil ook niet aktief of digitaal filteren. Ik denk dat het met de tweeter misschien wel meevalt omdat hij niet heel laag wordt ingezet. Morgen weer (eindelijk weer) een beetje tijd voor de nieuwe baffles.

@ The cosmic gate: Ik zal Ramon even melden dat je een groepsaankoop wilt plannen.

gr Kevin
Ramon
Berichten: 10
Lid geworden op: di 11 aug 2009, 19:04

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Ramon »

Om te laten zien dat het niet heleemaal stil ligt. De nieuwe baffles zijn klaar en het verlijmen is begonnen.
Bijlagen
13062010313.jpg
13062010314.jpg
Gebruikersavatar
the cosmic gate
Berichten: 284
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door the cosmic gate »

ik ben benieuwd, mijn setje ZDT 3.5 staat inmiddels bij spuiter ...
Ramon
Berichten: 10
Lid geworden op: di 11 aug 2009, 19:04

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Ramon »

Er worden inmiddels weer vorderingen gemaakt er is is een nieuwe deadline gesteld.
Bijlagen
2011-05-29 21.45.02.jpg
2011-05-29 21.44.50.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Martijn M »

Je hebt de vaart er goed in! Wanneer verwacht je klaar te zijn?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door k.p. »

Mooie aura op de laatste foto ;). Het schiet wel lekker op zo, eindelijk een laagje grondverf er op :).
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door k.p. »

Jaja, dit schiet behoorlijk op :sure: . Alvast weer een teaser dan:
zdt 3.png
We zien hier een spatial average op de luisterplek van de linker speaker, de rechter speaker en een combi van beide. Ik vraag me af of het helemaal klopt.
Ramon
Berichten: 10
Lid geworden op: di 11 aug 2009, 19:04

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Ramon »

Ja ja ze zijn "klaar". Ze zijn in iedergeval toonbaar en luisterbaar. Misschien dat ik ze samen met Kevin nog iets ga optimaliseren.

@ Martijn: augustus was toen de dealine, en de nieuwe eind 2011. Dat is gelukt ;)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door k.p. »

Plaatjes :)
Bijlagen
2011-12-30 11.16.40.jpg
2011-12-30 11.17.52.jpg
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door r.ladage »

Mooi hoor!
Hoe klinken ze? Ga je ze nog op spikes zetten o.i.d.?

Hoe klein is dat tweetertje wel niet? 0,5 Inch of zo :)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door k.p. »

De speakers staan nu op rubbertjes. Dit lijkt me beter dan spikes. Dat is sowieso beter voor de vloer ;). De rubbertjes geven een mooie schaduwrand onder de speakers. De klank is redelijk goed, maar er is nog ruimte voor optimalisatie. Vandaag hebben we vrij vlug een aantal dsp correcties toegevoegd, maar eigenlijk moet de speaker even netjes worden opgemeten en daar op worden gecorigeerd. De gebruikte tweeter is een 3/4" tweeter van dayton.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Shadow »

Mooi werk!
Ik denk dat rear mount units de trend worden voor 2012! :mrgreen:
Bartman
Berichten: 94
Lid geworden op: za 04 nov 2006, 15:10

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door Bartman »

:hide:
Sorry dat ik een zeer oud topic binnenval, maar denk eraan deze ook te bouwen.

Is het akoestisch nodig om de drivers niet op een as te hebbeñ? Of is dit puur een esthetisch spielereitje van Zaph?

Thanks
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: zelfbouw zaph ZDT 3.5

Bericht door wouter »

Omdat de zijwand links en rechts een andere afstand heeft ontstaan er minder heftige difractie dippen. Het is wel zo slim om het ontwerp dus zo aan te houden, maar als je wilt kun je ze ook op 1 lijn plaatsen.

Zie hier het effect, de gewone lijn is met verschoven drivers van de as af (guldensnede in dit geval) en de stippellijn is alles gecentreerd in het midden:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”