Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door RobertD »

Mooi gedaan Tony, ik was echt onder de indruk. Jammer dat die tweeter voor mij niet betaalbaar is, maar een mens mag altijd blijven dromen hè... Echt een resultaat om trots op te zijn.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door audioot »

prachtige speaker tony
en ik heb het je al gezegd:ik ben verliefd op die sakkerse tweeter
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Wowly »

Helaas, dit zijn de nieuwe generatie units, dat is duidelijk. Het Nivo van de speaker(units en filteren alsmede de kast) is top notch. Resolutie is ongehoord....klankkleur ook. Te slechte omstndigheden voor een goed image te krijgen, maar deze moet veelbelovend zijn..... Ik dacht dat ik mijn refmons nog even wilde houden, maar met dit soort ontwikkelingen.....dan weet ik het wel!

Fantastisch!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

ben heylen schreef:
Hoi,

Ik heb namelijk een paar vragen, welk fineersoort is dit juist?
En de bovenste speaker wat is dat juist?

Kun je me hierover wat info geven? Groetjes Ben
Het fineer is Mappa Burl / wortel populier.
Afbeelding

De tweeter is de Holografic Sound Devices (Mundorf) 2510c
http://www.hs-devices.mundorf.com/deuts ... 02510c.pdf
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Bedankt voor de positieve reacties :)

Inderdaad jammer dat de ruimte zo slecht bleek. Maar goed, wie ze onder betere omstandigheden wil horen mag ze ook in Monnickendam komen luisteren.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door cobaltjeh »

Hoewel de ruimte erg slecht was, wisten de speakers toch een behoorlijke indruk achter te laten op een laag volume.

Detail was ongekend, alles heerlijk neutraal. Een perfecte speaker om gehele dagen van te genieten zonder enige luistermoeheid.

Mocht ik ooit een budget krijgen voor dit niveau speakers, kom ik meteen langs voor een luistersessie.

Mijn complimenten voor deze speaker!
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door scanspeakman »

Zeer mooie speaker inderdaad. Ruimte deed er geen recht aan maar op lagere volumes was duidelijk waartoe deze speaker in staat is. Staat op de "to do" lijst om ze nog een te beluisteren in een betere ruimte.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Lessen voor de volgende keer:

1). Kies een andere ruimte.
2). Neem een fatsoenlijke versterker mee. :twisted:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Zweitse »

Komt er wellicht ook nog een monitor met dezelfde AMT!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Zweitse schreef:
Komt er wellicht ook nog een monitor met dezelfde AMT!
Als je voldoende vraag naar is! :twisted:
't zou op zich wel mooi ogen: een 15cm midwoofer met een tweeter met een 15cm frontplaat. 8)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Zweitse »

De rechthoekige uitvoering is misschien nog wel mooier.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bas focal m180 »

Zweitse schreef:
De rechthoekige uitvoering is misschien nog wel mooier.
Zeker , maar wat er uit die tweeter komt was zeer indrukwekkend.
Ondanks de tweeter 10db geknepen wordt bleef ie heerlijk dynamisch .
Ik heb nog een dynamische middetoon unit liggen met nagenoeg 95db , die met die HSD tweeter.

De L' Orfeo is een fijne allround 2-weg speaker , niet te veel laag wat ten koste gaat van het midden gebied , wel erg groot voor een 2-weg , jammer dat SS driver een grote vas heeft , maar inverhouding tot conus oppervlakte een lichte membraam wat het middengebied weer ten goede komt.
Gevoelsmatig lijkt de SS driver achter te blijfen bij de HSD tweeter , maar dat zou wel eens aan de slechte ruimte hebben gelegen.
Ondanks die ruimte heb ik er met plezier mijn referentie nummers kunnen beluisteren.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Wowly »

Ik heb denk ik een andere speaker gehoord; ik vond voor een 15 cm unti de bas zeer indrukwekkend! Misschien andere opname's gehoord?? Ik vond de ss echt indrukwekkend, al blijft die amt wel bizar goed....
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door rho »

bas focal m180 schreef:
Zweitse schreef:
De rechthoekige uitvoering is misschien nog wel mooier.
Zeker , maar wat er uit die tweeter komt was zeer indrukwekkend.
Ondanks de tweeter 10db geknepen wordt bleef ie heerlijk dynamisch .
Ik heb nog een dynamische middetoon unit liggen met nagenoeg 95db , die met die HSD tweeter.

De L' Orfeo is een fijne allround 2-weg speaker , niet te veel laag wat ten koste gaat van het midden gebied , wel erg groot voor een 2-weg , jammer dat SS driver een grote vas heeft , maar inverhouding tot conus oppervlakte een lichte membraam wat het middengebied weer ten goede komt.
Gevoelsmatig lijkt de SS driver achter te blijfen bij de HSD tweeter , maar dat zou wel eens aan de slechte ruimte hebben gelegen.
Ondanks die ruimte heb ik er met plezier mijn referentie nummers kunnen beluisteren.
Op welke rij heb jij geluisterd?
Ik heb eerst op de 2de rij geluisterd en vond het ontbreken van enig laag een echte afknapper.
Toen ik naar de eerste rij verhuisde viel ik bijna van m'n stoel door het verschil in weergave dat ik te horen kreeg.
De 2de rij stoelen stond precies op de slechtst mogelijke plaats in de ruimte.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Henkjan »

ik zat vooraan, en was positief onder de indruk
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door hannesie »

Toch wel bijzonder, ik heb ook even geluisterd op de 2e rij en dacht bij mijzelf, dit is mij het geld niet waard, maar hij zal het filter nog wel niet klaar hebben.

Later hoorde ik anderen ook al over het fenomeen praten, de eerste rij daar moet je zitten, maar ja toen ik dat wilde doen was Tony al weg :oops: :cry:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door knuisje »

Ik zat rechts vooraan en vond vooral het midhoog verfijnd klinken.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Wowly »

Ik zat vooraan , en later op de 2 rang, het enige wat ik hoorde is dat het beeld helemaal wegviel, maar dat kan ook komen van die dikke kop van dré die ervoor zat :lol: :wink:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bertor »

bas focal m180 schreef:
Ondanks de tweeter 10db geknepen wordt bleef ie heerlijk dynamisch .
Ik zou juist zeggen dankzij, dan krijgt ie veel minder vermogen te verwerken (en hoeft de versterker minder te doen).

Wat ik ook miste op de tweede rij was de imaging, dat zou in de sweetspot dus een stuk beter zijn geweest. Het klonk wel lekker gedetailleerd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door rho »

Als je meer naar de muren ging zitten kwam het laag ook terug. Maat het verschil tussen midden op de 2de rij en midden op de eerste rij was enorm. Nooit gedacht dat het zo'n groot verschil zou geven.
'k Ben wel blij dat ik de eerste rij ook eens geprobeerd heb. :)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door dre »

Wowly schreef:
Ik zat vooraan , en later op de 2 rang, het enige wat ik hoorde is dat het beeld helemaal wegviel, maar dat kan ook komen van die dikke kop van dré die ervoor zat :lol: :wink:
wat krijgen we nu weer! :roll:

zeker jaloers dat ik die tweeter ook ga gebruiken! :sure:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Wowly »

dre schreef:
zeker jaloers dat ik die tweeter ook ga gebruiken! :sure:
helemáááááál niet joh hoe kom je daarbij?? :oops: :oops: :oops: :oops: Envy envy

Die tweet is echt van wereldklasse hoor.......
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Vinculum »

Dat mag natuurlijk ook wel voor die prijs! 450 euro voor een tweeter... Pfff hoop geld.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door bas focal m180 »

wowly; Ik heb denk ik een andere speaker gehoord; ik vond voor een 15 cm unti de bas zeer indrukwekkend! Misschien andere opname's gehoord?? Ik vond de ss echt indrukwekkend, al blijft die amt wel bizar goed....
het is een 18cm ,,,, even voorop gesteld dat we elkaars mening respecteren heb ik een andere mening dan jij ,,, ik zeg geen slecht laag maar weinig laag , ik houd wel van wat meer laag.




bertor schreef:
bas focal m180 schreef:
Ondanks de tweeter 10db geknepen wordt bleef ie heerlijk dynamisch .
Ik zou juist zeggen dankzij, dan krijgt ie veel minder vermogen te verwerken (en hoeft de versterker minder te doen).
Wat je zegt is niet zo ,,, 0,1 watt is goed voor 85db bij deze tweeter , met 1 watt gaat ie 95db , als je hem 10db ontneemd om m aan te passen aan de SS dan moet je versterker 1 watt leveren waarvan nog 0,1 watt voor de tweeter overblijft , de rest vloeit weg over de werstanden.
Dus voor 85db heeft de tweeter altijd 0,1 watt nodig.

Let wel ieder heeft recht op een eigen mening over hoe men muziek ervaart over een bepaalde speaker, die worden onderbouwd door persoonlijke voorkeuren van hoe hij of zei het prettig vindt om muziek te ondervinden.
Als ik een speaker beoordeel doe ik dat voor mezelf , ook al is de meerderheid het daar echt niet mee eens.

Ik persoonlijk houd erg van dynamiek sprongen en nuances en zet minder in op ruimtelijk en plaatsing.
Dan kom ik vaak bij een 3-weg die ik persoonlijk altijd het mooist vindt klinken.
Daarom wil ik ook altijd enkele nummers horen die ik door en door ken op mijn eigen ex-speakers.
Vanuit daar probeer ik te oordelen.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Re: Humble Homemade Hifi L' Orfeo

Bericht door Geenius »

Voor wie een reisje naar het pittoreske Monnickendam wil maken om de luidsprekers onder veel betere omstandigheden te kunnen beluisteren: de L' Orfeo en de koffie staan klaar! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”