"75 ohm coax "
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
"75 ohm coax "
ik lees overal dat je voor digitale SPDIF "75 ohm coax" moet gebruiken. kan iemand me nou eens uitleggen (in voor een niet electronicus begrijpelijke taal) wat er nou 75 ohm is, en wat dat voor invloed heeft op de kabel.
Re: "75 ohm coax "
Antwoord met de nodige wiskunde:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karakteristieke_impedantie
Die eerste zin is het belangrijkst:
"De karakteristieke impedantie is een begrip uit de elektrotechniek, waarmee de impedantie wordt aangeduid van een HF transmissielijn indien deze een oneindige lengte zou hebben."
Leesvoer:
http://www.speedingedge.com/PDF-Files/B ... edance.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karakteristieke_impedantie
Die eerste zin is het belangrijkst:
"De karakteristieke impedantie is een begrip uit de elektrotechniek, waarmee de impedantie wordt aangeduid van een HF transmissielijn indien deze een oneindige lengte zou hebben."
Leesvoer:
http://www.speedingedge.com/PDF-Files/B ... edance.pdf
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: "75 ohm coax "
In gewone mensentaal: de karakteristieke impedantie Zak is de wortel uit de verhouding tussen de langs(serie-) impedantie en de dwars(parallel-)impedantie. Deze Zak is ohms! Belangrijk is dat de ingangsimpedantie van een kabel die aan het einde is afgesloten met Zkar, aan de ingang ook een impedantie Zkar laat zien. Als we nu een bron aansluiten die ook een impedantie Zkar heeft, dan is voldaan aan de voorwaarde voor maximale vermogensoverdracht (Zbron = Zload) Wordt de kabel niet karakteristiek (dus niet met Zkar) afgesloten, dan is de ingangsimpedantie niet meer ohms. De voorwaarde voor maximale vermogensoverdracht is niet meer vervuld, en een deel van het vermogen wordt aan de ingang gereflecteerd. Zo zit het ongeveer, zonder wiskunde.
groet, Tom
groet, Tom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: "75 ohm coax "
ik heb echt zitten slapen tijdens het beetje basiskennis elektro (bij ons heette dat "Electriciteit en magnetisme", en ik had nog een aardig cijfer ook iirc) dat ze me hebben proberen bij te brengen, dit gaat langs me heen..
maar wat betekent dit nou voor hoe de kabel is opgebouwd?
maar wat betekent dit nou voor hoe de kabel is opgebouwd?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: "75 ohm coax "
Nou zulke specifieke dingen brengen ze je ook niet meer bij op mijn studie hoor
En volgens mij ook niet bij elektrotechniek.
(daar hebben ze het enkel nog over picjes en avrs volgens mij)
Dat coax kabels capacitief zijn dan weer wel
Het mag iig duidelijk zijn dat het niet om Rdc gaat.
Dat zou ook wat raar zijn omdat die afhankelijke is van de lengte en oppervlak.
(en materiaal natuurlijk)
En volgens mij ook niet bij elektrotechniek.
(daar hebben ze het enkel nog over picjes en avrs volgens mij)
Dat coax kabels capacitief zijn dan weer wel
Het mag iig duidelijk zijn dat het niet om Rdc gaat.
Dat zou ook wat raar zijn omdat die afhankelijke is van de lengte en oppervlak.
(en materiaal natuurlijk)
Laatst gewijzigd door b_force op wo 25 mei 2011, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: "75 ohm coax "
De langsimpedantie is vnl de zelfinductie van de draad in de langsrichting, de dwarsimpedantie is vnl de capaciteit tussen de mantel en de binnengeleider, het quotient is Ohms.
De langsimpedantie wordt natuurlijk kleiner als de binnenader dikker wordt, de dwarsimpedantie ( vnl veroorzaakt door de capaciteit tussen mantel en binnenader) wordt hoger als de isolatielaag tussen binnenader en mantel dikker wordt. Bepalend voor dat laatste is ook de dielektrische constante van het isolatiemateriaal.
Maar..hier geldt niet dikker is beter, maar hoe beter afgestemd op de bronimpedantie en de afsluitimpedantie, hoe beter. En voor SPDIF is voor 75 Ohm gekozen, net als voor video. Zendamateurs doen het met 50 Ohm...
groet, Tom
De langsimpedantie wordt natuurlijk kleiner als de binnenader dikker wordt, de dwarsimpedantie ( vnl veroorzaakt door de capaciteit tussen mantel en binnenader) wordt hoger als de isolatielaag tussen binnenader en mantel dikker wordt. Bepalend voor dat laatste is ook de dielektrische constante van het isolatiemateriaal.
Maar..hier geldt niet dikker is beter, maar hoe beter afgestemd op de bronimpedantie en de afsluitimpedantie, hoe beter. En voor SPDIF is voor 75 Ohm gekozen, net als voor video. Zendamateurs doen het met 50 Ohm...
groet, Tom
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: "75 ohm coax "
ja, er gaat langzaam een lichtje branden (pun intended) ik ga later wel die wiki lezen
