"75 ohm coax "

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

"75 ohm coax "

Bericht door Henkjan »

ik lees overal dat je voor digitale SPDIF "75 ohm coax" moet gebruiken. kan iemand me nou eens uitleggen (in voor een niet electronicus begrijpelijke taal) wat er nou 75 ohm is, en wat dat voor invloed heeft op de kabel.
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: "75 ohm coax "

Bericht door Raymond »

Antwoord met de nodige wiskunde:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karakteristieke_impedantie

Die eerste zin is het belangrijkst:
"De karakteristieke impedantie is een begrip uit de elektrotechniek, waarmee de impedantie wordt aangeduid van een HF transmissielijn indien deze een oneindige lengte zou hebben."

Leesvoer:
http://www.speedingedge.com/PDF-Files/B ... edance.pdf
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: "75 ohm coax "

Bericht door Tom Magchielse »

In gewone mensentaal: de karakteristieke impedantie Zak is de wortel uit de verhouding tussen de langs(serie-) impedantie en de dwars(parallel-)impedantie. Deze Zak is ohms! Belangrijk is dat de ingangsimpedantie van een kabel die aan het einde is afgesloten met Zkar, aan de ingang ook een impedantie Zkar laat zien. Als we nu een bron aansluiten die ook een impedantie Zkar heeft, dan is voldaan aan de voorwaarde voor maximale vermogensoverdracht (Zbron = Zload) Wordt de kabel niet karakteristiek (dus niet met Zkar) afgesloten, dan is de ingangsimpedantie niet meer ohms. De voorwaarde voor maximale vermogensoverdracht is niet meer vervuld, en een deel van het vermogen wordt aan de ingang gereflecteerd. Zo zit het ongeveer, zonder wiskunde.
groet, Tom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: "75 ohm coax "

Bericht door Henkjan »

ik heb echt zitten slapen tijdens het beetje basiskennis elektro (bij ons heette dat "Electriciteit en magnetisme", en ik had nog een aardig cijfer ook iirc) dat ze me hebben proberen bij te brengen, dit gaat langs me heen..

maar wat betekent dit nou voor hoe de kabel is opgebouwd?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: "75 ohm coax "

Bericht door b_force »

Nou zulke specifieke dingen brengen ze je ook niet meer bij op mijn studie hoor :wink:
En volgens mij ook niet bij elektrotechniek.
(daar hebben ze het enkel nog over picjes en avrs volgens mij)
Dat coax kabels capacitief zijn dan weer wel

Het mag iig duidelijk zijn dat het niet om Rdc gaat.
Dat zou ook wat raar zijn omdat die afhankelijke is van de lengte en oppervlak.
(en materiaal natuurlijk)
Laatst gewijzigd door b_force op wo 25 mei 2011, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: "75 ohm coax "

Bericht door Pjotr »

Geheugen opfrissertje Henkjan: http://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_cable :mrgreen: :-$
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: "75 ohm coax "

Bericht door Tom Magchielse »

De langsimpedantie is vnl de zelfinductie van de draad in de langsrichting, de dwarsimpedantie is vnl de capaciteit tussen de mantel en de binnengeleider, het quotient is Ohms.
De langsimpedantie wordt natuurlijk kleiner als de binnenader dikker wordt, de dwarsimpedantie ( vnl veroorzaakt door de capaciteit tussen mantel en binnenader) wordt hoger als de isolatielaag tussen binnenader en mantel dikker wordt. Bepalend voor dat laatste is ook de dielektrische constante van het isolatiemateriaal.
Maar..hier geldt niet dikker is beter, maar hoe beter afgestemd op de bronimpedantie en de afsluitimpedantie, hoe beter. En voor SPDIF is voor 75 Ohm gekozen, net als voor video. Zendamateurs doen het met 50 Ohm...
groet, Tom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: "75 ohm coax "

Bericht door Henkjan »

ja, er gaat langzaam een lichtje branden (pun intended) ik ga later wel die wiki lezen
Plaats reactie