projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Wowly schreef:
Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker.
Daar ben ik het niet mee eens. Door erop te tikken kun je prima beoordelen welke eigenschappen een materiaal heeft, en of het de neiging heeft om te resoneren. Een klok (als in een kerkklok bv) kun je laten trillen door erop te tikken ('contactgeluid'), maar je kunt hem ook laten trillen door bijvoorbeeld de grondtoon van die klok te zingen ('luchtgeluid').
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

blueznl schreef:
Arno schreef:
blueznl schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar de uiteindelijke afwerking.
Nou, ik dacht eigenlijk aan geen afwerking :D
Krijg je geen stof dan?
Beton is stofbestendig :mrgreen:

Ik heb nog wel iets in gedachte, en dat is Trae Lyx Naturel. Dat is een watergedragen 2-componentenlak die niet vergeelt en ook nauwelijks iets verandert aan het uiterlijk van het materiaal. Heel mat en naturel dus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Je zal er iets aan moeten doen wil je het netjes houden. Stof is ook vettig meestal en vingerafdrukken gaan het op het den duur anders ook smoezelig maken. Of i.i.g. vlekkerig.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Wowly schreef:
Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker. Dit is vooral luchtgeluid. Ik voorspel een akelige "kale" sound mits verkeerd gefilterd. Mits goed gefilterd een zeer cleane speakers. goed voor resolutiemonsters....
Dat heb ik inmiddels al meerdere malen proberen duidelijk te maken (op dit forum)
Kennelijk willen mensen gewoon graag tikken, een soort oer behoefte :mrgreen: :lol:

Ik ben het niet eens met de kale sound.
Er is niet echt een (fysische) reden waarom dat zou ontstaan.
Het ding wordt uiteraard nog gevuld met demping en alles.
(sja, behalve het filter natuurlijk, maar daar kun je alles mee maken of kraken)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Wowly schreef:
Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker. Dit is vooral luchtgeluid. Ik voorspel een akelige "kale" sound mits verkeerd gefilterd. Mits goed gefilterd een zeer cleane speakers. goed voor resolutiemonsters....
Dat heb ik inmiddels al meerdere malen proberen duidelijk te maken (op dit forum)
Kennelijk willen mensen gewoon graag tikken, een soort oer behoefte :mrgreen: :lol:
Zolang ze maar op het forum tikken is er niets aan de hand Bart :P :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

:mrgreen:
Achja, het wordt er natuurlijk ook met de paplepel ingegoten.
Op het schoolplein deed je vroeger (bijna) niks anders dan tikken :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Zoals ik al zei, door op materiaal te tikken kun je wel degelijk vaststellen welke klankeigenschappen een materiaal bezit. Eigenschappen die óók getriggerd kunnen worden door luchtgeluid.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Zoals ik al zei, door op materiaal te tikken kun je wel degelijk vaststellen welke klankeigenschappen een materiaal bezit. Eigenschappen die óók getriggerd kunnen worden door luchtgeluid.
1 - De mate waarin "getriggerd" wordt is volkomen anders via luchtgeluid. Dat is absoluut niet eens te vergelijken met elkaar (totaal andere orde van grootte)
2 - Door te tikken "sla" je alle frequenties aan en trilt het object uit in zijn eigen frequenties. Dat is praktisch niet wat er gebeurt.
Een object wordt langzaam in resonantie gebracht. Welke resonanties dan uiteindelijk aangesproken worden hangt van meer factoren af.
Daarnaast kan het zijn dat enkel specifieke resonanties ontstaan, terwijl bij tikken het veel gelijkmatiger is (en uitdooft).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

volgens mij is deze discusie kort geleden ook al langs geweest.... maar goed, volgens de meeste andere mensen zijn we toch allemaal getikt :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
volgens mij is deze discusie kort geleden ook al langs geweest.... maar goed, volgens de meeste andere mensen zijn we toch allemaal getikt :lol:
Klopt beiden :wink:

De laatste reactie van Arno nodigde wel uit naar mijn idee.
Maar anders zand er over (beetje water erbij, cement heb je weer een mooie kast :mrgreen: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
2 - Door te tikken "sla" je alle frequenties aan en trilt het object uit in zijn eigen frequenties. Dat is praktisch niet wat er gebeurt.
Een object wordt langzaam in resonantie gebracht. Welke resonanties dan uiteindelijk aangesproken worden hangt van meer factoren af.
Daarnaast kan het zijn dat enkel specifieke resonanties ontstaan, terwijl bij tikken het veel gelijkmatiger is (en uitdooft).
Het maakt niet uit dat dat praktisch niet gebeurt. Je kunt het tikken zien als een meetmethode om vast te stellen of materiaal de neiging heeft te resoneren. Als dit niet zinvol is, dan moet je een luidspreker ook niet meten met een impulsrespons en laten uitslingeren en een waterval vaststellen. Want dat zegt dan toch niks. Maar dat is niet zo, het zegt juist heel veel.

Dat de box clean zou klinken, daar ben ik het niet mee eens Wowly. Een open baffle klinkt ook totaal niet clean mits goed gefilterd. Wel transparant.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

Een impulsresponsie meting is wel van een andere aard Jeroen, beetje rare vergelijking.

Met tikken geef je namelijk gewoon een "ram" op een object waardoor deze gaat trillen en direct uitdooft.
Het zegt echter helemaal niets over hoe gemakkelijker je een object in trilling kunt brengen en welke frequenties daar dominant zullen zijn.
Dat laatste heeft ook nog eens met de manier van tikken te maken en bijvoorbeeld het materiaal waarmee getikt wordt.
Als je met een stuk steen tikt, is het anders dan als je met een rubberen kogel tikt.
Ook de plaats waar getikt wordt is bepalend.

Maar goed, waar het vooral om gaat is dat je met tikken geen enkel benul hebt van orde van grootte.
In hoeverre het negatieve gevolgen heeft en of het dus überhaupt waarneembaar is.

De overdracht met een impuls is bij veel materialen dan ook 1 op 1.
Via luchtgeluid is dat absoluut niet het geval door de gigantisch impedantie verschillen.

Voorbeeld is wel de bekende Tacomabrug.
De impuls daarvan zal vrij kort zijn en brengt de brug nauwelijks in beweging.
Blijf je echter lang genoeg de juiste frequentie aanbieden dan wordt het een grote chaos.
Dat is met een wand van een luidspreker niet anders.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Maar goed, waar het vooral om gaat is dat je met tikken geen enkel benul hebt van orde van grootte.
Ik geloof ook niet dat iemand beweert na het tikken een exact idee te hebben van hoe het materiaal zich gaat gedragen als luidsprekerkast. Het idee erachter is wat mij betreft om globaal een idee te krijgen van wat voor materiaal je in je handen hebt. Dus je zult niet precies weten hóe het gaat resoneren, maar kunt wel een indruk krijgen van hoe graag het resoneert.
Als de methode 'meetkundig' niet verantwoord is, wil dat niet zeggen dat je er intuïtief geen informatie uit kunt halen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36758
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Of je nou wel of niet tikt (of getikt bent :mrgreen: ), ik denk dat die mortel zo stijf en zwaar is dat je je geen enkel zorgen hoeft te maken dat dat ook maar iets in beweging gaat komen. Snap het doel van je bracings ook niet echt, of het zou moeten zijn voor het houten voorpaneel.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Hier ff een plaatje van de lijm-methode van de bracing. Niets is gelijmd, gewoon even voor het idee. :D
Bijlagen
bracing2.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Snap het doel van je bracings ook niet echt, of het zou moeten zijn voor het houten voorpaneel.
Better safe than sorry :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

wel erg eenvoudig! :lol:

ziet er geweldig uit! 8)
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door EppeRRR »

heel erg mooi :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door jeroen_d »

Arno schreef:
Hier ff een plaatje van de lijm-methode van de bracing. Niets is gelijmd, gewoon even voor het idee. :D
Hmm, ben hier niet zo blij mee. Afgestapt van de V-vorm voor de bracing voor het onderdrukken van de staande golf in de hoogte richting van de kast?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

jeroen_d schreef:
Arno schreef:
Hier ff een plaatje van de lijm-methode van de bracing. Niets is gelijmd, gewoon even voor het idee. :D
Hmm, ben hier niet zo blij mee. Afgestapt van de V-vorm voor de bracing voor het onderdrukken van de staande golf in de hoogte richting van de kast?
Nee nee, zeker niet. Die bleven alleen niet hangen zonder lijm :D

Die komen er ook gewoon in.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Toppertje!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Wowly »

Altijd lastig je uit te drukken als het gaat om geluid. De meeste kasten resoneren aardig wat mee, en dat hoor je ook. Als er dan geen resonantie is (bij OB of beton) "lijkt" het wel alsof het kaler klinkt, het is alleen dat je die resonanties niet meer hoort waardoor ik er altijd even aan moet wennen. Je hoort bij minder resonanties imho meer de opname. Overigens kunnen resonerende kasten ook mooi klinken zegt men, als ik de lovende verhalen van de SABA-klonen mag aannemen. (is er niemand die zo'n ding kan meenemen? Ik wil er al zo lang eentje beluisteren....)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door bas focal m180 »

Wowly schreef:
. (is er niemand die zo'n ding kan meenemen? Ik wil er al zo lang eentje beluisteren....)
Je mag wel fff in mijn doos naar saba units kijken, en anders mischien wel bij de volgende eigenaar.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door meiborg »

Ben zo benieuwd hoe dit gaat klinken, durf Arno alleen niet aan te sporen nu ik gezien heb hoe gevat hij is (en er staan nog tig projecten in mijn koelkast als het ware, aansporen is no go)..
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

meiborg schreef:
Ben zo benieuwd hoe dit gaat klinken, durf Arno alleen niet aan te sporen nu ik gezien heb hoe gevat hij is (en er staan nog tig projecten in mijn koelkast als het ware, aansporen is no go)..
Wat een keurig verhulde aansporing :mrgreen:

Ik had ze zelf graag meegenomen naar Breda '11, maar helaas. Er komt telkens zoveel tussendoor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”