Daar ben ik het niet mee eens. Door erop te tikken kun je prima beoordelen welke eigenschappen een materiaal heeft, en of het de neiging heeft om te resoneren. Een klok (als in een kerkklok bv) kun je laten trillen door erop te tikken ('contactgeluid'), maar je kunt hem ook laten trillen door bijvoorbeeld de grondtoon van die klok te zingen ('luchtgeluid').Wowly schreef:Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker.
projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Re: projekt egalisatiemortel
Beton is stofbestendigblueznl schreef:Krijg je geen stof dan?Arno schreef:Nou, ik dacht eigenlijk aan geen afwerkingblueznl schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar de uiteindelijke afwerking.
Ik heb nog wel iets in gedachte, en dat is Trae Lyx Naturel. Dat is een watergedragen 2-componentenlak die niet vergeelt en ook nauwelijks iets verandert aan het uiterlijk van het materiaal. Heel mat en naturel dus.
Re: projekt egalisatiemortel
Je zal er iets aan moeten doen wil je het netjes houden. Stof is ook vettig meestal en vingerafdrukken gaan het op het den duur anders ook smoezelig maken. Of i.i.g. vlekkerig.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Dat heb ik inmiddels al meerdere malen proberen duidelijk te maken (op dit forum)Wowly schreef:Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker. Dit is vooral luchtgeluid. Ik voorspel een akelige "kale" sound mits verkeerd gefilterd. Mits goed gefilterd een zeer cleane speakers. goed voor resolutiemonsters....
Kennelijk willen mensen gewoon graag tikken, een soort oer behoefte
Ik ben het niet eens met de kale sound.
Er is niet echt een (fysische) reden waarom dat zou ontstaan.
Het ding wordt uiteraard nog gevuld met demping en alles.
(sja, behalve het filter natuurlijk, maar daar kun je alles mee maken of kraken)
Re: projekt egalisatiemortel
Zolang ze maar op het forum tikken is er niets aan de hand Bartb_force schreef:Dat heb ik inmiddels al meerdere malen proberen duidelijk te maken (op dit forum)Wowly schreef:Dat tikken op de behuizing is niet interessant. Dit is contactgeluid en zul je nooit ervaren bij een speaker. Dit is vooral luchtgeluid. Ik voorspel een akelige "kale" sound mits verkeerd gefilterd. Mits goed gefilterd een zeer cleane speakers. goed voor resolutiemonsters....
Kennelijk willen mensen gewoon graag tikken, een soort oer behoefte![]()
![]()
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Achja, het wordt er natuurlijk ook met de paplepel ingegoten.
Op het schoolplein deed je vroeger (bijna) niks anders dan tikken
Re: projekt egalisatiemortel
Zoals ik al zei, door op materiaal te tikken kun je wel degelijk vaststellen welke klankeigenschappen een materiaal bezit. Eigenschappen die óók getriggerd kunnen worden door luchtgeluid.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
1 - De mate waarin "getriggerd" wordt is volkomen anders via luchtgeluid. Dat is absoluut niet eens te vergelijken met elkaar (totaal andere orde van grootte)Arno schreef:Zoals ik al zei, door op materiaal te tikken kun je wel degelijk vaststellen welke klankeigenschappen een materiaal bezit. Eigenschappen die óók getriggerd kunnen worden door luchtgeluid.
2 - Door te tikken "sla" je alle frequenties aan en trilt het object uit in zijn eigen frequenties. Dat is praktisch niet wat er gebeurt.
Een object wordt langzaam in resonantie gebracht. Welke resonanties dan uiteindelijk aangesproken worden hangt van meer factoren af.
Daarnaast kan het zijn dat enkel specifieke resonanties ontstaan, terwijl bij tikken het veel gelijkmatiger is (en uitdooft).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
volgens mij is deze discusie kort geleden ook al langs geweest.... maar goed, volgens de meeste andere mensen zijn we toch allemaal getikt 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Klopt beidenHenkjan schreef:volgens mij is deze discusie kort geleden ook al langs geweest.... maar goed, volgens de meeste andere mensen zijn we toch allemaal getikt
De laatste reactie van Arno nodigde wel uit naar mijn idee.
Maar anders zand er over (beetje water erbij, cement heb je weer een mooie kast
Re: projekt egalisatiemortel
Het maakt niet uit dat dat praktisch niet gebeurt. Je kunt het tikken zien als een meetmethode om vast te stellen of materiaal de neiging heeft te resoneren. Als dit niet zinvol is, dan moet je een luidspreker ook niet meten met een impulsrespons en laten uitslingeren en een waterval vaststellen. Want dat zegt dan toch niks. Maar dat is niet zo, het zegt juist heel veel.b_force schreef:2 - Door te tikken "sla" je alle frequenties aan en trilt het object uit in zijn eigen frequenties. Dat is praktisch niet wat er gebeurt.
Een object wordt langzaam in resonantie gebracht. Welke resonanties dan uiteindelijk aangesproken worden hangt van meer factoren af.
Daarnaast kan het zijn dat enkel specifieke resonanties ontstaan, terwijl bij tikken het veel gelijkmatiger is (en uitdooft).
Dat de box clean zou klinken, daar ben ik het niet mee eens Wowly. Een open baffle klinkt ook totaal niet clean mits goed gefilterd. Wel transparant.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Een impulsresponsie meting is wel van een andere aard Jeroen, beetje rare vergelijking.
Met tikken geef je namelijk gewoon een "ram" op een object waardoor deze gaat trillen en direct uitdooft.
Het zegt echter helemaal niets over hoe gemakkelijker je een object in trilling kunt brengen en welke frequenties daar dominant zullen zijn.
Dat laatste heeft ook nog eens met de manier van tikken te maken en bijvoorbeeld het materiaal waarmee getikt wordt.
Als je met een stuk steen tikt, is het anders dan als je met een rubberen kogel tikt.
Ook de plaats waar getikt wordt is bepalend.
Maar goed, waar het vooral om gaat is dat je met tikken geen enkel benul hebt van orde van grootte.
In hoeverre het negatieve gevolgen heeft en of het dus überhaupt waarneembaar is.
De overdracht met een impuls is bij veel materialen dan ook 1 op 1.
Via luchtgeluid is dat absoluut niet het geval door de gigantisch impedantie verschillen.
Voorbeeld is wel de bekende Tacomabrug.
De impuls daarvan zal vrij kort zijn en brengt de brug nauwelijks in beweging.
Blijf je echter lang genoeg de juiste frequentie aanbieden dan wordt het een grote chaos.
Dat is met een wand van een luidspreker niet anders.
Met tikken geef je namelijk gewoon een "ram" op een object waardoor deze gaat trillen en direct uitdooft.
Het zegt echter helemaal niets over hoe gemakkelijker je een object in trilling kunt brengen en welke frequenties daar dominant zullen zijn.
Dat laatste heeft ook nog eens met de manier van tikken te maken en bijvoorbeeld het materiaal waarmee getikt wordt.
Als je met een stuk steen tikt, is het anders dan als je met een rubberen kogel tikt.
Ook de plaats waar getikt wordt is bepalend.
Maar goed, waar het vooral om gaat is dat je met tikken geen enkel benul hebt van orde van grootte.
In hoeverre het negatieve gevolgen heeft en of het dus überhaupt waarneembaar is.
De overdracht met een impuls is bij veel materialen dan ook 1 op 1.
Via luchtgeluid is dat absoluut niet het geval door de gigantisch impedantie verschillen.
Voorbeeld is wel de bekende Tacomabrug.
De impuls daarvan zal vrij kort zijn en brengt de brug nauwelijks in beweging.
Blijf je echter lang genoeg de juiste frequentie aanbieden dan wordt het een grote chaos.
Dat is met een wand van een luidspreker niet anders.
Re: projekt egalisatiemortel
Ik geloof ook niet dat iemand beweert na het tikken een exact idee te hebben van hoe het materiaal zich gaat gedragen als luidsprekerkast. Het idee erachter is wat mij betreft om globaal een idee te krijgen van wat voor materiaal je in je handen hebt. Dus je zult niet precies weten hóe het gaat resoneren, maar kunt wel een indruk krijgen van hoe graag het resoneert.b_force schreef:Maar goed, waar het vooral om gaat is dat je met tikken geen enkel benul hebt van orde van grootte.
Als de methode 'meetkundig' niet verantwoord is, wil dat niet zeggen dat je er intuïtief geen informatie uit kunt halen.
Re: projekt egalisatiemortel
Of je nou wel of niet tikt (of getikt bent
), ik denk dat die mortel zo stijf en zwaar is dat je je geen enkel zorgen hoeft te maken dat dat ook maar iets in beweging gaat komen. Snap het doel van je bracings ook niet echt, of het zou moeten zijn voor het houten voorpaneel.
Re: projekt egalisatiemortel
Hier ff een plaatje van de lijm-methode van de bracing. Niets is gelijmd, gewoon even voor het idee. 
Re: projekt egalisatiemortel
Better safe than sorryPjotr schreef:Snap het doel van je bracings ook niet echt, of het zou moeten zijn voor het houten voorpaneel.
Re: projekt egalisatiemortel
Hmm, ben hier niet zo blij mee. Afgestapt van de V-vorm voor de bracing voor het onderdrukken van de staande golf in de hoogte richting van de kast?Arno schreef:Hier ff een plaatje van de lijm-methode van de bracing. Niets is gelijmd, gewoon even voor het idee.
Re: projekt egalisatiemortel
Nee nee, zeker niet. Die bleven alleen niet hangen zonder lijmjeroen_d schreef:Hmm, ben hier niet zo blij mee. Afgestapt van de V-vorm voor de bracing voor het onderdrukken van de staande golf in de hoogte richting van de kast?Arno schreef:Hier ff een plaatje van de lijm-methode van de bracing. Niets is gelijmd, gewoon even voor het idee.
Die komen er ook gewoon in.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
Altijd lastig je uit te drukken als het gaat om geluid. De meeste kasten resoneren aardig wat mee, en dat hoor je ook. Als er dan geen resonantie is (bij OB of beton) "lijkt" het wel alsof het kaler klinkt, het is alleen dat je die resonanties niet meer hoort waardoor ik er altijd even aan moet wennen. Je hoort bij minder resonanties imho meer de opname. Overigens kunnen resonerende kasten ook mooi klinken zegt men, als ik de lovende verhalen van de SABA-klonen mag aannemen. (is er niemand die zo'n ding kan meenemen? Ik wil er al zo lang eentje beluisteren....)
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Je mag wel fff in mijn doos naar saba units kijken, en anders mischien wel bij de volgende eigenaar.Wowly schreef:. (is er niemand die zo'n ding kan meenemen? Ik wil er al zo lang eentje beluisteren....)
Re: projekt egalisatiemortel
Ben zo benieuwd hoe dit gaat klinken, durf Arno alleen niet aan te sporen nu ik gezien heb hoe gevat hij is (en er staan nog tig projecten in mijn koelkast als het ware, aansporen is no go)..
Re: projekt egalisatiemortel
Wat een keurig verhulde aansporingmeiborg schreef:Ben zo benieuwd hoe dit gaat klinken, durf Arno alleen niet aan te sporen nu ik gezien heb hoe gevat hij is (en er staan nog tig projecten in mijn koelkast als het ware, aansporen is no go)..
Ik had ze zelf graag meegenomen naar Breda '11, maar helaas. Er komt telkens zoveel tussendoor.
