Audio & Techniek P11

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kappa7
Contacteer:

Audio & Techniek P11

Bericht door Kappa7 »

Hallo,

Na wat problemen met een voor mijn Phono versterker en een te lage ingang impedantie van de Linn Wakonda voorversterker heb dit project opgekocht en het plan gevat om er iets moois van te maken.
P1050437.JPG
Ik heb deze pre gehoord bij een kennis en deze klonk zo goed dat ik deze ook wilde hebben.
Wel was daar het een en ander aan gebeurd het geen uitgebreid hier te lezen is.
http://sites.google.com/site/miracleand ... -audio-p11
In middels hebben de printjes het oude huis verlaten en zijn op een tijdelijke plank beland waar ze eerst hun kunsten mochten vertonnen en laten horen tot wat deze allemaal instaat zijn.
HPIM2744.JPG
Deze opstelling maakt het mogelijk om de printjes eerst op het niveau te brengen dat ik graag heb en dan mag de voeding en het versterker deel ieder in een eigen huisje gaan wonnen.

Wat is er gedaan en wat moet nog.
Als eerste is er een stukje gemak toegevoegd met het plaatsen van de MV02
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Hier is een Mooie Alps motor pot op geplaatst en ook de signaal voerende delen zijn ingekort door deze zo snel mogelijk van het schakel bord te halen.
gevolg was dat ten opzichte van de standaard 100K pot dat het geluid al een veel betere plaatsing kreeg en de ruimte nam al behoorlijk toe.
maar we zijn er nog niet.
Zo moeten nu eerst de C-tjes worden aangepast en om dat ik gehoord heb hoe deze voorversterker kan klinken wil ik eigenlijk zo dicht mogelijk bij het ontwerp blijven en de modificaties die Miracle heeft uitgevoerd.
nu zijn de de Mundorf MKP 10uF condensatoren reeds besteld maar komt het volgende probleem om de hoek kijken.
De Zilver in Olie Condensatoren van Mundorf worden in de waarde van 0.047 niet meer gemaakt en zijn bij Eltim al niet meer leverbaar.
Dus mocht er iemand een paartje weten dan hou ik mij aanbevolen.

Wat wordt dan de volgende stap.
Daar ben ik nog niet uit.
Zo zit ik nog te twijfelen of ik ook de weerstanden zal vervangen voor mooie Allen Bradley weerstanden maar weet nog niet of het geluid dan te soft zal worden.
Mogelijk worden er maar een paar vervangen maar daar ben ik nog niet uit.
HPIM2745-Klein.JPG
Een ander zwak punt zijn de relais deze zijn niet echt van het type met een mooie gasdichte behuizing en mooie zilveren contacten.
Deze staan dus ook op de nominatie om vervangen te worden.

Voor verdere suggesties sta ik altijd open dus mocht iemand een tip hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Groetjes George
guido
Contacteer:

Re: Audio & Techniek P11

Bericht door guido »

Ik heb de hoogspannings voeding voorzien van een zener ipv de weerstandsdeler. R5 vervangen door een zener (in de praktijk twee; een zpu150 en een zpy50) en R4 is 1k21 met 330 ohm er overheen (beide zeners staan dan zo'n beetje in het werkgebied).

Scheelt in brom, al moet ik nog eens naar de layout kijken want het ding (in mijn opstelling) is nog niet helemaal bromvrij. Vooral met een koptelefoon (via de eindversterker).

Voor verdere info, zie mijn www. Zo te zien een andere versie p11 (denk mijne een latere versie)
Laatst gewijzigd door guido op wo 25 mei 2011, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik zit nog eens naar de lay-out te kijken George, ik zie van elke cinchbus een aardedraadje naar de relaisprint lopen. En naar de potmeter. En van dat printje naar de potmeter. Misschien dat je daarmee iets aardlus-achtigs creëert?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

De aarde van de cinichbusen is aan een draad per kanaal gekoppeld.
Vanaf daar gaat deze direct naar de print van de versterker.
De aarde gaat nooit over de print van het relais bord.

wel moet ik toegeven dat als er niets op de ingang is aangesloten er een klein brommetje in zit dat op een aardlus wijst. Sluit je echter een bron aan dan is de brom meteen weg.

@ Guido

Mijn voeding is totaal anders dan de opzet van jou model.
Ik heb wel de schema's liggen van jou voeding maar kan ik voor dit project dus niet gebruiken.

Jou versie is inderdaad een later model dat wat beter omgaat met het onbelast draaien van de voeding.
Bij het model dat ik hier heb kan je dat beter niet doen de transistor aan het einde van de voeding keten kan daar niet tegen en zal dat niet overleven.

Helaas heb ik dat ook al mogen ervaren en heb dan ook direct een aantal extra transistoren besteld :D
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Die transistoren zijn dan nog wel te krijgen. Die hoogspanningsregelaar in de nieuwe voeding is een ander verhaal...
johan283

Bericht door johan283 »

Grappig heb zelf de audio en techniek A30 hybride versterker.
Deze is ook gebaseerd op een ECC88 buis. Blijkbaar heeft John v/d een voorliefde voor dit type buis...
http://sites.google.com/site/miracleand ... -audio-p11 Deze gast heeft ook wat buisjes vervangen.
Ik heb er nu E288CC NOS van Telefunken in zitten, deze vind ik lekker krachtig klinken.

Misschien dat ik ook een P11 versterker ga kopen........past dan goed bij de A30
johnrtd2
In memoriam †

Bericht door johnrtd2 »

De P-11 is inmiddels (sinds 1996) opgevolgd door de P-12 en recent door de P-12-2.
Inderdaad hebben we een voorliefde voor de ECC88 en nu de opvolger de 6922. Die buisjes zijn oorspronkelijk voor hoogfrequent bedoeld en hebben daarom kleine inwendige capaciteiten. De 6922 is nog wat steviger uitgevoerd en kan een grotere anodestroom aan dan de ECC88. Daarmee kun je dan een wat lagere uitgangsimpedantie bereiken.

John
johan283

Bericht door johan283 »

leuk een reactie van john , kun je zien hoe ver ik al achter loop :shock:
Plaats reactie