EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Goed Luitjes.

Mijn volgende project. Jaja. Ik blijf bezig. :wink:

Ik heb hier een buizenbak waar toch wel wat aan gedaan moet worden.
Ik heb hem zo goed mogelijk bekeken en het is volgens mij een PP versterker.
Er staan 4 keer EL84 op en 4 keer E81CC.
Is er iemand die deze versterker kent en kan mij hier meer over kan vertellen?
Hij werkt wel maar er zit een brom in.
Ik wil hem sowieso over bouwen op een ander frame. Deze ziet er niet uit.
Zie plaatjes.
Bijlagen
P1030507.JPG
P1030508.JPG
P1030509.JPG
P1030510.JPG
P1030511.JPG
P1030512.JPG
P1030514.JPG
P1030515.JPG
P1030516.JPG
P1030517.JPG
Laatst gewijzigd door TheoK op do 20 okt 2011, 13:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP??

Bericht door Miniwatt »

Is inderdaad een pushpull. Zijn dat Amroh UGT's? Die zouden best mooi kunnen zijn.
Verder zegt het me ook weinig..

En 'chicken head' knoppen 8)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Op de UGT's staat 6 Zub. B.v

711066/22/1846. Ausg. I of 1?

Lijkt me geen Amroh.

De klank is best heel goed. Maar op een of andere manier is het geen stereo.
Er zitten een paar schakelaars tussen. Een beetje vaag.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door Barry2001 »

En hij gaat maar door die Theo :mrgreen: blijf het weer met belangstelling volgen. Het is een zelfbouw, of commercieel apparaat?
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: EL84 PP??

Bericht door Tom Magchielse »

Die transformatoren lijken sterk op wat heel lang geleden door Radio Twenthe werd verkocht als balansuitgang voor EL84, 10kpp fabrikaat Siemens. Je kreeg er een schema bij! Ze waren best goed, maar een beetje krap voor de volle 10W bij 40 Hz.
groeten, Tom
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Ik denk dat het een zelfbouw is.
Het ziet er allemaal zeer oud uit.
Heb de muziek nu rechtstreeks op de volume potmeter aangesloten.
maar is nog steeds niet stereo.
Ga verder op zoek. O:)

Jammer dat ik geen schema heb. :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door b_force »

Reverse engineering :wink: :mrgreen:

(succes daarmee met zulke bedrading :P )
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

En bedankt Bart. :wink:

Heb nog wat ontdekt.
1 UGT zit rechtstreeks op de speaker uitgang en de andere loopt via een schakelaar.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door Barry2001 »

Triode schakelaar?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Triode schakelaar?
Ik zat zelf te denken aan een 4 of 8 Ohm schakelaar.
Wel vreemd dat dat op 1 UGT zit.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Tom Magchielse schreef:
Die transformatoren lijken sterk op wat heel lang geleden door Radio Twenthe werd verkocht als balansuitgang voor EL84, 10kpp fabrikaat Siemens. Je kreeg er een schema bij! Ze waren best goed, maar een beetje krap voor de volle 10W bij 40 Hz.
groeten, Tom
Heb ze gevonden Tom.

http://www.worthpoint.com/worthopedia/k ... p-76433886

Dit zijn ze.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84 PP??

Bericht door Ah!buis »

Een trafo naar de LS en de ander aan een schakelaar :o .Dan twee versterkers en toch geen stereo :( .
Dat ruikt naar een brugversterker :D .Kiezen één versterker 15W of twee 30W.
Of ik zit er helemaal naast :cry: .
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door RobertD »

Lekker slopen en iets nieuws mee bouwen. Die Klangfilm trafootjes zijn prima en je hebt ervaring genoeg nu.

Denk eens aan zoiets:
http://www.dhtrob.com/schemas/afbeeldin ... ul_amp.GIF

Het moet niet moeilijk zijn om hier de ECC81 in te zetten in de plaats van de ECC82 ( lijkt me in verband met de gain ook wel lekkerder. )
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Zat daar ook al aan te denken Robert. Slopen en wat nieuws opzetten.
Was al op zoek naar een geschikt schema.
Wat ik wel zou willen is zoveel mogelijk onderdelen van de versterker te gaan gebruiken.
Is de E81CC uitwisselbaar met de ECC82?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door RobertD »

De E81CC is een verbeterde versie van de ECC81 (nauwere toleranties en een langere levensduur als ik het goed heb).

Wanneer je de kathode weerstand van 1k3 verandert in 250 of 270 Ohm, moet het volgens mij goed gaan. ( Anne kan dit ongetwijfeld heel goed uitrekenen. ) De anodeweerstand van 47k kan misschien ook kleiner ( 22k )
Ik meet dan altijd of er op de anode van de buis ongeveer de halve voedingsspanning staat.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door b_force »

1 op 1 vervangen kan niet zomaar.
Je kunt hem echter wel op een soort gelijke manier gebruiken.
Instelling moet je dan wel ietsjes veranderen.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP??

Bericht door Pcdg »

Dat is een mooie basis om een deftige versterker mee te bouwen. Die uitgangstrafo's lijken me van Telefunken. Zo op het oog dezelfde die ook in de Braun CSV-13 zitten. Goede kans dat ze daar uit zijn gesloopt in een tijd dat die dingen bij grote getale bij het grofvuil werden gezet. Voor het schema kan je bijvoorbeeld ook eens hier naar kijken: http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... andbox.htm

Dat schema heb ik voor mijn eigen EL84PP project ook toegepast. De ECC81 en de ECC85 (die hier wordt gebruikt) zijn qua instellingen heel vergelijkbaar.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de reacties mensen.

Ik ga de versterker slopen en wil toch zoveel mogelijk onderdelen ervan gaan gebruiken.
Er zit ook een mooie buizengelijkrichter op.
Die zou het toch wel kunnen doen.
Dan ga ik een testopstelling bouwen op mijn oude EL34 bak.
Plaatjes volgen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84 PP??

Bericht door RobertD »

Die van jou heeft toch gespeeld op mijn Klonatines, Paul?
Dat was een heel mooi versterkertje!
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP??

Bericht door Pcdg »

RobertD schreef:
Die van jou heeft toch gespeeld op mijn Klonatines, Paul?
Dat was een heel mooi versterkertje!
Klopt Robert op het brommetje na was het een heel mooie versterker. Binnenkort wordt deze opnieuw opgebouwd op een open chassis en met een andere trafoset. De uitgangstrafo's zijn nu vervangen door Hammond 1650F exemplaren. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Positieve reactie op jou versterker Paul.
Ga het denk ik proberen.

Eerst even wat anders.
Kan iemand me vertellen welke buis dit is?
Is gelijkrichter maar er staat helemaal niks meer op.
En hij was ook gedeeltelijk niet aangesloten.
Zou graag willen weten hoe de aansluitingen hiervan zijn.

En de trafo geeft 260-0-260 volt. De nul lag met een zekering aan de massa.
Gloei 6.4 volt. En een 5 volt aansluiting voor de gloei van de gelijkrichter.
En er zit nog een 23 volt aansluiting op.
Bijlagen
P1030525.JPG
P1030526.JPG
P1030527.JPG
P1030528.JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP??

Bericht door Pcdg »

Lijkt toch iets Philips-achtigs. Staan er geen ingeetste codes in het glas of onderop de voet? Daar kan je dan toch vaak een typenummer mee afleiden.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Er staat nog dit op Paul.

133 of I33 of F33. Dat is niet duidelijk.
En eronder staat X9L. Meer staat er niet op.


En op de volgende plaatjes kun je zie hoe de UGT's zijn aangesloten.
Bijlagen
P1030529.JPG
P1030531.JPG
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84 PP??

Bericht door Pcdg »

F3 kan een GZ34 betekenen. Dan houden we alleen een extra 3 over. Ik zou kijken of de aansluitingen overeenkomen met de datasheet van de GZ34. Dat niet alle pootjes van de voet zijn aangesloten lijkt me voor een gelijkrichter overkomelijk.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84 PP??

Bericht door TheoK »

Volgens mij heb je gelijk.

De aansluitingen komen overeen.
Zo dat is 1 stap.
Zal kijken of er een beetje peut vanaf komt. :wink:
Plaats reactie