18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Moderator: Beheerdersteam
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Nee, in het kistontwerp is rekening gehouden met de boost:
Ik ga nu eerst maar eens kijken wat ie zo doet. Misschien dat ik in een later stadium de boost er wel uit soldeer en m ga DSP-en, maar eerst maar eens afwerken, de sub in laten spelen en kijken wat ie doet.Joland schreef:Inmiddels heb ik WinISD toch aan de praat gekregen in de compatibiliteitsmodus. Als ik uitga van de standaard bass boost (6dB@35h), een inhoud van 139 liter en een afstemmingsfrequentie van 26hz (pijp van 10cm met een lengte van 18,4 cm) dan krijg ik de onderstaande curve. Het 3dB-punt ligt dan bij 28 hz, het 8dB-punt bij 24 hz.
Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met het aanpassen met de boost, maar dat leverde heel weinig op eigenlijk. Lager ging ie r niet echt door, alleen werd de cone excursion onder de afstemmingsfrequentie heel groot. Het ziet er dus naar uit dat het Sub Zero ontwerp in combinatie met de standaard boost het beste resultaat geeft....
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Oh, het was ook geen commentaar, maar meer een check of ik het wel goed begrepen had! Ik vraag me af wat de onderfrequentie van de meeste muziek is, het zou me niet verbazen als dat pas ergens bij 30 a 35 Hz wat doet.bas focal m180 schreef:Het lijkt wel of je anno 2011 dat 20hz voor een sub gehaalt moet worden.blueznl schreef:Deze Micoc heeft een fs van 28 Hz, toch? Gewoon voor mijn beeldvorming: als je een BR bouwt, dan daalt het zaakje stevig onder de fs
Ik denk dat 99,9% van uitgebracht muziek niet onder de 28hz ooit zal komen.
...
Een iets langere bassreflex poorten en een boost en je haalt de 20hz moeiteloos heb ik gelezen in de hobby&hifi..
In films is het echter een andere ervaring: daar kan het simpelweg nooit laag genoeg (is mijn persoonlijke mening).
Nah ja, zodra mijn gasten weer zijn vertrokken ga ik nog maar eens verder knutselen aan mijn eigen BR'etje (tenzij ik te erg wordt afgeleid door de Turbax
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12448
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Nou die mening deel ik toch niet helemaal.Joland schreef:Nee, in het kistontwerp is rekening gehouden met de boost:
Ik ga nu eerst maar eens kijken wat ie zo doet. Misschien dat ik in een later stadium de boost er wel uit soldeer en m ga DSP-en, maar eerst maar eens afwerken, de sub in laten spelen en kijken wat ie doet.Joland schreef:Inmiddels heb ik WinISD toch aan de praat gekregen in de compatibiliteitsmodus. Als ik uitga van de standaard bass boost (6dB@35h), een inhoud van 139 liter en een afstemmingsfrequentie van 26hz (pijp van 10cm met een lengte van 18,4 cm) dan krijg ik de onderstaande curve. Het 3dB-punt ligt dan bij 28 hz, het 8dB-punt bij 24 hz.
Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met het aanpassen met de boost, maar dat leverde heel weinig op eigenlijk. Lager ging ie r niet echt door, alleen werd de cone excursion onder de afstemmingsfrequentie heel groot. Het ziet er dus naar uit dat het Sub Zero ontwerp in combinatie met de standaard boost het beste resultaat geeft....
Met die standaard boost krijg je dit plaatje: Ziet er niet echt lekker uit.
Vooral de poort ruis is behoorlijk.
Overigens is een 300W versterker (150W 8ohm) wel heeeeel erg overkill zeg
100-150W was al meer dan genoeg geweest
edit:
Highpass helemaal weghalen zou ik trouwens niet doen.
Dan zou ik hem op 15-20Hz leggen.
Anders kan het idd "fout" gaan.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Haha kiek Marleen zitten !
Maare.... Super Joland ! echt top ! Ga je trouwens ook naar Breda ?
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
De versterker is inderdaad ietwat overbemeten, maar die is destijds besteld met een andere woofer in gedachten. Ach, en een beetje headroom kan geen kwaad. Zo duur wassie niet.b_force schreef:Ziet er niet echt lekker uit.
Vooral de poort ruis is behoorlijk.
Overigens is een 300W versterker (150W 8ohm) wel heeeeel erg overkill zeg![]()
100-150W was al meer dan genoeg geweest
edit:
Highpass helemaal weghalen zou ik trouwens niet doen.
Dan zou ik hem op 15-20Hz leggen.
Anders kan het idd "fout" gaan.
En dan komen we op het belangrijke deel... Ik ben nog steeds behoorlijk noob als het aankomt op simulaties, ik begrijp niet zo goed waarom het er niet lekker uit zou zien, ook niet met je grafiekje erbij. En waarom zou ik veel last moeten krijgen van poortruis?!?!
@Glenn: Tuurlijk, al zoveel goeds over gehoord. Maar de sub ga ik niet meenemen, daar is m'n auto niet groot genoeg voor.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Zo, eens even het stof van dit topic afblazen... Blijkbaar heb ik alweer drie jaar geleden mijn sub de woonkamer ingeduwd. Daar heeft ie bijna 2 jaar in mdf-kleur staan spelen en een jaartje terug heb ik 'm eindelijk afgewerkt. Dus tijd voor een update 
Sub bevalt nog altijd goed, bij een film klapt hij lekker mee en dat was het voornaamste doel. Bij muziek doet ie alleen mee als er veel laag in zit. Het valt met name op hoe weinig moeite het allemaal kost. Tegen de tijd dat mijn zuiltjes aan het eind van hun adem zijn, zie je de sub niet eens echt werken. Daarbij weegt het ding minimaal 50kg en trilt ie absoluut niet mee.
Ik heb het idee dat er nog wel wat te winnen valt met een keer goed meten en wat DSP'en, maar on the whole ben ik zeer tevreden.
Sub bevalt nog altijd goed, bij een film klapt hij lekker mee en dat was het voornaamste doel. Bij muziek doet ie alleen mee als er veel laag in zit. Het valt met name op hoe weinig moeite het allemaal kost. Tegen de tijd dat mijn zuiltjes aan het eind van hun adem zijn, zie je de sub niet eens echt werken. Daarbij weegt het ding minimaal 50kg en trilt ie absoluut niet mee.
Ik heb het idee dat er nog wel wat te winnen valt met een keer goed meten en wat DSP'en, maar on the whole ben ik zeer tevreden.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Joland op do 29 mei 2014, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
En dan het schilderwerk. Excuses voor de kwaliteit van de foto's...
Uiteindelijk is het ding 2x gegrond en 3x afgelakt voordat we tevreden waren, maar nu sluit ie netjes aan bij de rest van onze spullen. Eindelijk.
Uiteindelijk is het ding 2x gegrond en 3x afgelakt voordat we tevreden waren, maar nu sluit ie netjes aan bij de rest van onze spullen. Eindelijk.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Thanx! M'n vrouw is tevreden, dus dat zegt genoeg
Down-firing was nog mooier geweest, maar dat durfde ik niet goed aan ivm doorhangen.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Down firing zou ik met deze sub ook niet gedaan hebben.
Het is net zo mooi dat je zo'n grote zwarte schotel, zo mooi in een mooi wit meubel hebt weten te integreren.
Het is net zo mooi dat je zo'n grote zwarte schotel, zo mooi in een mooi wit meubel hebt weten te integreren.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Tijdje terug gasten gehad, zaten al de hele avond op de bank naast de sub, komt het onderwerp ter sprake... Hebben jullie een subwoofer dan? Waar staat die dan? Je zou zeggen dat 'ie niet te missen is, maar mensen verwachten toch een wat kleiner doosje ergens in een hoekje. The best prace to hide is in plain sight.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Valt niet tegen, ik vermoed dat er betere plekken te vinden zijn, maar dat is waarschijnlijk niet bespreekbaar. Ze vindt veel goed, maar de deal was dat ie hier kwam te staan. Ach, we hebben iig een goed laag op de bank (=luisterplek) en aan de eetkamertafel. Als je midden in de woonkamer gaat staan, hoor je bijna niets.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Dat je pieken en dalen hebt is normaal.
Het belangrijkste is dat ie goed klinkt waar je meestal zit te luisteren. En dat is wel het geval als ik je reactie lees.
Het belangrijkste is dat ie goed klinkt waar je meestal zit te luisteren. En dat is wel het geval als ik je reactie lees.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Yep! Anders had ik toch wel geprobeerd om er een beetje mee te gaan schuiven, maar 't is niet echt nodig. Al heb ik m op een zeker moment wel een kwartslag gedraaid, op de een of andere manier integreert ie zo beter met de fronts.
