4xUcD180 in een 1U behuizing

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

De versterking van het actieve mid-hoog van El Cuerno kon wel wat compacter (en misschien ook wel wat beter). Bij het opruimen van de berging kwam ik nog een gloednieuwe 1U hoge kast tegen (wist dat ik die nog ergens moest hebben liggen), daar passen dus makkelijk 4 UcD180's en een SMPS400 in. De UcD180AD's komen op het hoog en de 180ST's op het mid. Het mid ga ik voorzien van DC beveiliging (2 aanwezig op de SMPS), bij het hoog is dat niet nodig omdat daar al een 10 uF is serie staat.

Helaas is er op het achterpaneel al wat uitgezaagd, daar zal ik een nieuwe plaat voor moeten maken, maar voor de rest is de kast prima.

Hier alvast een voorproefje:
CRW_4851.JPG
De UCD's worden waarschijnlijk vastgezet op een L profiel, in de bovenplaat zit boven de T precies een ventilatiegat. De ingangen zijn gewone RCA's en de uitgangen zijn 4-polige neutrik aansluitingen. Er komt geen volumeregeling op, dat doe ik wel in de DSP pc.

Nog genoeg te doen...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

En hij speelt! :D
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bas focal m180 »

bertor schreef:
En hij speelt! :D
Bijlagen
gefeliciteerd.gif
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

bedankt! :proost:
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door Dude »

Ben benieuwd naar de afgebouwde versie :sure:

:foto:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door Ronkel »

Dude schreef:
Ben benieuwd naar de afgebouwde versie :sure:

:foto:
Second that :D
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

Hmm, goed punt :)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

Okee, hierbij de foto's dan :)

Er is echter een probleem met brom als ik hem aansluit op de filterpc. Het is niet heel luid, maar wel storend. Ik heb het geheel volgens de datasheet van hypex aangesloten voor ongebalanceerde aansluitingen. http://data.hotsolder.co.uk/Datasheets/ ... lanced.pdf. Op de geluidskaart zitten stereo 3.5 mm jacks, de nul is dus gedeeld per kanaal. Slechts 1 kanaal aansluiten laat de brom niet verdwijnen.

Echter, met een batterijgevoede mp3 speler, aangesloten via mijn mixer (Behringer Xenyx 802) is er geen brom te horen. Deze mixer heeft ongebalanceerde uitgangen.

Het probleem lijkt dus in de bron te zitten, de filter pc. Iemand een idee hoe nu verder te gaan?

Edit: mijn stopcontacten zijn niet geaard.
CRW_4856.JPG
CRW_4855.JPG
CRW_4854.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bas focal m180 »

smul smul , wat ziet dat er lekker uit.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

Dank je!

Valt me nog tegen hoeveel werk het kost, een paar van die modules aan elkaar knopen ;)
Dioot
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 11:11

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door Dioot »

Dat ziet er goed uit. Voor het brom probleem: probeer eens of het helpt om je filter pc te aarden. Dan weet je zeker dat de massa van de pc ook echt 0V is (anders is ie dat zeker niet).

Als dat niet werkt moet je op zoek naar een mogelijke lus in je massa, binnen de versterker of in combinatie met de bron.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door Vinculum »

Ik wist niet dat 1 SMPS400 genoeg is om 4 UCD180's aan te sturen... :shock:
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door sjons »

Vinculum schreef:
Ik wist niet dat 1 SMPS400 genoeg is om 4 UCD180's aan te sturen... :shock:
Je kan met een 30VA voeding gemakkelijk een 2x100W versterker van prik voorzien, zolang je maar niet de illusie hebt dat je die 2x100W dan ook daadwerkelijk eruit gaat krijgen...
En gezien het doel van deze versterker, heeft die smps400 meer dan genoeg reserves...


@bertor: netjes gedaan zeg, ziet er top uit.
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door IJsbier »

Dit ziet er zeker strak uit. Echt netjes. :!:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

Dioot schreef:
Dat ziet er goed uit. Voor het brom probleem: probeer eens of het helpt om je filter pc te aarden. Dan weet je zeker dat de massa van de pc ook echt 0V is (anders is ie dat zeker niet).

Als dat niet werkt moet je op zoek naar een mogelijke lus in je massa, binnen de versterker of in combinatie met de bron.
Ehm ja, dat van die lus, ik heb mogelijk een aanwijzing ;):
- Randaarde stekker vanuit de keuken
- Computer aangezet, werkt.
- Vervolgens de versterker aan: KNAL, aardlek eruit, groep eruit en zekering in SMPS door.

Gelukkig nog een 3AH zekering (5AH nodig) uit een oude computervoeding (waar ook al die mooie gekleurde kabeltjes vandaan komen), gecontroleerd op DC offset op de uitgang en het speelt weer.

Maar vreemd dat alle stoppen erdoor gaan...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

@rest:

Bedankt voor jullie complimenten!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

sjons schreef:
Vinculum schreef:
Ik wist niet dat 1 SMPS400 genoeg is om 4 UCD180's aan te sturen... :shock:
Je kan met een 30VA voeding gemakkelijk een 2x100W versterker van prik voorzien, zolang je maar niet de illusie hebt dat je die 2x100W dan ook daadwerkelijk eruit gaat krijgen...
En gezien het doel van deze versterker, heeft die smps400 meer dan genoeg reserves...
De SMPS levert 400 W op 20 Hz volgens de specs bij Hypex. Dat is dus 2x UcD180 bij een luidsprekerimpedantie van 4 Ohm (dan levert ie 180W per kanaal). Zo verder redenerend, 4x UcD180 bij een impedantie van 8 Ohm (dan levert ie 100 W per kanaal). In mijn set staat ie inderdaad permanent uit z'n neus te vreten en wordt ie momenteel warm gehouden door de JB systems VX400 die eronder staat :mrgreen:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door bertor »

Ehm, de brom is nu weg :roll:

Ik ben toch benieuwd welke aardlus ik er nu heb uitgefikt :D
Dioot
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 11:11

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door Dioot »

bertor schreef:
Ehm ja, dat van die lus, ik heb mogelijk een aanwijzing ;):
- Randaarde stekker vanuit de keuken
- Computer aangezet, werkt.
- Vervolgens de versterker aan: KNAL, aardlek eruit, groep eruit en zekering in SMPS door.

Gelukkig nog een 3AH zekering (5AH nodig) uit een oude computervoeding (waar ook al die mooie gekleurde kabeltjes vandaan komen), gecontroleerd op DC offset op de uitgang en het speelt weer.

Maar vreemd dat alle stoppen erdoor gaan...
Gokje: die smps module vindt het niet leuk als zijn secundaire massa aan de aarde wordt geknoopt. Via je signaal kabels en de pc heb je dat gedaan. Afhankelijk van de constructie van de smps zou dat een probleem kunnen geven. Je zou eens bij Hypex kunnen navragen of dat zo is.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door k.p. »

Ik heb nog wel van die ontkoppelsignaalkabeltjes liggen. Deze zou je eens kunnen proberen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door b_force »

Heb je toevallig ook dit regeltje gelezen in de Hypex paper?
When using RCA inputs do NOT connect chassis to safety earth to avoid ground loops. Amplifier must be build according to double insulation safety standards
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door markbakk »

Er is ook een nogal cruciaal verschil tussen massa en aarde...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
Er is ook een nogal cruciaal verschil tussen massa en aarde...
Ik know, maar naar ik begrepen een van de problemen dat de versterker ZONDER randaarde aangesloten moest worden.
Plaats reactie