4xUcD180 in een 1U behuizing
Moderator: Beheerdersteam
4xUcD180 in een 1U behuizing
De versterking van het actieve mid-hoog van El Cuerno kon wel wat compacter (en misschien ook wel wat beter). Bij het opruimen van de berging kwam ik nog een gloednieuwe 1U hoge kast tegen (wist dat ik die nog ergens moest hebben liggen), daar passen dus makkelijk 4 UcD180's en een SMPS400 in. De UcD180AD's komen op het hoog en de 180ST's op het mid. Het mid ga ik voorzien van DC beveiliging (2 aanwezig op de SMPS), bij het hoog is dat niet nodig omdat daar al een 10 uF is serie staat.
Helaas is er op het achterpaneel al wat uitgezaagd, daar zal ik een nieuwe plaat voor moeten maken, maar voor de rest is de kast prima.
Hier alvast een voorproefje: De UCD's worden waarschijnlijk vastgezet op een L profiel, in de bovenplaat zit boven de T precies een ventilatiegat. De ingangen zijn gewone RCA's en de uitgangen zijn 4-polige neutrik aansluitingen. Er komt geen volumeregeling op, dat doe ik wel in de DSP pc.
Nog genoeg te doen...
Helaas is er op het achterpaneel al wat uitgezaagd, daar zal ik een nieuwe plaat voor moeten maken, maar voor de rest is de kast prima.
Hier alvast een voorproefje: De UCD's worden waarschijnlijk vastgezet op een L profiel, in de bovenplaat zit boven de T precies een ventilatiegat. De ingangen zijn gewone RCA's en de uitgangen zijn 4-polige neutrik aansluitingen. Er komt geen volumeregeling op, dat doe ik wel in de DSP pc.
Nog genoeg te doen...
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Second thatDude schreef:Ben benieuwd naar de afgebouwde versie![]()
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Okee, hierbij de foto's dan 
Er is echter een probleem met brom als ik hem aansluit op de filterpc. Het is niet heel luid, maar wel storend. Ik heb het geheel volgens de datasheet van hypex aangesloten voor ongebalanceerde aansluitingen. http://data.hotsolder.co.uk/Datasheets/ ... lanced.pdf. Op de geluidskaart zitten stereo 3.5 mm jacks, de nul is dus gedeeld per kanaal. Slechts 1 kanaal aansluiten laat de brom niet verdwijnen.
Echter, met een batterijgevoede mp3 speler, aangesloten via mijn mixer (Behringer Xenyx 802) is er geen brom te horen. Deze mixer heeft ongebalanceerde uitgangen.
Het probleem lijkt dus in de bron te zitten, de filter pc. Iemand een idee hoe nu verder te gaan?
Edit: mijn stopcontacten zijn niet geaard.
Er is echter een probleem met brom als ik hem aansluit op de filterpc. Het is niet heel luid, maar wel storend. Ik heb het geheel volgens de datasheet van hypex aangesloten voor ongebalanceerde aansluitingen. http://data.hotsolder.co.uk/Datasheets/ ... lanced.pdf. Op de geluidskaart zitten stereo 3.5 mm jacks, de nul is dus gedeeld per kanaal. Slechts 1 kanaal aansluiten laat de brom niet verdwijnen.
Echter, met een batterijgevoede mp3 speler, aangesloten via mijn mixer (Behringer Xenyx 802) is er geen brom te horen. Deze mixer heeft ongebalanceerde uitgangen.
Het probleem lijkt dus in de bron te zitten, de filter pc. Iemand een idee hoe nu verder te gaan?
Edit: mijn stopcontacten zijn niet geaard.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Dank je!
Valt me nog tegen hoeveel werk het kost, een paar van die modules aan elkaar knopen
Valt me nog tegen hoeveel werk het kost, een paar van die modules aan elkaar knopen
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Dat ziet er goed uit. Voor het brom probleem: probeer eens of het helpt om je filter pc te aarden. Dan weet je zeker dat de massa van de pc ook echt 0V is (anders is ie dat zeker niet).
Als dat niet werkt moet je op zoek naar een mogelijke lus in je massa, binnen de versterker of in combinatie met de bron.
Als dat niet werkt moet je op zoek naar een mogelijke lus in je massa, binnen de versterker of in combinatie met de bron.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Ik wist niet dat 1 SMPS400 genoeg is om 4 UCD180's aan te sturen... 
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Je kan met een 30VA voeding gemakkelijk een 2x100W versterker van prik voorzien, zolang je maar niet de illusie hebt dat je die 2x100W dan ook daadwerkelijk eruit gaat krijgen...Vinculum schreef:Ik wist niet dat 1 SMPS400 genoeg is om 4 UCD180's aan te sturen...
En gezien het doel van deze versterker, heeft die smps400 meer dan genoeg reserves...
@bertor: netjes gedaan zeg, ziet er top uit.
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Ehm ja, dat van die lus, ik heb mogelijk een aanwijzingDioot schreef:Dat ziet er goed uit. Voor het brom probleem: probeer eens of het helpt om je filter pc te aarden. Dan weet je zeker dat de massa van de pc ook echt 0V is (anders is ie dat zeker niet).
Als dat niet werkt moet je op zoek naar een mogelijke lus in je massa, binnen de versterker of in combinatie met de bron.
- Randaarde stekker vanuit de keuken
- Computer aangezet, werkt.
- Vervolgens de versterker aan: KNAL, aardlek eruit, groep eruit en zekering in SMPS door.
Gelukkig nog een 3AH zekering (5AH nodig) uit een oude computervoeding (waar ook al die mooie gekleurde kabeltjes vandaan komen), gecontroleerd op DC offset op de uitgang en het speelt weer.
Maar vreemd dat alle stoppen erdoor gaan...
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
De SMPS levert 400 W op 20 Hz volgens de specs bij Hypex. Dat is dus 2x UcD180 bij een luidsprekerimpedantie van 4 Ohm (dan levert ie 180W per kanaal). Zo verder redenerend, 4x UcD180 bij een impedantie van 8 Ohm (dan levert ie 100 W per kanaal). In mijn set staat ie inderdaad permanent uit z'n neus te vreten en wordt ie momenteel warm gehouden door de JB systems VX400 die eronder staatsjons schreef:Je kan met een 30VA voeding gemakkelijk een 2x100W versterker van prik voorzien, zolang je maar niet de illusie hebt dat je die 2x100W dan ook daadwerkelijk eruit gaat krijgen...Vinculum schreef:Ik wist niet dat 1 SMPS400 genoeg is om 4 UCD180's aan te sturen...
En gezien het doel van deze versterker, heeft die smps400 meer dan genoeg reserves...
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Ehm, de brom is nu weg
Ik ben toch benieuwd welke aardlus ik er nu heb uitgefikt
Ik ben toch benieuwd welke aardlus ik er nu heb uitgefikt
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Gokje: die smps module vindt het niet leuk als zijn secundaire massa aan de aarde wordt geknoopt. Via je signaal kabels en de pc heb je dat gedaan. Afhankelijk van de constructie van de smps zou dat een probleem kunnen geven. Je zou eens bij Hypex kunnen navragen of dat zo is.bertor schreef:Ehm ja, dat van die lus, ik heb mogelijk een aanwijzing:
- Randaarde stekker vanuit de keuken
- Computer aangezet, werkt.
- Vervolgens de versterker aan: KNAL, aardlek eruit, groep eruit en zekering in SMPS door.
Gelukkig nog een 3AH zekering (5AH nodig) uit een oude computervoeding (waar ook al die mooie gekleurde kabeltjes vandaan komen), gecontroleerd op DC offset op de uitgang en het speelt weer.
Maar vreemd dat alle stoppen erdoor gaan...
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Ik heb nog wel van die ontkoppelsignaalkabeltjes liggen. Deze zou je eens kunnen proberen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Heb je toevallig ook dit regeltje gelezen in de Hypex paper?
When using RCA inputs do NOT connect chassis to safety earth to avoid ground loops. Amplifier must be build according to double insulation safety standards
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Er is ook een nogal cruciaal verschil tussen massa en aarde...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: 4xUcD180 in een 1U behuizing
Ik know, maar naar ik begrepen een van de problemen dat de versterker ZONDER randaarde aangesloten moest worden.markbakk schreef:Er is ook een nogal cruciaal verschil tussen massa en aarde...
