Budgetsubje - TL met Visaton WHC 30 X ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
NP

Budgetsubje - TL met Visaton WHC 30 X ?

Bericht door NP »

Beste mensen,

Ik luister al enkele jaren naar een zelfgebouwd paartje Needles en vind dit nog steeds erg leuke speakertjes (zeker als ik in acht neem dat ze me maar een euro'tje of 25 hebben gekost). Maar nadat k.p. het subje dat ik van hem leende weer nodig had, werd toch wel erg duidelijk dat er wat ondersteuning in het laag nodig is.

Met de zomerperiode in het verschiet (tijd om te bouwen en een lekker weertje er bij) wil ik me dus oriënteren op een aardige subwoofer om de Needles aan te vullen. Het is de bedoeling dat het geheel enigszins budget blijft, gezien ik een arm studentje van beroep ben en ik het gewoon leuk vind om met weinig middelen iets zo leuks mogelijk te maken.

Eerst zat ik te denken aan een paar kleine gesloten subs met iets als een Mivoc AW2000, maar laatst bedacht ik mij dat er met een wat grotere driver in bijvoorbeeld een TL waarschijnlijk voor hetzelfde geld meer diepgang en geluidsdruk te behalen valt. De driver waar ik hierbij aan zat de denken is de door Visaton gemaakte WHC 30X van Conrad, welke -als ik het goed begrepen heb- met zijn Qts van 0,59 geschikt is voor een TL.

Ik heb al eens gekeken naar Sietse's formules voor een TL (lijnlengte voor gebruikte driver: 2,5m) en de TL Alignment Sheet (hier krijg ik enigszins curieuze afmetingen uit, volgens mij doe ik iets fout), maar ik heb meer vertrouwen in een simulatie. Gezien ik geen ervaring heb met simulatiesoftware die ook aan TL's doet hoopte ik dat iemand deze driver eens door een pakket wil halen om te kijken of dit wat zou kunnen worden.

Ik heb het datablad van de driver als bijlage toegevoegd, en in dit topic van Kiwi zijn nog wat missende T/S parameters te vinden.

Met vriendelijke groet,

Niek
Bijlagen
Visaton_WHC_30X_4_Ohm_datablad.pdf
Conrad's datablad voor de WHC 30 X
(114.55 KiB) 98 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief

Re: Budgetsubje - TL met Visaton WHC 30 X ?

Bericht door wouter »

Hoi,

Die simulaties staan er in het topic van Kiwi ook bij.

Het blijft een driver voor grote kasten, echt handig vind ik dat niet. Ik zou liever iets meer uitgeven en een wat compactere kast bouwen... Of de ripole/dipole die ook wel eens voorbij gekomen is op het forum
Bijlagen
whc30x8 3.JPG
sietse

Bericht door sietse »

je kunt natuurlijk ook een paar war kleinere woofertjes zoeken en die serie parr. schakelen, wordt de omtrek van de kast kleiner. Kun je eventueel het speakertje voor de basmid/hoog uit de Needles er bij in bouwen. scheelt ruimte in je woonruimte!
Bijlagen
Quadro afwerking 2.jpg
Sietse TL side loaded.jpg
NP

Bericht door NP »

Oeps, 't was me helemaal ontgaan dat je daar ook TL-simulaties had gepost Wouter :oops: Op zich vind ik het niet zo'n probleem om een grote sub neer te zetten (formaatje Zyklop kan ik wel kwijt), maar dan moet het wel om iets leuks gaan met iets meer diepgang dan de WHC hier geeft.

Maargoed, een andere driver dus maar. Zou een Mivoc AW2000 het een beetje doen in een TL, of heeft deze een te lage Qts? (meen gelezen te hebben dat deze niet te laag moest zijn). En anders wordt het gewoon een gesloten doosje (of twee).

@ Sietse: leuk principe inderdaad, maar het lijkt mij dat de meerdere kleine woofertjes (hogere Fs) niet de diepgang van een grote geven en dit dus minder geschikt is voor een sub?

Gegroet,

Niek
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De serie CT 219 - 221 kan ik je aanraden.

De Cheap Tricks zijn gebouwd met 8", 10" of 12" drivers - de peerless SLS, die zeer geschikt is voor TL.
Er zijn meerdere woofers geschikt voor de Zyklop, daar kan ik nog wel even naar zoeken. Dat is een goed ontwerp en schijnt zeer goed te bevallen.

De visaton WHC 30X is een prima driver in een grote kast, als je de ruimte hebt kun je hier prima mee starten. Ik kan later nog wel even een passender ontwerpje maken, of een Zyklop simulate doen. Geen standaard TL formule hanteren, dat is verre van optimaal. Vroeger deed ik dat ook wel maar het kan tegenwoordig optimaler met een simulatieprogramma.

http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct219.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct220.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct221.htm
NP

Bericht door NP »

Zyklop's zijn inderdaad heel leuk, ik heb dan ook regelmatig het genoegen om van zo'n unit mee te mogen genieten als mijn buur een filmpje of bass-heavy muziek aan het luisteren is :wink: (maar de drivers die volgens Herr Timmermans geschikt zijn voor de Zyklop zijn allemaal vrij prijzig, en als ik eerlijk ben mag het ook wel ietsjes kleiner)

De Cheap Trick's met de SLS heb ik al eens bekeken (en interessant bevonden), maar zijn me ook nog iets te prijzig. Als je nog iets leuks kan ontwerpen met de WHC dan heb ik dat graag, maar als je al denkt dat het suboptimaal zal blijven moet je je tijd er niet mee verdoen natuurlijk. Als er wat mogelijk is met een AW2000 hoor ik dat ook heel graag, dit vind ik erg degelijke drivers voor het geld.
sietse

Bericht door sietse »

NP schreef:
@ Sietse: leuk principe inderdaad, maar het lijkt mij dat de meerdere kleine woofertjes (hogere Fs) niet de diepgang van een grote geven en dit dus minder geschikt is voor een sub?
Gegroet,

Niek
De Fs ven één of meerdere units blijft gelijk, net zoals de doorsnede van de line.
Maar succes met je project. :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”