Tripath amp of Hypex UcD - Budgetair besproken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bertor
Contacteer:

Re: Tripath amp of Hypex UcD - Budgetair besproken

Bericht door bertor »

b_force schreef:
Dat de THD+N (onder andere) verschilt per belasting/vermogen, staat als een huis.
Het is echter nog volkomen onbekend of dat überhaupt gehoormatig wel wat uitmaakt.
Dat is precies mijn punt, die THD en IMD metingen correleren uberhaupt niet met de waargenomen vervorming volgens onderzoek van Earl Geddes.
2011-04-21_172438.png
Pagina 33 van deze presentatie:
http://www.gedlee.com/downloads/distort ... eption.ppt

Dat maakt het dat het vergelijken van versterkers op basis van THD en IMD niet mogelijk is...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

bertor schreef:
Dat maakt het dat het vergelijken van versterkers op basis van THD en IMD niet mogelijk is...
Als het om vergelijken van een simpel getalletje gaat niet, dat klopt. Als je de gehele vervorming als spectrum vergelijkt is wat je ziet wel degelijk te correleren aan wat je hoort, wel binnen zekere genzen uiteraard.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
bertor schreef:
Als het om vergelijken van een simpel getalletje gaat niet, dat klopt. Als je de gehele vervorming als spectrum vergelijkt is wat je ziet wel degelijk te correleren aan wat je hoort, wel binnen zekere genzen uiteraard.
Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Ga je flink overdrijven dan wordt alles uitvergroot.
Zie bijvoorbeeld gitaarversterkers, waar je bijvoorbeeld compressieverschijnselen duidelijk hoort.
Dan heb je het echter niet meer over een paar tienden van procenten, maar wel heel wat meer.

De grote hamvraag is nu juist waar die grenzen liggen.

@Bertor
Heb jij een link naar het rapport van deze presentatie?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Pjotr schreef:
Inderdaad, als er metingen moeten worden gedaan voor de luistertest is dat de methode. In een draadje op diyaudio is daar e.e.a. over te vinden: http://www.diyaudio.com/forums/solid-st ... ost1311554
Daar worden de vervorminsspectra van een 1 kHz toon gemeten met gains van 0, -20, -40, -60 en -80 dB meen ik.

Het is erg jammer dat fabrikanten/reviewers alleen THD specificeren. Als de THD als functie van vermogen van de nuforce...

Afbeelding

... alleen uit 2e orde vervorming had bestaan dan was de subjectieve review van Sander een stuk positiever geweest (understatement waarschijnlijk).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind net een rapport waarin verschillende "vervormingsmaatstaven" worden bekeken:
http://projekter.aau.dk/projekter/files ... Thesis.pdf
In listening tests,the authors found a moderate correlation between this metric and thesubjective impres-
sions of artificially applied distortion on the magnitude of 0.67[9].The GedLee metric is not applicable
to nonlinear systems which are frequency dependent since the metric assumes that the transferfunction,
T(x),is valid for all frequencies.The nonlinear distortion in real transducers often varies with frequency.
As such ,it was recommended in[26]that the GedLee metric be extended into frequencybands and applying the metric separately in each band.
Laatst gewijzigd door b_force op do 21 apr 2011, 18:11, 3 keer totaal gewijzigd.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

b_force schreef:
@Bertor
Heb jij een link naar het rapport van deze presentatie?
Een aantal presentaties zijn te downloaden op:
http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

Als je toegang hebt tot aes dan moet je dit artikel hebben denk ik:
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12464
b_force schreef:
De grote hamvraag is nu juist waar die grenzen liggen.
Met de 'gedlee metric' heb je dus wel een methode in handen om dat te kunnen bepalen. Het is voor mij de hamvraag waarom dat niet wordt gedaan, net als polar plots meeleveren bij luidsprekers ;) Overigens duikt die methode wel links en rechts op:
http://projekter.aau.dk/projekter/files ... Thesis.pdf
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Toch leuk dat we met hetzelfde artikel komen :lol: :mrgreen:

Overigens is volgens mij vervorming bij lage frequenties lang niet zo'n issue als bij hogere frequenties.
(volgens dat rapport)
Die 0,1% die Linkwitz aanneemt is dus sowieso niet over het gehele spectrum.

Toch vervelend, want waar ons oor het minst gevoel is, presteren versterkers het meest gelijkmatig :?
The Gedlee metric was found to have only moderate correlation to subject ratings of distortion.
The DS and Rnonlin metrics were found to have quite high correlation with subjective ratings of distortion.
Uit dat rapport blijkt trouwens wel dat THD en IMD volkomen waardeloze maatstaven zijn :lol:
(pag 46/47)

Het is trouwens wel duidelijk te zien dat niet-lineaire vervorming lastig is.
De onnauwkeurigheidsbalken zijn enorm.
Raar dat die niet bij de eerdere test staan
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Vinculum schreef:
Miss is een meet in Breda toch wel een goed idee voor wat facetime op te doen?
Lijkt me goed plan !
vacuphile
Ook commercieel actief

Bericht door vacuphile »

SSassen schreef:
vacuphile schreef:
Nog even wat aan het googelen geweest. Dit is een goeie:
http://www.stereomojo.com/SHOOTOUT2007INTEGRATEDS.htm
In het licht van dat soort tests snap ik dus echt geen juu ervan dat Ssassen mensen aanraadt te gaan Gainklojen of met vergelijkbaar single chip AB versterker in de weer te gaan. Goed toegepaste klasse D, Tripath leent zich daarvoor, is een klasse apart.
Ach kom, ten eerste hoort deze discussie niet in dit topic thuis, ten tweede men concludeert het volgende:
NuForce is preferred by a vote of 4 to 3
Dan moet je zeker de volgende artikelen even lezen om e.e.a. in het juiste perspectief te kunnen zetten:

http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid

De winnaar van deze luisterproef was dan ook niet de Nuforce, maar een Tripath based versterker.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

b_force schreef:
Toch leuk dat we met hetzelfde artikel komen :lol: :mrgreen:
Overigens is volgens mij vervorming bij lage frequenties lang niet zo'n issue als bij hogere frequenties.
(volgens dat rapport)
Die 0,1% die Linkwitz aanneemt is dus sowieso niet over het gehele spectrum.

Toch vervelend, want waar ons oor het minst gevoel is, presteren versterkers het meest gelijkmatig :?
The Gedlee metric was found to have only moderate correlation to subject ratings of distortion.
The DS and Rnonlin metrics were found to have quite high correlation with subjective ratings of distortion.
Uit dat rapport blijkt trouwens wel dat THD en IMD volkomen waardeloze maatstaven zijn :lol:
(pag 46/47)
Er zijn nu dus al 2 studies te vinden die het belang van THD en IMD volledig onderuithalen. Laat al die datasheets en standaardreviews maar zitten, we moeten echt zelf gaan meten ;)
b_force schreef:
Het is trouwens wel duidelijk te zien dat niet-lineaire vervorming lastig is.
De onnauwkeurigheidsbalken zijn enorm.
Raar dat die niet bij de eerdere test staan
Interessant dat er nog meer metrics zijn die beter correleren dan de gedlee metric. In de studie mis ik alleen wat over de hoorbaarheid van crossoververvorming in klasse AB-versterkers, iets waar Geddes nogal op hamert. Volgens mij zou je kunnen zeggen dat het effect hetzelfde is als clipping: uitermate hoorbaar, erg vervelend en in een spectrum te herkennen als veel hoge harmonischen. Wat ik me nu afvraag, wat moet de drempelwaarde daarvan zijn? En hoe zit dat bij klasse D? Daar kun je niet van crossover vervorming praten.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

bertor schreef:
Interessant dat er nog meer metrics zijn die beter correleren dan de gedlee metric. In de studie mis ik alleen wat over de hoorbaarheid van crossoververvorming in klasse AB-versterkers, iets waar Geddes nogal op hamert. Volgens mij zou je kunnen zeggen dat het effect hetzelfde is als clipping: uitermate hoorbaar, erg vervelend en in een spectrum te herkennen als veel hoge harmonischen. Wat ik me nu afvraag, wat moet de drempelwaarde daarvan zijn? En hoe zit dat bij klasse D? Daar kun je niet van crossover vervorming praten.
Ik vind het sowieso altijd boeiend om aan iemand te vragen wat hij dan wel niet hoort überhaupt?

Bij Class-D versterker zit wel een soort gelijk fenomeen dat "deadtime delay" heet.

Onvolkomenheden bij Class-d versterker:
1. Nonlinearity in the PWM signal from modulator to switching stage due to limited resolution and/or jitter in timing
2. Timing errors added by the gate drivers, such as dead-time, ton/toff, and tr/tf
3. Unwanted characteristics in the switching devices, such as finite ON resistance, finite switching speed or body diode characteristics.
4. Parasitic components that cause ringing on transient edges
5. Power supply voltage fluctuations due to its finite output impedance and reactive power flowing through the DC bus
6. Non-linearity in the output LPF.

bron: http://www.eetimes.com/design/audio-des ... fiers-work
(is denk ik voor iedereen nog te begrijpen)

IRF heeft ook een aantal goeie artikelen over class-d versterkers.
(waar trouwens de meeste plaatjes van zijn van die website)

Overigens mis ik de hoorbaarheid van crossoververvorming helemaal niet in DIE studie, want dat was volgens mij ook niet helemaal het uitgangspunt (op de onderzoeksvragen). :wink:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben blij dat er toch weer nieuwe relevante informatie in dit topic komt. Ik had nog niet eerder van die DS en Rnonlin gehoord. Ik vind het hartstikke interessant, als uiteindelijk maten worden gevonden die beter zijn dan THD en IMD om niet ideaal gedrag van versterkers aan het licht te brengen die ook echt hoorbaar zijn.

De studie die DS en Rnonlin metrics naast de Gedlee metric zet, concludeert zelfs dat niet verder zal worden gewerkt met de Gedlee metric. Die correleert weliswaar beter dan THD en IMD, maar nog steeds veel slechter dan DS en Rnonlin.

Waar ik nu nog het meest benieuwd naar ben, maar waar deze studie niet over gaat (omdat de grenswaarden nog niet zijn vastgesteld), wat betekent dit nu uiteindelijk? Blijven de moderne, goed en ruim gedimensioneerde versterkers gewoon ver van die grenswaarden af? Of zijn er toch omstandigheden waarbij ook de moderne versterkers nog de mist in gaan (los van veeels te hard spelen en clipping gedrag).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zat ook al wat nu de brug moet worden tussen huidige metingen en die andere maatstaven.
Uit dit rapport blijkt iig dat THD en IMD eigenlijk helemaal niks zeggen.
(of heel weinig iig).

Het is dus noodzaak om op een andere manier te gaan "denken".

Overigens was het niet aan de auteurs van dit rapport om die brug te leggen denk ik.
Hopelijk is er ergens (op AES) een vervolg te vinden die deze brug wel onderzoekt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

THD en IM cijfers dateren nog uit de jaren '50. Toen waren er alleen nog buizenversterkers en die hadden een onderling vergelijkbaar vervormingsprofiel. Toentertijd zeiden ze binnen die context wel wat vergelijkenderwijs.

Het is al vanaf begin jaren '70 algemeen bekend dat die cijfers niet toereikend zijn om een solid state versterker te kwalificeren. Maar tot op heden is er geen goed bruikbaar alternatief. Blijft dus harmonischen-vervormingsprofielen vergelijken en sommige reviews publiceren die dan ook wel.

Desalniettemin blijven THD en IM cijfertjes het nog steeds goed doen als marketing instrument.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Die testen heb ik ook niet kunnen vinden. Alleen mijn eigen testen (waar de TA2022) zwaar onderuit ging, maar die zijn niet met professionele meetapparatuur gedaan. Wel een goede geluidskaart, maar die bevat A/D omzetting die wellicht door het hoogfrequent spectrum van de tripath volledig in de war raakt op het moment dat je het vermogen opschroeft. Als dat de oorzaak is, dan heeft mijn geluidskaart daar bij de UcD in ieder geval geen last van (n.b ik heb natuurlijk wel opgelet dat de kaart in principe niet werd overstuurd, anders zou het bij de UcD ook verkeerd zijn gegaan).
Jeroen, toevallig kwam ik laatst een aantal artikelen tegen over het meten van Class-d versterkers.

Je kunt echter gewoon in Google: "Measuring class-d" invullen en je komt al genoeg tegen.
In bijna alle gevallen zie je dat een extra filter wordt toegevoegd om hoogfrequente puinhoop eruit te krijgen.
Deze hoogfrequente signalen zorgen bij veel analysers voor dat meetresultaten gekke uitkomsten geven, of zorgen voor een hoop vervorming, ondanks het passieve filter wat al aanwezig is.
Dit wordt (vaak) gedaan met een zogenaamd AES17 filter.

Het zou zomaar kunnen dat die TA2022 kennelijk een wat hogere -zeer hoogfrequente- piek heeft of iets in die trend.
Totaal niet boeiend voor onze oren, maar jou (arme) geluidskaart snapt er helemaal niets meer van.

http://www.tmesystems.net/tmecommz/jan1 ... ifiers.pdf
(pagina 6)

Voor de rest kunnen sommige "gebreken" in kleine dingen zitten.
Hier wordt alles mooi bij elkaar opgesomd
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1071.pdf
en
http://www.irf.com/product-info/audio/c ... orial2.pdf
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
jeroen_d schreef:
Die testen heb ik ook niet kunnen vinden. Alleen mijn eigen testen (waar de TA2022) zwaar onderuit ging, maar die zijn niet met professionele meetapparatuur gedaan. Wel een goede geluidskaart, maar die bevat A/D omzetting die wellicht door het hoogfrequent spectrum van de tripath volledig in de war raakt op het moment dat je het vermogen opschroeft. Als dat de oorzaak is, dan heeft mijn geluidskaart daar bij de UcD in ieder geval geen last van (n.b ik heb natuurlijk wel opgelet dat de kaart in principe niet werd overstuurd, anders zou het bij de UcD ook verkeerd zijn gegaan).
Jeroen, toevallig kwam ik laatst een aantal artikelen tegen over het meten van Class-d versterkers.

Je kunt echter gewoon in Google: "Measuring class-d" invullen en je komt al genoeg tegen.
In bijna alle gevallen zie je dat een extra filter wordt toegevoegd om hoogfrequente puinhoop eruit te krijgen.
Deze hoogfrequente signalen zorgen bij veel analysers voor dat meetresultaten gekke uitkomsten geven, of zorgen voor een hoop vervorming, ondanks het passieve filter wat al aanwezig is.
Dit wordt (vaak) gedaan met een zogenaamd AES17 filter.

Het zou zomaar kunnen dat die TA2022 kennelijk een wat hogere -zeer hoogfrequente- piek heeft of iets in die trend.
Totaal niet boeiend voor onze oren, maar jou (arme) geluidskaart snapt er helemaal niets meer van.

http://www.tmesystems.net/tmecommz/jan1 ... ifiers.pdf
(pagina 6)

Voor de rest kunnen sommige "gebreken" in kleine dingen zitten.
Hier wordt alles mooi bij elkaar opgesomd
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1071.pdf
en
http://www.irf.com/product-info/audio/c ... orial2.pdf
Zie vetgedrukt in jouw post: dat suggereerde ik ook in mijn eigen post. Blijft daarnaast de gehoormatige indruk dat de versterker vastloopt bij hogere niveau's. Maar dat heb ik niet blind getest. Ik heb wel ooit overwogen om een extra filter toe te voegen voor de meting maar het is er nooit van gekomen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is niet zo dat ik jou ervaring in twijfel trek hoor Jeroen. :wink:
Ik geloof het gewoon niet dat een TA2022 ZO slecht zou zijn (in zijn algemeenheid).
Die zeer hoogfrequente piek (zo noem ik het maar even), verklaart dan overigens ook weer niet jou ervaring.
Dan zou het hier om een toevallige eenmalig "defect" gaan.
Anders zou het denk ik wel meer mensen opvallen.
Om een of andere reden blijft het door mijn hoofd spoken.

Niet zozeer wat nu beter is, maar eerder waardoor zoiets komt.
Wellicht wat offtopic?
wol5455

Bericht door wol5455 »

Innerlijk moet ik lachen over het verhaal Tripath tegen Hypex alle bij kunnen geweldig klinken,Hypex met B en W CM7 of 8 ,Tripath actief op Manger speakers,ik luister al van 80,naar PWM,s begonnen met de Sony ,en ik vindt dat je met een tripath .ondanks de prijs voor een tientje gewelding kan klinken,goed analoog klinkt in het mid-hoog beter maar Pwm laat meer in het laag horen,maar je maakt op het moment een keuze en allebei vindt ik super, een tripathje voor 10 euro,s is toch geen geld,hier bij mij bijdrage O:)
Plaats reactie