bertor schreef:Interessant dat er nog meer metrics zijn die beter correleren dan de gedlee metric. In de studie mis ik alleen wat over de hoorbaarheid van crossoververvorming in klasse AB-versterkers, iets waar Geddes nogal op hamert. Volgens mij zou je kunnen zeggen dat het effect hetzelfde is als clipping: uitermate hoorbaar, erg vervelend en in een spectrum te herkennen als veel hoge harmonischen. Wat ik me nu afvraag, wat moet de drempelwaarde daarvan zijn? En hoe zit dat bij klasse D? Daar kun je niet van crossover vervorming praten.
Ik vind het sowieso altijd boeiend om aan iemand te vragen wat hij dan wel niet hoort überhaupt?
Bij Class-D versterker zit wel een soort gelijk fenomeen dat "deadtime delay" heet.
Onvolkomenheden bij Class-d versterker:
1. Nonlinearity in the PWM signal from modulator to switching stage due to limited resolution and/or jitter in timing
2. Timing errors added by the gate drivers, such as dead-time, ton/toff, and tr/tf
3. Unwanted characteristics in the switching devices, such as finite ON resistance, finite switching speed or body diode characteristics.
4. Parasitic components that cause ringing on transient edges
5. Power supply voltage fluctuations due to its finite output impedance and reactive power flowing through the DC bus
6. Non-linearity in the output LPF.
bron:
http://www.eetimes.com/design/audio-des ... fiers-work
(is denk ik voor iedereen nog te begrijpen)
IRF heeft ook een aantal goeie artikelen over class-d versterkers.
(waar trouwens de meeste plaatjes van zijn van die website)
Overigens mis ik de hoorbaarheid van crossoververvorming helemaal niet in DIE studie, want dat was volgens mij ook niet helemaal het uitgangspunt (op de onderzoeksvragen).