Dan heb je inderdaad een betere optelling van het laag doordat de looptijd verschillen worden verkleind.
Waarom het -3dB-punt wat lager uitvalt bij een poort achterop weet ik ook niet helemaal.
Ik ben erg benieuwd naar jouw vorderingen en ook naar de gehoormatige eigenschappen van de AMT tweeters. Jij hebt zowat alles wat er in tweeterland voor handen is al eens gebruikt, dus wat is zo specifiek/uniek aan een AMT tweeter? Hoe klinkt het t.o.v. domes (soft, metal, keramisch ect.) en ribbons? Men claimt dat AMT tweeters uitblinken in dynamisch gedrag, maar hoe integreert dat dan met de woofer?
Wat mij tot nu toe het meeste opvalt is hoe laag de vervorming is. Dit is een tweeter die je te hard kunt zetten zonder dat het pijn doet. Je hebt dan gewoon teveel hoog, geen snijdende scherpte. In dit ontwerp heb ik veel van zijn rendement moeten weggooien om hem op het nivo van de woofer te laten aansluiten, maar ondanks de weerstanden (Mundorf M-Resist Supreme) is het hoog toch lekker gedetailleerd zonder opdringerig te worden.
Keerzijde van de goede kwalteiten van deze tweeter is dat ik nu zit te "mieren" met zijn serie condensator. Zelfs verschillen van 0,1uF zijn duidelijk waarneembaar.
Door zijn neutraliteit is het wel vrij makkelijk om hem goed met de woofer te laten harmonieren.
Het is een tweede-orde parallelfilter waarbij de midwoofer ook een Zobel-netwerk heeft en een klein correctienetwerk om een piek bovenin te corrigeren. De tweeter heeft als extra ook een klein correctienetwerk om een tikje teveel energie rond de 5kHz weg te werken. Uiteraard zit er een L-pad op de tweeter om hem terug te brengen op het nivo van de midwoofer.
Ik ben inderdaad van de serie-filters. Heb ik ook geprobeerd bij deze luidspreker. Het werkte op zich prima behalve dat ik een dipje rond de overnamepunt niet helemaal weg kreeg met het serie-filter. Wat dat betreft zijn serie-filters iets minder flexibel dan parallel. Dus vandaar dat er hier uiteindelijk een parallel-filter in gekomen is.
Dan heb je inderdaad een betere optelling van het laag doordat de looptijd verschillen worden verkleind.
Waarom het -3dB-punt wat lager uitvalt bij een poort achterop weet ik ook niet helemaal.
Mijn idee is dat het afvallen veroorzaakt wordt door de tegenfase van poort en woofer. In bijv. Ajhorn kun je zien dat wanneer je baspijp achter zit, je door de (bijv.) 30 cm offset minder mooie optelling krijgt, maar ook een minder scherpe knie. Het lijkt me dus dat doordat de fases niet optimaal optellen bij een poort achter, dat ook de reden is dat de roll off minder stijl ingezet wordt en het -3dB punt daardoor wellicht verandert.
Poort achter heeft bij een 2-weg wel weer andere voordelen, zeker wat lager bij de grond achter zul je ietwat meer accent krijgen op wat de poort produceert - is mijn verwachting. Maar duidelijk is dat hier getuned is op gehoor, en dat is toch doorslaggevend
Even een kleine update tussendoor: Nog steeds aan het "mieren" aan het filter, maar wat ondertussen veel interessanter is: de kast speelt nu zonder dempingsmateriaal. Er zit nog wel wat BAF in de absorber onderin, maar in het open volume is het nu helemaal leeg! Hij was al spaarzaam gedempt met wat Intertechnik Bondum-800 op strategische plekken, maar die heb ik er uitgehaald om te kijken wat er gebeurde.
Deze kast constructie met "diffusor" werkt dus blijkbaar prima als het gaat om het onderdrukken van staande golven in de kast.
Gehoormatig is er meer openheid en ruimte in het geluidsbeeld onstaan en heeft het laag nu meer druk en "punch".
Dat ziet er goed uit Tony!
Denk je dat ze zaterdag al zo ver "gemierd" zijn dat ze aan de wereld getoond (en beluisterd!) kunnen worden? Of is het artistieke proces van het finetunen nog in volle gang?
Laatst gewijzigd door Peter R op do 26 mei 2011, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Steeds beter. Over de jaren heen ben ik wel steeds kritischer geworden (je raakt heel snel aan iets gewend), maar ik vind ze tot nu toe heel neutraal, ze blinken in positieve zin, nergens in uit. Het is even afwachten wat "het grote publiek" er zaterdag van vindt, maar in mijn beleving zijn ze heel evenwichtig: genoeg detail en nooit scherp, redelijk laag voor zo een klein woofertje, coherent midden waarbij de twee drivers naadloos in elkaar overgaan. Ik heb van alles op ze gespeeld, bijvoorbeeld Uri Caine Trio, Flanger, Solveig Slettahjell, nu staat Gioacchino Rossini te draaien - tot nu toe eten ze alles.
Laatst gewijzigd door Geenius op do 26 mei 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat ik me afvraag , de scan-speak heeft ingebouwd een rendement van ongeveer 85 db denk ik , de mundorf zit op 95db .
Ik neem aan dat de tweeter met een serie en een parralelen weerstand met -10db gelijk wordt getrokken met de bas/mid speaker , oftewel 90% van het vermogen gaat via de weerstanden verloren , 10% is voor de tweeter , heeft dat nou effect op de tweeter in zijn weergave prestaties ?
Nou zou je zeggen nee , maar is dat in de praktijk ook werkelijk zo?
Anders gezegt zou deze tweeter , laten voorop stellen dat het een van s'werelds besten is nog net ff ietsje beter zou kunnen zijn als je hem zonder weerstanden zou laten spelen?
Hoe minder componenten in de tweeter z'n signaalweg, hoe beter. Elk component doet wel iets met het signaal. Vandaar ook dat ik het noodzakelijk kwaad heb vormgegeven met Mundorf M-Resist Supreme weerstanden. Die vind ik beduidend beter klinken dan gewone metaaloxide- of koolfilmweerstanden.
ik heb in de "All Black" die ik meeneem naar Breda diverse weerstanden zitten, die je kan schakelen. mss leuk voor een luister testje? keramiek, mox, caddock thick film, diy carbon fibre.
ik heb in de "All Black" die ik meeneem naar Breda diverse weerstanden zitten, die je kan schakelen. mss leuk voor een luister testje? keramiek, mox, caddock thick film, diy carbon fibre.
Wat is de waarde? Dan kan ik misschien een paar Mundorf's meenemen.