Omgekeerde WAF - "Epilogue"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Wow!!
Wat een projekt!! Struikelde net op het draadje en heb het helemaal door zitten lezen.
Wat een projekt!! Struikelde net op het draadje en heb het helemaal door zitten lezen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Alle metingen in een zipje...Henkjan schreef:laat eens de ongefilterde curves zien...
p.s. Ik kom er nu achter dat we de geen metingen "op de conus" gedaan hebben. Ik zal ze zo even maken.
- Bijlagen
-
- Metingen.zip
- (959.15 KiB) 41 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
En omdat jullie plaatjes kijken zo leuk vinden nog twee 
Vinculum is op dit moment eventjes een dichtbij metingen aan het doen van de 10F
Die ben ik vergeten te doen.
Toch even kijken of er geen gekke reflectie/staandegolf in de behuizing zit.
Dat gehobbel bij 1700Hz is namelijk wel vreemd.
Rand diffractie kan het eigenlijk niet zijn, dat verandert namelijk off-axis.
(de onderlinge afstand verandert dan)
Vinculum is op dit moment eventjes een dichtbij metingen aan het doen van de 10F
Die ben ik vergeten te doen.
Toch even kijken of er geen gekke reflectie/staandegolf in de behuizing zit.
Dat gehobbel bij 1700Hz is namelijk wel vreemd.
Rand diffractie kan het eigenlijk niet zijn, dat verandert namelijk off-axis.
(de onderlinge afstand verandert dan)
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
En de meting op 1cm van de 10F.
- Bijlagen
-
- mid_1cm.pir.zip
- (59.71 KiB) 50 keer gedownload
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Is duidelijk iets in de kast.
Misschien is daar nog iets aan te doen (demping ofzo)
Misschien is daar nog iets aan te doen (demping ofzo)
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dat bultje bij 4500Hz van de 10F valt wel heel leuk samen met de conusdoorsnede. De XT plust daar trouwens om wat voor reden dan ook ook nog wat bij... Die van 1700Hz kan best een resonantie zijn, maar het piekje rond 1900Hz samen met het dipje rond 1400Hz zou ook kunnen wijzen op additionele interferentie met een diffractiebron. Ik vind de onregelmatige response van de XT tussen 1 en 3k overigens ook wat onheilspellend.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Die dip tussen 1 en 3kHz bij de XT25 heeft te maken met het feit dat het een klein hoorntje is in combinatie met de kast (breedte)markbakk schreef:Dat bultje bij 4500Hz van de 10F valt wel heel leuk samen met de conusdoorsnede. De XT plust daar trouwens om wat voor reden dan ook ook nog wat bij... Die van 1700Hz kan best een resonantie zijn, maar het piekje rond 1900Hz samen met het dipje rond 1400Hz zou ook kunnen wijzen op additionele interferentie met een diffractiebron. Ik vind de onregelmatige response van de XT tussen 1 en 3k overigens ook wat onheilspellend.
Off-axis is hij volledig weg.
Dat het "gehobbel" interferentie met diffractiebron zou zijn, zou niet kunnen.
Dan moet dat off-axis verschuiven omdat de onderlinge afstanden veranderen.
(dat per definitie direct gerelateerd aan interferentie is)
Dan blijft er niks anders over dan een resonantie in de conus/speaker zelf of resonantie in de kast aangezien hij op alle posities gelijk is.
Het eerste lijkt mij niet aan de orde, dus dan moet het resonantie in de kast zijn.
Verticale richting ofzo.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Op verzoek sonogrammen nog een keer, maar dan genormaliseerd.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Heb je ook verticaal off-axis gemeten?b_force schreef:Dat het "gehobbel" interferentie met diffractiebron zou zijn, zou niet kunnen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Nee, maar wel dichtbij en daar zie je die hobbel ook weer.markbakk schreef:Heb je ook verticaal off-axis gemeten?b_force schreef:Dat het "gehobbel" interferentie met diffractiebron zou zijn, zou niet kunnen.
Verticaal zou kunnen, maar meestal zie je dan toch nog wel veranderingen door de onderlinge afstanden veranderen (tov de mic)
Hier nog een subtiele verandering aan het schema.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
De filtercomponenten zijn binnen! Dank voor de snelle service Rumoh!
Maar... ik zie nu dat ik met mijn stomme kop de 0.22uF vergeten ben te bestellen. Sjit! Kan ik dus een nieuwe bestelling doen voor 2 van die lullige caps. De verzendkosten zijn 3x de prijs van de componenten...](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Maar... ik zie nu dat ik met mijn stomme kop de 0.22uF vergeten ben te bestellen. Sjit! Kan ik dus een nieuwe bestelling doen voor 2 van die lullige caps. De verzendkosten zijn 3x de prijs van de componenten...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dordrecht? Rotterdam bedoel je? Speakerenco?
Ja weet ik, maar dan moet ik ook tijd hebben om er naar toe te gaan en daar schort het nog aan voorlopig.
Ja weet ik, maar dan moet ik ook tijd hebben om er naar toe te gaan en daar schort het nog aan voorlopig.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Jammere is dat ze daar geen ClarityCap hebben. Dan zou deze het moeten worden maar die is in verhouding tot de rest vrij prijzig. Dan kan ik net zo goed bij Rumoh bestellen en alles van 1 soort houden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
ik heb nog wel wat 0.22 liggen in m'n bak, is wel gewone IT MKP iirc. ik neem ze morgen wel mee.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Thanx! Ik weet niet of ik op deze plek nu wel of niet op de kwaliteit moet letten.
Ik zit nl ook met een max hoogte. De AudynCap is eigenlijk iets te hoog.
De site van Rumoh is even de weg kwijt geloof ik. Links werken niet, inloggen gaat niet meer...
Ik zit nl ook met een max hoogte. De AudynCap is eigenlijk iets te hoog.
De site van Rumoh is even de weg kwijt geloof ik. Links werken niet, inloggen gaat niet meer...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Van de site:
Dimensions in mm (Diam. x lenght): 25 x 43
Ik monteer het filter in de voet dus ruimte is beperkt.
Dimensions in mm (Diam. x lenght): 25 x 43
Ik monteer het filter in de voet dus ruimte is beperkt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Die 220nF is niet heel erg bepalend.
Zonder kan ook nog wel, maar het is gewoon net even beter met 220nF.
Desnoods neem je daar zo'n 220nF MKT print condensator voor.
Zonder kan ook nog wel, maar het is gewoon net even beter met 220nF.
Desnoods neem je daar zo'n 220nF MKT print condensator voor.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ok dan. Ik kreeg net van Hannessie een berichtje dat hij vandaag naar speakerenco moest en of hij wat voor me mee moest nemen. Heb hem deze laten meenemen:
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=129
http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=129
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
(Diam. x lenght): 8 x 19
die bedoelde ik dus ook, mooi dat t al geregeld is
die bedoelde ik dus ook, mooi dat t al geregeld is
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Mee eens! Gouden kerel!b_force schreef:Ook weer opgelost![]()
Als we hannesie toch niet hadden![]()
