Omgekeerde WAF - "Epilogue"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Welke site is van die folie's van je oom? Klinkt allemaal retegaaf!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Het is niet de site van mijn oom (dat is http://www.campshout.nl) maar het is de site van een vriend van hem. De site is: http://www.sott.nl
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Helemaal mee eens. Ik schuur dan meestal met 1500 of 2000, todat alle oneffenheden weg zijn. Dan met de excentrische polijstmachine (bijv. een DAP500, http://www.dap500.eu) en polijstmiddel en een cutting pad en dan in twee stappen naar hoogglans (eerst een medium polijstmiddel, daarna een hoogglans of 'finale'). Daarna inderdaad een goede autowas om e.e.a. uit te poetsen. Onderstaand is de set die ik gekocht heb en die prima resultaten levert (ook voor de auto!):Surpass schreef:Los van het feit dat de ts de afwerking met folie gaat proberen, wil ik toch even kwijt dat bovenstaande tip met commandant geen goede is. Als je al wilt gaan polijsten dan is enige juiste methode volgens mij de volgende: Alleerst moet je volledig uitgeharde lak helemaal vlak schuren met fijn schuurpapier (nat ong. Korrel 600 tot 1500). Hierna kun je machinaal gaan polijsten, maar niet met het ouderwetse Commandant maar met een goed polijstmiddel als b.v. 3M fast cut plus. Vervolgens moet je voor een strak resultaat met bijvoorbeeld 3M finale aan de gang, om af te sluiten met een was.
http://www.carclean.nl/product/Polishin ... 01802.aspx
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gerehabiliteerd banneling
- Surpass
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 14:46
- Locatie: Eindhoven
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ha Sander dat is precies de webwinkel waar ik ook het gros van mijn spullen haal.
Zonder meer een fijne zaak! En inderdaad Monello werkt als een trein, met als enige
verschil dat ik de grove compounds roterend opbreng en de latere stappen met de DAP.
Zonder meer een fijne zaak! En inderdaad Monello werkt als een trein, met als enige
verschil dat ik de grove compounds roterend opbreng en de latere stappen met de DAP.
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Helaas heb ik dit topic niet echt gevolgd. Mijn complimenten voor het resultaat!
Hoe heb je de filtering uiteindelijk aangepakt?
Hoe heb je de filtering uiteindelijk aangepakt?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Nou dat lijkt maar niet van de grond te komen. Ik heb meerdere malen een oproep gedaan om iemand met filterervaring te kunnen "inhuren", zelfs persoonlijk mensen aangeschreven, maar helaas...Martijn M schreef:Hoe heb je de filtering uiteindelijk aangepakt?
Nu nogmaals dan maar:
Welke filterguru wil mij een middagje helpen met de filtering/meting van mijn luidsprekers?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Jammer. Je woont erg ver bij me vandaan - anders was ik graag een middagje bij je komen helpen.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ja heb ik, alleen ik heb er te weinig ervaring mee om er iets zinnigs mee te doen. Kan wel wat meten maar wat ik precies meet en wat ik er mee moet doen weet ik niet.Ronkel schreef:Heb je eigenlijk zelf meetspul?
Ik wacht nog steeds op de instructievideo van een zeker forumlid...
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
IddVinculum schreef:Ik wacht nog steeds op de instructievideo van een zeker forumlid...
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Misschien kun je uit dit artikel wat tips opdoen. http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Heb me nog niet echt verdiept in de miniDSP. Maar deze website legt het lekker makkelijk uit. Dankje Knuisje 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Super artikel!knuisje schreef:Misschien kun je uit dit artikel wat tips opdoen. http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/
Dit legt inderdaad goed uit hoe de DSP werkt maar vooral hoe en wat je moet meten. Binnenkort de meetspullen dan toch maar weer van zolder halen...
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Ik ben nog even wat aan het simuleren geweest. Inmiddels is het versterkervermogen wat ik beschikbaar heb voor de woofers verdrievoudigd. Daarom toch maar even met de LT aan het stoeien geweest in WinISD om te kijken of er wat winst te halen was.
Nu kon ik de originele sims niet meer vinden (figures) dus maar opnieuw gedaan. Als ik dit moet geloven zou ik een -3dB punt moeten halen van 23Hz en -6dB zelfs 20Hz! De bijpassende cone excursion: En het benodigde versterkervermogen (120W beschikbaar): Ten opzichte van de originele sim met de oude versterker kwam ik op een F3 van 37Hz en F6 van 30Hz. Dat is een flinke verbetering lijkt me. Of ben ik me rijk aan het rekenen?
Nu kon ik de originele sims niet meer vinden (figures) dus maar opnieuw gedaan. Als ik dit moet geloven zou ik een -3dB punt moeten halen van 23Hz en -6dB zelfs 20Hz! De bijpassende cone excursion: En het benodigde versterkervermogen (120W beschikbaar): Ten opzichte van de originele sim met de oude versterker kwam ik op een F3 van 37Hz en F6 van 30Hz. Dat is een flinke verbetering lijkt me. Of ben ik me rijk aan het rekenen?
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Stuur anders even een PM naar jeroen_d , wellicht dat hij je wil helpen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
dat klopt wel hoor, het lijkt net toveren zo'n LTVinculum schreef:Ik ben nog even wat aan het simuleren geweest. Inmiddels is het versterkervermogen wat ik beschikbaar heb voor de woofers verdrievoudigd. Daarom toch maar even met de LT aan het stoeien geweest in WinISD om te kijken of er wat winst te halen was.
Nu kon ik de originele sims niet meer vinden (figures) dus maar opnieuw gedaan. Als ik dit moet geloven zou ik een -3dB punt moeten halen van 23Hz en -6dB zelfs 20Hz! De bijpassende cone excursion: En het benodigde versterkervermogen (120W beschikbaar): Ten opzichte van de originele sim met de oude versterker kwam ik op een F3 van 37Hz en F6 van 30Hz. Dat is een flinke verbetering lijkt me. Of ben ik me rijk aan het rekenen?
btw: welke geluidsdruk hoort er bij die grafieken? dus hoeveel dB kan je halen voordat de woofers over hun nek gaan? ik hou daar (om fatsoenlijk reserve te houden t.o.v. gewoon luisternivo i.v.m. dynamiek) iets van 100dB aan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dat is een goeie Henkjan.
Ik weet niet meer precies hoeveel liter jij had, maar als ik naar de 25Hz ga, kom ik met 2 woofers (per kant dus) niet verder dan 95dB
Dat is wel wat weinig denk ik.
Ik zou denk ik voor een -3dB van 30Hz gaan.
Een 4e orde HP is trouwens wat overdreven, 2e orde is genoeg.
(sterker nog, met een 4e orde is je piek zelfs ietsjes hoger)
Ik weet niet meer precies hoeveel liter jij had, maar als ik naar de 25Hz ga, kom ik met 2 woofers (per kant dus) niet verder dan 95dB
Dat is wel wat weinig denk ik.
Ik zou denk ik voor een -3dB van 30Hz gaan.
Een 4e orde HP is trouwens wat overdreven, 2e orde is genoeg.
(sterker nog, met een 4e orde is je piek zelfs ietsjes hoger)
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Een LT is in dit geval sowieso niet veelzeggend. De uiteindelijke in room meting zal laten zien dat de respons van geen kant op de sim lijkt. verknoeit een groot deel.
Een LT hoef je mijn inziens daarom ook niet echt te simmen voor een dergelijk gebruik. Voor power handeling, excursion en theoretische max SPL kan het wel nuttig zijn.
Als je toch digitaal gaat filtreren en kunt meten dan snij je je zelf in je vingers als je het laag niet corrigeert op de luisterplek vind ik.
Een LT hoef je mijn inziens daarom ook niet echt te simmen voor een dergelijk gebruik. Voor power handeling, excursion en theoretische max SPL kan het wel nuttig zijn.
Als je toch digitaal gaat filtreren en kunt meten dan snij je je zelf in je vingers als je het laag niet corrigeert op de luisterplek vind ik.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dat is nu juist waar het om gaatk.p. schreef:Voor power handeling, excursion en theoretische max SPL kan het wel nuttig zijn.
Frequentieresponsie is idd in die zin niet boeiend (letterlijk genomen).
Corrigeren zul je toch wel enigszins moeten wil je het mooi krijgen.
Je wilt echter ook wel een startpunt hebben om vervolgens daarmee aan de slag te gaan.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Vorige week de mooie speakertjes mogen bewonderen en opgemeten.
Ik vind ze heel erg fraai geworden! Complimenten.
Nu de eerste opzet van het filter.
Spijtig genoeg toch een paar kleine minpuntjes.
Je ziet duidelijk bij de meting van de 10F "gehobbel" rond 1700Hz.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de relatief brede baffle.
Het kostte me toch wat moeite om een beetje regelmatig verloop te krijgen.
Er blijft met name heel wat energie hangen bij 5kHz.
Mijn eerste opzet is het volgende geworden.
zwart = 0 graden
blauw = 15 graden
groen = 30 graden
rood = 45 graden Overgang tussen 10F en kleine XT25 op 30 graden: En zo ziet het filter en dan uit:
Ik vind ze heel erg fraai geworden! Complimenten.
Nu de eerste opzet van het filter.
Spijtig genoeg toch een paar kleine minpuntjes.
Je ziet duidelijk bij de meting van de 10F "gehobbel" rond 1700Hz.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de relatief brede baffle.
Het kostte me toch wat moeite om een beetje regelmatig verloop te krijgen.
Er blijft met name heel wat energie hangen bij 5kHz.
Mijn eerste opzet is het volgende geworden.
zwart = 0 graden
blauw = 15 graden
groen = 30 graden
rood = 45 graden Overgang tussen 10F en kleine XT25 op 30 graden: En zo ziet het filter en dan uit:
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dank u! Het was erg fijn dat je er was en heb er veel van geleerd!b_force schreef:Vorige week de mooie speakertjes mogen bewonderen en opgemeten.
Ik vind ze heel erg fraai geworden! Complimenten.
Volgens mij kan ik me herinneren dat Asterduc op die frequentie ook wat correcties heeft moeten uitvoeren. De baffle is nl net zo breed als de Concaeve's. Een kleine shelving in de DSP moet dit toch wel kunnen corrigeren?b_force schreef:Je ziet duidelijk bij de meting van de 10F "gehobbel" rond 1700Hz.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de relatief brede baffle.
Wat bedoel je hier precies mee? Zijn dat die rare pieken/dalen?b_force schreef:Er blijft met name heel wat energie hangen bij 5kHz.
Is dit een goed boodschappenlijstje voor de onderdelen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Inmiddels een filtertje kunnen simuleren dat net ietsjes beter loopt (subtiel).
Dat zal ik zo even posten.
Over die energie bij 5kHz.
Als je naar de "Directivity v1.1" grafiek kijkt, zie je dat de grafiek off-axis redelijk gelijkmatig verloopt.
Op 5kHz zie je echter off-axis een kleine bult ontstaan.
Beetje lastig uit te leggen
Misschien moet ik het eventjes tekenen, dan is het misschien duidelijker.
Dat zal ik zo even posten.
Over die energie bij 5kHz.
Als je naar de "Directivity v1.1" grafiek kijkt, zie je dat de grafiek off-axis redelijk gelijkmatig verloopt.
Op 5kHz zie je echter off-axis een kleine bult ontstaan.
Beetje lastig uit te leggen
Misschien moet ik het eventjes tekenen, dan is het misschien duidelijker.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Hier is het andere filter, verschil is niet heel erg groot.
Ik puzzel nog eventjes verder
Ik puzzel nog eventjes verder
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"
Dan zal ik nog maar even wachten met componenten bestellen...b_force schreef:Ik puzzel nog eventjes verder
