Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Wowly »

Welke site is van die folie's van je oom? Klinkt allemaal retegaaf!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Het is niet de site van mijn oom (dat is http://www.campshout.nl) maar het is de site van een vriend van hem. De site is: http://www.sott.nl
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door SSassen »

Surpass schreef:
Los van het feit dat de ts de afwerking met folie gaat proberen, wil ik toch even kwijt dat bovenstaande tip met commandant geen goede is. Als je al wilt gaan polijsten dan is enige juiste methode volgens mij de volgende: Alleerst moet je volledig uitgeharde lak helemaal vlak schuren met fijn schuurpapier (nat ong. Korrel 600 tot 1500). Hierna kun je machinaal gaan polijsten, maar niet met het ouderwetse Commandant maar met een goed polijstmiddel als b.v. 3M fast cut plus. Vervolgens moet je voor een strak resultaat met bijvoorbeeld 3M finale aan de gang, om af te sluiten met een was.
Helemaal mee eens. Ik schuur dan meestal met 1500 of 2000, todat alle oneffenheden weg zijn. Dan met de excentrische polijstmachine (bijv. een DAP500, http://www.dap500.eu) en polijstmiddel en een cutting pad en dan in twee stappen naar hoogglans (eerst een medium polijstmiddel, daarna een hoogglans of 'finale'). Daarna inderdaad een goede autowas om e.e.a. uit te poetsen. Onderstaand is de set die ik gekocht heb en die prima resultaten levert (ook voor de auto!):

http://www.carclean.nl/product/Polishin ... 01802.aspx

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gerehabiliteerd banneling
Gebruikersavatar
Surpass
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 14:46
Locatie: Eindhoven

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Surpass »

Ha Sander dat is precies de webwinkel waar ik ook het gros van mijn spullen haal.
Zonder meer een fijne zaak! En inderdaad Monello werkt als een trein, met als enige
verschil dat ik de grove compounds roterend opbreng en de latere stappen met de DAP.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Martijn M »

Helaas heb ik dit topic niet echt gevolgd. Mijn complimenten voor het resultaat!

Hoe heb je de filtering uiteindelijk aangepakt?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Martijn M schreef:
Hoe heb je de filtering uiteindelijk aangepakt?
Nou dat lijkt maar niet van de grond te komen. Ik heb meerdere malen een oproep gedaan om iemand met filterervaring te kunnen "inhuren", zelfs persoonlijk mensen aangeschreven, maar helaas...
Nu nogmaals dan maar:

Welke filterguru wil mij een middagje helpen met de filtering/meting van mijn luidsprekers?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Martijn M »

Jammer. Je woont erg ver bij me vandaan - anders was ik graag een middagje bij je komen helpen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Ronkel »

Heb je eigenlijk zelf meetspul?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Ronkel schreef:
Heb je eigenlijk zelf meetspul?
Ja heb ik, alleen ik heb er te weinig ervaring mee om er iets zinnigs mee te doen. Kan wel wat meten maar wat ik precies meet en wat ik er mee moet doen weet ik niet.
Ik wacht nog steeds op de instructievideo van een zeker forumlid... ;)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door TubeHead »

Vinculum schreef:
Ik wacht nog steeds op de instructievideo van een zeker forumlid... ;)
Idd :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door knuisje »

Misschien kun je uit dit artikel wat tips opdoen. http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door TubeHead »

Heb me nog niet echt verdiept in de miniDSP. Maar deze website legt het lekker makkelijk uit. Dankje Knuisje :rock:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Misschien kun je uit dit artikel wat tips opdoen. http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/
Super artikel!
Dit legt inderdaad goed uit hoe de DSP werkt maar vooral hoe en wat je moet meten. Binnenkort de meetspullen dan toch maar weer van zolder halen...
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Ik ben nog even wat aan het simuleren geweest. Inmiddels is het versterkervermogen wat ik beschikbaar heb voor de woofers verdrievoudigd. Daarom toch maar even met de LT aan het stoeien geweest in WinISD om te kijken of er wat winst te halen was.
Nu kon ik de originele sims niet meer vinden (figures) dus maar opnieuw gedaan. Als ik dit moet geloven zou ik een -3dB punt moeten halen van 23Hz en -6dB zelfs 20Hz!
Schermafbeelding 2011-05-05 om 2.13.45 PM.png
De bijpassende cone excursion:
Schermafbeelding 2011-05-05 om 2.17.34 PM.png
En het benodigde versterkervermogen (120W beschikbaar):
Schermafbeelding 2011-05-05 om 2.17.47 PM.png
Ten opzichte van de originele sim met de oude versterker kwam ik op een F3 van 37Hz en F6 van 30Hz. Dat is een flinke verbetering lijkt me. Of ben ik me rijk aan het rekenen?
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door JeroenGRT »

Stuur anders even een PM naar jeroen_d , wellicht dat hij je wil helpen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
Ik ben nog even wat aan het simuleren geweest. Inmiddels is het versterkervermogen wat ik beschikbaar heb voor de woofers verdrievoudigd. Daarom toch maar even met de LT aan het stoeien geweest in WinISD om te kijken of er wat winst te halen was.
Nu kon ik de originele sims niet meer vinden (figures) dus maar opnieuw gedaan. Als ik dit moet geloven zou ik een -3dB punt moeten halen van 23Hz en -6dB zelfs 20Hz!
Schermafbeelding 2011-05-05 om 2.13.45 PM.png
De bijpassende cone excursion:
Schermafbeelding 2011-05-05 om 2.17.34 PM.png
En het benodigde versterkervermogen (120W beschikbaar):
Schermafbeelding 2011-05-05 om 2.17.47 PM.png
Ten opzichte van de originele sim met de oude versterker kwam ik op een F3 van 37Hz en F6 van 30Hz. Dat is een flinke verbetering lijkt me. Of ben ik me rijk aan het rekenen?
dat klopt wel hoor, het lijkt net toveren zo'n LT :mrgreen: het "kost" alleen wat versterkervermogen en extra conus uitslag (en daarmee dus een wat hogere vervorming), maar als je systeem dat hebben kan is het prima. je zou tzt nog wat kunnen 'spelen' met zowel de LT als t subsonisch filter, maar dat kan wel wachten tot je ze definitief op hun plek hebt staan.

btw: welke geluidsdruk hoort er bij die grafieken? dus hoeveel dB kan je halen voordat de woofers over hun nek gaan? ik hou daar (om fatsoenlijk reserve te houden t.o.v. gewoon luisternivo i.v.m. dynamiek) iets van 100dB aan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door b_force »

Dat is een goeie Henkjan.
Ik weet niet meer precies hoeveel liter jij had, maar als ik naar de 25Hz ga, kom ik met 2 woofers (per kant dus) niet verder dan 95dB
Dat is wel wat weinig denk ik.
Ik zou denk ik voor een -3dB van 30Hz gaan.

Een 4e orde HP is trouwens wat overdreven, 2e orde is genoeg.
(sterker nog, met een 4e orde is je piek zelfs ietsjes hoger)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door k.p. »

Een LT is in dit geval sowieso niet veelzeggend. De uiteindelijke in room meting zal laten zien dat de respons van geen kant op de sim lijkt. verknoeit een groot deel.

Een LT hoef je mijn inziens daarom ook niet echt te simmen voor een dergelijk gebruik. Voor power handeling, excursion en theoretische max SPL kan het wel nuttig zijn.

Als je toch digitaal gaat filtreren en kunt meten dan snij je je zelf in je vingers als je het laag niet corrigeert op de luisterplek vind ik.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door b_force »

k.p. schreef:
Voor power handeling, excursion en theoretische max SPL kan het wel nuttig zijn.
Dat is nu juist waar het om gaat :wink:

Frequentieresponsie is idd in die zin niet boeiend (letterlijk genomen).
Corrigeren zul je toch wel enigszins moeten wil je het mooi krijgen.

Je wilt echter ook wel een startpunt hebben om vervolgens daarmee aan de slag te gaan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door b_force »

Vorige week de mooie speakertjes mogen bewonderen en opgemeten.
Ik vind ze heel erg fraai geworden! Complimenten.


Nu de eerste opzet van het filter.
Spijtig genoeg toch een paar kleine minpuntjes.
Je ziet duidelijk bij de meting van de 10F "gehobbel" rond 1700Hz.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de relatief brede baffle.
Het kostte me toch wat moeite om een beetje regelmatig verloop te krijgen.
Er blijft met name heel wat energie hangen bij 5kHz.
Mijn eerste opzet is het volgende geworden.

zwart = 0 graden
blauw = 15 graden
groen = 30 graden
rood = 45 graden
Directivity v1.1.png
Overgang tussen 10F en kleine XT25 op 30 graden:
Filter v1.1 30 graden.png
En zo ziet het filter en dan uit:
Filter v1.1.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Vorige week de mooie speakertjes mogen bewonderen en opgemeten.
Ik vind ze heel erg fraai geworden! Complimenten.
Dank u! Het was erg fijn dat je er was en heb er veel van geleerd!
b_force schreef:
Je ziet duidelijk bij de meting van de 10F "gehobbel" rond 1700Hz.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de relatief brede baffle.
Volgens mij kan ik me herinneren dat Asterduc op die frequentie ook wat correcties heeft moeten uitvoeren. De baffle is nl net zo breed als de Concaeve's. Een kleine shelving in de DSP moet dit toch wel kunnen corrigeren?
b_force schreef:
Er blijft met name heel wat energie hangen bij 5kHz.
Wat bedoel je hier precies mee? Zijn dat die rare pieken/dalen?

Is dit een goed boodschappenlijstje voor de onderdelen?
Bijlagen
Schermafbeelding 2011-05-18 om 9.36.23 AM.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door b_force »

Inmiddels een filtertje kunnen simuleren dat net ietsjes beter loopt (subtiel).
Dat zal ik zo even posten.

Over die energie bij 5kHz.
Als je naar de "Directivity v1.1" grafiek kijkt, zie je dat de grafiek off-axis redelijk gelijkmatig verloopt.
Op 5kHz zie je echter off-axis een kleine bult ontstaan.
Beetje lastig uit te leggen :P
Misschien moet ik het eventjes tekenen, dan is het misschien duidelijker.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door b_force »

Hier is het andere filter, verschil is niet heel erg groot.
Ik puzzel nog eventjes verder :wink:
Bijlagen
Directivity v1.2.png
Filter v1.2.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Ik puzzel nog eventjes verder :wink:
Dan zal ik nog maar even wachten met componenten bestellen... ;)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Bouwfase "Epilogue"

Bericht door Henkjan »

laat eens de ongefilterde curves zien...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”