grote spannings val op versterker uitgang

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

Hallo,

Ik heb al een tijd geleden de A30 hybride versterker van audio en techniek gemaakt.
Nu valt mij op als ik de buizen hoogspanning aanzet, er op mijn woofers een laagfrequente sinus (ik schat 1 of 2 Hz voor iets van 6 seconden) staat. En wel met de maximale uitslag.
Volgens mij komt dat door het inregelen van de gebruikte servo, zodat er na het instellen nauwelijks DC op de uitgang staat.
Zie schema.

Kan hier nog wat aangedaan worden? Andere waarden voor de servo zodat deze zichzelf sneller instelt
Of moet ik toch een inschakelvertraging gaan bouwen op de luidspreker uitgangen? :evil:

Wat denken jullie?
Bijlagen
schema A30 hybride versterker
schema A30 hybride versterker
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

Oh ja,

gebruikte buis is een E288CC en transistors zijn mosfets 2sj50 en 2sk135
gebruikte Opamp is een voor de servo IC3 is een TL071

Misschien een snellere opamp voor IC3?

gr
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door b_force »

Heb je ook een schema waar waardes bij de componenten staan?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door Ah!buis »

Als ik het goed heb gebeurt het volgende.Bij het inschakelen van de HS loopt de ingang van de eindversterker snel en heel sterk omhoog.De automaat probeert de uitgang terug te regelen en schiet door,de ingang verandert veel meer dan ie in een keer kan slikken.Probeer 's een dikke elko(hangt van R30 af) over de zeners in de HSvoeding zodat die heel langzaam opkomt.
Anne
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

[quote="Ah!buis"]Als ik het goed heb gebeurt het volgende.Bij het inschakelen van de HS loopt de ingang van de eindversterker snel en heel sterk omhoog.De automaat probeert de uitgang terug te regelen en schiet door,de ingang verandert veel meer dan ie in een keer kan slikken.Probeer 's een dikke elko(hangt van R30 af) over de zeners in de HSvoeding zodat die heel langzaam opkomt.

Deze hypothese heb ik ook, in de simulatie van de HS zie je duidelijk een langzame spanningsopbouw conform het laden van een condensator.
Dat inregelen van de servo (automaat) zie je ook teug in de beweging van de woofers, die volgen gevoelsmatig een gedempte sinus.
Dus als ik de regelsnelheid van de servo weet, dan kan ik bepalen wat de waarde van de dikke C moet zijn.

Aan welke waarde dacht jij?
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

b_force schreef:
Heb je ook een schema waar waardes bij de componenten staan?
Ja zie bij lage
Bijlagen
waarden bij A30 versterker
waarden bij A30 versterker
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door pvanlingen »

:lol:
Bijlagen
a30-schema[1].png
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johnrtd2 »

Begrijp ik goed dat je hoogspanning apart inschakelt? Dat was niet de bedoeling. In je schema mis ik nog wel een paar weerstanden voor de gelijkrichter.

Je kunt ook C14 kleiner maken, bijvoorbeeld 0,1 µF. Dan werkt de servo wat sneller.
Overigens is die inschakel-sweep van de luidsprekers nauwelijks een probleem.

John
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

johnrtd2 schreef:
Begrijp ik goed dat je hoogspanning apart inschakelt? Dat was niet de bedoeling. In je schema mis ik nog wel een paar weerstanden voor de gelijkrichter.

Je kunt ook C14 kleiner maken, bijvoorbeeld 0,1 µF. Dan werkt de servo wat sneller.
Overigens is die inschakel-sweep van de luidsprekers nauwelijks een probleem.

John
Ja zo was het volgens mij bedoeld.
Met een schakelaar kun je de versterker van klasse A naar klasse B instellen, om zo een stand by stand te maken. Op deze manier blijven de elco's gepolariseerd en gaan ze langer mee. Verder kun je de HS en gloeispanningen apart uit en aan schakelen om zo de levensduur van de buis te verlengen.

Hoe was het dan door Audio en Techniek bedoeld? Zo heb ik het altijd wel begrepen?

Welke weerstanden mis je dan voor de gelijkrichter? Bedoel je de HS gelijkrichter?

Dat weet ik nog niet zo :roll: Mijn woofer slaat echt maximaal uit om daarna maximaal in getrokken te worden. :shock: Net of je een DC spanning van polariteit wisselt. Maar het is me nu pas opgevallen en de versterker draait nu toch al een paar maanden, dus mogelijk toch geen probleem. :?:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door IJsbier »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat foto's. :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door Ah!buis »

Met die weerstand van 68k zou een elko van 100µF (minstens 250V) een voldoende vertraging moeten geven.
Daarmee komt de spanning op ongeveer 70% na een 7sec.
Anne
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johnrtd2 »

Merkwaardig dat die versterker pas een paar maanden werkt! Het is een ontwerp van meer dan twintig jaar geleden.

En Johan kijk eens op: http://www.audio.nl/news/tips.htm figuur 3

De manier van inschakelen is als volgt:

- alles wordt tegelijkertijd ingeschakeld, dus gloeidraad, hoogspanning en laagspanning.

- De laagspanning is snel aanwezig en de stroomversterker stelt zichzelf in met de uitgang op vrijwel nul.

- de buizen gloeien langzaam op, de stroom in de buizen neemt langzaam toe en de DC-spanning op de koppel-C's neemt ook langzaam toe.

De versterker kan in principe ingeschakeld blijven. De toegepaste buizen, zoals de Sovtek 6922 en de Svetlana 6N1P gaan normaal gesproken 5 tot 10 jaar mee.

John
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door Mr Tube »

johnrtd2 schreef:

De manier van inschakelen is als volgt:

- alles wordt tegelijkertijd ingeschakeld, dus gloeidraad, hoogspanning en laagspanning.

- De laagspanning is snel aanwezig en de stroomversterker stelt zichzelf in met de uitgang op vrijwel nul.

- de buizen gloeien langzaam op, de stroom in de buizen neemt langzaam toe en de DC-spanning op de koppel-C's neemt ook langzaam toe.

De versterker kan in principe ingeschakeld blijven. De toegepaste buizen, zoals de Sovtek 6922 en de Svetlana 6N1P gaan normaal gesproken 5 tot 10 jaar mee.

John
dat is inderdaad wat er gebeurt, ik adviseer dan ook om de eindtrap vertraagd in te schakelen
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

johnrtd2 schreef:
Merkwaardig dat die versterker pas een paar maanden werkt! Het is een ontwerp van meer dan twintig jaar geleden.

En Johan kijk eens op: http://www.audio.nl/news/tips.htm figuur 3

De manier van inschakelen is als volgt:

- alles wordt tegelijkertijd ingeschakeld, dus gloeidraad, hoogspanning en laagspanning.

- De laagspanning is snel aanwezig en de stroomversterker stelt zichzelf in met de uitgang op vrijwel nul.

- de buizen gloeien langzaam op, de stroom in de buizen neemt langzaam toe en de DC-spanning op de koppel-C's neemt ook langzaam toe.

De versterker kan in principe ingeschakeld blijven. De toegepaste buizen, zoals de Sovtek 6922 en de Svetlana 6N1P gaan normaal gesproken 5 tot 10 jaar mee.

John
De laagspanning voor de mosfets staat altijd aan. Ik schakel de gloei en Hoogspanning van de buis apart aan.

Mmmmh is niet zo merkwaardig hoor als zelfbouwer moet je toch weten dat iets wel ergens lang kan blijven liggen :roll: . Deze versterker heb ik al sinds 1995 jaar in mijn bezit en een tijd lang ergens in componenten liggen. Pas nu sinds de komst van internet eindelijk een kast gevonden waar de versterker in past :lol:

Ik denk dat de stroomversterker zich wel snel instelt , maar dat juist doordat de buis op de fet ingangen even een stuurspanning zet. veroorzaakt door het opkomen van de hoogspanningsvoedig die dit verschijnsel veroorzaakt.

Ik gebruik de sovteks niet meer want die vind ik niet zo goed klinken. Heb er nu Telefunken NOS E288CC inzitten.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

Ik zal 1 ohm in serie van de hoogspanning zetten zoals vermeld in de tips en tricks van Audio en Techniek.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

:lol: Draai nu een uurtje ofzo met NOS telefunken E288CC, ik merk echt verschil t.o.v. de E88CC sovtek buisjes.
De E288CC geeft meer geluidsdruk en wat meer micro detail. Het kan ook zijn dat de andere buisjes gewoon al wat ouder cq al heel wat draaiuren achter de
kiezen hebben . Dus ik ben wel blij ondanks de hoge aanschafprijs :roll: :lol:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door Mr Tube »

Volgens mij moet je juist de hoogspanning aan laten met de gloei en de eindtrappen in en uit schakelen, het is klasse A dus dat zijn de grootste verbruikers.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

Mr Tube schreef:
Volgens mij moet je juist de hoogspanning aan laten met de gloei en de eindtrappen in en uit schakelen, het is klasse A dus dat zijn de grootste verbruikers.

Een E288CC gaat zo'n 10.000 uur mee conform typical specs.
Dat is ongeveer 1,5 jaar continue aanstaan, qua stroomverbruik is het inderdaad weinig t.o.v. de stroomtrappen.
De spanningszwaai en daarmee de uitslag van vooral de woofers treedt op als ik de hoogspanning aan zet en niet als ik de gloeispanning aanzet.

Volgens mij slijt een buis niet als alleen de hoogspanning aanstaat. klopt dat of heb ik het nu fout? :roll:

standby modus
Echter de torren staan in stand-by stand op een lagere ruststroom. Verbruik in deze modus is ongeveer 60W totaal.
In klasse A is het verbruik ongeveer 240 W totaal
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door RobertD »

johan283 schreef:
Deze versterker heb ik al sinds 1995 jaar in mijn bezit
Zo, dat is echt een langlopend project.... ( ik ben trouwens ook benieuwd naar foto's .... )
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

bij deze even wat foto's
zoals je kunt zien is bedraden niet mijn sterkste punt :roll:
Bijlagen
foto van de binnenkant
foto van de binnenkant
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

RobertD schreef:
johan283 schreef:
Deze versterker heb ik al sinds 1995 jaar in mijn bezit
Zo, dat is echt een langlopend project.... ( ik ben trouwens ook benieuwd naar foto's .... )

hahahhahah never ending story, het kopen van de juiste behuizingen heeft heel land geduurd
printplaat is ongeveer 20 bij 25 cm.
Pre-internet waren dit formaat behuizingen niet makkelijk te kopen voor de particulier.
Ik heb mijn behuizing uit china laten komen, ben ik tevreden over.
alleen de pas vorm is qua schroefgaten en uitlijning van de schroefgaten tov elkaar os niet al te best
Maar goed voor deze prijzen mag het wel......
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

Volgens mij slijt een buis niet als alleen de hoogspanning aanstaat. klopt dat of heb ik het nu fout?
NB. De gloeispanning staat uit
Gebruikersavatar
onieper
Berichten: 54
Lid geworden op: za 16 sep 2006, 11:35
Locatie: Apeldoorn

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door onieper »

Ik heb ook zo'n set A-30 monoblokken gebouwd. De mijne staan altijd aan in klasse-B.
Bij inschakelen schakel ik de gloei- en hoogspanning in en dmv. een 6V relais komt de klasse-A stand mee.
Mijn woofers (15" Goodmans) gaan dan ook een keer flink heen en weer, maar hebben er niets onder geleden

Als je de E288CC gebruikt trek je de dubbele stroom uit de Hoogspanning, die wel een stroombegrenzing heeft en waarschijnlijk iets ruimer gezet moet worden.
Ik weet niet exact de waarde, maar misschien kan johnrtd2 hier iets over zeggen?



edit: 15"ipv 18"
Bijlagen
A-30
A-30
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door johan283 »

heb nog even in de specs gekeken van de E288CC. Inderdaad de voedingsspanningen trekken de dubbele stroom.
Maar voorals nog gaat het goed bij mij.
Draai nu al een paar maanden op E288CC.....

hoe heb je het relais geschakeld?
Heb je een schema?
Volgens mij hebjij ook de 300VA versie gebouwd?
Welke buffercapaciteit gebruik je?
Gebruikersavatar
onieper
Berichten: 54
Lid geworden op: za 16 sep 2006, 11:35
Locatie: Apeldoorn

Re: grote spannings val op versterker uitgang

Bericht door onieper »

Nou dacht ik al wel dat mijn post tot meer vragen zou leiden, dus ik heb even gekeken of ik nog iets op papier kon vinden.
maar zo 123 niets gevonden.
Maar het is niet ingewikkeld:
De relaisspoel zit op de gloeispanningsvoeding aangesloten en komt dus op met het inschakelen van de gloei- en hoogspanningstrafo, op het front van het monoblok. Het relais schakelt dan de klasse-A stand in. (verbinding R10-12 met die van de andere kant)

De trafo is 300VA, dan vanaf de gelijkrichtbrug 0,1R-15.000uF-0,1R-15.000uF voor de + en hetzelfde voor de - kant
Bij de hoogspanning ook extra weerstanden achter de gelijkrichter onder de print geplaatst, ik kan het zo niet zien, maar ik herinner me dat ik daarvoor een paar printbanen heb doorgesneden.
De regelaar voor de 200V is niet de originele discrete, maar een chip-ding. Ik kan me niet herinneren waarom ik dat gedaan heb

Uiteindelijk is het een betrouwbare versterker gebleken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...
Plaats reactie