het "electronica jargon voor dummies" topic

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

het "electronica jargon voor dummies" topic

Bericht door Henkjan »

goed, het mag bekend zijn dat ik op electronica gebied nog wat te leren heb, zo ook het jargon. ik loop daar steeds tegenaan als ik bv wat bij Farnell wil bestellen. ik wil bv een schakelaartje kopen (voor in ene minidsp/digi om simpel te kunnen schakelen tussen digi in en analoog) en dat moet dus een "break before make" versie zijn. dat is een omschrijving waar ik wat mee kan, maar bij Farnell heet dat anders natuurlijk.... en heb ik eens ergens een vakterm onthouden, is de zoekfunctie bij Farnell weer in t engels :?

ik zoek dus eigenlijk 2 dingen:
- een woordelijst electronica Nederlands - Engels
- een jargon / afko overzicht

om weer terug te komen op die schakelaar: ik gok dat dat dus te maken heeft met "Contact Configuration", en voor een toggle switch heb je dus de volgende mogelijkheden: DP3T, DPCO, DPDT, DPDT-CO, DPST, SP3T, SPDT, SPST, SPST-CO, 3PDT, 3PST, 4PDT, 4PST, 12PDT 24PDT, 36PDT, 48PDT. en dan is er nog de "Switch Operation", bijvoorbeeld "(Off)-None-On", an sich begrijpelijk engels, maar wat betekent dat tussen haakjes....
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: het "electronica jargon voor dummies" topic

Bericht door Barry2001 »

heb dat met switches ook wel, ff zoeken wat het ook weer was. Wikipedia staat het meestal wel in http://en.wikipedia.org/wiki/Switch#Contact_terminology:
Bijlagen
switch.jpg
lredev
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door lredev »

tussen haakjes houdt een tijdelijk functie voor de duur dat de switch geactiveerd wordt. Een deurbelknop bijvoorbeeld is NO OFF-(ON) (NO = Normally open, wat zoveel wil zeggen als doe je niets, dan is 'ie open, dwz: het contact is onderbroken. NC=Normally closed, dwz: het contact is zonder interactie aanwezig/ononderbroken)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bedankt.

en nu: hoe herken ik een break-before-make en een make-before-break?
lredev
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door lredev »

Form C and Form D switch operation is based on a single pole double throw (SPDT) switch. The operational difference is the Form C switch opens the connection before it closes the other connection (this is also known as break before make or BBM). The Form D switch closes both connections before opening the original connection (this is also known as make before break or MBB).
Afbeelding

Een SPDT met omschijving ON - OFF - ON of ON/ON doet volgens mij wat jij nodig hebt. Een de uiterste posities is er contact tussen het midden en 1 van de uiterste pinnen, tijdens het schakelen tussen de posities is er geen contact. (de ON-OFF-ON heeft dan een ruststand in het midden waarbij niets door verbonden is, in jouw geval is denk ik ON-ON mooier.)

Een make before break zou als omschrijving ON-(ON)-ON kunnen hebben, maar dat weet ik niet zeker. Make before break komt in ieder geval veel minder voor.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”