Ze gaan aangestuurd worden met de Hypex AS2.100 met DSP in stereo configuratie. De bedoeling is om het X-over passief te gaan gaan doen. Gezien het frequentiebereik van beide speakers kan dit heel mooi met een 2e orde LW filter. Dok de rendementsaanpassing wordt passief dan. De DSP gaat dan de overige correcties, zoals baffle step correctie enz., verzorgen.
Over de Dayton heb ik al e.e.a. gepost. Oorspronkelijk waren de opgegeven T/S parameters erg fraai om dit speakertje in een 2 - 3 liter BR kastje te stoppen wat tot iets van 65 Hz loopt. Echter de Qt blijk aanmerkelijk hoger bij nameten dan opgegeven, n.l. 0,6 i.p.v. de opgegeven 0,48. Dat gaat niet zomaar werken in een BR. De oplossing is dan een 5e orde BR afstemming met externe filtering. Met het bandpass filter van de DSP hoeft deze afstemming dan niet 5e orde te worden maar kan op 4e orde gehouden worden wat de impulsresponsie van de bassen weer ten goede komt.
De simulaties zien er i.i.g. bemoedigend uit. 2,5L kastinhoud afgestemd op 72 Hz: Oorspronkelijk was het de bedoeling om de AS2.100 in één van de speakerkasten in te bouwen maar dat gaat dan wel weer groot worden op het bureau en gaat ruzie maken met de BR poort die er ook nog in moet, dat gaat niet werken. Die komt dus maar in een eigen kast.
Kastjes worden dan 12,5cm x 23,5 cm x 15cm. Een BR poort in zo'n klein kastje wordt relatief lang, hier ongeveer 18 cm, en is er moeilijk in te passen. Daarom lijkt mij een slotpoort wel het handigste. Zou kunnen met de opening naar boven met een plankje aan de achterkant maar dan stoft het kastje weer vol. Denk dan ook aan de volgende constructie: De poort komt gebogen onderin te zitten. Dacht eerst dit van PVC rioolbuis te maken en alu gebogen plaat, maar alu en PVC met hout verlijmd stuit mij een beetje tegen de borst. Heb hier nog wat 0,6mm vliegtuigtriplex liggen en denk daar een paar gebogen plaatjes van te maken door een laag of 3-4 op elkaar te lijmen.
De face plate van de tweeter is te groot eigenlijk en gaat niet passen. Die is er vrij makkelijk af te schroeven en tweet komt nu met een kleine wave guide in het front gefreesd, achter het front gemonteerd.
Wordt vervolgd