In wat vervolg discussie op wat eerdere paasprojecten kwam naar voren dat een sub wel weer eens leuk zou zijn. En waarom ook niet, daar was de serie ook mee begonnen. Omdat ik toch al bezig was de set in de woonkamer te upgraden (project stealth), dacht ik dat een sub met wat meer oppervlak en diepgang daar ook wel leuk zou zijn. Niet dat het echt nodig is, nu ligt Paasproject 2006 daar, met 2 stuks ovale 6*9" woofers en een op 35Hz afgestemde TL: Iets wat daar op die plek past moet t dus wel worden. Dus een dikke 123cm breed, en 28cm hoog, en 62 diep. Volume zat dus, dus laten we maar weer eens een TL in elkaar batsen.
Om met de beperkte hoogte toch voldoende oppervlak te krijgen moeten t een aardig aantal 8"-ers worden, of weer ovale. Nu heeft Tangband een grotere broer van de W69-1042, de W8Q-1071. Een aantal bekenden heeft hier al wat mee gemaakt, een ervan had ik gehoord en dat klonk erg lekker. Wel kreeg ik van beide ontwerpers mee dat deze het beste was onder de 200Hz te houden, maar voor een sub is dat geen probleem natuurlijk. Een extra voordeel van deze is dat hij tevreden is met relatief weinig volume.2 van deze geven een gezamenlijk oppervlak van 666cm², niet veel minder dan een 15" dus.
Dus deze maar eens in het "TL allignment" excel sheet gezet, en inderdaad ook in een TL blijft het benodigde volume (relatief) beperkt. Met een wat diepere afstemming (richting 20Hz) en een 1:8 taper komt er een kast uit die niet alleen netjes onder het rek past, maar die voor de zijwanden de maat 122*61cm heeft: idd netjes de maat van een standaard plaat van de bouwmarkt. Dus op naar de Karwei, en een grote plaat OSB (18mm dik) laten verzagen, zo die is er vast.
Vervolgens maar eens aan de hand van een schets de kast in MathCAD gaan simuleren. De TL is dus een gevouwen lijn, met de poort aan de voorkant. Het doel is om de woofers er op 1/3 en 1/5 van de lijnlengte in te zetten, dit om de beruchte TL-gaten op te vullen, het vouwen van de lijn moet daar dus wel rekening mee houden. Door de sterke tapsheid werd de monding wat aan de kleine kant, die wil ik dus het laatste stuk weer iets groter laten worden, als een soort flare. Lang verhaal kort, hier de frequentie response met de woofers samen op de plek tussen de 1/3 en 1/5 in omdat de Mathcad sheets niet 2 woofers separaat kan simuleren: Zo, de 20Hz wordt makkelijk gehaald. Wel zien we wat "rommel" op 85Hz en tussen de 150 en 200Hz, maar als de woofers uiteindelijk op de goede plek komen in t eggie dan zal dit veel gladder verlopen, zie onderstaand voorbeeld van met de woofers op 1/5:waar de zooi tussen de 150Hz en 200Hz al weg is (die scherpe dip zal in t echt er niet zijn).
Wapperende woofers zullen t niet worden, want ook bij >100dB blijft de uitslag beperkt tot ruim onder de Xmax: zo, genoeg voor vandaag, morgen aan t zagen