Paasproject 2011

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

Zo, eindelijk weer Pasen 8)

In wat vervolg discussie op wat eerdere paasprojecten kwam naar voren dat een sub wel weer eens leuk zou zijn. En waarom ook niet, daar was de serie ook mee begonnen. Omdat ik toch al bezig was de set in de woonkamer te upgraden (project stealth), dacht ik dat een sub met wat meer oppervlak en diepgang daar ook wel leuk zou zijn. Niet dat het echt nodig is, nu ligt Paasproject 2006 daar, met 2 stuks ovale 6*9" woofers en een op 35Hz afgestemde TL:
paasproject 2006 onder in t rek.jpg
Iets wat daar op die plek past moet t dus wel worden. Dus een dikke 123cm breed, en 28cm hoog, en 62 diep. Volume zat dus, dus laten we maar weer eens een TL in elkaar batsen.

Om met de beperkte hoogte toch voldoende oppervlak te krijgen moeten t een aardig aantal 8"-ers worden, of weer ovale. Nu heeft Tangband een grotere broer van de W69-1042, de W8Q-1071. Een aantal bekenden heeft hier al wat mee gemaakt, een ervan had ik gehoord en dat klonk erg lekker. Wel kreeg ik van beide ontwerpers mee dat deze het beste was onder de 200Hz te houden, maar voor een sub is dat geen probleem natuurlijk. Een extra voordeel van deze is dat hij tevreden is met relatief weinig volume.
w8q-1071.jpg
w8q-1071.jpg (16.86 KiB) 2304 keer bekeken
2 van deze geven een gezamenlijk oppervlak van 666cm², niet veel minder dan een 15" dus.

Dus deze maar eens in het "TL allignment" excel sheet gezet, en inderdaad ook in een TL blijft het benodigde volume (relatief) beperkt. Met een wat diepere afstemming (richting 20Hz) en een 1:8 taper komt er een kast uit die niet alleen netjes onder het rek past, maar die voor de zijwanden de maat 122*61cm heeft: idd netjes de maat van een standaard plaat van de bouwmarkt. Dus op naar de Karwei, en een grote plaat OSB (18mm dik) laten verzagen, zo die is er vast.

Vervolgens maar eens aan de hand van een schets de kast in MathCAD gaan simuleren. De TL is dus een gevouwen lijn, met de poort aan de voorkant. Het doel is om de woofers er op 1/3 en 1/5 van de lijnlengte in te zetten, dit om de beruchte TL-gaten op te vullen, het vouwen van de lijn moet daar dus wel rekening mee houden. Door de sterke tapsheid werd de monding wat aan de kleine kant, die wil ik dus het laatste stuk weer iets groter laten worden, als een soort flare. Lang verhaal kort, hier de frequentie response met de woofers samen op de plek tussen de 1/3 en 1/5 in omdat de Mathcad sheets niet 2 woofers separaat kan simuleren:
freq response detailed sim.png
Zo, de 20Hz wordt makkelijk gehaald. Wel zien we wat "rommel" op 85Hz en tussen de 150 en 200Hz, maar als de woofers uiteindelijk op de goede plek komen in t eggie dan zal dit veel gladder verlopen, zie onderstaand voorbeeld van met de woofers op 1/5:
freq response detailed sim, woofer op een vijfde .png
waar de zooi tussen de 150Hz en 200Hz al weg is (die scherpe dip zal in t echt er niet zijn).

Wapperende woofers zullen t niet worden, want ook bij >100dB blijft de uitslag beperkt tot ruim onder de Xmax:
woofer uitslag detailed sim.png
zo, genoeg voor vandaag, morgen aan t zagen
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Paasproject 2011

Bericht door Ronkel »

Henkjan schreef:
2 van deze geven een gezamenlijk oppervlak van 666cm², niet veel minder dan een 15" dus.
:evil: :rock:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paasproject 2011

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
2 van deze geven een gezamenlijk oppervlak van 666cm², niet veel minder dan een 15" dus.
Idd, 666 is een mooi getal (zeker tijdens deze dagen :twisted: )
Bijlagen
danger11.gif
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
Henkjan schreef:
2 van deze geven een gezamenlijk oppervlak van 666cm², niet veel minder dan een 15" dus.
Idd, 666 is een mooi getal (zeker tijdens deze dagen :twisted: )
ja, ik heb wat met bijzondere getallen. en hoewel ik niets heb met de bijzondere betekenis die sommige aan het getal 666 hechten (mijn ding met getallen is gewoon de geek inside me), vond ik het wel een mooie link met pasen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Volgens de datasheet van de Tangband website heeft hij een Sd van 460cm²?

http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w8q-1071f.htm

Met die gegevens zou ik lekker een gesloten kist maken met twee van die drivers + actieve correctie.
25Hz moet je dan met gemak halen! :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

die 460 moet wel fout zijn, kijk maar naar de afmetingen van de korf.... ik vertrouw voor de metingen op Thorsten van BPA (en die van hem weken bijna niet af van die ik de HH)
b_force schreef:
... zou ik lekker een gesloten kist maken met twee van die drivers + actieve correctie.
TL is veel leuker, en verder ik heb de ruimte toch beschikbaar. en t scheelt flink in t versterkervermogen, en de uitslag blijft ook beschaafd. E nu kom ik dus ongecorrigeerd al onder de 20Hz, en dat was toch wel t doel (ik wil die 16Hz in de orgelsymphonie van Saint Saëns in de uitvoering van Jean Guillout wel eens meemaken)

als ik t compact had willen houden, had ik deze wel in een OB gestopt

maar goed, met t mooie weer en een slapende baby bij de buren vandaag dus alleen maar wat afgetekend, morgen in de ochtend als de eieren gevonden zijn maar eens de zaag opwarmen (in de middag weer familiebezoek, ik heb een pre-pre af te leveren), dan kunnen morgen avond de eerste paar planken gelijmd zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

hier de mooie CAD*) tekening waarvan ik werk:
schets Paasproject 2011.jpg
ik denk dat ik na de Pasen me toch maar eens die 'tegenprestatie' die ik na het vorige paasproject had aangeboden moet gaan uitvoeren... ik kreeg van Arno daar laatst ook al een opmerking over :oops:

kleine toelichting nog... al het hout kan dus makkelijk uit een standaard 244*122 plaat gehaald worden: 2 maal 122*61 voor de boven en onderkant, en dan 5 stuks 24*122 waar de rest van de stukken. belangrijk is wel dat al die 24cm stroken exact gelijk zijn, en dus niet dat er 1 1mm smaller is omdat bijvoorbeeld de gast van de bouwmarkt de laatste net op een andere manier zaagt :( Verder is alles op 1 stuk na met gewone rechte hoeken, dat ene stuk dus of schuin afzagen of met de vijl bewerken. Niet op de tekening staan nog de bracing, daarvoor zaag ik een kudde strookjes van de 24cm plank af, de bouwfoto later zal dat wel laten zien.



*) Crayon Aided Design
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Paasproject 2011

Bericht door meiborg »

Haha mooie afkorting, dacht dat het stond voor la Chouffe Aided Design.. maar vandaar dat ik de fles niet kon vinden op de foto deze keer ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Nou Henkjan, ik zit nu een beetje te twijfelen, die 333cm² is wel heel klein.
In feite is het een rechthoek met twee halve cirkels, helaas staan de maten er niet goed bij.
Voor mij is het nu een beetje moeilijk schatten, maar aangezien jij die driver toch hebt liggen zou ik maar even liniaal pakken en gaan meten.

Als ik naar de afmetingen van de korf kijk en een beetje een schatting maakt, kom je rond de 400cm² uit.

Ik vind het persoonlijk ook heel vaag dat Tangband over zoiets simpels zou "liegen"
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Paasproject 2011

Bericht door meiborg »

Hoi,

Vaag is het inderdaad. Misschien hangt het af van hoe je het opmeet, van waar af begin je met meten. Ik zelf meet gewoon vanaf waar de rolrand begint bijvoorbeeld voor de Visaton drivers die ik voor mijn Ripole's gebruik, toegeven Visaton zette de Sd er zelf niet bij bij de T/S parameters maar bij het speuren op internet kwam ik al twee posts tegen waar ze allebei een andere Sd opgaven dan waar ik op uitkwam voor deze driver..

Misschien dat ze ook een stukje van de rolrand mee rekenen aangezien die ook wat mee wapperen dicht tegen het membraam aan. Je wil ten slotte voor sub drivers toch met een flinke Sd pronken (zelfs als je dan een beetje begint te liegen, denk aan de frequentie plotjes die soms meegeleverd worden).

Mvg reinder
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Ik begrijp best dat er wat speling in kan zetten.
Eigenlijk is het ook netjes om die aan te geven, omdat je nooit een zuivere lijn hebt.
Sd neemt dus aan de rand langzaam af.
Maar goed, fabrikanten hebben er een beetje lak aan om maten op een correcte manier weer te geven helaas. [-X

In elk geval scheelt het punt wat je aanhaalt niet heel veel.
Iig niet zo'n groot verschil tussen 3333cm² en 460cm²!!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Paasproject 2011

Bericht door meiborg »

Hoi,

Ja dat is waar, tenzij ze bij Tangband regelmatig de lineaal omdraaien en per ongeluk metrisch en engelse maten door elkaar halen ;)

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

meiborg schreef:
Hoi,

Ja dat is waar, tenzij ze bij Tangband regelmatig de lineaal omdraaien en per ongeluk metrisch en engelse maten door elkaar halen ;)

Mvg Reinder
Net als bij NASA bedoel je? :mrgreen:

Sja ik weet wel dat sommige dingen met een korreltje zout moeten genomen worden, maar dit vind ik wel erg extreem hoor.

@Henkjan.
Nadeel is inderdaad vermogen in een gesloten box, hoewel je met twee keer 200W (bv UCD180 oid) voldoende moet hebben.
Het is een afweging die je moet maken, maar voordeel van een TL subwoofer ontgaat mij een beetje.
Maar ik heb dan ook niet zo'n voorliefde voor bepaalde systemen :wink:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Paasproject 2011

Bericht door meiborg »

Zoiets, maar dan met minder risico op levend verbranden en dat soort dingen ;)

Ik begrijp de keus voor een TL wel, ten eerste leuker om te maken (subjectief ik weet het) en ik vind TL's ook erg prettig klinken.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op zo 24 apr 2011, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

de meetlat maar ff gepakt:
woofer met maten.jpg
woofer met maten.jpg (19.55 KiB) 2094 keer bekeken
wat dus 370cm² zou zijn, ga je itwat meer naar binnen zitten (halverwege de binnenste rolrand bv) dan kom je erg dicht in de buurt van de 333. en omdat dat een veel mooier getal is, is het dus gewoon 333 ja, hoe kan ik anders aan 666cm² komen :twisted:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
de meetlat maar ff gepakt:
woofer met maten.jpg
wat dus 370cm² zou zijn, ga je itwat meer naar binnen zitten (halverwege de binnenste rolrand bv) dan kom je erg dicht in de buurt van de 333. en omdat dat een veel mooier getal is, is het dus gewoon 333 ja, hoe kan ik anders aan 666cm² komen :twisted:
Nu wil ik het ook beter weten, wat is het stuk tussen de twee "halve"* cirkels?
(knikje tussen rechte stuk en cirkel kun je heel mooi zien)

*Je zou denken de breedte, maar ik kan niet goed zien of het ook echt wel halve cirkels zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

ik maak morgen (of overmorgen als ik de PC op zolder waar de scanner aanhangt) wel een scan voor je...

ik vindt het niet zo spannend meer, hout is al op maat enzo... en zolang de hele set parameters maar consistent is gaat het wel goed komen. Er is op basis van de door mij gebruikte parameters (zie de Juoigâ site) al een bestaand ontwerp van BPA gemaakt, wat naar verluid erg goed klinkt, dus ik ga er maar van uit dat deze wel kloppen
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
ik maak morgen (of overmorgen als ik de PC op zolder waar de scanner aanhangt) wel een scan voor je...

ik vindt het niet zo spannend meer, hout is al op maat enzo... en zolang de hele set parameters maar consistent is gaat het wel goed komen. Er is op basis van de door mij gebruikte parameters (zie de Juoigâ site) al een bestaand ontwerp van BPA gemaakt, wat naar verluid erg goed klinkt, dus ik ga er maar van uit dat deze wel kloppen
Anders zelf even T/S meten?
Dat is poepsimpel.

Ik vind het vooral wel interessant om ontwikkeling bij fabrikanten te weten.
Niet dat een drivers direct onbruikbaar zijn (in tegendeel), maar als je een beetje de grenzen aan het opzoeken bent, is het soms wel handig om te weten waar je op kunt bouwen, of dat je dus voor de zekerheid eventjes zelf een meting doet (en daar dan verder mee gaat
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Paasproject 2011

Bericht door meiborg »

Nou op maat... zag al dat je slinks aan het informeren was naar vullende kit met goede hardheid? :p

Lijkt mij ook dat als er al met dezelfde maten gewerkt is met goed resultaat, dat het wel los loopt. Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende Sd waarden tijdens het simuleren van mijn Ripole, ik was aan het twijfelen door de verschillende maten die ik op internet vond voor mijn drivers. Ik moet zeggen, het maakte allemaal bijster weinig uit of ik de Sd vergrote of verkleinde met 5%. Ik weet natuurlijk niet of dat weer te maken heeft met het werkingsprincipe van de Ripole.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Gaat eigenlijk een beetje offtopic, toevallig net in topic van Peter (Pjotr) over gehad.
Wel een puntje om te onthouden wellicht

Fouten maken minder uit bij een "lagere orde" systeem.
Bij een BR (of zelfs een bandpass) zul je dus veel meer last hebben van variatie dan een gesloten kast of een dipool.
Een ripole is niks anders dan een opgevouwen dipool.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door b_force »

Net even Hobby Hifi erbij gepakt.
Die zitten op een Sd van 376cm² :P
Die waarde had ik ook ongeveer geschat :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Paasproject 2011

Bericht door Arno »

Henkjan, Pasen loopt op z'n eind, en ik zie nog geen plaatjes :sure:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

het is ook geen draaitafel :lol: of bedoelde je ploatjes?

het loopt allemaal war langzamer dan gedacht, had ik vorig jaar de smoes te slecht weer, nu is het te mooi. net nog wat in de tuin gedaan, toen nog een stukkie opnieuw gefreesd, over een paar uur zou t toch redelijk in elkaar moeten zitten. en dan is er altijd nog 3e paasdag, en pa's verjaardag, en....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paasproject 2011

Bericht door Henkjan »

zo dan:
Paasproject 2011 - bijna klaar.jpg
Paasproject 2011 - bijna klaar 2.jpg
toch wel eens leuk een project waarvoor je de groothoeklens moet pakken, ipv de macro :lol:
nu nog de aansluitingen achterop maken, kabels er in, en t deksel er op. en dan maar eens testen. als amp pak ik voorlopig wel een oude Onkyo die ik nog heb staan, t rendement is vrij hoog, dus ik denk dat die t wel trekt.

en dan nog de afwerking, ik twijfel nog tussen gelijk aan 2006 (tjawel, tapijt) of een fineertje (dan dus eerst een dun laagje MDF er extra op). dat is dan alleen de voorkant, de rest is toch uit t zicht. die zal wel een paar lagen blank krijgen, al was t maar tegen de splinters, dat OSB is wat rafelig.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Paasproject 2011

Bericht door TubeHead »

dat ziet er al goed uit !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”