Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ben net de PVC buis gaan halen, jammer genoeg was er enkel 95mm (binnendiameter) voorhande, daarom zal de lengte van m'n poort volgens WinISD nu ongeveer 5cm worden, is dit niet erg kort? Tuned op 55Hz
Ik ga nog even wachten met deze op maat te zagen tot ik hier bevestiging heb.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Lijkt mij niet heel kort, de inhoud (liters) is vrij groot in verhouding tot de afstemfrequentie, dus dat het kort uitvalt verbaast me niet. Je simulaties van de bandpass leken precies op die van mij in Ajhorn, dus als je op die lengte uitkomt verwacht ik dat het wel zal kloppen :wink:
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ok.

Momenteel even aan het proberen met de poort. Op hoge volume hoog ik wat poortruis vermoed ik.
Ik kan de poort nog steeds vergroten als ik dat wil.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Zo, ik gebruik toch maar m'n zelfgemaakte versterker. Heeft er meer controle over en zal bijlange niet clippen.
Nu klinkt het wel lekker, ik ga toch maar eens voor een poort van 20cm zien, bij hoge niveau's fluit hij zelfs, tijdens een film heb ik liever geen fluitende ontploffingen ;)

Zo, op 1 dagje in elkaar gezet, nu nog van die plastic folie dat op hout lijkt erop kleven.
DSCF4464.jpg
Niet letten op de rommel, heb snel alles aan de kant gelegd, de versterker aangesloten en een foto genomen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Dat fluiten wordt erger als je hem langer maakt :-)

Een flange, trompetpoort etc. is dan het remedie. Een grotere diameter en meer lengte wellicht ook.

Een beetje vilt langs de randen van de poort, of open schuim, kan ook het geflutter tegengaan. Weet je zeker dat je niet luistert naar een storende bandpass resonantie? Zit waarschijnlijk rond 400 Hz ofzo...
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Neen, reciever stuur LF lijn-signaal naar m'n versterker.
Heb ondertussen al wat opzoekwerk gedaan, de behuizing 'stuffen' zou ook helpen. Ik ga morgen de randen van de poort zoals je al zei bezetten met het ene of ander, weet nog niet wat, ik dacht aan een soort plasticine om foto's mee in een album te plakken, daarmee kan ik een mooie rond rand maken i.p.v die scherpe zaagrand.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Vuurkat »

In plaats van een poort met een grotere diameter kan je natuurlijk ook meerdere poorten nemen, bijv. 2 van dezelfde diameter als je nu hebt en 17 cm lang. Het volume dat de poorten innemen moet je nog van de 61L die je hebt aftrekken om het werkelijke volume te krijgen.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Helmuth »

Mooie driver voor passieve OB.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Heb wat geprobeerd om de poortruis te verminderen, geen succes.
Heb daarna de subwoofer geplaatst waar m'n vorige stond, veel beter, ik moet m'n versterker niet te hard opendraaien voor een goed effect te hebben zonder dat ik de ruis hoor, maar weldra kan ik niet meer rondwandelen in m'n kamer door alle luidsprekers, nog iemand met dit probleem? :-"
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Kiwi schreef:
Heb wat geprobeerd om de poortruis te verminderen, geen succes.
Heb daarna de subwoofer geplaatst waar m'n vorige stond, veel beter, ik moet m'n versterker niet te hard opendraaien voor een goed effect te hebben zonder dat ik de ruis hoor, maar weldra kan ik niet meer rondwandelen in m'n kamer door alle luidsprekers, nog iemand met dit probleem? :-"
In jouw kamer wel ja :wink:

Als je sub staat op een plek waar die weinig rendement heeft moet je de boel flink open draaien om een beetje laag te krijgen. Je poortruis zal daardoor flink zijn, de belastbaarheid relatief laag en het klinkt ook niet echt lekker. Je voelt meer bas dan je hoort, alsof er flink gewapperd wordt en geen strakke bas hoort.

Je geeft aan dat de ruimte straks beperkt is door de luidsprekers: je wilde met deze unit eens wat proberen en vanwege budgettaire redenen is de aandrijving zwak waardoor je een grote kast nodig hebt. Dit is dus de keerzijde van de medaille.

Maar kies sowieso een effectieve plek. Dit kan ook door de sub op je luisterplek te zetten en rond te lopen om te kijken waar het nog meer lekker klinkt - op die plek kun je de sub dan ook uitproberen.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

'The Subwoofer Crawl'


Plaats heb ik eigenlijk genoeg, maar ik heb een studeer gedeelte en een muziek/film gedeelte. Het muziek gedeelte is al lekker volgepropt met apparatuur, maar het gaat nog net.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

De foto's
DSCF4439.jpg
DSCF4441.jpg
DSCF4443.jpg
DSCF4449.jpg
DSCF4450.jpg
DSCF4456.jpg
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Vuurkat »

Had je ook nog iets van versteviging voor die wanden?
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Casper schreef:
Had je ook nog iets van versteviging voor die wanden?
In elke hoek zitten nog 18x18mm latjes, maar geen extra bracing neen. Enkel een dubbele baffle.
Geen last van trillingen eigenlijk, hij staat natuurlijk niet erg luid, maar is ook niet de bedoeling.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”