Ik ben erg gecharmeerd van klasse D vanwege het lage energiegebruik en de goede prestaties.
Ik ben alweer jaren geleden (2005) begonnen met een tripath AMP1-B, destijds gekocht bij
http://www.41Hz.com. Die is daar nog steeds te koop voor 42,-. Je moet hem ook zelf in elkaar zetten, was leuk solderen met smd componentjes. De geluidskwaliteit is prima en ik heb hem ook naar Breda vaak meegenomen, vooral om een compact versterkertje bij de hand te hebben.
Maar bij hogere volumes lijkt deze versterker eigenlijk altijd tekort te komen, terwijl hij uitstekend klinkt bij wat lagere volumes. Ik heb dat niet blind getest, maar heb wel nagemeten en zag tot mijn schrik dat de vervorming dramatisch steeg bij een vermogen van slechts 10W, direct aangesloten op een weerstand. Deze vervorming is veel hoger dan die van luidsprekers en spectraal gezien een ramp.
Begin 2006 heb ik mijn eerste UcD versterker gebouwd met de UcD180ST. Hartstikke mooi, echte kwaliteit op alle vlakken. Ook een stuk duurder, want een enkele module is al duurder dan een stereo tripath. Maar qua voeding hoef je helemaal niet de spullen van Hypex te kopen, dat kan je voor een lagere prijs ook zelf in elkaar knutselen. Over de keper beschouwd valt het prijsverschil dan mee.
Laatst heb ik twee subversterkers gebouws. Ik ga dan niet zitten pielen met goedkope tripath amps totdat ik er eentje gevonden heb die waar maakt wat de specs aangeven. Ik koop gewoon 2 UcD400ST modules, klaar. Dan weet ik zeker dat het goed is en dat mijn versterker niet de zwakste schakel is. Ik heb geen behoefte om richting de grenswaarde te komen van wat net wel of net niet meer hoorbaar is.
Zo maakt ieder zijn eigen afweging. Die van mij is slechts deels rationeel. Emotioneel geef ik mijn geld graag uit aan leveranciers die absolute kwaliteitsproducten maken. Met gereedschap is het ook zo. Ik kan een prima bovenfrees kopen, die goedkoper is dan de Festool die ik nu heb. Maar dan maakt me niet minder blij met dat apparaat en zou ik het de volgende keer weer kopen.