Na heel veel luisteren heb ik wel een TL-dipje opgemerkt, ...
Ik heb geprobeerd met de wol van die koffielikeurscaapm de kast te dempen om deze dip ietjes te veranderen.
Maar alles echt alles haalt de prachtige bas omver (het wordt direct te wollig, onnauwkeurig, dof en te zacht ... zelfs geen eens een half knuisje baily's. kan er in. De kast is gedempt met een beetje Sonofill. misschien ga ik dat eens wisselen met pritex
maar goed ik verwacht er niet veel van. Ik denk dat ik maar eens moet meten en hem dan een boost moet geven op dat dipje, ... kijken in hoeverre dat iets verstoord.
Hoe kan ik het beste, gemakkelijkst, goedkoopst meten? Op m'n gehoor kan ook wel aardig maar dan ben je zo lang aan het telkens maar weer opnieuw veranderen proberen luisteren (en daar gaan je uren). Ben ook wel benieuwd naar een meting!
Ik vindt het overigens nog steeds prachtig, ...het geluid.
De grap is dat ze bv. Philip Glass-Koyaanisgatsi en Apex Twin- Druqs zo goed neerzetten waar menig luidspreker in het laag toch wel mee op z'n bek gaat. Goed je mist wel de zware donder, maar deze hebben een kleine zware donder waardoor je vergeet hoe je het ook wel eens hebt gehoord, ... erg aangenaam en precies.
De ruimtelijkheid is ook heerlijk, in de hotspot voelt het aan als een zee, ... beetje richting koptelefoon.
distortion en dingen zoals snare's zet die heel goed neer en absoluut niet vermoeiend.
Geen sissen of gesmak.
Ik wil ze wel eens naast de Needle's zetten met de Alpair 6, ...De Needle moet wel heel byzonder zijn om meer uit deze units te halen.
Laatst gewijzigd door Salamander op za 16 apr 2011, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag mensen, ... een tijdje geleden is één van mijn Lancetta met de markaudio gen1 (de vierkante) gemold. Nu heb ik zolang op de verzekering gewacht dat de vierkante niet meer te krijgen is, ...
Heeft iemand er nog een liggen??? het is het enige dat nog in m'n lancetta's past ik heb er maar één nodig. Ik was er zo blij mee en heb in de tussentijd m'n versterker ingeruild voor een sugden a 28 voor de bas en openheid (perfect match). iemand?
Laatst gewijzigd door Salamander op do 25 aug 2011, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
.... .... Voel me een beetje in de steek gelaten ...
ik lees hier op het forum voor het eerst over je probleem, dus waar je deze gevoelens vandaan hebt weet ik niet. Van elk uitlopend model hou ik enkele exemplaren op de plank, juist voor dit soort gevallen (itt de dozenschuivers). Waar heb je gevraagd dan?
Laatst gewijzigd door Juoigâ op do 25 aug 2011, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet precies hoe je het bedoeld maar, maar ik vindt het erg fijn dat Henkjan een klein voorraadje heeft aan Markaudio en dat verdient wel een hulde.
Ik weet niet of het ook de bedoeling is, dat Henkjan de aftersale zelf doet i.p.v. Markaudio, ... gaat dat altijd zo met luidsprekerfabrikanten?
Anyway , ... er lag nog een setje op mij te wachten m.a.v. de verzekering. Heb besloten om ze toch maar alvast te kopen.
Ik heb de units net weer in mijn Lancetta's gedaan, .... Godv... wat klinkt dat goed. ZOOOO ontsettend mooi!!!
Mijn versterker gewisseld naar een AudioAnalyse PA90 (PA90 geruild met mijn NAD), .... wat een detaill en hoewel de speaker nog in moeten spelen en ze erg zachtjes staan is nu de bas al beter als met de MF B1. Het klinkt echt heel erg mooi! Ben zo blij met deze combi.
Heb ook nog een Sugden A28 staan die ga ik ook proberen. Had eigenlijk de Sugden eerst gehaald (A28 geruild met mijn MF B1) omdat die wat meer body in de bas geeft en een waanzinnig open geluid, .... leek me wel een matchende combi. maar goed de AA klinkt al verbuffend en de speakers natuurlijk ook.
De beste versterker laat ik denk ik maar reviceren(modificeren), en dan ook maar is nieuwe luidsprekerkabeltjes halen. Kan ik de speakers ook op een wat kindervriendelijke plek zetten, en misschien eindelijk is de kastjes af werken. finetunen misschien, ... hmmm ben er nog lang niet klaar mee, ... .
(Luister momenteel Charles de Goal, ... wat is dat strak gespeeld en wat een goede opname's)
Nah, ... kweenie hoor maar het zijn best 2 onogelijke kastjes half af gewerkt.
Met de vierkante Alpairs al helemaal, t'lijken wel slanke eenogige cyclopen, ... .
M'n PA90 heeft trouwens na 1 dag met deze speakers de geest gegeven, ... eindelijk een goede match, ... ding naar de klote.
Kan ik het filter van de Lancetta ook gewoon direct achter de versterker plaatsen, of moet zo'n filter zo dicht mogelijk bij de unit worden geplaatst? Het gaat om een L,C,R, correctienetwerkje parralel geschakeld in serie met de plus van de unit.
Ik ben klaar met het project Lancetta in zijn huidige vorm.
van de huidige opzet heb ik denk ik alles uit deze luidsprekers gehaald wat haalbaar is.
Ik heb een perfect match gevonden met een versterker die het geheel af maakt.
De perfect match is een weg van enkele jaren die niet alleen gebasserd is op mijn smaak maar ook een match is die naar mijn mening de tekortkomingen van deze luidsprekers het beste aanvult en de goede eigenschappen benadrukt.
Voor de match heb ik verscheidene filtercomponenten uitgeprobeert (ClarityCap, Munorf, AudynCap in verschillende combi's en met verschillende aanpassingen) en hebben enkele versterkers de revue gepasseerd (Sony, B&O, Kenwood, Onkyo, NAD, Accuphase, Musical Fidelity, Sugden, Luxman, Audioanalyse).
De perfect match voor de Lancetta is:, .... SUGDEN (Lancetta wel geupgrade met de Alpair6 rectangular, de grootste unit die past zonder de boel te verbouwen).
Het ondersteund het laag als geen ander.
Het geeft verreweg de grootste stereo-ervaring.
Het geeft een heelijke ervaring met al je muziek binnen de grenzen van wat mogelijk is zonder in te grijpen met een equelizers.
Een fijn totaal pakket waar je geen spijt van krijgt.
De specifieke klankeigenschappen van deze combi zijn een basweergave die nooit wollig klinkt, ... ietwat layback maar altijd punctueel is. bassaxen gebruikt door een band zoals Morphine heb ik zelden (op dit niveau maar regelmatig ook in een hoger segment) beter gehoord. natuurlijk zijn de stemmen erg fijn zoals een breedband betaamt en met de Alpairs krijg je een boost in detaill die emotie en rust tussen de muziek toevoegd en ozo belangrijk is voor de roes. Hard zul je je muziek nooit kunnen draaien dus dolle feestjes zijn uitgesloten. maar alles tussen sóchtens vroeg aan het onbijt en sávonds aan een wijntje is voor deze combi perfect.
Binnenkort zal ik deze opzet nog eens testen met de orginele Tang-Bands zoals ik ooit begonnen ben (een vriend is de orginele set momenteel aan het bouwen) en dan is dit project echt afgerond (binnen dit kader), ... en dat was met veel, ... HEEL veel plezier.
Ik ga nu verder met het veranderen van de kasten, ... ik merk dat met een fellere versterker meer mogelijk is qua detail, en dat is wat ik wil, de Alpairs lijken het te kunnen, maar niet alleen (denk ik) de bas blijft dan te ver achter, dus daar ga ik nu aan sleutelen, .. ik heb net AJ-Horn in huis gehaald en ik kan niet wachten tot ik tijd heb.
Einde hoofdstuk, .. einde Lancetta's, Nieuw kader, nieuwe goals.
Sander je verhaal gelezen en ik kan je ervaringen geheel beamen. Dit omdat ik 1 jaar naar Needles met de Alpair6R heb geluisterd, maar omdat ik wat anders wilde een FAST gebouwd. Dit heb ik gedaan op basis van de Alpair6R en de W6-1139 van Tangband.
Jammer genoeg is vrij kort na de bouw van de FAST een Apair6R gesneuveld door een ongelukje. Om die reden je dan ook (na een tip van HenkJan) een PB gestuurd, omdat ik op zoek ben naar een Alpair6 Rectanglair. Jammer genoeg daar geen antwoord op gehad.
Maar goed mijn reactie op je bevindingen. Omdat de Alpair6R geen stereo beeld meer weer kunnen geven de Alpairs vervangen door Tangbands W3-871 in de FAST. Nou dit is geen succes, want als je beter bent gewend dan valt dit erg tegen.
Dit uit zich in het ruimtelijke stereobeeld of de ervaring hiervan en met name bij spraak zonder dat je precies aan kan geven waarom dit bij spraak zo is. Vrouwelijke stemmen gaan nog wel maar bij mannelijke stemmen valt dat soms op. (laag in relatie met fase van wat je hoort?)
Bij muziek ervaar ik dat wat minder (voornamelijk klassiek) maar op basis van het stereobeeld toch maar besloten weer op te zoek te gaan naar Alpair6R.
Succes met het veranderen van de kasten en doe voorzichtig met de speakers.