Alpair 6 in de Lancetta.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Alpair 6 in de Lancetta.

Bericht door Salamander »

Ik wil is wat proberen met mijn Lancetta's (http://www.lautsprechershop.de/), ik ben prima tevreden met het geluid maar het is ook wel een beetje saai dus vandaar.
Nu ben ik ooit eens aangesproken door iemand die zij "als je van breedbanders houdt moet je eens een AJ Jordan proberen". Dus ik keek vanavond op de AJ Jordan site en zag een breedbander die het misschien wel zou kunnen (http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html). De orginele unit in de Lancetta is de Tangband (http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871sc.htm).

Kan iemand me vertellen of dit zou kunnen werken? of wat ik kan verwachten, (de jordan's hebben een lagere resonantiefreq. 80hz, de tangband's 110Hz en er wordt gewaarschuwd voor de singledriver-aandrijving van deze unit maar volgens mij is dat laatste ook bij de tangband het geval).
Laatst gewijzigd door Salamander op ma 11 apr 2011, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door VT67 »

Voor zover ik weet moet de JXR6 in een gesloten behuizing vanwege zijn slappe ophanging.
Heb me ooit eens een paar (serienummer 70) aangeschaft maar heb er nooit iets mee gedaan.

Groeten
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door ]eep »

Waarom geen Markaudio?
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

]eep schreef:
Waarom geen Markaudio?
Ja god geen idee, mijn nieuwsgierigheid wordt heel erg getrokken naar AJ Jordan, ... slechte rede welliswaar maar goed, ... andere drivers hebben natuurlijk ook mn intresse, ... maar vindt wel fijn als ik ze in mn bestaande behuizing kan uit proberen.
En kon geen markaudio op formaat vinden.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door wouter »

De ontwerper van Mark Audio komt van Jordan... Drivers zijn redelijk vergelijkbaar, per toepassing zal er een lichte voorkeur zijn. Mark Audio ontwerpen zul je nu makkelijker vinden, die komen er steeds meer aangezien de drivers beter geprijsd zijn.

check http://www.tangband.nl en http://www.oaudio.de voor wat ontwerpjes.

Voor de budget lijn is de black beauty is erg mooi en ook de Torretto - http://www.rumoh.nl.

Verder zijn er met de Alpair serie steeds meer topontwerpen te vinden.

Succes

P.s. er zijn veel andere merken die het ook nog altijd leuk doen hoor, check maar eens:
http://www.europe-audio.nl/Producten_b. ... roep_ID=73

Tangband, Peerless, Vifa, Scan Speak :wink: etc.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Henkjan »

De JXR6 heeft echt een gesloten kastje nodig, die moet je niet in een TL zetten, dan sloop je 'm ben ik bang. De ophanging van de JXR6 is nogal bijzonder en die heeft echt de 'veer' nodig van een gesloten kast.

De Lancetta is erg smal, daar past ook niet veel groter in... de Markaudio Alpair6 zou waarschijnlijk net wat te groot zijn ben ik bang, en ik vermoed dat deze ook niet lekker klinkt in de TL van de Lancetta wegens de fors lagere fs. De Alpair5 zou wel passen, maar die is nog kleiner qua Sd dan de W3 dus ook daar is geen lekker laag van te verwachten in de Lancetta. De W3-1285SG (titanium) valt denk ik om de zelfde reden af (gevoelsmatig, extrapolatie van m'n ervaring met deze in de Needle)

als je de W3-871 wat saai vindt, dan zou je de W3-315 kunnen proberen, die is in elk geval niet saai (heb ik in de Lancetta gehad, ik vond m persoonlijk te scherp, maar anderen houden wel van die). Andere optie is de W3-1723 (coaxiaal), als filter zou je dan dat van de Spiralino TL uit de HH kunnen nemen. Ook zou je de Omnes BB3.01 kunnen overwegen, ik heb die een keer kort er in gehad (op de laatste DDIY in Zutphen) en dat klonk wel OK.

@Wouter: er is niet zoveel vergelijkbaar aan de Markaudio en Jordan, behalve dan de manier van toepassen van een metaal conus en het feit dat ze vergelijkbare toepassingen hebben als breedbanders. De Markaudio's zijn van de grond af opnieuw ontworpen, waarbij Mark Fenlon natuurlijk wel z'n ervaringen die hij heeft met de Jordans heeft gebruikt, maar daaruit mag je niet concluderen dat ze vergelijkbaar zijn, daar doe je Mark flink mee tekort.
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Ik vind de Alpair 6 wel wat, ... de vierkante past volgens mij retestrak in de Lancetta maar goed da's alleen het uiterlijk.
Als ik de tangband w3 en de alpair6 vergelijk dan heeft de alpair6 zijn lage resonantie te danken aan de naarbovengebogen knik rond de 80hz (http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1) de tangband heeft dit niet (http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871sc.htm).
Als je vervolgens kijkt naar de werking van de afstand in de tl is die op 50 of 55 hz afgestemd en daar geven ze bijden dezelfde geluidsdruk af. De Tangband wordt vanaf 80 tot 200hz omhooggewerkt mat de IHA maar blijft een hangmatje houden rondt deze frequentie, .... laat die Alpair nou net rond die freq. wat meer geluidt af geven zodat het verschil misschien wel eens een verbetering zou kunnen zijn, ... zo prevelde hij.
bedacht ik me, zit daar iets in of is het totale bullshit, ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Henkjan »

er is maar 1 manier om t zeker te weten :mrgreen: als het werkt is het een heerlijke driver, in de Needle met afstand m'n favoriet
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door wouter »

Als ik de tangband w3 en de alpair6 vergelijk dan heeft de alpair6 zijn lage resonantie te danken aan de naarbovengebogen knik rond de 80hz (http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1) de tangband heeft dit niet (http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w3-871sc.htm).
Als je vervolgens kijkt naar de werking van de afstand in de tl is die op 50 of 55 hz afgestemd en daar geven ze bijden dezelfde geluidsdruk af. De Tangband wordt vanaf 80 tot 200hz omhooggewerkt mat de IHA maar blijft een hangmatje houden rondt deze frequentie, .... laat die Alpair nou net rond die freq. wat meer geluidt af geven zodat het verschil misschien wel eens een verbetering zou kunnen zijn
Hoe heb je dit vergeleken? In de datasheets zit geen bruikbare informatie, daarvoor moet je ze echt in een simulatieprogramma gooien denk ik.

@ Henkjan: Gelukkig, dat schept vertrouwen. Als ik de Hobby HiFi metingen van de Jordan JXr6 HD vergelijk met de Alpair 5 Grey dan lijkt het enorm op elkaar, daarom dacht ik zo... Excuse me mr. Mark Fenlon :wink: Met vergelijkbaar doel ik ook op bruikbaarheid, daarbij kan ik me een voorkeur voor de ene of de andere goed voorstellen. Dit verschilt per situatie/ontwerp.
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Nou dit zijn simulatie's van de hele kast met de tangband;
Afbeelding
Shot at 2007-04-09
Afbeelding
Shot at 2007-04-09

Maar goed, je hebt gelijk het blijft speculeren, ... ik heb wel eens geprobeerd om LEAP 5.0 uit te vogelen (gedownload), maar ik snapte daar geen barst van. Dus het zal een gok zijn.

Het enige wat ik mij vanochtend af vroeg, is of deze speaker ook niet zo'n slappe ophanging heeft?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Henkjan »

dat zijn metingen....
Sander Bouwhuis schreef:
Het enige wat ik mij vanochtend af vroeg, is of deze speaker ook niet zo'n slappe ophanging heeft?
nee, de Alpair6 kan je prima in een TL stoppen, zoals gezegd op het feit dat het beide breedbanders zijn end at ze beide een metalen conus hebben is er niet zo veel overeenkomst tussen de Jordan en de Markaudio.

btw: als je een TL wil simuleren, zal je naar AJHorn moeten gaan, evt LspCAD6 (niet de makkelijkste user interface). Heb je MathCAD dan zijn de sheets van Martin King een perfecte mogelijkheid. gratis kan ook, met de combi Hornresp en Akabak kan je erg veel doen. De Lancetta is met AJHorn gesimuleerd. Leap is (net als de andere producten van LinearX) een zeer op de profesional gericht pakket, dat voor de hobbyist allang is ingehaald, al was het maar dat ze de laatste jaren niets aan de interface gedaan hebben.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door wouter »

Hoe heb je dit vergeleken? In de datasheets zit geen bruikbare informatie, daarvoor moet je ze echt in een simulatieprogramma gooien denk ik.
Die metingen zijn nog betrouwbaarder dan een simulatie, daar kun je dus rustig op afgaan :wink:
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Ik heb vanochtend eens grofweg ingeschat wat er zou gebeuren als ik met de alpair6 de resonantie frequentie zou verlagen in een Lancetta kast. En dat is heel aardig naar mijn mening.
http://img526.imageshack.us/img526/2373/dsc03835h.jpg
http://img248.imageshack.us/img248/7484/dsc03834yi.jpg
http://img41.imageshack.us/img41/827/dsc03833l.jpg
Een afstemfreq. van 45 Hz zou ideaal zijn volgens mijn tekeningen misschien iets hoger i.v.m. verliesen maar tussen de 45 en de 50 Hz.
Orgineel is de Lancetta afgestemd op 55 Hz.
zou dat veel lengte verschil zijn???
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Henkjan »

hoe heb je dat ingeschat als ik vragen mag? op basis van wat heb je die grafieken getekend?

btw: als je de lengte van de Lancetta gaat aanassen dan moet je ook de IHA aanpassen adners werkt die verkeerd. als je de Alpair6 wil testen in de Lancetta, probeer 't dan gewoon, en als de bas wat te lomp is, doe er dan wat extra demping in oid. ik zou overigens niet zo laag gaan afstemmen, het voordeel van de Alpair6 boven de W3-871 in de Lancetta is theoretisch dat die niet zo ver onder z'n fs hoeft te werken, waardoor je potentieel een netter laag mag verwachten.
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Heb de gemeten grafiek van de Lancetta's met TB's gepakt en de grafiek vd TB, het verschil gepakt en dat over de alpair gelegd.
Ik ben hier mee door gegaan omdat het verschil heel aannemelijk duidelijk laat zijn dat de afstemfreq op 55hz. zit en de IHR ook zijn eigen plek tussen de 100 en 150Hz..
De verhouding van de res.feq.logischerwijs in verhouding verschoven en de IHR gelaten waar die staat.
ach ja moest ff iets omhande hebben vanochtend, en vond het erg vermakelijk om te doen met mnkop koffie. En hetresultaat vin ik een goede voorspelde aanname.
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Krijg nou wat. Geniaal, ... :lol:
Zoek ik een beetje op Alpair 6 vindt ik dit!!!
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ivers.html
Iemand die de Alpair 6 heeft gebouwd in een tangband kassie.
En op welke frequentie ging ie tunen, .... !!!! (en dat had ie niet zelf bedacht maar z'n simulatie).
F3 45Hz en poortlengte 51Hz!!!!!
Maar goed dan moet je 10 a 20 cm. de hoogte in en dat kan nie echt met Lancetta.

(En ja ik koop ze echt wel binnenkort maar k'ben een arme sloeber)
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Eindelijke heb ik wat te spenderen, ... Er komt in de vakantie een needle met gen 2 alpair 6, ... maar om de Lancetta's een waardig afscheid te geven heb ik gister de alpair1 rectangular besteld, ... ben benieuwd!!!! EINDELIJK, ... EEEEEEIIIIIIINDELIJK!!!!!!!
En als klap op de vuurpijl mijn NAD 317 weer aan de praat gekregen!!!!! vette shit binnenkort opzoek dus naar een NAD 214 dan kan ik hem powerbridgen, da's een nooit bekend geworden vergeten iets van NAD. Kan ik van mijn 2x80 wat 2x240 Watt maken (8ohm).Ben gewoon dolblij, ... iemand een 214 over?!!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door MichaelB »

Volgens mij ben je blij, of niet? :mrgreen: :lol:
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

MichaelB schreef:
Volgens mij ben je blij, of niet? :mrgreen: :lol:
YES, .. alla hiephoi!
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Ze zitten er in, ... nu klinken ze minder dof, wat breder, en de bas klinkt precieser maar iets minder, .. je mag wel zeggen een mooi strak te klein fundament?! je hoeft je iets minder te concentreren op details, die zijn makkelijker waar te nemen.
Ik heb geprobeerd meer en minder dempingsmateriaal te gebruiken maar de bas blijft zwakjes. Heb dus maar de bas op mijn versterker ietjes opgedraait en dat is precies wat het geheel nodig heeft.
Verder passen de units waanzinnig precies, het ziet er spuuglelijk uit, ... maar dat waren mijn kastjes toch ook al.
Ik ben onafgebroken aan het luisteren en dat is echt heel aangenaam, rustig ook het geluid is wat meer sereen. Ik weet niet hoeveel het zal verschillen nadat de boel goed is ingespeelt maar goed dan hoor je ook minder omdat je deze sound dan al gewend bent.

Ik zit te denken om toch nog even met deze Lancetta's door te gaan, ik kwam nl. deze woofertjes tegen http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w3-1750s.htm en dat lijkt me een goede combi in de Lancetta's.
De woofers op de plaats waar de breedbander normaalgesproken zit, . en dan de breedbander daar onder op een wat normalere hoogte, ... ik heb geen idee of het kan (AJ Horn halen), maar dan weet ik nog niet of je die dubbele IHR kunt simuleren, ... toch blijf ik het een goed idee vinden.
De Qts van deze speaker is laag, ... dat betekend dus een kleine gedetailleerde boost in het geheel?
Mja als ik het fundament wat meer robuust kan maken, ... zijn ze perfect.
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Oh my god, ... ze beginnen steeds beter te klinken, ... zonet kwam deze harry voorbij (http://www.youtube.com/watch?v=vmDDOFXSgAs) en ben toen even uit mn werk getrokken zo starend naar het plafon zo van , ... wow!
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

De bas lijkt ook wat meer naar voren te komen, ... ik weet niet helemaal zeker of dit echt klopt of dat ik aan weinig bas begin te wennen maar het klinkt heerlijk.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door MichaelB »

:foto:

Dat je in het begin wat minder bas hoort dat kan kloppen, want bijna alle drivers moeten wel even loskomen (inspelen).
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Oh my god, ... ik heb net een testcdtje erin gegooit die ik gister ook heb gebruikt WOOOW! er is wat gebeurd!!!
Er is ECHT meer bas ontstaan, ... maar , ... vooral de ruimtelijkheid, ... ik krijg er gewoon kippevel van.
:lol: :rock: :lol: :rock: :lol: :rock: :lol: :rock: :lol: , ... :mrgreen:
Salamander
Berichten: 186
Lid geworden op: vr 10 mar 2006, 13:22

Re: Jordan JXR6, in de Lancetta?

Bericht door Salamander »

Ze beginnen nu echt ongelofelijk goed te klinken, ... ik heb gewoon geen zin meer om uit mijn stereowolkje weg te lopen. Wat ben ik blij met die speakertjes!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”