Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

De woofer ziet er met filtering netjes uit, maar heeft nauwelijks BSC. Je kunt hem combineren met een sub maar het zal dan toch sub/sat blijven klinken, aangezien er vanaf ca 800 Hz een bult in de curve zit. Wel een prachtige meting van de bafflestep, er zit een mooi plateau in. Dit kun je na filtering met EQ/DSP wel goed wegwerken. Zo niet dan zou ik een iets grotere spoel overwegen, maar niet als je daardoor ook het gebied onder 800 Hz afzwakt. In dat geval is een bafflestepcorrectie in de vorm van zuigkring misschien een beter idee (smalbandig)
Qua filtering werkt die voor de tweeter zo te zien niet goed, ook de akoestische flank toont geen 6dB. Dat kan ook bijna nooit, aangezien er dan zonder filter een vlakke curve moet zijn tot ca. 2 octaven onder de overnamefrequentie, 1250 Hz in jouw geval.
Ik verwacht dat een zuigkring (LCR parallel aan de tweeter) op de opslinger/resonantiefrequentie goed zal werken. De condensator mag in ieder geval een flink stuk kleiner. Spelen met een serieweerstand of spanningsdeler kan ook veel uitmaken.
De optelling ziet er in iedergeval goed uit. Ik zou denken dat je de tweeter om zou moeten polen voor dit resultaat. Echter de akoestische flanken zou je ongeveer in spiegelbeeld van elkaar moeten krijgen. Pas daarna zou ik met DSP aan de gang gaan. Niet vanwege verkoop maar gewoon omdat je de tools hebt om te meten, dank zou ik ook een goed ontwerp proberen te maken. 2-weg interferentie etc. moet je niet aanpakken met DSP maar bij de bron.

Succes
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

k.p. schreef:
Wat valt die tweeter hard af! Het lijkt akoestisch wel een 4e orde afval zo net onder de 2kHz. De optelling lijkt mij wel aardig mooi. De totaal respons ziet er niet mooi uit. Er is nog veel werk aan de winkel. Het zou mooi zijn als je de afstraling goed kan krijgen.
Ja, dat vind ik ook erg apart. Ik vermoed dat daar iets niet helemaal klopt, al weet ik niet wat. Feitelijk zit er immers alleen een condensator voor en dan nog een serie- en een parallelweerstandje.

De afstraling lijkt niet al te kwaad te zijn, toch? Als ik me even voorstel dat die piek bij 2.5k er niet in zou zitten - een gebied dat sowieso al aangepakt zou moeten worden - dan verschillen de curves niet zo gek veel van elkaar, behalve echt helemaal bovenin... Voor de rest zit ik immers min of meer vast aan de afstraling van de tweeter.
wouter schreef:
De woofer ziet er met filtering netjes uit, maar heeft nauwelijks BSC. Je kunt hem combineren met een sub maar het zal dan toch sub/sat blijven klinken, aangezien er vanaf ca 800 Hz een bult in de curve zit. Wel een prachtige meting van de bafflestep, er zit een mooi plateau in. Dit kun je na filtering met EQ/DSP wel goed wegwerken. Zo niet dan zou ik een iets grotere spoel overwegen, maar niet als je daardoor ook het gebied onder 800 Hz afzwakt. In dat geval is een bafflestepcorrectie in de vorm van zuigkring misschien een beter idee (smalbandig)
Die BSC zou ik denk ik inderdaad eerder met de DSP doen, maar op zich is het idee om ze op zichzelf goed klinkend te krijgen ook niet gek. Daar moet ik nog even goed over nadenken.

Het ietwat dunne geluid is hiermee ook wel verklaard. Misschien is het smaak, maar ik vind het op deze manier eigenlijk wel mooi luchtig klinken. Dat wordt dus een kwestie van gehoormatig testen. Of is dat vloeken in de kerk :oops:
Qua filtering werkt die voor de tweeter zo te zien niet goed, ook de akoestische flank toont geen 6dB. Dat kan ook bijna nooit, aangezien er dan zonder filter een vlakke curve moet zijn tot ca. 2 octaven onder de overnamefrequentie, 1250 Hz in jouw geval.
Ik verwacht dat een zuigkring (LCR parallel aan de tweeter) op de opslinger/resonantiefrequentie goed zal werken. De condensator mag in ieder geval een flink stuk kleiner. Spelen met een serieweerstand of spanningsdeler kan ook veel uitmaken.
Nee, de tweeter is duidelijk niet goed gefilterd. Maar op zich denk ik dat er wel potentieel in zit, gezien de CSS best mooi doorloopt en niet zo gek ernstig bundelt.
De optelling ziet er in iedergeval goed uit. Ik zou denken dat je de tweeter om zou moeten polen voor dit resultaat. Echter de akoestische flanken zou je ongeveer in spiegelbeeld van elkaar moeten krijgen. Pas daarna zou ik met DSP aan de gang gaan. Niet vanwege verkoop maar gewoon omdat je de tools hebt om te meten, dank zou ik ook een goed ontwerp proberen te maken. 2-weg interferentie etc. moet je niet aanpakken met DSP maar bij de bron.
OK... Ik ben overtuigd ;) Martijn M heeft me overigens aangeboden om te helpen met meten en filteren, dus ik denk dat ik daar maar gebruik van ga maken :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

Koen K schreef:
Het ietwat dunne geluid is hiermee ook wel verklaard. Misschien is het smaak, maar ik vind het op deze manier eigenlijk wel mooi luchtig klinken. Dat wordt dus een kwestie van gehoormatig testen. Of is dat vloeken in de kerk :oops:

(...)

OK... Ik ben overtuigd ;) Martijn M heeft me overigens aangeboden om te helpen met meten en filteren, dus ik denk dat ik daar maar gebruik van ga maken :)
Het dunne geluid is door 'toevoeging' van de luidspreker. Wanneer je een vrij kille opname draait klinkt het niet meer lekker. Het is eventjes interessant en je hoort weer nieuwe dingen maar het is niet in balans. Zo worden ontwerpen met breedbanders al te vaak afgestemd, met als logisch gevolg de kritieken van de meerweg fans. Niet dat je daar wat mee moet maar als je de titel nastreeft dan zul je hier wel wat mee moeten doen :wink:

Met welk programma en welke hardware heb je de metingen gedaan? Het lijken me erg schone metingen.

Leuk dat Martijn je gaat helpen. Het blijkt toch altijd wel handig, een ontwerpen vanaf driverkeuze is als beginner eigenlijk onbegonnen werk. Ik ben benieuwd naar de ontwerpkeuzes.

Schiet me te binnen: ken je de Azumi TL van Crafty? ik zie overeenkomsten
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door bertor »

Is het al gelukt om je metingen te 'gaten' in REW?

Als je op het icoon 'IR Windows' druk komt er een schermpje tevoorschijn. Daar kun je de gate links en rechts van de start van de impuls invullen (deze krijg je te zien onder het knopje 'Impulse').

Het rechter window moet je dan ergens tussen de 3 en 5 ms instellen, afhankelijk van de eerste reflectie.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

wouter schreef:
Het dunne geluid is door 'toevoeging' van de luidspreker. Wanneer je een vrij kille opname draait klinkt het niet meer lekker. Het is eventjes interessant en je hoort weer nieuwe dingen maar het is niet in balans. Zo worden ontwerpen met breedbanders al te vaak afgestemd, met als logisch gevolg de kritieken van de meerweg fans. Niet dat je daar wat mee moet maar als je de titel nastreeft dan zul je hier wel wat mee moeten doen :wink:
Ik ben het met je eens en ik wil er ook zeker een hifi systeem van maken. Maar als het me met een rechte frequentiecurve niet lekker in de oren klinkt ben ik ook niet degene die er een principe van maakt om daarnaar te gaan luisteren :) Dan programmeer ik net zo makkelijk een housecurve in.
Met welk programma en welke hardware heb je de metingen gedaan? Het lijken me erg schone metingen.
REW 5, een Behringer ECM8000, een microfoonversterker van Behringer en een USB-geluidskaart.
Leuk dat Martijn je gaat helpen. Het blijkt toch altijd wel handig, een ontwerpen vanaf driverkeuze is als beginner eigenlijk onbegonnen werk. Ik ben benieuwd naar de ontwerpkeuzes.
Als dat een vraag aan mij is... ;)

Ik heb de drivers gekozen op basis van hun specificaties en metingen, waarbij ik "steun" heb gevonden in het feit dat Henkjan ze blijkbaar succesvol gecombineerd heeft in zijn Hans. :)

Ik weet en geef direct toe dat ik een complete beginner ben wat het bouwen van speakers betreft, maar ik ben ook wel weer eigenwijs genoeg om er vol op af te gaan en mijn compleet inadequate studentenbudget er tegenaan te smijten zonder in feite zeker te zijn dat het resultaat goed zal worden :D

Maar nu, met de PEQ-aanpassingen, hoor ik dat het sowieso een geluid is waar ik tevreden mee ben, dat het speakers zijn waar wat mij betreft potentie in zit. Bovendien heb ik de smaak van het zelf dingen bouwen nu goed te pakken 8)
Schiet me te binnen: ken je de Azumi TL van Crafty? ik zie overeenkomsten
"Kennen" alleen als in weten dat 'ie bestaat :)
bertor schreef:
Is het al gelukt om je metingen te 'gaten' in REW?

Als je op het icoon 'IR Windows' druk komt er een schermpje tevoorschijn. Daar kun je de gate links en rechts van de start van de impuls invullen (deze krijg je te zien onder het knopje 'Impulse').

Het rechter window moet je dan ergens tussen de 3 en 5 ms instellen, afhankelijk van de eerste reflectie.
Dat zou me moeten kunnen lukken. Ik zal morgen eens kijken wat dat oplevert.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Inmiddels ben ik weer een stukje verder. De subwoofers spelen nu mee, voorlopig aangestuurd met een Quad 405. Daar moet over een tijdje een forse eindbak voor in de plaats komen. Ze presteren tot nog toe in elk geval zeer naar tevredenheid: geen last van lokalisering, niet overdadig aanwezig maar lekker strak en toch - naar mijn smaak - voldoende punch, om het zo maar eens te zeggen.

Hier is een meting van afgelopen vrijdag, vlak nadat de subs globaal ingesteld waren:

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels ben ik weer ietsje verder met instellen van de MiniDSP ten opzichte van deze metingen, maar daar heb ik nog geen metingen van. Hoe dan ook, dit klinkt in mijn oren al zeer behoorlijk. Het is natuurlijk nog niet helemaal netjes als je de grafiekjes zo ziet, maar gehoormatig wel een heel eind in de juiste richting.

Oh ja, en als ik de subs afgewerkt heb zal ik ook weer eens in foto's voorzien ;)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Bij dezen (vanwege de overweldigende interesse :mrgreen: ) ook even wat referentiemateriaal voor wie soortgelijke plannen heeft: Na de wax enigen tijd gegeven te hebben om goed uit te harden heb ik wat fotootjes gemaakt als vergelijk tussen onbehandeld en behandeld hout.

Zo ziet dat er dan uit (links onbehandeld Iroko, rechts twee lagen Osmo hardwax):

Afbeelding

Met een beetje zonlicht:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Arno »

Ziet er heel mooi uit. Ik vind het altijd weer een speciaal moment, het aanbrengen van olie of lak op echt hout. In een keer komt het tot leven.


Hoe heb je eigenlijk de zijkanten met de boven-/onderkanten verbonden?
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Helmuth »

Koen K schreef:
Inmiddels ben ik weer een stukje verder. De subwoofers spelen nu mee, voorlopig aangestuurd met een Quad 405. Daar moet over een tijdje een forse eindbak voor in de plaats komen. Ze presteren tot nog toe in elk geval zeer naar tevredenheid: geen last van lokalisering, niet overdadig aanwezig maar lekker strak en toch - naar mijn smaak - voldoende punch, om het zo maar eens te zeggen.

Hier is een meting van afgelopen vrijdag, vlak nadat de subs globaal ingesteld waren:

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels ben ik weer ietsje verder met instellen van de MiniDSP ten opzichte van deze metingen, maar daar heb ik nog geen metingen van. Hoe dan ook, dit klinkt in mijn oren al zeer behoorlijk. Het is natuurlijk nog niet helemaal netjes als je de grafiekjes zo ziet, maar gehoormatig wel een heel eind in de juiste richting.

Oh ja, en als ik de subs afgewerkt heb zal ik ook weer eens in foto's voorzien ;)
Het is interessant om bij de meting te zetten onder welke omstandigheden je gemeten hebt. Binnen of buiten, microfoon afstand, mls venster lengte. Gebruikt filter. hamming/hanning/blackmann. en welke smoothing 1.3 oct bijvoorbeeld. Omdat anders de resultaten niet te beoordelen zijn.

En in zomen op d mls puls laat veel zien. En een stap-response ook.

Hier monitor -xl gemeten op 25cm afstand in de woonkamer, filter hamming,smoothing 1/3 octaaf lengte mls venster 10msec, stepresponse is van het hele systeem.
En waterfal is ook interresant
Bijlagen
mls pulse 25cm 2011-03-11.png
Step response hole system 25cm 2011-03-11.png
spl 25cm min.phase 2011-03-11.png
waterfall in kamer op 25cm gemeten 3-11-'11.png
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Arno schreef:
Ziet er heel mooi uit. Ik vind het altijd weer een speciaal moment, het aanbrengen van olie of lak op echt hout. In een keer komt het tot leven.

Hoe heb je eigenlijk de zijkanten met de boven-/onderkanten verbonden?
Dank je :) Het komt inderdaad prachtig tot leven, de structuur wordt mooi opgehaald door de hardwax.

De zijkanten zijn simpelweg verlijmd met de boven- en onderkanten. Die laatste zitten met de kopse kantjes tegen de zijkanten aan gelijmd. Hieronder kun je zien hoe dat in elkaar zit:

Afbeelding

Mocht het hout zin hebben om nog wat te krimpen dan zou dat dus - fingers crossed - geen problemen op moeten leveren. De bracing is er ook op uitgedokterd :)
Helmuth schreef:
Het is interessant om bij de meting te zetten onder welke omstandigheden je gemeten hebt. Binnen of buiten, microfoon afstand, mls venster lengte. Gebruikt filter. hamming/hanning/blackmann. en welke smoothing 1.3 oct bijvoorbeeld. Omdat anders de resultaten niet te beoordelen zijn.
Precies zoals ik al aangaf. Binnen, vanaf de luisterplek met een simpele sweep. De smoothing staat zelfs vermeld in het citaat dat je aanhaalt ;)

Het doel van deze meting was voor mij vooral om de DSP een beetje ingesteld te krijgen zodat het geheel tonaal in balans is. Dat is ook prima gelukt op deze manier. Ik pretendeer geenszins een expert te zijn wat dit betreft.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door dre »

maar het speelt al heel lekker! :wink:
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Helmuth »

Helmuth schreef:
Het is interessant om bij de meting te zetten onder welke omstandigheden je gemeten hebt. Binnen of buiten, microfoon afstand, mls venster lengte. Gebruikt filter. hamming/hanning/blackmann. en welke smoothing 1.3 oct bijvoorbeeld. Omdat anders de resultaten niet te beoordelen zijn.
Precies zoals ik al aangaf. Binnen, vanaf de luisterplek met een simpele sweep. De smoothing staat zelfs vermeld in het citaat dat je aanhaalt ;)

Het doel van deze meting was voor mij vooral om de DSP een beetje ingesteld te krijgen zodat het geheel tonaal in balans is. Dat is ook prima gelukt op deze manier. Ik pretendeer geenszins een expert te zijn wat dit betreft.
Om betrouwbaarder te meten binnen kan je de microfoon dicht bij DUT plaatsen om reflecties te voor komen van vloer of wand. En het mls venster zo kort mogelijk maken zoals met 10msec dat betekent dat het laag tot ongeveer 100hz weergegeven word maar die lage frequenties zijn lastig te meten binnen.
Dus voor het midden hoog kan je beter dicht bij met 5msec tot 10msec venster testen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

dre schreef:
maar het speelt al heel lekker! :wink:
Dank u :)
Helmuth schreef:
Om betrouwbaarder te meten binnen kan je de microfoon dicht bij DUT plaatsen om reflecties te voor komen van vloer of wand. En het mls venster zo kort mogelijk maken zoals met 10msec dat betekent dat het laag tot ongeveer 100hz weergegeven word maar die lage frequenties zijn lastig te meten binnen.
Dus voor het midden hoog kan je beter dicht bij met 5msec tot 10msec venster testen.
Ik heb ze ook al van dichtbij gemeten, zie eerder in dit topic. Bovenstaande meting had ik gedaan om de respons op de luisterplek recht te krijgen, niet om de speakers te beoordelen. ;)

Over een tijdje ga ik naar Martijn M en die zal de speakers op de juiste manier doormeten.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Helmuth »

Koen K schreef:
Ik heb ze ook al van dichtbij gemeten, zie eerder in dit topic. Bovenstaande meting had ik gedaan om de respons op de luisterplek recht te krijgen, niet om de speakers te beoordelen. ;)

Over een tijdje ga ik naar Martijn M en die zal de speakers op de juiste manier doormeten.
Wat je op de luisterplek meet hoor je ook is uiteindelijk het belangrijkste.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Vind ik zelf ook... Daarom heb ik me voorlopig tevreden gesteld met deze metingen ;)

Maar er komt dus meer ;)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Koen K schreef:
[...]

Maar er komt dus meer ;)
Ik kwam dit topic zojuist weer tegen. Het heeft even geduurd, maar bij dezen 'meer'! Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat ik bezig ben geweest met dit leuke speakertje.
Wisselfilter.jpg
Relatieve spanning over de drivers.jpg
Individuele curves en optelling.jpg
Fases van de beide eenheden met crossover.jpg
afstraalgedrag 0 tot 90 gr. in stapjes van 15 gr..png
afstraalgedrag 0 tot 90 gr. in stapjes van 15 gr. ungated.png
Bij het ontwerpen van het filter was ik begonnen met het filter van Henkjans Hans als basis, maar dat filter pakte niet goed uit in deze setting. De CSS gedraagt zich voorbeeldig. Hij loopt on-axis door tot boven 20 khz en laat een (voor een breedbander) zeer gelijkmatige response zien. Ook de impedantie zag er heel goed uit, zonder ook maar ergens een resonantie. Hij liet zich dan ook heel makkelijk filteren. De Neo3PDR heeft weliswaar een constante impedantie van ongeveer 3,5 ohm, maar is door z'n wat onregelmatige frequentieresponse een wat lastiger driver. Uiteindelijk waren in totaal echter niet meer dan vijf componenten nodig om de drivers te integreren. Het crossoverpunt ligt bij ongeveer 3,3 khz. In het filter zit een marginale boost bij 4 khz om te compenseren voor de dip in de response in van de tweeter. De Neo heeft niet het meest gelijkmatige verloop (in vergelijking met een goeie dome), maar in deze combinatie was het wel mogelijk om een heel mooi afstraalgedrag te behalen. Op basis van de metingen is het terugnemen van het niveau van de tweeter met één à twee dB verdedigbaar, maar met de huidige afstemming klinkt het eigenlijk niet echt te helder. De speaker loopt niet diep door, maar met veel muziek mis je niet eens zo veel. Idealiter combineer je hem echter met één of meerdere subwoofers en voor die toepassing heeft Koen ze dan ook bedacht.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”