Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Hallo iedereen,

M'n eerste post en ik zal maar onmiddellijk met de deur in huis vallen. Ik heb een tijdje geleden een Visaton WHC 30X aangekocht en het wordt tijd dat ik deze eens ga gebruiken in een projectje. Ik zag enkele projecten die deze driver gebruikte als subwoofer met een Ripole behuizing, ik wil het anders aanpakken.
Ik dacht het volgende: door de hoge Qts is een gelosten behuizing het meest aangewezen, dankzij de hoge VAS van deze driver zal de behuizing wel groot moeten worden. Alle simulaties zijn gedaan met Boxsim, ik kon de data van de driver hier op het forum vinden, bedankt trouwens!

M'n simulaties
100l gesloten
Inhoud=100l
Inhoud=100l
100l bassreflex tuned@35Hz
Inhoud=100l<br />Afgestemming op 35Hz
Inhoud=100l
Afgestemming op 35Hz
Na wat spelen bleek 100l ongeveer de goeie inhoud te zijn voor deze luidspreker, meer kan ook, maar momenteel is hij 50cm*50cm*50cm. (46,4*46,4*46,4 binnen)
Om het nog binnen de perken te houden ben ik met 100l tevreden. En volgens Boxsim zal het een beter effect hebben als deze in een bassreflex behuizing zit, wat ik dus ook van plan ben.

Als deze simulatie klopt, is dit dan een goede subwoofer? Hij gaat niet echt laag, 50Hz-150Hz is zowat z'n werkgebied.

Ik zit ook nog te denken om hem in een TL te steken, maar ik heb geen idee hoe ik aan deze berekening moet beginnen, m'n doel is om hem uit 1 plaat MDF te krijgen van 1220mm*2440mm, ik tekende het al even uit. Bij een TL zal dit waarschijnlijk niet mogelijk zijn.
MDF
MDF
Nog wat info
Datadeel1.jpg
Data2.jpg
Laatst gewijzigd door Kiwi op do 07 apr 2011, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Henkjan »

welkom hier!

je kan ook een GHP, gesloten hoogpas, dus dikke elko in serie met de driver, proberen.

als je even kijkt in het "software ontwikkel" forum, daar is een excel sheet voor het afstemmen van een TL.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

ik wil later deze week(end) wel even een TL simulatie doen. Die BR ziet er veel slechter uit vind ik, en in boxsim is het niet erg duidelijk te simuleren vind ik.

GHP kan compacter, maar eventueel ook dieper qua afstemming. Ik schat dat 60 liter icm met bijvoorbeeld 900uF condensator tussen + vsn de versterker(uitgang) en + van de woofer al enorm meer diepgang oplevert. Is te simuleren in boxsim trouwens
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Zou tof zijn wouter!

Een GHP is gewoon een gesloten behuizing met een condensator van 900uF in serie met de + van de versterker en de + van de luidspreker(in dit geval)?
Schema-C-inserie.jpg
Schema-C-inserie.jpg (14.54 KiB) 912 keer bekeken
Ik heb dit even gedaan in Boxsim met een inhoud van 60l, ik geef even de resultaten.

Zonder condensator
Zonder condensator
Zonder condensator
Met condensator
60l-gesloten+900uF.jpg
Het verschil is amper zichtbaar, ik heb het gevoel dat ik iets fout deed :wink:

Ook even de het excel bestand gebruikt voor een TL te berekenen.
Resultaat: 267584 cm³=> ~267,6l, vind ik veel te groot.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Tom Magchielse »

Met deze hoge Qes is het knap lastig een box te verzinnen.
Ik kom op twee mogelijke oplossingen, die allebei nog wel een beetje gepiekt zijn:
-Gesloten kast met serie-C, kastvolume 60 l , C=1000uF geeft 2.2 dB piekje, echter wel een stuk beter dan zonder C. Jouw simulatie in Boxsim lijkt me fout, zonder C zou dat een geweldige piek moeten geven.
-Banddoorlaat kast met serie LC combinatie. Dit levert een symmetrische 6e orde karakteristiek van ca 35 Hz tot 105 Hz. Gesloten volume ca 50 l, afgestemd volume ca. 45 l, L=9mH, C=700 uF in serie.
Het afgestemd volume wordt afgestemd op 60 Hz. De karakteristiek heeft 2 dB "ezelsoortjes".
Hopelijk heb je iets aan deze suggesties.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ik zal dit weekend eens proberen in WinISD & Boxsim. Eens kijken welke verschillen beide geven.

Even een vraagje bij de BandPass, het frequentieverloop tussen 35 en 105 Hz zal wat zijn?
Ik heb enkel kennis van 'ordes' bij filters, geen idee wat ze hier betekenen dus.

Bedankt voor je reactie, nu kan ik dit weekend nog wat verder experimenteren.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Tom Magchielse »

Een bandpass geeft een banddoorlaat karakteristiek met een "vlakke" top, die in dit geval aan de randen een klein piekje vertoont. Links en rechts daarvan op de frq. schaal valt de karakteristiek met 6*orde, is 36 dB/oct.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ok, bedankt. Ik kan me frequentiekaraktiristiek voor de geest brengen nu :)
Dus +-2dB van 35-105Hz? Zou prachtig zijn. Veranderd het rendement in een bandpass? Ik zit rond de 85dB in een AB.

Edit/

Al even op zoek geweest naar spoelen, 9mH is niet zo makkelijk te vinden. De goedkoopste was 27euro (dat is meer dan m'n driver)
Wel vond ik voor 8euro 8,2mH en 10mH. Waarde van de condensator aanpassen dan maar?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Ik moet nog even weten hoeveel Ohm weerstand er bij 1kHz en bij 10 hKz is.

Bij conrad zie ik trouwens alleen de 4Ohm versie, maar ook daar geen datasheet....

Wel leuk zeg, 9 mm Xmax one way bij woofers van 26,-
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Vuurkat »

Alle gegevens staan in Boxsim, als je het bestandje met de Conrad drivers erbij downloadt.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Impedantie 1k = 14,11 ohm
Impedantie 10k= 51,04 ohm

Straks zal ik de voorgestelde bandpass eens simuleren in Boxsim.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Resultaat simulatie
Bandpass+LC.jpg
Spoel is 9mH, 3,48ohm
Condensator 700uF

Toch wat verlies van rendement. Hij wil nu inderdaad wel mooi tot +-35Hz gaan natuurlijk.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Heb even wat gesimuleerd.

Het beste lijkt mij de driver in compound opstelling te gaan gebruiken, push pull of push push.
Op die manier is het membraan gewicht verdubbeld, de aandrijving ook maar de oppervlakte niet. Je kunt de kastinhoud dan halveren voor een gelijke prestatie. Het gaat dan alleen niet veel harder dan een enkele woofer in 2x zo grote behuizing, maar in dit geval zou dat onhandelbaar groot zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar gesloten, een compacte basreflex laat zich moeilijk laag afstemmen. Om met deze driver nog een acceptabele basreflex afstemming te maken moet je dit combineren met een hoogpass condensator en vervolgens op ca 15 Hz afstemmen, anders krijg je een bult/piek/'boembas'.

Hieronder kun je de simulaties zien in originele grootte, die kunnen bij compound bouwwijze gehalveerd worden. De baspijp zal van 80 cm naar 1,6 meter moeten, echt duidelijk: gesloten hoogpass, ofwel GHP en dan ca. 70 liter zou mijn voorkeur zijn.
Bijlagen
whc30x8 1.JPG
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Toch wel verwarrend.. Moet ik stoppen met Boxsim te vertrouwen? Boxsim komt nooit uit wat jullie hier uitkomen.
Het kan natuurlijk zijn dat ik een fout maak, maar een gesloten kast van 70l met een condensator in serie met de + uitgang van de versterker naar de + aansluiting van de driver kan toch niet zo moeilijk zijn?

Onderstaande afbeelding lijkt me in orde, het is een kast van 70l met een condensator van 800uF.
70l-gesloten-800uF.jpg

Als ik nu 140l probeer, met diezelfde condensator, krijg ik een ietwat vreemd resultaat
140l-gesloten-800uF.jpg
Niet eens in de buurt vergeleken met de simulatie van wouter, daar ligt 35Hz al op ~83dB.
Bij mij ligt 35Hz op 78dB, da's toch een merkbaar verschil.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Nou, ik neem boxsim niet serieus in afstemmingen. Leuk voor filtering :D

Hobby HiFi werkt ook altijd met Ajhorn, sinds kort met de vernieuwde versie maar de jaren daarvoor met dezelfde als die ik heb.

Verder is 70 liter niet te simuleren volgens mij aangezien je daarvoor compound nodig hebt. Ik had eerder boxcalc en daarmee kon dat wel. Maakt ook niet uit, ik simuleer in Ajhorn gewoon 2e zo groot gesloten. Volgens mij moet je dan per luidspreker er zo'n condensator voor zetten.

push-pull:Afbeelding
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Opgelet, ik heb maar één driver liggen!

Het is ook de bedoeling er maar 1 te gebruiken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Ach, volume is gratis :-)

Met die Xmax is een gesloten sub slim, maar hoe groter hoe beter de diepgang aangezien anders dreunen voorkomen en diepgang flinke filtering nodig maakt. Bij een plate amp zou ik gaan voor een GHP van va. 100 liter. Basboost lekker laten zitten vooralsnog. Condensator waarde tussen 800 en 1000 uF.

Gaan met die banaan :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door markbakk »

Ik snap niet zo goed waarom je met een plate amp een passieve GHP wil bouwen. In je amp zit vast ook al een HP ingebouwd, de optelsom van dat RC-netwerkje en je (passieve) C tussen eindtrap en lsp wordt volgens mij niet gauw een net filter.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

:roll:

Al jullie voorstellen brengen me een beetje in de war.

Momenteel vind ik de bandpass het beste idee omdat ik dat daarmee lagere frequenties kan weergeven.

GHP is ook wel een goed idee, maar pas vanaf 50Hz zal hij dan tot z'n recht komen.

Ik ga geen plateamp gebruiken, ik gebruik een zelfgemaakte MOSFET versterker die ongeveer 50W kan leveren.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door wouter »

Bandpass is inderdaad prima, moet die bult bij 100 Hz wel even aangepakt worden met EQ of lowpass want anders heb je nog geen diepgang beleving.

GHP kan trouwens ook bij bandpass, kan de gesloten kamer weer kleiner :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Henkjan »

dat is toch wat Tom voorstelde?
forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1519944#p1519944
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ik heb een beetje zitten spelen in Boxsim, alle factoren eens aangepast en gekeken wat ze aan de frequentiekaraktiristiek veranderden.
Ik ben tot volgend resultaat gekomen.
Bandpass-6m8.jpg
Een acceptabel verloop tussen 33Hz en 100Hz.
Het is dus een bandpass met als eerste kamer 60l
Tweede kamer is ook 60l en getuned op 50Hz.
De condensator is 6800uF groot.(geeft dit problemen zo'n grote capaciteit?)

Jammer dat het rendement niet erg hoog is.

82dB(1W)=>85dB(10W)=>86,5dB(50W)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Walt »

6800uF is een enorm grote waarde, lijkt mij niet praktisch. In mijn verzameling heb ik een stel 470uF ruwe elco's van Intertechnik dat is al een grote waarde voor luidspreker techniek, maar zelfs daarvan moet je er dan circa 14 parallel zetten...

Groeten Walter
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door arjank »

Volgens mij hoort deze driver in een Transmissielijn behuizing thuis. Kwa inhoud zit je dan ook zo tussen de 80 en 130 liter maar wel een betere laagweergave.

Boxsim gebruik ik trouwens ook veelvuldig voor het afstemmen van gesloten, ghp en bassreflex kasten. Resultaten komen wat mij betreft zeer goed overeen met mijn meetresultaten.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: Eens iets anders met een Visaton WHC 30X

Bericht door Kiwi »

Ik ben ook bezig met versterkers en ik heb die condensatoren liggen voor voedingen mee te maken, dus ik kan ze gebruiken.

Arjank, waarmee zou ik dat kunnen simuleren? Ik heb dat excel-blad al gebruikt maar die kwam ergens in de 260l uit :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”