Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door RobertD »

Mmm, dat is wel de meest bijzondere reden om een zekering te laten springen zeg. Knap dat je dat hebt gevonden!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Die glazen zekeringen zijn niet luchtledig hoor.Het draadje bij de F-versie zit gewoon klem tussen beide zijden van het dopje en het glas,bij trage aan een kant.Als het glas barst maakt het geen kontakt meer.
Er zijn ook uitvoeringen met een gat midden in het dopje.Draad erdoor en vastgesoldeerd.Als het glas dan barst komt er trek op de draad en knap,door.
Anne
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Hmm, luchtledig of niet, ik maar denken waarom iedere keer dat glaasje geknapt was.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Glaasje teveel misschien? :lol:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nog een vraagje aan de heren dekundigen:

Ik heb Jupiter Beeswax koppelkondensatoren gebruikt. De versterker heeft nu een uur of 10 gespeeld en deze koppelc's beginnen te bollen. Dat is natuurlijk niet goed. Waarin moet ik de oorzaak zoeken?
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Te hoge werkspanning misschien...? Doet me denken aan een scheepsbrand enkele jaren geleden. Er begon iets te sissen en iemand keek me aan en vroeg: Wat gaat er nu gebeuren? Wel, nu gaat ie ontploffen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Ze hebben een rating van 600V bij 85 graden. Het wordt er wel erg heet, maar 400V max. Of wacht, hier moet de " voltageswing" van 100V :? (hoe heet dat nu weer in fatsoenlijk Nederlands) natuurlijk bij...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Lekker laten beetnemen zou ik zeggen.Condensator met bijenwas op 85°C is was de latinisten onder ons een contradictio in terminis zouden noemen :lol: .
Was wordt een papje boven 45°C en smelt rond 65° ,zet er maar een bordje onder O:) .
Doet me denken,wat was was,voor was was was?Voor was was was,was was is 8) .
Wat die 100V zwaai betreft,om die door te geven zit die C er net,dus dat is er aan beide kanten en niet erover :? .
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Als ie ploft kun je naar de WASserette :sure:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nu zit mij de hitteontwikkeling in de versterker goed dwars. Ik heb ondertussen de koppelcondensatoren weer vervangen door iets temperatuurstabielere exemplaren want Anne heeft wel gelijk, ze zijn echt niet gemaakt voor de nu optredende 70 graden in de kast. Voor mij blijft het vreemd dat deze temperatuur optreed. De hitte is afkomstig van de voedingstrafo en deze trafo hoort toch echt bij de kit. Vanwaar die 70 graden denk je dan. Hoogfrequente oscilatie riep mijn vader, loop dat eens na. Horen zou je dat immers niet... Goed plan, maar daarvoor moet ik probes hebben bij mijn scope en er mee leren werken en die dingen zijn helaas niet gratis. Nou is alles te leren, zelfs meten met een scope :mrgreen:

Eerst nog even een ander testje, dacht ik, gewoon ff rekenen: Ik kijk enkel naar de buizen, niet naar de rest van de verliezen. Zet ik de versterker aan met buizen enkel op gloei: Met de KT66's in triode, dan loopt er dus 4*1300mA+2*375mA= 5,950A bij 6,3V = 37,5W en dat is nu ook niet echt spannend en behoorlijk minder dan uitgevoerd met EL34, welke een gloeistroom hebben van 1,5A. Eens testen zonder buizen en daarna met de buizen enkel op gloei.

Komt de hoogspanning erbij, en staat de biasstroom ingesteld op 56mA voor de KT66 (dat is eveneens minder dan voor de EL34 (69mA)): 56mA*4=224mA bij 380V+25V= 91W (tegen de 112W met EL34). De E88CC verstoken zowat niets maar voor het idee: 2W ongeveer. Dus totaal trekken de buizen een 131W. (Au!!! met 2*8W muziekvermogen is het rendement 12%... :shock: )

Maar 131W aan 230V geeft mij nog geen 0,57A... Dat is niet echt heftig zou je zeggen. Nu is het rendement van een generieke rinkkerntrafo een 90% of meer. Dat zou dus betekenen dat ik dus een extra 15W opneem aan "warmte in de trafo". Nu heb ik even geen thermische waarde van een ringkerntrafo van dit type maar toch: Wil ik 70 graden hitte ontwikkelen met de voedingstrafo (naast de 131W voor de versterker), dan heb ik wel ietsie meer aan stroom nodig dan de 0,63A. Conclusie, er is iets aan de hand...

Hoe lek is deze redenering???
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

In de primer...
Bijlagen
DSC_0313a.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Barry2001 »

Uhh, hij was toch al gespoten? En is het aluminium ofzo, het materiaal?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Hij was zeer lelijk zwart gespoten en 2 verhuizingen hadden hem redelijk toegetakeld. Nu heb ik de kast geschuurd, de gaten voor de KT66 geschikt gemaakt en de deukjes met op verzinkt materiaal hechtende plamuur behandeld (de kast is uit staal en ook nog eens verzinkt geweest) en dan moet er een speciale primer op... anders komt de lak er zo weer af. Helaas...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Barry2001 »

Je pakt het 'grondig' aan in elk geval, ziet er goed uit. Welke lak ga je gebruiken?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Miniwatt »

Niet dat het er direkt iets mee te maken heeft, maar ik heb ook eens iets dergelijks gehad met een VdV-trafo. Wel een simpeler uitvoering die volgens mij bij een andere wikkelaar vandaan komt: een POW-80. Ik ging daarmee een gitaarversterker bouwen dus qua 'verbruik' ruimschoots binnen specs. En dat ding werd LOEIheet!! :o Daar kon je echt een ei op bakken.
Menno wilde hem doormeten en er bleek een sluiting in te zitten! Gewoon omgeruild :D

Jij volgt toch die cursus bij Menno? Neem hem ook eens mee, dan wordt het vast snel opgelost.

Succes.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Heb je hem ook al getest met de EL34's in plaats van de KT66? Ik bedoel wordt ie dan net zo heet of is de temperatuur dan dragelijker ondanks het hogere stroomverbruik van de 34's? Als dat ook het geval is, kun je de buizen in ieder geval uitschakelen als dader.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Lak... Nu had ik zwart metallic meegenomen maar deze lichte kleur bevald mij prima. Busje verf omruilen wellicht. Het is overigens een merkloze autolak oplossing. Scheelde toch behoorlijk wat euro's.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Ja kan Menno eens vragen... De trainingen die nu lopen hebben minder mijn interesse, maar wellicht als de voorversterkertrappen aan bod komen. De trafo net even doorgemeten maar kan daar niets aan vinden. De setjes wikkelingen zijn geisoleerd van elkaar en hebben dus ook een oneindige weerstand en een enkele wikkeling bekeken, die zijn netjes 0 ohm of daaromheen. 0 dus...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nog een plaatje, zwart metallic of zilver metallic. Wat een keuze...
Bijlagen
DSC_0333a.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Barry2001 »

Probleem met zwart is dat je er ook alles op ziet, vingerafdruk, stofjes enzo, Kun je niet beide doen, die trafokappen zwart en de rest grijs, of grijs metallic? Ben daar zelf nogal gecharmeerd van, breekt wat meer dan 1 kleur. Je moet er nog wel ff tegenaan kijken waarschijnlijk :mrgreen: Of zelfs de trafokappen een opvallende kleur, ben dat zelf ook nog eens van plan.
Bijlagen
IMG_2751.JPG
IMG_2751.JPG (22.61 KiB) 268 keer bekeken
IMG_2763.JPG
IMG_2763.JPG (29.99 KiB) 268 keer bekeken
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Het wordt zilver metallic, met een extra blanke glanslaklaag. Dat smoelt zo mooi... :mrgreen:

De zwart metallic is weer in de FixIt en de trafo's al gespoten. Heerlijk windstil weer en geen stuifmeel meer... Meters maken :mrgreen:

(ff tegenaan kijken... :oops: wat moet ik dan met deze aanwinsten, gaat immers niet passen... :sure: )
Bijlagen
DSC_0335a.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Ziet er idd mooi glanzend uit :D ,maar met zwart raak je meer warmte kwijt :-s .
Dat het in een gesloten kast (onderkant open helpt niet,warmte stijgt) nogal heet wordt is geen wonder.
Ik zou de voedingstrafo niet plat tegen de kant zetten,iets vrij laten,en veel verluchtingsgaten er boven en ook van onder zodat er veel lucht langs kan.
Om te weten of ie oscilleert,gewoon wisselspanning op de LS meten.Er mag niks zijn zonder geluid anders is het mis.
Nou ja,niks,er is altijd wel iets van brom en ruis maar om dat te merken moet het al een gevoelige meter zijn.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Het heet worden van de trafo komt me eigenlijk bekend voor Porcino: de Bocama/Lafayette LA224 heeft er veel ook last van. Omdat jouw bouwpakket jaren op de zolder heeft gezworven kan het misschien zijn dat de trafo ooit ontworpen is voor 220 Volt in plaats van de nu gebruikte 240 (of is het nu 230?). Bij de Bocama is dit een veel gehoord probleem, je kunt er wel een ei op bakken! :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Barry2001 »

Porcino schreef:
Het wordt zilver metallic, met een extra blanke glanslaklaag. Dat smoelt zo mooi... :mrgreen:

De zwart metallic is weer in de FixIt en de trafo's al gespoten. Heerlijk windstil weer en geen stuifmeel meer... Meters maken :mrgreen:

(ff tegenaan kijken... :oops: wat moet ik dan met deze aanwinsten, gaat immers niet passen... :sure: )
Geen stuifmeel meer? Waar woont jou huis :mrgreen: alles ziet hier geel van de stuifmeel. Lijkt wel 'the red weed' uit War of the Worlds, maar dan geel. Of zoiets :D

Maar warm worden heb ik met de KT88 ook gehad. Uiteindelijk heb ik gaten in de trafokap gemaakt (is nog te zien op de foto hiervoor), en is er bij AE een nieuwe trafo gewikkeld, alhoewel dat niet heel veel uithaalde. De temperatuur is nu binnen de perken, de versterker staat nu nog steeds dagelijks aan en komt niet meer boven de 55degC, gemeten met een IR thermometer, heb het zowel op het blik als wikkelingen gemeten.

Maar inderdaad, Anne heeft een punt, er zitten nergens gaten in zodat de lucht kan doorstromen, gaten maken zal zeker helpen.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nou, even doordenken: De kast is eigenlijk aan de krappe kant en de voedingstrafo te heet. Conclusie: Los kastje voor de voedingstrafo. Daar de voedingstrafo 6A op de 6,3V gloei aankan en 0,6A op de hoogspanning, wordt deze ook wel fors belast. Wellicht gewoon een extra gloeitrafo erbij. Heb nog wel een ouwe Amroh liggen denk ik. Edit: P120 is helaas maar 3A...

Kan de kast ook weer orgineel dicht en heb ik de voeding mooi bij de versterker weg. Van de nood een deugd maken heet dat. Mooie connector heb ik nog wel liggen (6 pools Dikke Lemo voor 3000V AC/DC)...
Plaats reactie