Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Chris_T »

Zou ik dan zoveel mazzel hebben met mijn modulen? (heb de versie met digitaal in)

Ik ben regelmatig vergeten het zaakje eerst op standby te zetten en gewoon de netspanning eraf gezet. Daarmee nooit problemen gehad met filterinstellingen die verdwijnen of harde plops.
Alleen kleine tikjes zijn hoorbaar.
Een knal door mijn luidsprekers komt bij mij alleen voor wanneer ik de netspanning, na het afzetten, direct er weer opgooi.

Moet er wel bij vermelden dat ik nog een passieve filter ertussen heb zitten, misschien dat die wat inschakelpieken blokkeert?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Het is mij vorige keer gebeurd toen de Nuon even tijdelijk een middagje onaangekondigd overging van 230V naar 0V. Doen ze een paar keer per jaar, waarom weet ik ook niet :?

Overigens gebruik ik hem in stereo met een passief filter. Dus nieuwe tweets valt gelukkig mee. Maar goed, is toch een bug in de software en mag niet gebeuren.
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Pjotr schreef:
Hoi Spreker,

Mooi dat het gelukt is. En hoe is het met aan en uitzetten? Bij mij vallen af en toe de filter instellingen er pardoes uit als je de netspanning er af haalt. Kun je opnieuw de laptop er aan hangen :|
Dat lees ik vaker op dit forum. Eerst standby en dan netspanning er af zou goed moeten gaan.
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

L_Spreker schreef:
Inmiddels heb ik een(1) AS2.100 binnen en die een paar uur gekoppeld gehad.

Concreet: Het automatisch aanschakelen van de AS2.100 ging het om. Daar ga ik mij de komende tijd in verdiepen. Vreemd dat het er nog niet in zit, want ik kom de vraag heel veel tegen. er is dus zeker behoefte aan.

Er zijn dus twee oplossingen mogelijk:
1 - Een relais of electronica die het aan uit knopje simuleert
2 - De unit in slave-mode zetten en 5V op de USB

Aangezien ik een stereo setup heb, kan ik mi de module niet in slave mode zetten. Deze optie vervalt dan. @Mathhijs, kun je dit bevestigen?

In mijn geval wordt het dus optie 1. Frank van Hypex gaf aan dat het gaat om een pull-up die naar ground getrokken moet worden.
Mijn vraag aan Frank/Matthijs: Is dit een TTL ingang of iets anders? Toevallig ook bekend op welke pin(nen) van de connector het drukknopje zit?
Hoi, wat jij zegt klopt, deze twee opties zijn er.
De knoppen zitten inderdaad op een TTL Input van de microcontroller aangesloten. Op connector J5 van de AS2 en JP1 op het control bordje is het pin 2, pin 1 is ground.
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Inmiddels heb ik 4 basis ontwerpjes, allemaal galvanisch gescheiden. Om de juiste componenten keuze te kunnen maken wil ik weten hoe lang het pulsje naar ground minimaal moet duren. Zijn er ergens specs van de uProc te vinden?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door SSassen »

Als ik twee stuks AS2.100 gebruik en deze via SPDIF aansluit (dus GEEN analoge input), kan ik dan willekeurig van iedere AS2.100 de sub out gebruiken en geven deze ieder hetzelfde signaal uit, of moet ik dat expliciet zo configureren? Daarmee samenhangend, is het ook mogelijk om iedere sub out anders te configureren, d.w.z. zodat beide ingangen een niet identiek signaal geven?

Het kan namelijk zo verkeren dat de ene AS2.100 zich fysiek in de ruimte dichter bij de sub bevindt en dat het dus logischer is om daarvan de sub out te gebruiken. Ook zou het prettig wezen om bij het gebruik van twee subs die zich ieder op een fysiek andere plek bevinden de respons recht te trekken op de luisterplek door twee verschillende sub out signalen uit te sturen via de AS2.100.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

SSassen schreef:
Als ik twee stuks AS2.100 gebruik en deze via SPDIF aansluit (dus GEEN analoge input), kan ik dan willekeurig van iedere AS2.100 de sub out gebruiken en geven deze ieder hetzelfde signaal uit, of moet ik dat expliciet zo configureren? Daarmee samenhangend, is het ook mogelijk om iedere sub out anders te configureren, d.w.z. zodat beide ingangen een niet identiek signaal geven?

Het kan namelijk zo verkeren dat de ene AS2.100 zich fysiek in de ruimte dichter bij de sub bevindt en dat het dus logischer is om daarvan de sub out te gebruiken. Ook zou het prettig wezen om bij het gebruik van twee subs die zich ieder op een fysiek andere plek bevinden de respons recht te trekken op de luisterplek door twee verschillende sub out signalen uit te sturen via de AS2.100.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Dit kan inderdaad. In het control panel kan je selecteren of de subout Links, Rechts of Links+Rechts gebruikt als source.
Let er wel op dat dit vanuit de master wordt bedient, dit betekend dat wanneer master sub-out op Links staat dat de slave dan Rechts doet en vice versa. Bij Links+Rechts is het natuurlijk gelijk voor master en slave.

De sub-out gaat ook door de DSP en heeft de beschikking over 6 biquads. Omdat we er vanuit zijn gegaan dat de Sub in 95% van de toepassingen achter de rest staat is het niet mogelijk om op de sub-out delay toe te voegen. Dit heeft ook te maken met de beperkte delay mogelijkheden van de DSP.


p.s. Ditzelfde kan natuurlijk ook met Analoog alleen dan moet dus in het geval van Links+Rechts wel het signaal van beide naar de desbetreffende module(-s) ( zonder source is het onmogelijk om hem te gebruiken :wink: , maar das logisch)

Edit n.a.v. Sander. Moet inderdaad anderom zijn O:)
Laatst gewijzigd door Hypex_support op vr 25 mar 2011, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door SSassen »

Matthijs_Hypex schreef:
... De sub-out gaat ook door de DSP en heeft de beschikking over 6 biquads. Omdat we er vanuit zijn gegaan dat de Sub in 95% van de toepassingen voor de rest staat is het niet mogelijk om op de sub-out delay toe te voegen. Dit heeft ook te maken met de beperkte delay mogelijkheden van de DSP
Bedoel je misschien iets anders? Je geeft aan dat er geen delay mogelijk is op de sub maar deze mogelijkheid is er uiteraard wel op de andere twee uitgangen. Als de sub achter de hoofdluidsprekers staat heb je geen probleem omdat de hoofdluidsprekers nu gewoon van een delay kunnen worden voorzien, staat de sub vóór de hoofdluidsprekers dan heb je een probleem, de sub zou nu namelijk een delay moeten krijgen en je geeft aan dat dit niet kan. Dat klopt niet met wat je hierboven schrijft :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Tijdje terug al aangegeven dat ik 4 ontwerpjes had voor het inschakelcircuit. Hierbij post ik het concept ontwerp waar ik het eerst mee aan de slag ga plus een korte uitleg van het circuit.
Inschakelcircuit
Inschakelcircuit
Mijn voorversterker geeft een 24V signaal af. Dit is weergegeven als een spanningsbron. Deze spanningsbron is niet ideaal, want er zit een weerstand in serie met de bron.
Om alleen de aan- en uit-schakelpuls er uit te filteren is er van de ingang gezien eerst een RC-hoogdoorlaatfilter. De juiste R en C moeten nog proefondervindelijk vastgesteld worden. Omdat er positieve pulsen nodig zijn voor de rest van de schakeling worden de pulsen gelijkgericht met een brugschakeling. De gelijkgerichte puls gaat door een optocoupler, zodat er een galvanische scheiding is. Ik wil niet op een andere wijze dan via de signaalkabel een elektrische verbinding tussen voor- en eind-versterker hebben.
De optocoupler zal bij een positieve puls de opencollector op punt 2 van de connector naar ground trekken. Het weerstandje in serie met de lichtdiode van de optocoupler is waarschijnlijk niet nodig, maar voor de zekerheid zit deze er nu nog wel in.

De optocoupler komt parallel aan de gewone drukknop. Reden, mocht door een storing de AS2.100 uit gaan terwijl de voorversterker aan is dan is het circuit niet meer in sync. Met de gewone knop krijg ik de eindversterker weer in sync. Met een ingewikkelder circuit zou ik dat wel weer op kunnen lossen, maar ik wil ff eenvoudig beginnen.

De schakeling heeft ook als voordeel dat wanneer Hypex eea aanpast en dat de versterker aangaat bij bv een low op punt 2 en aanblijft zolang punt 2 low is, ik het schakelingetje heel eenvoudig aan kan passen.

Deze schakeling is dus alleen te gebruiken als de As2.100 in stand-by staat. In een later stadium wil ik eens nadenken hoe ik eea kan maken, zodat de versterker helemaal uit kan.

Zodra het werkt, en ik waardes in de tekening kan plaatsen komt er een update. Door drukte kan dat wel ff een weekje duren. Tot die tijd is het conceptueel en zodanig dat het bij mij in mijn situatie waarschijnlijk gaat werken. Het is zeker niet bedoelt als generieke oplossing voor iedereen.

Aanvulling 1/4/2011 - De AS2.100 gaat aan zodra de drukknop na het indrukken losgelaten wordt. Hij gaat echter uit zodra de knop ingedrukt wordt. Dit heeft als groot voordeel dat eea wel te combineren valt met het afschakelen van de 230V. Immers het schakelsignaal komt gelijk met het afschakelen van de 230V. 230V afschakelen zal met een relais gebeuren die veel trager is dan het optocouplercircuit. Bovendien zullen de voedingselco's ook niet direct leeg zijn.
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Sinds gisteren hebben we de nieuwe firmware voor de AS2.100 online staan, versie 2.2.

Veranderingen en verbeteringen in de firmware:
- Input selectie dmv afstandsbediening toegevoegd, prog up en down worden gebruikt om van ingangskanaal te wisselen.
- DTS-audio detectie, wanneer een niet SPDIF formaat audio wordt aangeboden wordt de AS2.100 ge-mute.
- Slave-opstarten verbeterd, voorheen ging de slave soms pas na de tweede keer mee aan met de Master.

Vranderingen en verbeteringen in Hypex Filter Design software:
- Menubalk aangepast, control panel en Filter desing gelijk getrokken
- Copy paste functie aangepast, Copy kopieert de instellingen van het kanaal en paste plakt het kanaal. Voorheen was alleen from en to other channel mogelijk
- Kleine opties toegevoegd zoals print graph voor het uitprinten van je gemaakte filterresponse.
- Error afhandeling wanneer er geen internet verbinding is.

De firmware is te downloaden op:
http://www.hypex.nl
&
http://www.hypexshop.com
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Vraag:

Allereerst hartelijk dank voor de update/upgrade. Mooi hoe dat bij Hypex allemaal gaat!

Gisteravond bij het knutselen (zie hier boven) raakte ik de volume knoppen aan, waardoor mijn volume-instelling niet meer klopt. Helaas had ik de instelling niet opgeschreven. De instelling zal ik best weer goed krijgen, maar het zette mij aan het denken. Ik gebruik een voorversterker en heb de volume-instelling, nadat alles ingesteld is, daarna helemaal niet meer nodig. Kan dat ergens ingesteld worden? Zo niet is er een andere methode te bedenken ( buiten vastleggen van de waarde) ?

groet,
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

L_Spreker schreef:
Gisteravond bij het knutselen (zie hier boven) raakte ik de volume knoppen aan, waardoor mijn volume-instelling niet meer klopt. [...] Ik gebruik een voorversterker en heb de volume-instelling, nadat alles ingesteld is, daarna helemaal niet meer nodig. Kan dat ergens ingesteld worden? Zo niet is er een andere methode te bedenken ( buiten vastleggen van de waarde) ?
Ik gebruik de paneeltjes met volume knoppen alleen met de remote. En dan nog alleen achter speakerdoek. Ik raak de knopjes gewoon niet meer aan :roll:

Zou idd handig zijn als je de waarde kunt vastprikken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Volume knopjes er af halen? Die zitten simpelweg op de schakelaartjes geklikt.
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Pjotr schreef:
Volume knopjes er af halen? Die zitten simpelweg op de schakelaartjes geklikt.
Peter, goed idee! Ga ik naar kijken.

Ondertussen speel ik ook al een aantal dagen met het inschakelcircuit en tot nu toe werkt dat prima.
inschakelcircuit AS2-100.gif
De waardes zijn praktisch bepaald, dus voor iedereen verschillend en afhankelijk van de ingangsspanning. De ingangsspanning moet minimaal 5V zijn in verband met de spanning over de diodes.

Ruud
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Zit nu een paar dagen te klooien met de AS2.100. Ik heb echter problemen met de USB poort en kan alleen contact maken als ik de plate amp eerst uit zet met het netknopje en daarna weer aan. Als het loopt dan communiceert het wel. Als ik klaar ben kan ik USB nergens anders meer voor gebruiken en moet ik de PC opnieuw opstarten om de USB poort weer te kunnen gebruiken. Ik kan dan ook niet meer opnieuw contact met de AS2.100 maken zonder de PC te resetten. Nou ja opstarten? Hard resetten want Windows wil dan ook niet meer normaal afsluiten en blijft hangen :cry:

Meer mensen dergelijke problemen ondervonden?

B.t.w. Ik gebruik de laatste firmware:V2.2 en de laatste filter designer die op de site van Hypex te downloaden is.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef:
Meer mensen dergelijke problemen ondervonden?
Ja, ik. Alhoewel die van mij nog draaien op een firmware van vorig jaar. Dit had ik zowel met een virtual machine als met een fysieke pc.
Het geluk is dat je het maar een paar keer nodig hebt en er dan van af blijft.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

OK, het zit dus nog steeds in de laatste software :( :-& Het meest ergerlijke vind ik nog dat je de PC niet meer normaal kunt afsluiten en hard moet restten. Lijkt wel of de USB niet netjes afgehandeld en vrijgegeven wordt.

Hypex zet er eens programmeur aan die wat van USB handlers weet.
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Ik ken dit niet, maar ik gebruik 2.1 nog....
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
OK, het zit dus nog steeds in de laatste software :( :-& Het meest ergerlijke vind ik nog dat je de PC niet meer normaal kunt afsluiten en hard moet restten. Lijkt wel of de USB niet netjes afgehandeld en vrijgegeven wordt.

Hypex zet er eens programmeur aan die wat van USB handlers weet.
Niet flauw bedoeld, maar jij gebruikt toch nog iets van windows 98 of 2000, meen ik me te herinneren. Heeft het daar niets mee te maken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Niet flauw bedoeld, maar jij gebruikt toch nog iets van windows 98 of 2000, meen ik me te herinneren. Heeft het daar niets mee te maken?
Nee XP pro en zowel op de Desktop PC als op de Laptop gebeurt dit. Als ik Filterdesigner opstart zonder de AS2.100 er aan geeft het geen probleem met het afsluiten van XP. Zou overigens ook goed moeten werken met W2K, dat verschilt fundamenteel niet van XP.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Ik heb dit probleem nog niet gehad, met XP SP3. Ik ben ook nog niet de filterinstellingen kwijtgeraakt door van netstroom af te halen.

Ik heb eergisteren de firmware update gedaan, zonder problemen. Sindsdien ook geen rare zaken. Zeer tevreden. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Het zit m.i. ook niet in de firmware maar in Filter designer op de PC die de USB poort niet goed vrij geeft met afsluiten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hsmeets »

Paar vraagjes voor de AS2.100 experts.....

Met de digitale module optie met USB muziek aansluiting, wordt de AS2.100 dan als externe geluidskaart herkent die zonder verdere hypex specifieke drivers werkt?

Omdat een losse DSP (nog) niet beschikbaar is, zou ik 2 AS2.100's in 1 kast(je) willen zetten en ze dus van hun originele backplane afhalen: de PCB's en de aansluitingen op de backplane (220v, aan/uit schakelaar, line in, sp/dif, etc etc) zijn die via kabels/stekkers aangesloten op de PCB of zijn die direct op de PCB gesoldeerd?

Dank,

Huib
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef:
........... zijn die via kabels/stekkers aangesloten op de PCB of zijn die direct op de PCB gesoldeerd?

Dank,

Huib
Secundaire kant van de trafo via kabels en stekkers aangesloten, de 230V kant is gesoldeerd. De speaker aansluitingen zitten met schroefblokjes waar je zelf een draad in kan schroeven. Zie hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1526611

Minste werk is de complete backplate in tact te laten en er een (langwerpige) kast voor te maken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef:
Met de digitale module optie met USB muziek aansluiting, wordt de AS2.100 dan als externe geluidskaart herkent die zonder verdere hypex specifieke drivers werkt?
ja
Plaats reactie