Teac vrds10SE

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Teac vrds10SE

Bericht door Penguin »

Ik was het helemaal zat met die chinese cdspeler.
Heb de stoute schoenen aangetrokken en ben naar een goede 2de hands zaak geweest.
En zowaar ik vond er een Teac vrds10SE voor een prikkie :P
Kon het niet laten moest de binnenkant ook even zien.
Net alsof je een vette auto koopt wil je ook onder de motorkap kijken wat je nou eigenlijk gekocht hebt 8)
En ik weet dat er mensen zijn die deze machines te analytisch vinden klinken, mij een biet, daar zijn meningen voor.
Foto`s spreken voor zich.

Het sublieme loopwerk is ook toppie
Beter oud en goed dan nieuw en niet naar je zin
Bijlagen
DSCN1950.JPG
DSCN1948.JPG
DSCN1951.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Teac vrds10SE

Bericht door richard »

Penguin schreef:
En ik weet dat er mensen zijn die deze machines te analytisch vinden klinken, mij een biet, daar zijn meningen voor.
Wat vind je er dan zelf van?

Hij is wel degelijk gebouwd, maar wat ik er van gehoord heb behoor ik toch wel een beetje bij de door jou genoemde 'mensen'.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Teac vrds10SE

Bericht door Penguin »

richard schreef:
Penguin schreef:
En ik weet dat er mensen zijn die deze machines te analytisch vinden klinken, mij een biet, daar zijn meningen voor.
Wat vind je er dan zelf van?

Hij is wel degelijk gebouwd, maar wat ik er van gehoord heb behoor ik toch wel een beetje bij de door jou genoemde 'mensen'.
Ik viel wel op deze ja.
Je zou hem ook eens kunnen beluisteren dan van horen en zeggen af te gaan, toch :P
Ik bedoel hier niets mee niet de intentie dat te willen.
echh ja er is zo veel verschillen in apparatuur dus daarom is de hobby ook zo leuk, niet waar? :)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Cool! Ik heb een vrds 20, gebruik hem als loopwerk, jij als stand-alone spelert?

Heb nog een kleine tip voor je: stop de ruimte onder de printplaten vol met zakjes zand (ja, klinkt raar..)
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Zijn dat Philips DAC's in dat ding?
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Ja maar mij viel nog meer op, waarom ze nou in zo`n mooi apparaat mute torren gebruiken.
Die leggen er nu dus uit, wat een enorm verschil en kost niets :P
Teac loopt op een klok van 16,9...Mhz inderdaad op een TDA1547
Met wel wat te oude type opamps.
Dus dit wordt een bak voor het loopwerk en dan een toffe DAC gaan bouwen.
Denk die van tentlab of thri.. dinges ben hem even kwijt
Het loopwerk vind ik nog steeds erg mooi cd clamp heeft wel wat.

Zakjes zand ja kan het nog zwaarder maken, ik zou het niet doen na verloop kunnen ze lek raken met gevolg zand in je loopwerk daar vind hem iets te voor, denk meer aan loodbitumen binnenkant bodem
Zelfs de kap eraf halen is al een job zeg 13 schoeven + die staalplaat onder de kap 5 st

Heb ook direct het kristal van de klok vastgelijmt met lijnpistool.
Die kon ik eerst nog op de print bewegen.
Dat geeft ook veel rust in het geluidsbeeld.
De 20 veel verschillen?

Ik heb nu ook het schema van het analoge gedeelte DAC en opamps stuk

Veel leuke tips etc heb ik hier vanmiddag tegen gelopen mute torren wist ik en andere weer niet 8)
http://www.audio.nl/tips.htm
Bijlagen
Kopie van mute torrenTeac_vrds10se.gif
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat ziet er toch eigenlijk best wel netjes uit zo. Jammer dat die opamps geen standaard exemplaren zijn, anders kon je daar nog het een en ander aan tweaken. Verder lijkt me dat er weinig mis is aan dit ding eigenlijk :)
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Opamps het is mogelijk maar een actief filter met buis kan wat meer analoog klinken, ze zeggen dat dat voornamelijk met 2de harmonischen te maken heeft die de buis produceerd.
Er bestaan toch wel goede DAC`s die met een betere klok werken, op DIY basis.
Ik zeg niet dat het de slechtste opamps zijn, velen klinken wat kil.
Tja ik ben een buis liefhebber waarom geen DAC op buis gebaseerd? :D
Jawel de opamps zijn te tweaken, alleen de site waar ik dit vond is van een pool.
Ken helaas geen pools maar kan wel zien dat deze pool zelfs adapterplaatjes heeft gemaakt om de behuizing te veranderen
Van dmp8 behuizing naar dip8 b.v. zie originele foto en daaronder de tweak foto
nog even verder zoeken wellicht vind ik gegevens van deze DIY-er
Bijlagen
opamps verschil.JPG
Laatst gewijzigd door Penguin op do 28 feb 2008, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Penguin schreef:
Opamps het is mogelijk maar een actief filter met buis kan wat meer analoog klinken, ze zeggen dat dat voornamelijk met 2de harmonischen te maken heeft die de buis produceerd.
Tja, wat is beter: marginaal 2e orde vervorming, of onhoorbaar weinig 3e orde? 'T is dus waar je voor kiest...

Als je toch een nieuwe DAC wil maken, Laat dan de Teac zoals ie is en maak een externe DAC.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Als je toch een nieuwe DAC wil maken, Laat dan de Teac zoals ie is en maak een externe DAC.
Ik denk ook dat dat het beste is en filteren kan ook met een 3e orde met buis toch? :wink:
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

sorry dat ik even het topic steel maar ik heb ook een vrds 20 en de analoge uitgang blijkt veel weg te hebben van de 10.(mogelijks het zelfde)
de mute torren zitten op een klein printje onder het analoge bord als ik het goed heb.heeft dit geen nadeel deze te verwijderen en moeten daar geen relais voor in de plaats?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

audioot schreef:
sorry dat ik even het topic steel maar ik heb ook een vrds 20 en de analoge uitgang blijkt veel weg te hebben van de 10.(mogelijks het zelfde)
de mute torren zitten op een klein printje onder het analoge bord als ik het goed heb.heeft dit geen nadeel deze te verwijderen en moeten daar geen relais voor in de plaats?
mvg
audioot
maak eens een foto close up ervan ik heb een afbeelding van de vrds10 uiteraard, maar misschien is er veel overeenkomst.
Er zit achter de uitgang vande opamp ook een c`tje naar massa, lekker laten zitten ontkoppelt lekker het HF eruit C132 en c232
je kan de koperbaantjes volgen en terug gaan richting opamps meestal zitten er ook weerstandjes in serie met de uitgang van de opamp
hier boven in mijn post zie je een deel van het schema.
Bijlagen
DSCN1962.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Penguin schreef:
Zakjes zand ja kan het nog zwaarder maken, ik zou het niet doen na verloop kunnen ze lek raken met gevolg zand in je loopwerk daar vind hem iets te voor, denk meer aan loodbitumen binnenkant bodem
Zelfs de kap eraf halen is al een job zeg 13 schoeven + die staalplaat onder de kap 5 st

De 20 veel verschillen?
Mwah, ziet er zo allemaal aardig hetzelfde uit, alleen is de 20 uit elkaar halen een kwestie van een vrije dag nemen :lol: Drie lagen koper over elkaar heen :o Dat had ik nog niet eerder gezien..
Ik weet niet hoe weinig die 10 weegt of dat jij misschien bodybuilder bent en voor de lol ermee jongleert, maar de spelert staat bij mij gewoon op het rek, dus bang dat die zakjes kapot gaan ben ik niet :wink:
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

oke eigenlijk als alles met rust staat kan het geen kwaad ... :)
kyrill
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 16:35
Locatie: Den haag

Bericht door kyrill »

hoi

Ik wens je veel luisterplezier met je TEAC

Als ik je een tip kan geven, probeer zo snel mogelijk een origineel lasertje te krijgen als back up. Het verhaal schijnt dat Sony ze toen leverde met een lens van glas maar dat de nieuwe van Sony ( met plastic lens) niet geheel "compatible zijn.

je kan dan ( met de nieuwe laser ) verschijnselen krijgen van, stukjes nummer over slaan en uiteindelijk erger.

de Teac wordt geluidsmatig een VEEL BETER apparaat met een precisie klok met eigen gestabiliseerde voeding
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Als ik je een tip kan geven, probeer zo snel mogelijk een origineel lasertje te krijgen als back up. Het verhaal schijnt dat Sony ze toen leverde met een lens van glas maar dat de nieuwe van Sony ( met plastic lens) niet geheel "compatible zijn.
Zo dat wist ik nog niet , denk dat ik direct ga kijken voor een spare lens

Thx
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Teac vrds10SE

Bericht door Penguin »

Anno 2011 het is over met de nieuwe lasers

Sony heeft de KSS151A .... zitten in de meeste teac`s de brui aan gegeven ze maken ze niet meer nieuw.
Heb nu een 2de machine gekocht een sony spelertje met nog een KSS151A erin .
Dit wordt de donor laser voor de teac :mrgreen:

Ik kwam nog 3 lasers tegenop het net.

1x 2de hands 159$
2x nieuw waarvan 1 voor 650$ en nog een ander die maakte het echt bont 1150$ :lagge:

ah ja mensen trappen er gewoon in he`

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=sony+k ... 97.c0.m627



Idioterie koop gewoon een 2de hands sony of een denon of een 3 tal keuze akai daar zitten ze nog in en vaak voor een prikkie te koop.
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Teac vrds10SE

Bericht door Bart0l0meus »

Grappig dat er krimpkous om de laatste elco's zit. Zou dit door Teac zelf zijn gedaan?
Heb namelijk al vaker gehoord dat ze hierdoor beter klinken, maar in hoeverre dit werkelijk is durf ik niet te zeggen.
Maar het blijven prachtige mooie cd-spelers om te zien!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Teac vrds10SE

Bericht door ray5150 »

Bart0l0meus schreef:
Grappig dat er krimpkous om de laatste elco's zit. Zou dit door Teac zelf zijn gedaan?
Heb namelijk al vaker gehoord dat ze hierdoor beter klinken,
Wat denk je zelf?
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Teac vrds10SE

Bericht door Penguin »

zit eerst nog koper-folie onder daarover zit krimpkous inderdaad.
Denk iets van zekerheid m.b.t. op hf van de dac?
Who know`s dac is toch niet meer van deze tijd
nuttyhifi
Berichten: 129
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 0:18

Re: Teac vrds10SE

Bericht door nuttyhifi »

Ik heb zelf een v Medevoort cd 222 (omgebouwde Teac vdrs 7).
Bij deze zijn de eind opamps vervangen door printplaatjes met gewone opamps erop verder kan ik eigenlijk weinig mods ontdekken maar haal hem nog wel eens een keer uit elkaar. Ik zal dit draadje dan ook goed volgen.
Trouwens het gele tandwiel van de laser mist een paar tandjes heeft er iemand een idee waar deze verkrijgbaar zijn ?

@penguin heb je geprobeerd de poolse site te openen via google translate ?
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Teac vrds10SE

Bericht door Penguin »

@nuttyhifi
@penguin heb je geprobeerd de poolse site te openen via google translate ?
:rock: yep :lol:

onderdelen ... wellicht Ebay
of een donor speler erbij O:)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Teac vrds10SE

Bericht door ray5150 »

Penguin schreef:
Anno 2011 het is over met de nieuwe lasers

Sony heeft de KSS151A .... zitten in de meeste teac`s de brui aan gegeven ze maken ze niet meer nieuw.
Heb nu een 2de machine gekocht een sony spelertje met nog een KSS151A erin .
Dit wordt de donor laser voor de teac :mrgreen:

Ik kwam nog 3 lasers tegenop het net.

1x 2de hands 159$
2x nieuw waarvan 1 voor 650$ en nog een ander die maakte het echt bont 1150$ :lagge:

ah ja mensen trappen er gewoon in he`

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=sony+k ... 97.c0.m627



Idioterie koop gewoon een 2de hands sony of een denon of een 3 tal keuze akai daar zitten ze nog in en vaak voor een prikkie te koop.
Daar heb ik gelukkig geen last van...Heb hier nog genoeg CD rom spelers liggen om de eerste 10 jaar mee vooruit te kunnen... :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: Teac vrds10SE

Bericht door Penguin »

ray5150 schreef:
Penguin schreef:
Anno 2011 het is over met de nieuwe lasers

Sony heeft de KSS151A .... zitten in de meeste teac`s de brui aan gegeven ze maken ze niet meer nieuw.
Heb nu een 2de machine gekocht een sony spelertje met nog een KSS151A erin .
Dit wordt de donor laser voor de teac :mrgreen:

Ik kwam nog 3 lasers tegenop het net.

1x 2de hands 159$
2x nieuw waarvan 1 voor 650$ en nog een ander die maakte het echt bont 1150$ :lagge:

ah ja mensen trappen er gewoon in he`

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=sony+k ... 97.c0.m627



Idioterie koop gewoon een 2de hands sony of een denon of een 3 tal keuze akai daar zitten ze nog in en vaak voor een prikkie te koop.
Daar heb ik gelukkig geen last van...Heb hier nog genoeg CD rom spelers liggen om de eerste 10 jaar mee vooruit te kunnen... :D :mrgreen:
:lol: maar niet met een KSS151A er in :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Teac vrds10SE

Bericht door ray5150 »

Penguin schreef:
:lol: maar niet met een KSS151A er in :wink:
Alsof of dat iets uitmaakt. komt er bij zo'n kop dan een 1 of 0 anders uit dan een uitgelezen 1 of 0 van de laserkop van een CD-Rom speler ?
Lijkt mij van niet.

En dan nog. de laserkop van een CD rom speler is geschikt voor veel hogere snelheden en datadoorvoer dan een kop van een laser uit een cd speler.
De snelheden die staan aangegeven op een CD rom speler (of brander, of DVD rom speler) zijn gerelateerd aan het single speed uitlezen van een audio CD. Dus een CD Rom speler die op 8x draait (en maximaal 24 X aankan) doet het klusje nog op z'n sloffen.... :wink:

Het is gewoon een onderdeel van het geheel. voeding, foutcorrectie, DA conversie en dergelijke zijn net zo belangrijk.
Plaats reactie