ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
SSassen schreef:
Als argument tegen de losse DSP in een kast en dan een aantal kasten met versterkers erbij even Martijn z'n installatie. Niet dat ik zijn setup afkraak, in tegendeel, maar ik wil alleen even de zeer lage WAF illustreren, hoe Martijn dat z'n vriendin heeft aangepraat is mij een raadsel, ik krijg dat gegarandeerd niet voor elkaar :D

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=12486

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Ik had er ook nooit moeite mee hoor.
Ik vind persoonlijk plate-amps helemaal niks.
Maar ik denk dat het best zo te regelen is dat ieder z'n eigen pakketje kan samenstellen.
idd, beter flexibel houden, want in de meerderheid van de gevallen heb ik ook liever een losse amp, en geen plate amp
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

Zal ik een nieuwe inventarisatie topic parallel aan dit topic houden?
In dat topic mag dan uiteraard enkel worden gepraat foutjes in updates, plan wijzigingen, taak wijzigingen etc.
Inhoudelijke en technische discussies vinden dan hier plaats.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

b_force schreef:
Zal ik een nieuwe inventarisatie topic parallel aan dit topic houden?
In dat topic mag dan uiteraard enkel worden gepraat foutjes in updates, plan wijzigingen, taak wijzigingen etc.
Inhoudelijke en technische discussies vinden dan hier plaats.
Een soort van 'verzamel' topic lijkt me een goed idee. Het begint nu vrijwel onoverzichtelijk te worden.
Zeker met de snelheid dat het topic groeit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

cobaltjeh schreef:
b_force schreef:
Zal ik een nieuwe inventarisatie topic parallel aan dit topic houden?
In dat topic mag dan uiteraard enkel worden gepraat foutjes in updates, plan wijzigingen, taak wijzigingen etc.
Inhoudelijke en technische discussies vinden dan hier plaats.
Een soort van 'verzamel' topic lijkt me een goed idee. Het begint nu vrijwel onoverzichtelijk te worden.
Zeker met de snelheid dat het topic groeit.
Dan ga ik daar voor zorgen.
Dan is uiteraard direct de taak van de mods om de topics dan ook op die manier gescheiden te houden.
Met name eigenlijk voor het inventarisatie topic.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Henkjan »

zal ik een eigen subforum doen voor dit? dan houden we de onderwerpen mooi bij elkaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
zal ik een eigen subforum doen voor dit? dan houden we de onderwerpen mooi bij elkaar.
Dat is natuurlijk nog mooier :)

Ik weet niet hoe lang dat trouwens duurt, maar ik moet dadelijk wel weg.
Inmiddels heb ik denk ik de meeste dingen wel redelijk duidelijk, dus zodra ik weer terug ben knal ik wel gelijk even alles in dat nieuwe topic.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
zal ik een eigen subforum doen voor dit? dan houden we de onderwerpen mooi bij elkaar.
Dankjewel, goed idee, dat houdt het overzichtelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
zal ik een eigen subforum doen voor dit? dan houden we de onderwerpen mooi bij elkaar.
Dat is natuurlijk nog mooier :)

Ik weet niet hoe lang dat trouwens duurt, maar ik moet dadelijk wel weg.
voor t mei is heb ik dat wel gedaan denk ik :lol:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Ik denk dat we inmiddels wat teveel hooi op onze vork nemen met een groeiend wensenpakket. De mogelijkheden die we hebben zijn beperkt. Je zult voor de dsp-programmering de software van minidsp (of Hypex) moeten gebruiken. Zelf dsp-programmeringssoftware ontwikkelen is veel te complex.
Dat houdt in dat alleen een 4 kanaals dsp (ADAU1701) tot de mogelijkheden behoort. Dan kun je of het minidsp bordje integreren in ons ontwerp of je roostert de pic ervan af en hergebruikt deze op ons nieuwe bordje.
Verder kunnen we 2 mooie dacs achter de dsp plaatsen en evt. een adc ervoor. Het geheel sturen we aan met een enkele masterclock en een avr.
Versterking, behuizing e.d. moet je hier verder buiten laten. KISS (Keep It Simple and Stupid). Als je dit als groepsproject kunt realiseren is dat al een formidabele prestatie. :rock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Ik denk dat we inmiddels wat teveel hooi op onze vork nemen met een groeiend wensenpakket. De mogelijkheden die we hebben zijn beperkt. Je zult voor de dsp-programmering de software van minidsp (of Hypex) moeten gebruiken. Zelf dsp-programmeringssoftware ontwikkelen is veel te complex.
Dat houdt in dat alleen een 4 kanaals dsp (ADAU1701) tot de mogelijkheden behoort. Dan kun je of het minidsp bordje integreren in ons ontwerp of je roostert de pic ervan af en hergebruikt deze op ons nieuwe bordje.
Verder kunnen we 2 mooie dacs achter de dsp plaatsen en evt. een adc ervoor. Het geheel sturen we aan met een enkele masterclock en een avr.
Versterking, behuizing e.d. moet je hier verder buiten laten. KISS (Keep It Simple and Stupid). Als je dit als groepsproject kunt realiseren is dat al een formidabele prestatie. :rock:
Helemaal mee eens, en dat was feitelijk ook hoe ik 't voor me zag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Ok, dus dan hebben we eigenlijk geen inventarisatie topic meer nodig.

We gaan dan een enkele pcb ontwerpen en moeten daarvoor de volgende knopen doorhakken:

1. Voegen we een ADC toe, en zo ja welke?
2. Komt er een ADAU1701 op onze pcb of integreren we het minidsp bordje?
3. Welke dac chip nemen we (moet I2C ondersteunen tbv. volumeregeling)?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
1. Voegen we een ADC toe, en zo ja welke?
Nee, laten we gewoon gebruikmaken van de aanwezige ADC.
knuisje schreef:
2. Komt er een ADAU1701 op onze pcb of integreren we het minidsp bordje?
Ik ben voorstander van een eigen PCB, dan kan je alles naar eigen wens invullen, het MiniDSP PCB heeft teveel haken en ogen in mijn optiek.
knuisje schreef:
3. Welke dac chip nemen we (moet I2C ondersteunen tbv. volumeregeling)?
D'r zijn een aantal kandidaten zoals b.v. Wolfson WM8740/41, PCM1792/94, AKM4395/96 of de AD1955 (current output).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Ik denk dat we inmiddels wat teveel hooi op onze vork nemen met een groeiend wensenpakket. De mogelijkheden die we hebben zijn beperkt. Je zult voor de dsp-programmering de software van minidsp (of Hypex) moeten gebruiken. Zelf dsp-programmeringssoftware ontwikkelen is veel te complex.
Een ander optie: Analog Devices geeft een mooi grafisch development pakket gratis weg waarmee je direct de software in een serieel boot- EEPROM voor de DSP chips kunt blazen. Als je dat werkend kunt krijgen blijft de klus hoofdzakelijk beperkt tot hardware.

Daar al eens naar gekeken?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
Ik denk dat we inmiddels wat teveel hooi op onze vork nemen met een groeiend wensenpakket. De mogelijkheden die we hebben zijn beperkt. Je zult voor de dsp-programmering de software van minidsp (of Hypex) moeten gebruiken. Zelf dsp-programmeringssoftware ontwikkelen is veel te complex.
Een ander optie: Analog Devices geeft een mooi grafisch development pakket gratis weg waarmee je direct de software in een serieel boot- EEPROM voor de DSP chips kunt blazen. Als je dat werkend kunt krijgen blijft de klus hoofdzakelijk beperkt tot hardware.

Daar al eens naar gekeken?
Ja, dat riep ik al eerder, SigmaStudio heet dat pakket.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Wat let je dan om om te beginnen zo'n development bordje in huis te halen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

Meer info over SigmaStudio:

http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... ASC-PR-011

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Wat let je dan om om te beginnen zo'n development bordje in huis te halen?
Kijk maar eens naar de prijs bij Farnell ...

http://nl.farnell.com/analog-devices/ev ... dp/1828776

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Ik heb de SigmaStudio Software product key aangevraagd. Ben benieuwd of ik er één krijg. :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

Ben benieuwd :)

Als dat goed zou werken is de enige kreukel nog het USB <--> SPI interface bordje Van AD
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Dus dan dienen we de volgende referentie ontwerpen te gebruiken:

http://www.analog.com/static/imported-f ... 1MINIZ.pdf
http://www.analog.com/static/imported-f ... N-1006.pdf

Ik voorzie wel wat problemen om die USBi interface na te bouwen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Heeft die sigmastudio een open api?, want dan is eventueel zelf software te schrijven in een later stadia.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Pjotr »

cobaltjeh schreef:
Heeft die sigmastudio een open api?, want dan is eventueel zelf software te schrijven in een later stadia.
Lijkt mij eigenlijk wel. Afijn je kunt eens verder op de site van AD kijken. Om te beginnen hier: http://www.analog.com/en/technical-docu ... sting.html

En verder hier: http://ez.analog.com/community/dsp/sigmadsp

[Edit]

Wat ik eigenlijk mis op de AS2.100 is een gewoon ouderwets draai knoppie i.p.v., of naast, die up - down knoppen om het volume te regelen. Zoiets moet toch geen probleem zijn met een microcontroller aan boord?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Is geen probleem voor een uC als je een rotary encoder neemt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Henkjan »

zo, t eigen forum is er... laten we dit topic als algemeen kletspraat topic houden, en daar waar nodig separate topics voor specifiekere onderwerpen
Plaats reactie