LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Moderator: Beheerdersteam
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Lieuwe.. Dat heb je goed gezien hihi, daar moet ik nog wat op gaan verzinnen
Weet iemand trouwens wat er staat bij de afstand van de bovenkant tot het middelpunt van de midwoofer? er staat 27x.. Wat staat er op de plaats van de x?
is er bij deze speakers nog de mogelijkheid om ze te openen? zodat je bij het filter kan oid? (sorry voor de noob vraag misschien)
Er staat 271. De afstand tot de bovenkant van de midwoofer is 180 mm, als je daar de halve buitendiameter van de midwoofer bij optelt kom je op 270,75 uit.Thomox schreef:Weet iemand trouwens wat er staat bij de afstand van de bovenkant tot het middelpunt van de midwoofer? er staat 27x.. Wat staat er op de plaats van de x?
De meesten die deze speaker bouwen (waaronder ikzelf), monteren het filter dichtbij het woofergat, dan kan je er nog goed bij voor eventuele service of upgrade.groggy schreef:is er bij deze speakers nog de mogelijkheid om ze te openen? zodat je bij het filter kan oid? (sorry voor de noob vraag misschien)
In principe kan de kast niet meer open, of je moet geen bezwaar hebben tegen wat schroefgaten...
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Op mijn plaatje zijn alle maten toch goed leesbaar? 
Klopt, maar sommige maten verschillen iets, dus vandaar dat ik op beide tekeningen kijk..JvS schreef:Op mijn plaatje zijn alle maten toch goed leesbaar?
Hoeveel Watt is deze speaker eigenlijk in totaal als ik vragen mag
? Ik zag dat de tweeter maximaal met 90Watt belast mocht worden, maar bij de peerless staan geen specificaties 
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Eigenlijk 'is' een speaker geen aantal watt. De woofer en de tweeter hebben een maximale thermische belasting en de woofer heeft ook nog een maximale uitslag bij een bepaald vermogen bij een bepaalde frequentie. Daarnaast gaan de speakers steeds meer vervormen bij hogere belasting.
Het kan best dat die maximale uitslag bij 30Hz al bij 20watt bereikt wordt, maar dat maakt de speaker niet perse direct '10 watt'. Het kan zijn dat de speaker vanaf 40 watt al merkbaar meer gaat vervormen, maar dat het geheel thermisch wel tot 150watt belastbaar is... Hoeveel watt 'is' je speaker dan?
Eigenlijk is het aantal watts een beetje een arbitraire spec. Je kunt beter spreken over het aantal db's dat de speaker kan produceren bij een bepaalde maximale vervorming ofzo. En de gevoeligheid (db's / watt) is zeker relevant als je met <10watt versterkers speelt. Maar hoe je het meet of benoemt is allemaal zo ontzettend arbitrair.
Gevoelsmatig vind ik dit een 50watt speaker.
Het kan best dat die maximale uitslag bij 30Hz al bij 20watt bereikt wordt, maar dat maakt de speaker niet perse direct '10 watt'. Het kan zijn dat de speaker vanaf 40 watt al merkbaar meer gaat vervormen, maar dat het geheel thermisch wel tot 150watt belastbaar is... Hoeveel watt 'is' je speaker dan?
Eigenlijk is het aantal watts een beetje een arbitraire spec. Je kunt beter spreken over het aantal db's dat de speaker kan produceren bij een bepaalde maximale vervorming ofzo. En de gevoeligheid (db's / watt) is zeker relevant als je met <10watt versterkers speelt. Maar hoe je het meet of benoemt is allemaal zo ontzettend arbitrair.
Gevoelsmatig vind ik dit een 50watt speaker.
Ik weet mischien nog wel een mooie oplossing.Casper schreef:Er staat 271. De afstand tot de bovenkant van de midwoofer is 180 mm, als je daar de halve buitendiameter van de midwoofer bij optelt kom je op 270,75 uit.Thomox schreef:Weet iemand trouwens wat er staat bij de afstand van de bovenkant tot het middelpunt van de midwoofer? er staat 27x.. Wat staat er op de plaats van de x?
Een iets dunnere mdf plaat met de breedte van de kast ervoor lijmen. de zijkanten van deze plaat kun je dan naar eigen smaak afwerken met een bovenfrees. en de drivers er ook mooi in verzinken.
Dit zou toch wel een nette afwerking kunnen geven.
- JvS
Die peerles drivers kan je eigenlijk niet zo goed verzinken.
Nee klopt, ging er ook vanuit dat die Peerless er gewoon bovenop ging, die is voor opbouw bedoeld. Gisteren de bovenfrees even geleend van mn pa's werk... Die zit namelijk in een bouwbedrijf van 3 personen, daar gaat dat nog wel makkelijk^^ Mn pa is metselaar, dus die wist alleen hoe het ding werkte, maar heeft er nog nooit zelf mee gewerkt. Gisteren even een plankje gemaakt met een spijker erin zodat ik die gaten mooi kon frezen.. Netjes gelukt voor de eerste keer 
En Jvs, bedankt voor je duidelijk uitleg van het 'vermogen' van een speaker
Dat verklaard een hoop hier op het forum 
Groeten (H)
En Jvs, bedankt voor je duidelijk uitleg van het 'vermogen' van een speaker
Groeten (H)
Zo
In de tussentijd eventjes doorgewerkt aan 2 kastjes.. Gisteren even gekeken of alles paste enzovoorts.. dus voorkant er even opgeschroefd, wordt later nog weg geplamuurd. Had vandaag mijn onderdeeltjes verwacht, maar helaas
Dus hopen dat het morgen binnenkomt, dan het filter even in elkaar solderen 
Hier alvast een foto van het resultaat tot nu toe
Groeten (H)
Hier alvast een foto van het resultaat tot nu toe
Groeten (H)
Je vergeet de 'hapjes' van de tweeter voor de aansluitingen
.

©ray5150

©ray5150
Laatst gewijzigd door Lieuwe op wo 06 apr 2011, 11:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Hee kerel
Dank je wel voor het meekijken, alleen had ik die nog even express zo gelaten.. Wist niet precies waar die uit zouden komen, heb mijn onderdeeltjes namelijk (nog steeds) niet binnen gekregen..
Duurt trouwens wel lang met die DPD koeriersdienst
Duurt trouwens wel lang met die DPD koeriersdienst
Wat doet mijn decoupeerzaag hier?Lieuwe schreef:Je vergeet de 'hapjes' van de tweeter voor de aansluitingen.
hihi.. zo zie je maar weer.. zo worden er foto's overal weggehaald 
Niet meer in je schuur liggenray5150 schreef:Wat doet mijn decoupeerzaag hier?Lieuwe schreef:Je vergeet de 'hapjes' van de tweeter voor de aansluitingen.
Één speaker is op dit moment af zonder gat in de achterkant voor de terminal en er zijn nog geen 'hapjes' uit de tweeter gehaald voor het aansluiten 
Jij gaat toch ook niet beginnen om op iedere foto een drankfles te verstoppen
Je gaat iig in hoger tempo dan mij
Je gaat iig in hoger tempo dan mij
Misschien een vraag waarvan het antwoord makkelijk is
maar zijn bipolaire elco's polariteitsgevoelig?
Nee. Ze heten niks voor niks bi-polair, dus de polariteit maakt helemaal niks uit, sterker nog, die hebben ze niet eens
.
Het maakt dus niks uit hoe je ze aan het filter soldeert
.
Het maakt dus niks uit hoe je ze aan het filter soldeert
Goedendag mensen van het goede leven 
Ik heb de jongens in elkaar zitten en mis alleen een stukje mid, wat kan ik daar aan doen? Als ik de trebel verhoog lijkt het alsof hij alleen 15kHz verhoogt.. wat moet ik hiermee?
Ik heb de jongens in elkaar zitten en mis alleen een stukje mid, wat kan ik daar aan doen? Als ik de trebel verhoog lijkt het alsof hij alleen 15kHz verhoogt.. wat moet ik hiermee?
LT of HT niet per ongeluk omgepoold aan het filter gezet (en zo een mooie dip in je response gemaakt)?
Lt en ht betekend?
Edit: hoge en lage tonen? Nee seas zit gewoon op hoge circuit en het lage circuit op de peerless
Edit: hoge en lage tonen? Nee seas zit gewoon op hoge circuit en het lage circuit op de peerless
Laatst gewijzigd door Thomox op do 14 apr 2011, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.