ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Het is mij een raadsel waarom Hypex niet meteen de ADAU1701 heeft gepakt voor die ene dollar meer. :roll: Het zal nu commercieel niet haalbaar zijn om een audiofiele versie van de AS2.100 zonder versterkers uit te brengen met zo'n beperkte dsp.
Kijk even naar de DSP2W waar ik hierboven naar refereer, wat wordt daar gebruikt? Inderdaad, de ADAU1701 ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Voorzetje voor een mogelijk ontwerp.
Lijkt me prima, alleen de keuze van de DACs sta ik niet achter, ik zie veel liever de AKM4395 of AKM4396, ook ben ik niet bekend met de Atmel micro's ik werk altijd met PIC.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Elke dac kan worden gebruikt als hij maar I2C sturing tbv. volumeregeling ondersteunt.
Bij een pic controller haak ik af voor de software-ontwikkeling, want is mij volledig onbekend. Ik werk altijd met atmels.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Elke dac kan worden gebruikt als hij maar I2C sturing tbv. volumeregeling ondersteunt.
Bij een pic controller haak ik af voor de software-ontwikkeling, want is mij volledig onbekend. Ik werk altijd met atmels.
Nee, niet afhaken, ik geef alleen maar aan dat ik Atmels niet ken :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Ok, jij een AKM dac en ik een atmel. :lol:
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

Als ik de datasheet van de development kit van de ADAU1701 bekijk is alles via SigmaStudio volledig te configureren? Daarmee zouden we dus zonder al te veel moeite in ieder geval een eerste opzet kunnen maken?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Oh, ik had gedacht om gewoon de minidsp software te gebruiken. Dat scheelt je heel veel hoofdbrekens en werk.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Oh, ik had gedacht om gewoon de minidsp software te gebruiken. Dat scheelt je heel veel hoofdbrekens en werk.
Jazeker, maar werkt dat zonder allerhande kunstgrepen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Ja, ik ben ervan uitgegaan dat we het standaard minidsp bordje gebruiken. Ik heb het schemaatje wat verduidelijkt.
Bijlagen
SchemaDSP.png
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

De atmel kan ik knuisje wel in ondersteunen.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar een Wiznet W5100 als 'extra' optie voor ethernet besturing / info.

Opzet lijkt prima voor een eerste stap, later zou je dan de minidsp eventueel kunnen vervangen door een eigen bord, met eigen besturing.
Aleen dat is nu teveel van het goede denk ik zo.

Als ik dus bovenstaande schema goed begrijp bouwen we dus eigenlijk een soort van 'geavanceerde' minidigi.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Ja, ik ben ervan uitgegaan dat we het standaard minidsp bordje gebruiken. Ik heb het schemaatje wat verduidelijkt.
Oh zo, ja dan kunnen we feitelijk gewoon de PIC van het MiniDSP bord af plukken, met de EEPROM en op het nieuwe PCB solderen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Dan moet je wel de pic en de eeprom van het minidsp bordje desolderen. Ik begreep dat je van Rizzo een minidsp krijgt toegestuurd? Dan kun je misschien een inschatting maken of het minidsp bordje voldoende goed is om in ons systeem te kunnen integreren of dat we inderdaad alleen de pic en de eeprom kunnen gebruiken. :?
Mijn voorkeur zou integreren van het complete bordje zijn.
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

knuisje schreef:
Mijn voorkeur zou integreren van het complete bordje zijn.
Wat ik tot nu toe heb gezien zou voor mij de reden zijn zelf een PCB te ontwikkelen. Dat neemt niet weg dat we natuurlijk e.e.a. zo op kunnen zetten dat beide mogelijk zijn. Overigens ben ik meer op zoek naar een plate amp zoals de AS2.100, maar dan met drie of vier kanalen. Zodoende hou je datgene wat in de luidspreker hoort bij de luidspreker. Ik zie een doorsnee kastje met e.e.a. ingebouwd en dan een bundel kabels naar een versterker niet zo zitten, is niet praktisch. Een SPDIF en voedingskabel per luidspreker is alles wat je nodig hebt bij een plate amp.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Sassiness schreef:
Overigens ben ik meer op zoek naar een plate amp zoals de AS2.100, maar dan met drie of vier kanalen. Zodoende hou je datgene wat in de luidspreker hoort bij de luidspreker. Ik zie een doorsnee kastje met e.e.a. ingebouwd en dan een bundel kabels naar een versterker niet zo zitten, is niet praktisch. Een SPDIF en voedingskabel per luidspreker is alles wat je nodig hebt bij een plate amp.
Dit is wel ideaal ja, en dan versterkers en dsp op de plate.
Ik zou dan wel 1 los kastje willen voor de volumeregeling / bronkeuze en vandaaruit naar de speaker.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Rizzo »

cobaltjeh schreef:
Sassiness schreef:
Overigens ben ik meer op zoek naar een plate amp zoals de AS2.100, maar dan met drie of vier kanalen. Zodoende hou je datgene wat in de luidspreker hoort bij de luidspreker. Ik zie een doorsnee kastje met e.e.a. ingebouwd en dan een bundel kabels naar een versterker niet zo zitten, is niet praktisch. Een SPDIF en voedingskabel per luidspreker is alles wat je nodig hebt bij een plate amp.
Dit is wel ideaal ja, en dan versterkers en dsp op de plate.
Ik zou dan wel 1 los kastje willen voor de volumeregeling / bronkeuze en vandaaruit naar de speaker.
Op zich prima voor nieuwe projecten, een plate amp opstelling. Alleen voor bestaande speakers is dit onhandig. Denk hierbij bijvoorbeeld TS Asterduc, ik kan me voorstellen dat Ed zal niet direct vrolijk wordt van het idee dat hij een plate amp in zijn SATelites mag gaan stoppen :mrgreen:.

Even praktisch, als ik denk aan een cornerwooferopstelling, komt de versterker voor de cornerwoofer ook op die plate amp?
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

Ik denk dat als we e.e.a. modulair houden, maar niettemin compact, we alle kanten op kunnen. Een plate amp is tenslotte niks anders dan een aantal printen gemonteerd op een frontpaneel zonder de rest van de kast die er normaliter omheen gaat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door hannesie »

En anders modulair?

Dan kan het voor een ieder toepasbaar worden, of in 1 kast, of meerdere opties.
Ik kan mij voorstellen bij het ontwerp van een luidspreker kast die je gaat maken aan de hand van de mogelijkheden, ook wel eens kan kiezen voor een extern filter, zo mogelijk dan ook met de versterking.
Flexibiliteit zou een goede tussen oplossing kunnen zijn.
Edit:Ik zie dat hier al op gereageerd is, met de zelfde insteek. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 30 mar 2011, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Rizzo schreef:
Op zich prima voor nieuwe projecten, een plate amp opstelling. Alleen voor bestaande speakers is dit onhandig. Denk hierbij bijvoorbeeld TS Asterduc, ik kan me voorstellen dat Ed zal niet direct vrolijk wordt van het idee dat hij een plate amp in zijn SATelites mag gaan stoppen :mrgreen:.

Even praktisch, als ik denk aan een cornerwooferopstelling, komt de versterker voor de cornerwoofer ook op die plate amp?
Ook helemaal gelijk in, maar we spreken over een dsp unit met losse uitgangen de keuze van de eindversterkers staat dus nog open. Dus een losse unit die in een kast te integreren is moet ook mogelijk zijn.
Mooiste zou zijn als het modulair genoeg is om als plate of als kast te gebruiken is.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Vinculum »

Ik heb niet het hele verhaal gevolgd maar waar jullie mee bezig zijn heeft MiniDSP sinds kort dus ook in het assortiment, namelijk een 8 kanaals DSP zowel gebalanceerd als ongebalanceerd:
http://minidsp.com/onlinestore?page=sho ... egory_id=7
Afbeelding
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Als je de print een beetje compact houdt kun je hem zowel in een losse behuizing als in een plate amp plaatsen. De print levert 4 analoge kanalen aan. De versterking en de behuizing mag iedereen naar eigen wens invullen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door knuisje »

Vinculum schreef:
Ik heb niet het hele verhaal gevolgd maar waar jullie mee bezig zijn heeft MiniDSP sinds kort dus ook in het assortiment, namelijk een 8 kanaals DSP zowel gebalanceerd als ongebalanceerd
Dat is zeker interessant. Ben benieuwd naar de specs.

Ze hebben nu ook een plate amp beschikbaar: http://minidsp.com/onlinestore?page=sho ... gory_id=17
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

Vinculum schreef:
Ik heb niet het hele verhaal gevolgd maar waar jullie mee bezig zijn heeft MiniDSP sinds kort dus ook in het assortiment, namelijk een 8 kanaals DSP zowel gebalanceerd als ongebalanceerd:
http://minidsp.com/onlinestore?page=sho ... egory_id=7
Afbeelding
Ik had 'm gezien, maar da's gezien het formaat niet echt praktisch.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Mooi ding die 8 kanaals dsp, kan nog wel eens de oplossing zijn voor wat ik zoek.
Mitst de software wel meteen 8 kanalen kan regelen tergelijk.

Hier de specs: http://minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-8-x-out
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door Sassiness »

cobaltjeh schreef:
Mooi ding die 8 kanaals dsp, kan nog wel eens de oplossing zijn voor wat ik zoek.
Mitst de software wel meteen 8 kanalen kan regelen tergelijk.

Hier de specs: http://minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-8-x-out
Ik vind 't niks, geschakelde voedingen voor alles, alleen maar bergen elco's in de signaalweg, ik zie diverse kristallen zitten, etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: ZBA gezamelijk project - DSP meerkanaals versterker

Bericht door cobaltjeh »

Sassiness schreef:
Ik vind 't niks, geschakelde voedingen voor alles, alleen maar bergen elco's in de signaalweg, ik zie diverse kristallen zitten, etc.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Kost ook niets, tenminste de prijs vind ik redelijk laag, en met de remotes enz hebben ze toch wat puntjes opgelost.
Vind nog steeds die rca stekkers ruk, dat is toch voor geen meter in te bouwen.

Voorlopig heb ik nog mijn huidige minidsp, en ik ben benieuwd wat we met dit topic kunnen bouwen.
Plaats reactie