Als ze bij je thuis staan, neem ik er ook een borreltje op, hier...
Was toch mijn laatste nederlandes freesklusje..
Toch ook wel trots dat ik hier aan heb mogen meewerken..
Ik sluit me mij de anderen aan! Fantastisch project!! Ik ben zéér benieuwd hoe dat allemaal klinkt!!! (zal wel niet mogelijk zijn deze in Breda te beluisten )
Als ze bij je thuis staan, neem ik er ook een borreltje op, hier...
Was toch mijn laatste nederlandes freesklusje..
Toch ook wel trots dat ik hier aan heb mogen meewerken..
Kees
Aanstaande vrijdagavond ga ik ze halen
Luisteren in Breda is geen optie, ze wegen naar schatting 150 kg per kant.
En als ze eenmaal op zijn plek staan komen ze daar voorlopig niet meer weg.
Ik heb nog pijn in mijn rug van het brengen naar Tony en ze zijn nu nog zwaarder met de drivers en de filters erin.
Maar zoals aangeboden er kunnen altijd liefhebbers komen luisteren.
.......Tony, hoe 'anders' speelt zo'n PA mid vergeleken met een goede HiFi mid. Kun je dat onder woorden brengen?
Ed.
Net als bij hifi-mids zijn er ook onderlinge verschillen tussen PA-mids, maar deze PHL 1130 kenmerkt zich door een bijzondere combinatie van expressie en dynamiek met tegelijkertijd veel rust. Hij heeft in ieder geval totaal niet dat "schreeuwerige" wat sommige PA's kunnen hebben. Ik ben er zo over te spreken dat ik overweeg de 8" 2530 of zelfs 10" 3040 versie voor mijn eigen systeem te gebruiken.
Ik heb hem een 1e orde hoogdoorlaat gegeven van 100uF en een 2e-orde laagdoorlaat van 2,2mH + 8,2uF (het is een 16-ohm driver). Bijgaand de ongefilterde curves van zijn 8-ohm broertje.
deze PHL 1130 kenmerkt zich door een bijzondere combinatie van expressie en dynamiek met tegelijkertijd veel rust.
bedankt Toni.
Zeer overtuigend.
Zijn er ook punten waarvan je vindt dat ie minder goed is (t.o.v. een high-end HiFi mid)?
Heb je toevallig ook de 18sound, één van de 6ND types overwogen?
Ed.
Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken, het is eigenlijk één van mijn favoriete middentoners naast de vele malen duurdere Thiel&Partner C173N-T6-90! Die heeft weliswaar iets meer micro-resolutie, maar op het gebied van coherentie en dynamiek doen ze niet voor elkaar onder.
Ik heb wel even gekeken naar ander 6" mids van 18-Sound en B&C, maar omdat ik al goeie ervaringen had met de 6" midwoofers van PHL zoals de 1230, 1240, 1280, 1290 en 1340 wilde ik op safe spelen en ging voor de 1130. Een alternatief zou nog de 1660/1670 zijn, die schijnt iets meer druk onderin te hebben. De 1130 is weer verfijnder bovenin. http://www.phlaudio.com/datasheets/17_pdf/1660_1670.pdf
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 17 dec 2008, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
de PHL 1xxx serie geeft met die vlakke ophangrand wel een vertrouwelijke indruk wat afstraling betreft.
De 18sound 6ND430 is dan weer een visuele kanjer van een driver vind ik. En zijn gegevens zijn ook niet verkeerd. Zaph heeft hem op zijn site gemeten en vergeleken met andere 6" drivers en ook daar scoort ie hoog.
Met een 8" als middentoon kom je volgens mij toch wel met een onevenwichtig compromis te zitten tussen laag en hoog midden. Ik kan het niet bevestigen, maar neem aan dat de off-axis frekwentie meting al rond zo'n 1000 hz zijn eigen weg gaat.
.........Met een 8" als middentoon kom je volgens mij toch wel met een onevenwichtig compromis te zitten tussen laag en hoog midden. Ik kan het niet bevestigen, maar neem aan dat de off-axis frekwentie meting al rond zo'n 1000 hz zijn eigen weg gaat.
Inderdaad, je moet een tweeter zien te vinden die laag genoeg kan worden ingezet. Bijgaand voorbeeld is weliswaar van een 8" midwoofer, maar dit geeft al aan dat je niet veel hoger kunt dan 1500Hz.
De laatste versie van de 6600 tweeter moet makkelijk 1500Hz aankunnen met 18dB/octaaf. Beter dan de grotere accuton tweeters als je kijkt naar vervorming. Je zei ooit dat je de C24 mooier vond dan de 6600, maar ik denk dat de laatste versie (er zijn er al 3) een stapje verder gaat nog.
Zelf zit ik er hard aan te denken om iets met de 6ND430 of seas L16/U16 te doen. Ik verzin nog iets voor een Ht surround opzet met een 2.5 weg design.
Ik geloof dat Tony dacht aan een wat grotere AMT in een open baffle. Dat zei hij tenminste toen ik bij hem was om het Toto project te beluisteren. In dat geval is een 8" driver geen enkel probleem.
Ik geloof dat Tony dacht aan een wat grotere AMT in een open baffle. Dat zei hij tenminste toen ik bij hem was om het Toto project te beluisteren. In dat geval is een 8" driver geen enkel probleem.
Inderdaad, ik heb momenteel een paar van de grotere Mundorf AMT's in huis liggen. Een nieuwe OEM-versie van de 2530. Hopelijk heb ik dit voorjaar tijd om ermee aan de slag te gaan.
.........Met een 8" als middentoon kom je volgens mij toch wel met een onevenwichtig compromis te zitten tussen laag en hoog midden. Ik kan het niet bevestigen, maar neem aan dat de off-axis frekwentie meting al rond zo'n 1000 hz zijn eigen weg gaat.
Inderdaad, je moet een tweeter zien te vinden die laag genoeg kan worden ingezet. Bijgaand voorbeeld is weliswaar van een 8" midwoofer, maar dit geeft al aan dat je niet veel hoger kunt dan 1500Hz.
bedankt Tony.
Bij 1500 hz is de keuze al wat beperkt ja.
Nog een leuk alternatief voor de mid lijkt mij de Audax PR170M0
Allemaal hebben die PA mid's wel het probleem om slechts smalbandig te kunnen worden ingezet. Nu begrijp ik je opzet van de grote en kleine woofer in Toto's speaker.
Is dan de Seas T29 oplossing geen beetje een compromis geworden. Maw, ben je tevreden met die overgang van PA mid naar Hifi hoog?
...........Is dan de Seas T29 oplossing geen beetje een compromis geworden. Maw, ben je tevreden met die overgang van PA mid naar Hifi hoog?
Heel tevreden. De overgang naar de tweeter is naadloos. De expressie en neutraliteit van het midden wordt aangevuld door de transparantie van de Seas tweeter voor het hoog. Het kantelpunt ligt bij deze combinatie rond de 2100Hz. Het papier van de mid "kleurt" heel mooi het het textiel van het hoog.
...........Is dan de Seas T29 oplossing geen beetje een compromis geworden. Maw, ben je tevreden met die overgang van PA mid naar Hifi hoog?
Heel tevreden. De overgang naar de tweeter is naadloos. De expressie en neutraliteit van het midden wordt aangevuld door de transparantie van de Seas tweeter voor het hoog. Het kantelpunt ligt bij deze combinatie rond de 2100Hz. Het papier van de mid "kleurt" heel mooi het het textiel van het hoog.
mmh, ... ik begin al langer hoe meer zin te krijgen om een Power Concave te bouwen op basis van een PA mid (en laag?!)