Avelon Isis cloon, eerste zelfbouw speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

Geenius schreef:
.......en na wat solderen..........
Heel mooi.

Dit weekend ophalen?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Jeumig, vond ik het al te lang duren, 21 maanden vanaf de start! :shock:

Wat zal jij blij zijn als je ze eindelijk thuis hebt staan... (en dan vallen ze tegen *slik*) :twisted:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

MichaelB schreef:
Jeumig, vond ik het al te lang duren, 21 maanden vanaf de start! :shock:

Wat zal jij blij zijn als je ze eindelijk thuis hebt staan... (en dan vallen ze tegen *slik*) :twisted:
Meer dan twee jaar sinds de eerste gedachtenwisseling over deze jongens.

Maar tegenvallan? Echt niet, ik heb ze al regelmatig mogen beluisteren.
En er is geen speaker van TG welke tegenvalt.

:D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

MichaelB schreef:
(en dan vallen ze tegen *slik*) :twisted:
Die kans zit er dik in! (als ze de trap nog op moeten)

Wat een machtige bouwsels. 8)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als ze bij je thuis staan, neem ik er ook een borreltje op, hier...
Was toch mijn laatste nederlandes freesklusje..
Toch ook wel trots dat ik hier aan heb mogen meewerken..

Kees
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
.....en klaar is Klara. 8)
zeer mooi!
knap werk jongens =D>

Tony, hoe 'anders' speelt zo'n PA mid vergeleken met een goede HiFi mid. Kun je dat onder woorden brengen?

Ed.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik sluit me mij de anderen aan! Fantastisch project!! Ik ben zéér benieuwd hoe dat allemaal klinkt!!! (zal wel niet mogelijk zijn deze in Breda te beluisten :) )

Jan
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

audiomanics schreef:
Als ze bij je thuis staan, neem ik er ook een borreltje op, hier...
Was toch mijn laatste nederlandes freesklusje..
Toch ook wel trots dat ik hier aan heb mogen meewerken..

Kees
Aanstaande vrijdagavond ga ik ze halen :D :D :D

Luisteren in Breda is geen optie, ze wegen naar schatting 150 kg per kant.
En als ze eenmaal op zijn plek staan komen ze daar voorlopig niet meer weg.
Ik heb nog pijn in mijn rug van het brengen naar Tony en ze zijn nu nog zwaarder met de drivers en de filters erin.

Maar zoals aangeboden er kunnen altijd liefhebbers komen luisteren.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

ToTo schreef:
Luisteren in Breda is geen optie, ze wegen naar schatting 150 kg per kant.
Echt niet? :? Je weet niet wat je mist met zoiets in je auto.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
.......Tony, hoe 'anders' speelt zo'n PA mid vergeleken met een goede HiFi mid. Kun je dat onder woorden brengen?

Ed.
Net als bij hifi-mids zijn er ook onderlinge verschillen tussen PA-mids, maar deze PHL 1130 kenmerkt zich door een bijzondere combinatie van expressie en dynamiek met tegelijkertijd veel rust. Hij heeft in ieder geval totaal niet dat "schreeuwerige" wat sommige PA's kunnen hebben. Ik ben er zo over te spreken dat ik overweeg de 8" 2530 of zelfs 10" 3040 versie voor mijn eigen systeem te gebruiken.

http://www.phlaudio.com/datasheets/20_pdf/2520_2530.pdf
http://www.phlaudio.com/datasheets/25_pdf/3040.pdf

Ik heb hem een 1e orde hoogdoorlaat gegeven van 100uF en een 2e-orde laagdoorlaat van 2,2mH + 8,2uF (het is een 16-ohm driver). Bijgaand de ongefilterde curves van zijn 8-ohm broertje.
Bijlagen
1120_imp.gif
1120_spl.gif
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
deze PHL 1130 kenmerkt zich door een bijzondere combinatie van expressie en dynamiek met tegelijkertijd veel rust.
bedankt Toni.
Zeer overtuigend.
Zijn er ook punten waarvan je vindt dat ie minder goed is (t.o.v. een high-end HiFi mid)?

Heb je toevallig ook de 18sound, één van de 6ND types overwogen?

Ed.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
Geenius schreef:
deze PHL 1130 kenmerkt zich door een bijzondere combinatie van expressie en dynamiek met tegelijkertijd veel rust.
bedankt Toni.
Zeer overtuigend.
Zijn er ook punten waarvan je vindt dat ie minder goed is (t.o.v. een high-end HiFi mid)?

Heb je toevallig ook de 18sound, één van de 6ND types overwogen?

Ed.
Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken, het is eigenlijk één van mijn favoriete middentoners naast de vele malen duurdere Thiel&Partner C173N-T6-90! Die heeft weliswaar iets meer micro-resolutie, maar op het gebied van coherentie en dynamiek doen ze niet voor elkaar onder.

Ik heb wel even gekeken naar ander 6" mids van 18-Sound en B&C, maar omdat ik al goeie ervaringen had met de 6" midwoofers van PHL zoals de 1230, 1240, 1280, 1290 en 1340 wilde ik op safe spelen en ging voor de 1130. Een alternatief zou nog de 1660/1670 zijn, die schijnt iets meer druk onderin te hebben. De 1130 is weer verfijnder bovenin. http://www.phlaudio.com/datasheets/17_pdf/1660_1670.pdf
Laatst gewijzigd door Geenius op wo 17 dec 2008, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geenius schreef:
Ik heb wel even gekeken naar ander 6" mids van 18-Sound en B&C
Zou ik voor je eigen project toch zeker nog eens doen, dit zijn drivers die erg veel lijken te bieden.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Geenius schreef:
Ik heb wel even gekeken naar ander 6" mids van 18-Sound en B&C
Zou ik voor je eigen project toch zeker nog eens doen, dit zijn drivers die erg veel lijken te bieden.
Deze lijken me interessant: De B&C 6NDL38 of 8PE21 en de 18-Sound 6ND430 of 8NMB420.

http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/6NDL38.pdf
http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/8PE21.pdf
http://www.eighteensound.it/index.aspx? ... ct&pid=243
http://www.eighteensound.it/index.aspx? ... ct&pid=256

Interssante link: http://www.htguide.com/forum/showthread.php4?p=364285

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de PHL 1xxx serie geeft met die vlakke ophangrand wel een vertrouwelijke indruk wat afstraling betreft.

De 18sound 6ND430 is dan weer een visuele kanjer van een driver vind ik. En zijn gegevens zijn ook niet verkeerd. Zaph heeft hem op zijn site gemeten en vergeleken met andere 6" drivers en ook daar scoort ie hoog.

Met een 8" als middentoon kom je volgens mij toch wel met een onevenwichtig compromis te zitten tussen laag en hoog midden. Ik kan het niet bevestigen, maar neem aan dat de off-axis frekwentie meting al rond zo'n 1000 hz zijn eigen weg gaat.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
.........Met een 8" als middentoon kom je volgens mij toch wel met een onevenwichtig compromis te zitten tussen laag en hoog midden. Ik kan het niet bevestigen, maar neem aan dat de off-axis frekwentie meting al rond zo'n 1000 hz zijn eigen weg gaat.
Inderdaad, je moet een tweeter zien te vinden die laag genoeg kan worden ingezet. Bijgaand voorbeeld is weliswaar van een 8" midwoofer, maar dit geeft al aan dat je niet veel hoger kunt dan 1500Hz.
Afbeelding
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Bericht door snikkeltje »

Troels lost het op door een grotere tweeter te gebruiken van 34mm ( +waveguide) om een tweeweg TWQT te maken met een 8" woofer

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm

Vindt ik een erg mooi ontwerp, wat denk ik uitermate fraai klinkt!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De laatste versie van de 6600 tweeter moet makkelijk 1500Hz aankunnen met 18dB/octaaf. Beter dan de grotere accuton tweeters als je kijkt naar vervorming. Je zei ooit dat je de C24 mooier vond dan de 6600, maar ik denk dat de laatste versie (er zijn er al 3) een stapje verder gaat nog.

Zelf zit ik er hard aan te denken om iets met de 6ND430 of seas L16/U16 te doen. Ik verzin nog iets voor een Ht surround opzet met een 2.5 weg design.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik geloof dat Tony dacht aan een wat grotere AMT in een open baffle. Dat zei hij tenminste toen ik bij hem was om het Toto project te beluisteren. In dat geval is een 8" driver geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

jeroen_d schreef:
Ik geloof dat Tony dacht aan een wat grotere AMT in een open baffle. Dat zei hij tenminste toen ik bij hem was om het Toto project te beluisteren. In dat geval is een 8" driver geen enkel probleem.
Inderdaad, ik heb momenteel een paar van de grotere Mundorf AMT's in huis liggen. Een nieuwe OEM-versie van de 2530. Hopelijk heb ik dit voorjaar tijd om ermee aan de slag te gaan. :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
asterduc schreef:
.........Met een 8" als middentoon kom je volgens mij toch wel met een onevenwichtig compromis te zitten tussen laag en hoog midden. Ik kan het niet bevestigen, maar neem aan dat de off-axis frekwentie meting al rond zo'n 1000 hz zijn eigen weg gaat.
Inderdaad, je moet een tweeter zien te vinden die laag genoeg kan worden ingezet. Bijgaand voorbeeld is weliswaar van een 8" midwoofer, maar dit geeft al aan dat je niet veel hoger kunt dan 1500Hz.
bedankt Tony.
Bij 1500 hz is de keuze al wat beperkt ja.

Nog een leuk alternatief voor de mid lijkt mij de Audax PR170M0

Allemaal hebben die PA mid's wel het probleem om slechts smalbandig te kunnen worden ingezet. Nu begrijp ik je opzet van de grote en kleine woofer in Toto's speaker.
Is dan de Seas T29 oplossing geen beetje een compromis geworden. Maw, ben je tevreden met die overgang van PA mid naar Hifi hoog?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
...........Is dan de Seas T29 oplossing geen beetje een compromis geworden. Maw, ben je tevreden met die overgang van PA mid naar Hifi hoog?
Heel tevreden. De overgang naar de tweeter is naadloos. De expressie en neutraliteit van het midden wordt aangevuld door de transparantie van de Seas tweeter voor het hoog. Het kantelpunt ligt bij deze combinatie rond de 2100Hz. Het papier van de mid "kleurt" heel mooi het het textiel van het hoog.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
asterduc schreef:
...........Is dan de Seas T29 oplossing geen beetje een compromis geworden. Maw, ben je tevreden met die overgang van PA mid naar Hifi hoog?
Heel tevreden. De overgang naar de tweeter is naadloos. De expressie en neutraliteit van het midden wordt aangevuld door de transparantie van de Seas tweeter voor het hoog. Het kantelpunt ligt bij deze combinatie rond de 2100Hz. Het papier van de mid "kleurt" heel mooi het het textiel van het hoog.
mmh, ... ik begin al langer hoe meer zin te krijgen om een Power Concave te bouwen op basis van een PA mid (en laag?!)
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

ze zijn thuis

Bericht door ToTo »

Het genieten kan beginnen.

Nog even wat met kabeltjes spelen om het beste resultaat te krijgen maar ik heb er nu al schik van.
Bijlagen
S7300102.JPG
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Bericht door ToTo »

en de andere
Bijlagen
S7300101.JPG
Gesloten