De Theorexx SE buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

De Theorexx SE buizenversterker

Bericht door TheoK »

Zoals beloofd het draadje over deze versterker.
Ik heb hem aangeschaft via marktplaats.
Het was een bouwpakket maar was al in elkaar gezet.
Hij speelt nu al een paar dagen en het geluid is zeer gedetailleerd.
En ondanks het kleine vermogen van 3.5 watt klinkt het enorm goed.
Maar ik denk dat er nog wel aan gedaan kan worden. Zoals een inschakelvertraging. Want die zit er niet op.
Zat te denken aan het ontwerp van Anne maar er kan ook een EZ80 op dacht ik.
De buizenbezetting is JJ Ecc83 en 2 keer 6BQ5 van Rusland.
Volgens mij is het een SE versterker.
Nog wat plaatjes erbij. En het schema.1 kap is beschadigd maar krijg een nieuwe van Aurexx. Goeie service weer.
Ziet er vrij eenvoudig uit.
Tips zijn welkom.
Bijlagen
P1030354.JPG
P1030356.JPG
P1030357.JPG
De beschadiging van de kap.
De beschadiging van de kap.
Schema.jpg
Laatst gewijzigd door TheoK op di 12 apr 2011, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

Ha leuk, dat was mijn eerste zelfbouwaudio-bouwsel :D
TheoK schreef:
En ondanks het kleine vermogen van 3.5 watt klinkt het enorm goed.
Maar ik denk dat er nog wel aan gedaan kan worden. Zoals een inschakelvertraging. Want die zit er niet op.
Waarom zou je? Ik heb dat ding jaren lang zo gebruikt, en die buizen doen het nog steeds prima.
Zat te denken aan het ontwerp van Anne maar er kan ook een EZ80 op dacht ik.
In principe niet: de trafo heeft geen middenaftakking. Lijkt me ook lastig om daar nog een plek voor te vinden.
Volgens mij is het een SE versterker.
Klopt.

Als je een voorversterker gebruikt zou ik dat gare potmetertje eruit gooien, gelijkloop is matig.
Je kunt hem in triode zetten, dan klinkt hij nog zuiverder en kun je de tegenkoppeling er ook uit gooien. Dan wordt het vermogen wel maar 1,9 Watt..
Zet er EL84's van JJ in, klinkt een stuk beter en ze zijn erg stevig.
Koppelcondensatoren vervangen?
Het is een erg leuke versterker, ik ben best onder de indruk van de UGT's.

Succes!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Wanneer je een EZ81 wilt toepassen kun je de buis gebruiken voor de "plus" van de voeding en met twee gewone diodes de "min" maken.

Het is wel leuk om het sticky-topic over de RH84 eens na te lezen. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=8744
De Aurex is redelijk eenvoudig om te bouwen naar deze versterker, gewoon om eens te ervaren hoe dat klinkt.

Verslavend hè Theo, die buizen?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

Ik bedenk me trouwens dat die trafo echt niet ook nog de gloei voor een EZ80 gaat trekken..
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Dan zal ik geen inschakelvertraging erin maken.
Maar lees wel heel veel dat het slecht is voor de buizen.
Wat de potmeter betreft heb je gelijk Miniwatt. Die loopt niet echt synchroon.
Zal daar een nieuwe voor bestellen. En de JJ EL84 spreekt me ook wel aan.
Kun je die zo klakkeloos vervangen voor de 6BQ5?
Ook ik ben zeer onder de indruk van het geluid. De UGT's zijn zeer goed.
En het mid is zelfs wat minder dan die van mijn andere buizenbak.
Laag is ook zeer mooi vol en rond. En zeer helder hoog.
En zelfs zonder smoorspoelen is hij bromvrij.

Welke koppelcondensatoren zouden er in moeten?
De EZ80 zal ik ook achterwege laten.

Tja Robert eenmaal buizen en je zit er aan vast. :wink: :lol:

Al met al vind ik hem absoluut niet duur voor zijn geld.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Kun je die zo klakkeloos vervangen voor de 6BQ5?
De 6BQ5 is een equivalent voor de EL84 en kan één op één worden gewisseld hoor Theo. Wat voor potmetertje zit er in? Ik zie een printje zitten waar je misschien zo een ALPS op kunt solderen. Al met al een heel leuk versterkertje dat plotseling door het grote aanbod weer razend populair is. En waar je lekker in kunt zitten tweaken :kwijl:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Kun je die zo klakkeloos vervangen voor de 6BQ5?
De 6BQ5 is een equivalent voor de EL84 en kan één op één worden gewisseld hoor Theo. Wat voor potmetertje zit er in? Ik zie een printje zitten waar je misschien zo een ALPS op kunt solderen. Al met al een heel leuk versterkertje dat plotseling door het grote aanbod weer razend populair is. En waar je lekker in kunt zitten tweaken :kwijl:
Sterker nog: het is de amerikaanse benaming voor dezelfde buis.

Een Alps gaat niet passen, de pootjes zitten echt heel dicht bij elkaar. De versterker is maar een 25 cm breed, dan weet je de verhoudingen ;)
Ik vraag me überhaupt af of een Alps daarin gaat passen. Mwoâhh.. Je zit met die print hè.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Ah!buis »

Heel fraai versterkertje en klassieker kan haast niet.Rechtoe rechtaan,geen fratsen en een klein beetje tegenkoppeling.
Om die inschakelvertraging zou ik me niet druk maken.Zolang het onder 300V zit loopt het zo'n vaart niet.De energie van de ionen neemt met het kwadraat van de spanning toe,wordt pas hogerop bedenkelijk.
Alleen jammer dat er van de trafos geen gegevens bijstaan.Zo weet je niet of er nog wat aan gehangen mag of wat de meest gunstige instelling als triode zou zijn in samenhang met de UGTs.
Anne
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

Ik heb de primaire impedantie gemeten: 4K7 : 8 Ohm.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Ik heb nog even goed geluisterd met het draaien van de volumepotmeter.
Er zit idd een klein beetje verschil in.
Maar er kan toch ook wel een potmeter in zonder het printje?

De buisjes van JJ zal ik ophalen bij Tonefactory.
Tja en verder tweaken is volgens mij niet nodig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Barry2001 »

Wat wil je eigenlijk gaan doen met de versterker Theo, heb je 'm gekocht voor een speciaal doel? Potmeter, is een motorpotmeter een idee, met een afstandbediening?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Wat wil je eigenlijk gaan doen met de versterker Theo, heb je 'm gekocht voor een speciaal doel? Potmeter, is een motorpotmeter een idee, met een afstandbediening?
Geinig idee Barry.
Ik heb hem er gewoon erbij gekocht.
Vind het een mooi eigenwijs dingetje.
Ik loop nog met plannen rond om een 5.1 systeem te maken.
Maar het vinden van losse decoders is lastig. Mocht iemand wat weten dan hou ik me aanbevolen.
Ik bedoel een kastje waarvan aan de ingang optisch is en allemaal tulpuitgangen aan de andere kant.
Verder wil ik ook een subwoofer versterker bouwen. Heb nog 4 EL34 liggen.
Maar dit zijn allemaal plannen. Mijn gezondheid laat me flink in de steek de laatste tijd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Je kunt ook een dvd speler met 6 analoge uitgangen zoeken, Theo. Dan heb je alleen een 6 kanaals volumeregelaar nodig...
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Je kunt ook een dvd speler met 6 analoge uitgangen zoeken, Theo. Dan heb je alleen een 6 kanaals volumeregelaar nodig...
Zal morgen op de zaak eens even rondneuzen Robert. Ligt heel veel sloopspullen.
Bedankt voor de tip. :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Een leuk versterkertje als reserve wanneer de 'grote' versterker noodzakelijke wijzigingen moet ondergaan. Ik begin er ook over te prakiseren. Maar hier staat ook al een Lafayette :lol: Ga je er JJ EL84's in zetten Theo?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

PA4URK schreef:
Een leuk versterkertje als reserve wanneer de 'grote' versterker noodzakelijke wijzigingen moet ondergaan. Ik begin er ook over te prakiseren. Maar hier staat ook al een Lafayette :lol: Ga je er JJ EL84's in zetten Theo?

Ja Rein. ik ga ze binnenkort ophalen. Volgens Miniwatt moet het nog beter klinken dan nu al.
Ik ben nog steeds verbaasd hoe gedetailleerd de versterker klinkt.
Mijn grote versterker heeft nu even rust want die speelde dag in dag uit.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

IK heb even rond geneusd op Google en kwam dit tegen.
Op de zaak lag niets bijzonders.

Zou dit te gebruiken zijn voor mijn plannen?

De Specs staan hierop.

http://xlobby.com/news/2010/05/07/xlobb ... s-preview/
Bijlagen
xLobby-Dolby-Digital-Surround-Sound-Decoder-Front-View.jpg
xLobby-Dolby-Digital-DTS-Surround-Sound-Decoder-Rear-View.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Nog een vraag.

Welk merk koppelcondensator is een hele goeie?
Het merk Bennic zit er nu in. zegt me niks moet ik zeggen.
Er zal vast wel een betere zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Walt »

Welke waarde?

Mundorf maakt leuk spul, van betaalbaar tot zeer duur... Een Mundorf Supreme zou denk ik al een forse verbetering zijn, kun je later altijd parallel nog een kleine SO of SGO erbij zetten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Voor zo'n single ended versterkertje kun je ook eens zo'n russische papier in olie C kopen.
KY huppelepup ofzo. Volgens mij staan ze weleens op marktplaats en AE-Europe heeft ze ook.
Dat zijn hele leuke koppelcondensatoren voor dit soort versterkertjes. (Kosten hooguit 4,50 per stuk)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

RobertD schreef:
Voor zo'n single ended versterkertje kun je ook eens zo'n russische papier in olie C kopen.
Als dat past.. :roll:
(Kosten hooguit 4,50 per stuk)
Bijna gratis :-&
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

De condensator is 0,1 uF 250 volt volgens mij als ik het schema goed bekijk.
Zal een even rondneuzen op MP.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door 595ss »

Alleen de verzendkosten in Nederland zijn vaak al meer als de prijs van het produkt :(
Probeer de duitse Ebay eens en kijk eens bij de Russische pio's uit Rusland. (ze kunnen ook uit Amerika komen maar dan zijn de verzendkosten een factor 10 hoger)

"Gevraagd" een optie? Misschien heeft iemand van ZBA er nog een paar liggen....

Rob
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Heb je ook gelijk in Rob.

Ik vond deze bij Tonefactory.

http://www.tonefactory.nl/shop2/condens ... 11218.html
Het is een MOD-OIL condensator.

Is dit misschien wat?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Zoek eens naar deze of deze

Die moeten ook goedkoper te vinden zijn.
Plaats reactie