Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door hannesie »

DragoSz schreef:
Als je nou op een of andere rare manier langs Delden komt (14 gemiste afslagen) ga ik mee :rock:
Er zijn veel of meerdere wegen om in Rome te komen, maar van Dordrecht naar Rotterdam, dan ben je echt de "weg" kwijt :lol:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Zojuist mijn neef op bezoek gehad. Lekker wat muziek gedraaid. Hij vond het mooi open en helder klinken, maar te analytisch c.q. niet warm genoeg naar zijn smaak. Commentaar waar ik me best wat bij kan voorstellen overigens, maar zelf vind ik het juist mooi op deze manier. Het is immers ook weer niet schel. :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Eigenlijk zou je het resultaat eens moeten meten. Staat de tweeter niet net iets te hard? Te weinig warmte kan komen doordat er amper of geen bafflestepcompensatie is toegepast. Verder mis je natuurlijk nog het diepe laag.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ik ga ook meten, maar heb nu simpelweg geen geld voor een meetset. :oops:

Het zou kunnen dat de tweeter nog steeds iets harder staat (lijkt me eigenlijk onwaarschijnlijk gezien de passieve filtering + DSP die ik al heb toegepast maar het zou kunnen), of dat er rond de overnamefrequentie nog iets van oneffenheid zit. 5 kHz is net wel zo'n gebied waardoor het wat killer kan gaan klinken.

Bovendien is mijn neef aan Wharfedales gewend, die in mijn ervaring niet zelden wat wollig klinken. Misschien dat het kurkdroge geluid daardoor niet zo aanspreekt. Hoe dan ook, zelf vind ik niet dat er echt te weinig warmte is. Het zou misschien wat meer kunnen, maar ik luister er toch wel met veel plezier naar op het ogenblik.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door sietse »

Ik "meet" het volume van basmid en tweet, door ongeveer 50cm voor de box met m'n oren zo goed mogelijk in het midden tussen de tweet en de basmid te luisteren. Het mid en hoog moet dan zo veel mogelijk in dat midden zitten. Staat de tweet iets te hard, is vaak zo, dan hoor je dat wel.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Lijkt wel een beetje het geval te zijn, maar als ik hem zachter probeer te zetten met de DSP gaat het naar mijn idee weer een beetje suffig klinken. Het zal dus op meten aankomen, denk ik. Ik kan me er op deze manier geen goed beeld van vormen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door sietse »

Succes, en onderschat jou oren niet :!:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ik ben er altijd toe geneigd om mijn oren juist weg te cijferen bij het beoordelen van geluid, ondanks dat ik inmiddels toch behoorlijk wat setjes gehoord heb. Je zit er per slot van rekening gemakkelijk naast.

Aan de andere kant is dit blijkbaar wel een geluid dat voor mezelf prettig overkomt en zal het misschien voldoende zijn om het aan de hand van metingen lichtjes bij te schaven. MyFi tot en met ;)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Metingen!

Zonder enige vorm van equalizing (gemiddelde van 3 punten, op en vlak naast de luisterplek):
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5267/5556534160_2d9b4f93e6_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5267/5556534160_2d9b4f93e6_b.jpg
1/24 oktaaf
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5184/5556534464_fb0f18934f_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5184/5556534464_fb0f18934f_b.jpg
1/6 oktaaf

Na enkele aanpassingen met de PEQ van mijn voorversterker (alleen vanaf de luisterplek gemeten):
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5134/5555950047_fc8d3f6156_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5134/5555950047_fc8d3f6156_b.jpg
1/24 oktaaf
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5185/5555950125_e566f986c7_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5185/5555950125_e566f986c7_b.jpg
1/6 oktaaf


De subs zijn ondertussen ook onderweg. Ik heb MDF laten zagen bij de Hubo in Delft (die echt topwerk geleverd heeft). Morgen bracing erin, gaten en afrondingen frezen en het is al bijna klaar 8)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

De speakers zijn nu voorzien van 2 lagen Osmo Hardwax. Ik ben erg te spreken over het resultaat :)
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5307/5567384177_cb7cb1871c_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5307/5567384177_cb7cb1871c_o.jpg
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5267/5567384659_c9c3db7c4b_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5267/5567384659_c9c3db7c4b_o.jpg
Verder staan de subwoofers te wachten om afgemaakt te worden:
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5296/5567385061_9cfbc6a8b0_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5296/5567385061_9cfbc6a8b0_o.jpg
En bovendien kan ik nog een aanwinst laten zien in de vorm van een Micro Seiki BL-51. Een mooie toonarm + element erop en ik kan weer aan een platencollectie beginnen 8)
Bronbestand:<br />ttp://farm6.static.flickr.com/5137/5567970412_c42a38fe61_o.jpg
Bronbestand:
ttp://farm6.static.flickr.com/5137/5567970412_c42a38fe61_o.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

Het ziet er allemaal mooi uit.

Als ik dit zo lees krijg ik sterk het vermoeden dat er in de filtering redelijk wat mis gaat.
Een 6dB filtering is vrijwel onmogelijk bij een smalle kast, je hebt te veel last van de de baffleSTEP in de respons.

Een filtertje uit de calculator gaat in die zin ook niet werken. Daarbij heb je last van de fasedraaiing. Draai bij een volgende meting de tweeter maar eens om. Als het correct is heb je nu een diep dal in de overnamefrequentie, maar ik verwacht dat dit bij jou niet gebeurd.
Ook lijkt het erop dat de tweeter aangekoppeld is aan de bafflestep waardoor je een schaal afgestemd systeem krijgt. Het lijkt mee te vallen als ik die eerste meting zie, dan kan dat analytische ook liggen aan de te luide 'presence' tussen 800-2000kHz. Die moet eigenlijk juist een beetje zachter volgens de BBC-dip, maar dat is sterk smaak afhankelijk - ik prefereer dat niet. Een kleine tilt vind ik in dit geval logischer.

Meet nog eens de drivers zonder X-over, de individuele curves met filter. De som curve en reversed som curve. Daarna de som curve onder diverse hoeken, en dan kunnen we meer zeggen.

Een foutief gefilterde box met DPS bijwerken gaat niet op de overnamefrequenties. Voor een eerste orde filtering is dat een enorm gebied.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Is goed, ik zal nog wat dingen meten.

De breedte van de baffle is overigens 18 cm en de overnamefrequentie 5 kHz, is bafflestep dan echt nog zo sterk van belang?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Goed, hier wat extra metingen. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik een gated meting kan maken met REW 5. Dit is dus nog steeds vanaf de luisterplek genomen met beide speakers.

De individuele drivers
Bronbestand:<br />farm6.static.flickr.com/5183/5567940025_c3fd39152f_z.jpg
Bronbestand:
farm6.static.flickr.com/5183/5567940025_c3fd39152f_z.jpg
Samen in fase
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5266/5567940169_3de779946f_z.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5266/5567940169_3de779946f_z.jpg
Samen uit fase
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5254/5567940323_48a43f0710_z.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5254/5567940323_48a43f0710_z.jpg
De twee hierboven in een plot
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5299/5567940495_c41eb17bf9_z.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5299/5567940495_c41eb17bf9_z.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Hmm. Ik vermoed dat een van de tweeters verkeerdom is aangesloten... Ik ben nu nog wat configuraties aan het proberen en de frequentieplots voor de beide speakers lijken verreweg het meeste op elkaar als ik één van de tweeters uit fase zet :roll:

Linker tweeter uit fase
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5109/5568744260_8732718e3b_z.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5109/5568744260_8732718e3b_z.jpg
Rechter tweeter uit fase (ik snap niet helemaal waarom de ene FR125SR hier zachter lijkt te spelen dan de andere, maar goed)
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5299/5568744368_2269d45fa1_z.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5299/5568744368_2269d45fa1_z.jpg

Zou het kunnen kloppen dat mijn rechter tweeter andersom hoort te zijn aangesloten?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door sietse »

Koen K schreef:
Is goed, ik zal nog wat dingen meten.

De breedte van de baffle is overigens 18 cm en de overnamefrequentie 5 kHz, is bafflestep dan echt nog zo sterk van belang?
Zou 5kHz ook te hoog kunnen zijn? 4kHz voldoet mij erg goed 6dB.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

Probeer anders de volgende keer te meten op ca 50 cm afstand van de baffle, midden tussen het hart van de beide drivers in.

Voorbeelden:
BSC vifa fast 1.JPG
Chorda top 1.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Henkjan »

zit je te meten met beide speakers aan?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

@ Wouter: Eigenlijk zou ik de hele zooi natuurlijk gewoon ergens buiten neer moeten zetten om dat te doen, maar dat gaat een beetje lastig :?

@ Henkjan: Ja, ik had de speakers eigenlijk gewoon voor OK aangenomen (aangezien ik eventuele notches en BSC toch via de DSP wilde gaan doen) en was vooral benieuwd naar de respons op de luisterplek. In het onderstaande geval heb ik vier losse metingen gedaan (dus 2 per speaker):
Koen K schreef:
Linker tweeter uit fase

Afbeelding

Rechter tweeter uit fase (ik snap niet helemaal waarom de ene FR125SR hier zachter lijkt te spelen dan de andere, maar goed)

Afbeelding
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

Je kunt denk ik beter 1 speaker afstemmen, en daarna de 2e speaker ook zo afstemmen en controleren met een meting onder gelijke condities.

BSC kun je per DSP weghalen - maakt de speaker niet erg flexibel - maar dan moet je heel goed kijken of dit niet effect heeft op je filtering o.a. van het hoog. Verder is een 6dB filtering qua filterflank bijna niet goed te krijgen, en ook qua fase niet. Zoals je nu bezig bent krijg je dat niet inzichtelijk. Dus meet daarom wat dichterbij 4 dingen: lowpass, highpass, som en som reversed - in 1 meting. Dan zie je wat je doet. En dan liever ook nog onder een kleine hoek hetzelfde.

Voor een nog completer beeld laat je ongefilterde curves zien en daarbij de unit na filtering.

Per EQ/DSP dingen rechttrekken voordat je filter goed is voorkomt dat je doorkrijgt of je speaker klopt. In mijn ogen dus een foute aanpak. :wink:

Ik ben benieuwd naar de metingen
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

wouter schreef:
Je kunt denk ik beter 1 speaker afstemmen, en daarna de 2e speaker ook zo afstemmen en controleren met een meting onder gelijke condities.

BSC kun je per DSP weghalen - maakt de speaker niet erg flexibel - maar dan moet je heel goed kijken of dit niet effect heeft op je filtering o.a. van het hoog.
Om de tweeter niet voor BSC te gebruiken, bedoel je?
Verder is een 6dB filtering qua filterflank bijna niet goed te krijgen, en ook qua fase niet.
Ik had juist begrepen dat je een eerste orde filter moest gebruiken om de fase in orde te krijgen :? Dat is dus niet waar?
Zoals je nu bezig bent krijg je dat niet inzichtelijk. Dus meet daarom wat dichterbij 4 dingen: lowpass, highpass, som en som reversed - in 1 meting. Dan zie je wat je doet. En dan liever ook nog onder een kleine hoek hetzelfde.
OK, dat zal ik doen. Misschien heb ik vandaag nog tijd :)
Voor een nog completer beeld laat je ongefilterde curves zien en daarbij de unit na filtering.
Dat doe ik eigenlijk liever niet, want dan moet de speaker weer open, opnieuw solderen en dergelijke... Dat was al krap genoeg toen het zijpaneel er nog niet tegenaan zat, laat staan door het gaatje van de middentoner :P
Per EQ/DSP dingen rechttrekken voordat je filter goed is voorkomt dat je doorkrijgt of je speaker klopt. In mijn ogen dus een foute aanpak. :wink:
Maar is het dan daadwerkelijk belangrijk dat de speaker klopt (en dan bedoel ik in opzichten die je per DSP ook kunt corrigeren). Want als ik om die reden alsnog gebruik zou moeten maken van een complex passief filter ben ik eigenlijk meer geneigd om de hele zaak actief te maken. Ik had begrepen - maar dat kan ik fout begrepen hebben - dat ik het bij een minimalistisch filter kon houden als er toch alleen de overname tussen de twee drivers geregeld hoefde te worden
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Al doende leert men :lol: .

Het schema zoals je het beschreef gaf al aan dat de tweeter weinig ontlast zou worden. Dat zie je ook in deze metingen terug.

Een filter van eerste orde wordt vaak toegepast door mensen die de fase ontzettend belangrijk vinden. De elektrische fase is het mooist van alle soorten filters. Zoals Wouter terecht zegt, is de akoestische fase heel moeilijk goed te krijgen. Het probleem is dat het faseverloop van de drivers niet gelijk verloopt. Met een eerste-orde filter heb je een groot overlapgebied, waardoor de drivers moeilijk te integreren zijn.

Zoals al eerder gezegd is de kans dat je een goed filter ontwerpt zonder metingen te doen klein is (écht waar Sietse O:) ).
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Elektrische fase is wat mij betreft onbelangrijk :? En ik maar denken dat het om akoestische fase ging... D'oh!

Maar eh... Als je bijvoorbeeld tweede orde filtert zet je de tweeter over het algemeen uit fase. Dat heeft toch ook gewoon een - ik zou denken nadelig - effect op de akoestische fase? Impulsrespons en zo?

Hoe zou jij het in dit geval aanpakken, trouwens?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Eerst uitgebreid meten. Zonder metingen is alles wat ik er verder over zeg speculeren.

Op dit baffle zal je tweeter redelijk wat last van diffractie hebben, vooral rond 1,5 khz a 3,5 khz. Een tweede orde (elektrisch!) crossover rond 3,5 khz zou wel eens een goed compromis tussen diffractiebeperking en bundelingcontrole (het aan elkaar koppelen van een relatief sterk bundelende mid aan een nog bijna rondstralende tweeter) kunnen zijn.

Net als Wouter zou ik het filter wel zo maken dat de speaker ook op zichzelf te gebruiken is. Je hebt gelijk dat je een hoop problemen met de DSP kunt aanpakken, maar mocht je de speakers ooit van de hand willen doen, dan is het wel zo handig als ze ook bij een ander goed zouden klinken.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Bij dezen wat aanvullende metingen. Per speaker gemeten op ongeveer 50 cm, met de microfoon ter hoogte van het middenpunt tussen de drivers. Ik heb geprobeerd ze zo vrij mogelijk op te stellen.

On axis:

Rechter speaker
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5173/5570257513_8fc777ae47_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5173/5570257513_8fc777ae47_b.jpg
Linker speaker
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5189/5570257429_5c800ebdff_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5189/5570257429_5c800ebdff_b.jpg

Off axis (ik schat tussen 30° en 45°)

Rechter speaker
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5110/5570846054_ccfd2a5cb5_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5110/5570846054_ccfd2a5cb5_b.jpg
Linker speaker
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5255/5570846130_e0783ede04_b.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5255/5570846130_e0783ede04_b.jpg



PS: Als ik enkel het luider spelen van de tweeter compenseer met de PEQ klinkt het trouwens al verrekt goed op de luisterplek...
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door k.p. »

Wat valt die tweeter hard af! Het lijkt akoestisch wel een 4e orde afval zo net onder de 2kHz. De optelling lijkt mij wel aardig mooi. De totaal respons ziet er niet mooi uit. Er is nog veel werk aan de winkel. Het zou mooi zijn als je de afstraling goed kan krijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”