Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #7]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

The Brick

Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #7]

Bericht door The Brick »

Hallo mensen hier,

Ruim 4 jaar na het maken van (een passieve versie van) Sander's uitstekende XLS10 subwoofer (artikel, foto van resultaat), heb ik nu eindelijk geld en motivatie om er iets toepasselijks bij te bouwen. De keuze viel al snel op twee bijbehorende Silverado's (artikel), tevens van Sander. Als weinig ervaren zelfbouwer waren de uitgebreide beschrijvingen en uitleg in het artikel een uitkomst. Van dit project ga ik hier stapje voor stapje verslag doen met waarschijnlijk veel foto's. Ik zal gaande weg de updates ook in dit eerste bericht houden, zodat het later voor anderen makkelijker te herlezen is. Dit topic wordt een verslag, maar fungeert natuurlijk ook voor vragen, discussie en feedback!

De onderdelen (speakers, onderdelen voor de filters, connectoren, etc) heb ik al een tijd in huis. Mijn broer is meubelmaker, en wou het houtwerk wel voor me doen op zijn werkplek. Dat was voor mij natuurlijk een uitkomst; vakwerk en alles perfect op maat. Ik heb hem de bouwtekeningen overhandigd en de boel uitgelegd. Hij had het nogal druk, dus ik moest wat geduld hebben. Geen probleem. Sinds die tijd ben ik van zolder (oude foto) verhuisd naar een nieuwe kamer (ontwerp 1, ontwerp 2, foto 1, foto 2 (zoekplaatje :D)). De verhuizing gaf nieuwe motivatie en nu, een jaar later, is het eindelijk zover. Het project rolt.

Grote broer vroeg me of de dikte van het MDF materiaal veel verschil maakte, omdat hij net zo goed 38mm MDF kon gebruiken. :o Ooooookeee!! Ik had wat twijfel of ik (als onkundige) geen problemen over het hoofd zag, maar ik stemde enthousiast voor. De binnenmaten zouden worden aangehouden, en de bracing zou 22mm blijven. Prima toch?

Omdat de onderdelen er toch al waren, werd het maar tijd om de filters in elkaar te zetten. Mijn vader is expert elektrotechnicus op audiogebied. Dit soldeerklusje kon ik met wederzijds genoegen aan hem overlaten. Zie hier het resultaat. Klikken = groot.
DSCF4568.jpg
DSCF4572.jpg
Een paar weken gingen voorbij. Toen kwam mijn broer op visite met de onderstaande verassing! Elk met een losse achterkant om praktische redenen; we wisten al dat het filter NET niet door de wooferopening gaat passen en het dempingsmateriaal plakken gaat makkelijker zo.
DSCF4665.jpg
Perfect maatwerk! Nog nooit iets zo goed zien passen.
DSCF4679.jpg

Update #1 [27-03-11] [link naar bericht]
Gister baspoortjes erin gelijmd. Vandaag met een vijl bezig geweest om hem af te ronden. Dat is aardig gelukt. Beetje lastig te zien, maar het voelt perfect rond en glad.
DSCF4787.jpg
DSCF4785.jpg
Ook heb ik (eerder al) stad en land afgezocht naar 5mm dik (zelfklevend) vilt. Nergens.. Bij een speciaalwinkeltje kon ik 4mm dik laten bestellen met een levertijd van 2 weken voor 40 euro. Dacht het niet. Gelukkig had mijn vader nog wat anti-kras spul, waarvan ik leerde dat het ook gewoon vilt was :D.
DSCF4791.jpg
Het is best dik; ongeveer 1cm. Misschien kom ik dan weg met minder BAF wadding? Ik weet niet precies hoe die dingen zich verhouden of wat voor effect het precies heeft. Hij had er ook niet veel van, en wou niet alles aan mij kwijt. Met wat meten, denken en hulpstukjes van papier kon ik zo effeciënt mogelijk het beschikbare vilt benutten. Wat knip- en snijwerk later:
DSCF4793.jpg
DSCF4795.jpg
Goede gevoelens!

Update #2 [30-03-11] [link naar bericht]
Ok heren. Missie geslaagd. Ik weet niet of dit nou frezen heet of niet, maar met een handige boorkop en de losse pols heb ik het aardig gered.
Afbeelding

Het loopt nog 15mm recht. Wat schuren en vooral stofzuigen later:
Afbeelding

Update #3 [05-04-11] [link naar bericht]
Ik heb het momenteel wat druk, maar ik heb al wel wat voortgang geboekt. Het vilt zit er nu ingelijmd (ook aan de achterkant rond de baspoort en daarboven).
Afbeelding

Afbeelding

De aansluitingsdraadjes van het filter hebben we langer gemaakt, zodat er maar een kort stukje aan de speakers zit. Eerst was dit andersom. We beseften ons wat laat dat het veel praktischer is zo. Worden het geen schatjes? :)

Afbeelding

De achterkanten zitten er nu opgeklemd met aanzienlijk wat houtlijm ertussen. Daarna tijd voor tapijt. :mrgreen:

Update #4 [09-04-11] [link naar bericht]
Tapijt gehaald van de week. Vandaag begonnen met lijmen met Bison Kit. Bij het lijmen van elke zijde eerst een half uur erop zitten en dan 2 uur wachten met de volgende zijde. Twaalf zijdes uiteraard, maar inmiddels wissel ik af per box dus gaat het twee keer zo snel. Als het zo doorgaat ben ik er morgenavond mee klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saai is het wel een beetje..

Update #5 [10-04-11] [link naar bericht]
Vandaag weer lijmen en uit verveling met de camera spelen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen bedacht ik dat er een tent van 40kg naast me stond. Die kon eventjes voor me invallen.

Afbeelding

Behalve als het een nauw balans vergde..

Afbeelding

Klaar met lijmen! Toen snijwerk. De tweeter is niet helemaal uitgesneden in de hoop dat we hem erop krijgen met het tapijt ertussen. Dat zou wat netter zijn en de discrepantie van 2mm in de verzinking verhelpen. Maar de kans is klein want het spul is best stug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf erg tevreden over hoe netjes het tapijt erop zit en hoe het eruit ziet. Duurt niet lang meer voordat de zaak speelt. :D

Afbeelding

:-$

Update #6 [25-04-11] [link naar bericht]
Met pasen was broerlief er toevallig. Hij hielp met gaatjes boren.

Afbeelding

Beetje spul erin (twee stukkies per speaker). Ik kan er altijd nog meer in proppen.

Afbeelding

Met een zwarte stift de binnenrand om de tweeter zwart gemaakt. Laagje afdichtdinges erop..

Afbeelding

En tadaa! Woofers nog maar even met 2 schroeven vast, voor het geval ik er meer wadding in wil stuwen.

Afbeelding

Straks de andere ook afwerken en dan aansluiten. :D

[...]

En ze staan! (in een tijdelijke prutopstelling)

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind ze er gaaf uitzien! Eindelijk luisteren! :mrgreen:

Update #7 [14-06-11] [link naar bericht]

Afbeelding

:rock:

[...]

Ga toch lekker zeuren jongens. :P Ik vind ze er zelf al heel wat beter uitzien dan glimmend zwarte (of zilveren) bolletjes. Deze schroeven zijn amper te onderscheiden tenzij er direct licht op staat en je van de zijkant kijkt. Hier een beter beeld van de uitstraling.

Afbeelding

Het bevestigen aan de muur ging ook prima. Dat setje voor gastbeton wat ik erbij heb gekocht was uitstekend. 10mm geboord en dan met een hamer de pluggen erin. Dit ding zit zo vast als het maar kan in gasbeton, heb ik het idee. De muur is inderdaad gasbeton, trouwens.

Afbeelding

De beugels ben ik zeer tevreden mee. Ze zijn minimalistisch, goed geconstrueerd en makkelijk instelbaar. Precies wat ik nodig had. Ze zien er ook er netjes uit.

Afbeelding

Hier een overzichtsfoto. Ik maak nog wel eens een mooiere foto van de hele setup. Ik heb nog een beetje met het bureau geschoven, want ik had een beetje niet opgelet. Ik heb ze keurig gelijke afstanden van de muur gegeven, maar de luisterpositie zat niet helemaal in het midden daarvan. :mrgreen: Maar die discrepantie is verholpen.

Afbeelding

Volgende stappen zijn meten, equalizen en de subwoofer integreren. Daar ga ik uiteraard nog verslag over doen. Overigens komt er al aanzienlijk goede bas uit de Silverado's in deze opstelling; voorlopig mis ik de subwoofer nog niet echt.

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door The Brick op za 14 mei 2011, 23:30, 13 keer totaal gewijzigd.
dre

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's

Bericht door dre »

handig zo`n broer! 8)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leuk! Ik zou nog wel even de afrondfrees (R~10mm) over de bassreflexpoort halen, zo krijg je een nette flare.
bronbestand:<br />http://i.hwa.me/articles/large/11609.jpg
bronbestand:
http://i.hwa.me/articles/large/11609.jpg
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. ik lees dat er 38mm MDF is gebruikt, op zich prima, maar je zal de achterkant van de baffle bij de midwoofers dan wel van een chamfer moeten voorzien, anders kunnen ze hun lucht niet goed kwijt.
bronbestand:<br />http://www.troelsgravesen.dk/chamfer_files/chamfering_B.gif
bronbestand:
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer_files/chamfering_B.gif
Met vriendelijke groet,

The Brick

Bericht door The Brick »

Scherp Sander. Dat wordt frezen!

De baspoort zit er nog niet in vast, en voor die tijd ga ik hem ook nog niet afronden. Ik vind het gewoon verbazend hoe precies dat past.
SARK

Bericht door SARK »

SSassen schreef:
P.s. ik lees dat er 38mm MDF is gebruikt, op zich prima, maar je zal de achterkant van de baffle bij de midwoofers dan wel van een chamfer moeten voorzien, anders kunnen ze hun lucht niet goed kwijt.
The Brick schreef:
Dat wordt lastig, alles behalve de achterkant is al verlijmd :-&
Vijlen of raspen lijkt me de enige optie.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
SSassen schreef:
The Brick schreef:
Dat wordt lastig, alles behalve de achterkant is al verlijmd :-&
Vijlen of raspen lijkt me de enige optie.
dat is met MDF gelukkig niet te moeilijk (wel veel stof)

maar heren Silverado bouwers: graag de foto's uploaden en zeker niet op fotoemmer ofzo laten staan, zo zitten we straks met lallemaal rode kruisjes
Koen K

Bericht door Koen K »

Is het wel zo hard nodig? Als je de metingen van Troels ziet denk ik eigenlijk dat het nogal meevalt.

http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Het hangt van je definitie af. Ik beschouw het als een 'nice touch' en het uitsluiten van mogelijke fouten. In troels zijn metingen zie je de respons wat steviger schommelen.

Je zult geen onbruikbare speaker hebben als je het niet toepast, maar ik vermoed dat het verschil wel meetbaar zal zijn.

edit: ik zie net dat de grafieken niet dezelfde schaal hebben.... De verschillen lijken inderdaad enorm mee te vallen. Troels geeft wel aan duidelijke verschillen te horen. Ik denk dat je die verschillen in dezelfde categorie moet zetten als hoorbare verschillen tussen verschillende typen MKP condensatoren. Voor de high-end-gedachte: absoluut doen. Ik hoor het alleen niet. :P
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Is het wel zo hard nodig? Als je de metingen van Troels ziet denk ik eigenlijk dat het nogal meevalt.

http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
Met 38mm MDF wel ja, origineel zijn de Silverado's ontworpen met 22mm MDF, ook daar raad ik aan de achterkant van de wooferopeningen van een afronding/afschuining te voorzien omdat de magneet van de Seas L12RCY woofer dusdanig groot is dat deze anders de luchtstroom blokkeert.

Misschien dien je je te realiseren dat je metingen van een totaal andere driver niet kunt gaan vergelijken met een willekeurig andere situatie, da's nogal kortzichtig.

Met vriendelijke groet,

Koen K

Bericht door Koen K »

Jij bent degene die ermee aankomt... Maar blijkbaar heb je dus geen metingen om je bewering dat het belangrijk is te staven.
dre

Bericht door dre »

goed bezig zo! :roll:

maar in dit geval moet ik sander gelijk geven......
zeker kleine drivers met een grote x-max geven echt problemen als ze niet goed kunnen ademen.
Arno

Bericht door Arno »

Er zijn geen metingen voor nodig om te zien dat er in dit geval echt wat mis gaat als de rand niet (flink) wordt afgeschuind.
Bijlagen
chamfer of niet.png
Arno

Bericht door Arno »

Oeh, en ik zie dat de woofers zelfs niet verzonken zijn, dus het wordt nog ernstiger.
Bijlagen
chamfer of niet2.png
Laatst gewijzigd door Arno op zo 27 mar 2011, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen K

Bericht door Koen K »

Arno schreef:
Er zijn geen metingen voor nodig om te zien dat er in dit geval echt wat mis gaat als de rand niet (flink) wordt afgeschuind.
:shock:

Inderdaad!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Oeh, en ik zie dat de woofers zelfs niet verzonken zijn, dus het wordt nog ernstiger.
Bedankt Arno, da's exact waar ik op doelde.

Met vriendelijke groet,

dre

Bericht door dre »

dank u wel arno! :sure:
The Brick

Bericht door The Brick »

Oplossing C komt voor mekaar. Bedankt voor de illustraties Arno.

Gister baspoortjes erin gelijmd. Vandaag met een vijl bezig geweest om hem af te ronden. Dat is aardig gelukt. Beetje lastig te zien, maar het voelt perfect rond en glad.
DSCF4787.jpg
DSCF4785.jpg
Ook heb ik (eerder al) stad en land afgezocht naar 5mm dik (zelfklevend) vilt. Nergens.. Bij een speciaalwinkeltje kon ik 4mm dik laten bestellen met een levertijd van 2 weken voor 40 euro. Dacht het niet. Gelukkig had mijn vader nog wat anti-kras spul, waarvan ik leerde dat het ook gewoon vilt was :D.
DSCF4791.jpg
Het is best dik; ongeveer 1cm. Misschien kom ik dan weg met minder BAF wadding? Ik weet niet precies hoe die dingen zich verhouden of wat voor effect het precies heeft. Hij had er ook niet veel van, en wou niet alles aan mij kwijt. Met wat meten, denken en hulpstukjes van papier kon ik zo effeciënt mogelijk het beschikbare vilt benutten. Wat knip- en snijwerk later:
DSCF4793.jpg
DSCF4795.jpg
Goede gevoelens!

Wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door The Brick op wo 30 mar 2011, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

The Brick schreef:
PS: Wat betreft mijn photobucket. Die gebruik ik al ruim 5 jaar zonder problemen en er zitten wat handigheidjes aan voor me. Als de afbeeldingen ooit offline gaan moet je even contact met me opnemen, dan zal ik alles fixen.
graag nu fixen, we hebben hier al te vaak rode kruisjes gehad (al was t maar omdat bij de volgende upgrade van de fotoemmer website de deeplinks wel eens zouden kunnen veranderen. btdt, kijk maar eens in wat oudere topics van mij). daarnaast geeft externe fotohosting gewoon veel vertraging
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh ja, voordat ik het vergeet, excuses van mijn kant aan The Brick, die tot nu toe z'n topic heeft zien afglijden naar een discussie die niet zo heel veel meer van doen heeft met z'n Silverado's, sorry!

Om dan toch nog iets constructiefs toe te voegen hier even een suggestie van mijn kant wat het afschuinen betreft. Als je beschikt over een bovenfrees met kopieerring en een lange zwaluwstaartfrees kan je op die manier de achterkant van de driver wat meer ruimte geven, da's in een handomdraai gebeurd met een bovenfrees. Als je dan toch bezig bent kun je gelijk even met een afrondfrees door de bassreflex poort heen, dan is die ook gelijk helemaal netjes.

Zwaluwstaartfrees
Bronbestand:<br />http://shop.jvl-europe.com/WebRoot/StoreNL/Shops/61425996/MediaGallery/zwaluw.gif
Bronbestand:
http://shop.jvl-europe.com/WebRoot/StoreNL/Shops/61425996/MediaGallery/zwaluw.gif
zwaluw.gif (5.56 KiB) 850 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Het hele verhaal hierboven negeer ik even. Ik heb wel een oplossing voor de afschuining. Wel wat meer werk maar het idee werkt perfect. Gebruik een dremel!
Ik had nl hetzelfde probleem met mijn Epilogue's, daar kon ik de gaten pas maken als de kast in elkaar stond en dus ook geen afschuining aan de binnenkant. Met een dremel (of iets wat hetzelfde doet) met een schuurkopje erop en schuren maar. Kostte me misschien 30-45 min voor 2 8" gaten en 1 4" gat.
markbakk

Bericht door markbakk »

Goeie genade, wat een topic!

Ik denk overigens dat het afschuinen het best gaat vóórdat je de baffle monteert. Met een afschuin-kantenfrees. Zinvol? De metingen van Troels zijn m.i. niet representatief (wel indicatief!). Hou wel rekening met het gegeven dat het chassis nog op de kast moet worden bevestigd (inslagmoeren kun je wel vergeten).

Over het vilt: het wordt veel toegepast door zelfbouwers. Mij is niet duidelijk of ze daarmee paneelresonanties willen dempen (matig/redelijk effect) of geluid ín de kast (matig effect). Het is met een laagdikte van 1cm in geen geval een vervanging voor BAF, twaron, wol of akoestisch schuim.

Overigens is het toepassen van de laatstgenoemde dempingsmaterialen in een subwoofer omstreden. Bij een goed (actief) wisselfilter dat laag genoeg wordt ingezet, is dempen van het geluid in de kast helemaal niet nodig en verlies je hooguit rendement.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Door alle heisa heb je deze gemist miss. Simpele oplossing die goed werkt.
Vinculum schreef:
Het hele verhaal hierboven negeer ik even. Ik heb wel een oplossing voor de afschuining. Wel wat meer werk maar het idee werkt perfect. Gebruik een dremel!
Ik had nl hetzelfde probleem met mijn Epilogue's, daar kon ik de gaten pas maken als de kast in elkaar stond en dus ook geen afschuining aan de binnenkant. Met een dremel (of iets wat hetzelfde doet) met een schuurkopje erop en schuren maar. Kostte me misschien 30-45 min voor 2 8" gaten en 1 4" gat.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Jammer dat de zwaluwstaartfrees standaard niet schuin genoeg is maar verder zou dat een goede tip zijn.
Dit kan zelfs zonder kopierring want de stift kan gewoon langs de uitsparing/het gat glijden.

Hier zijn meerdere opties; maar dat kost wel weer wat centjes. Misschien dat ik het ga overwegen. Ik maak liever het gat voor de drivers NA verlijming en dan is zo'n grote zwaluwstaart frees juist handig.
bronbestand:<br />http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/206030_1.jpg
bronbestand:
http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/206030_1.jpg
http://www.gerritse.nl/Toebehoren_boren ... __m_lager/
gelukkig maar 153,- :wink:

Kun je met de stift tegen de binnenkant van de driveropening een mooie afschuining mee maken... maar niet in 38 mm ben ik bang.
markbakk

Bericht door markbakk »

Nog een leuk onderzoekje over het 'chamferen' (...)
http://www.mobilesoundscience.com/f11/b ... river-250/
Wat je vooral zou verwachten van het niet 'chamferen' is dat de speaker een wat hogere stromingsweerstand ondervindt. Dat lijkt ook te worden gestaafd door de impedantiemetingen (achter de link in de thread). Effecten zoals Troels die beschrijft ('reflected rear energy') zijn m.i. van redelijk ondergeschikt belang (de afstand tussen conus en gatrand is veel te klein, behalve voor frequenties hoger dan 5K). De CSD's van Troels lijken erop te wijzen dat er in het MF-gebied wat meer resonantieverschijnselen optreden (smalle 'ruggen' rond de 1K). Maar waarschijnlijk is zijn meetset onvoldoende in staat om (eventuele) verschillen te laten zien (die zouden heel goed niet-lineair kunnen zijn, en dat komt in een THD-meting niet naar voren).
Dus tsja, misschien dat iemand met de beschikking over een dode ruimte en een AP/B&K-meetset het nog eens over kan doen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”